Winnaar Vlasov: “De Mont Ventoux is echt een iconische berg”

donderdag 6 augustus 2020 om 16:15
Winnaar Vlasov: “De Mont Ventoux is echt een iconische berg”

Vlasov in de Tour de La Provence - foto: Cor Vos (archief)

Aleksandr Vlasov liet vandaag nog maar eens zien uit het juiste rennershout gesneden te zijn. De coureur van Astana won de Mont Ventoux Dénivelé Challenge na een aanval in de slotkilometers. “Ik ben heel erg blij om hier te winnen. De Mont Ventoux is een iconische berg.”

De 24-jarige renner van Astana moest het op de slotklim opnemen tegen grote namen als Nairo Quintana, Richie Porte en Fabio Aru, maar was absoluut niet bang voor zijn concurrenten. Vlasov viel zelf aan met nog iets minder dan vijf kilometer te gaan, rekende Guillaume Martin in en wist Porte van zich af te houden.

“De ploeg heeft vandaag goed werk geleverd. Ik voelde me zelf ook heel erg goed”, aldus Vlasov, die dinsdag nog als derde finishte in La Route d’Occitanie. De Rus trekt nu naar Italië voor enkele klassiekers. De renner kijkt al met een schuin oog naar de Ronde van Lombardije van zaterdag 15 augustus.

“Ik hoop goede resultaten te behalen in Italië. De Ronde van Lombardije is bijvoorbeeld een mooie wedstrijd. Ik hoop op een goede uitslag.” Vlasov won voor de coronabreak al een etappe in de Tour de La Provence, maar verloor toen juist de leiderstrui op de flanken van de Mont Ventoux.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Poeksel 6 augustus 2020 om 16:24

Hij lijkt te suggereren dat hij geen Giro rijdt dit jaar.

Kannibaal van Schepdaal 6 augustus 2020 om 16:32

Waar suggereert hij dat precies?

Hij praat over wat hij nu gaat doen, daarmee suggereert hij helemaal niets over wat hij in oktober gaat doen.

De Ronde van Lombardije vindt dit jaar trouwens plaats op 15 augustus, en niet op 15 oktober.

Misschien heeft dit je op het verkeerde been gezet.

Etio 6 augustus 2020 om 16:34

Hij heeft gisteren aangegeven dat de Giro zijn hoofddoel wordt:
https://www.inform.kz/en/astana-s-vlasov-3rd-in-la-route-d-occitanie-stage-4-final-classification_a3679978

Ik zie hem wel Top 10 rijden (mits hij constant genoeg is over 3 weken).

Poeksel 6 augustus 2020 om 16:58

Inderdaad door de 15 oktober die er eerst stond. Maar het lijkt erop dat hij inderdaad wel de Giro rijdt.

LyndaLid 6 augustus 2020 om 16:51

Ik weet dat dit een talent is, maar had iemand deze sprong zien aankomen op (toch al) 24-jarige leeftijd?

Matxin 6 augustus 2020 om 16:57

Hij won in 2018 de Girobio en werd ook 4e in L'Avenir. En vorig jaar reed ie top-10 in bijna elke rittenkoers weer hij aan meedeed. Dit is zijn eerste jaar bij een WT-ploeg met een stuk betere begeleiding dan Gazprom, dus opzich is dit ook weer niet z'n heel verrassende progressie.

assen 6 augustus 2020 om 17:10

Als er meerdere renners van Astana de stenen uit de straat gaan rijden ga ik het verdachter vinden, maar nu nog niet.

Kannibaal van Schepdaal 6 augustus 2020 om 17:16

Ik had hem in januari in mijn Zweeler Wielerjaarspel-ploeg gezet met een mogelijke Giro-verrassing in gedachten, dit gelet op zijn consistente resultaten in rittenkoersen (ook af en toe tegen goede renners) vorig seizoen, zijn jonge leeftijd en zijn transfer naar een WT-ploeg.

Dus ja, met enige bescheidenheid durf ik te zeggen dat de ontwikkeling van Vlasov geen echte verrassing is voor mij.

Van Brandon McNulty verwachtte ik ook een (kleine) doorbraak dit seizoen, trouwens. Afwachten of die een stap zet de komende maanden.

LyndaLid 6 augustus 2020 om 17:23

McNulty had ik gek genoeg meer op mijn radar, op de één of andere manier Vlasov gewoon helemaal over het hoofd gezien voor dit jaar.

Verdacht wilde ik daarmee overigens niet zeggen.

Marveloke 6 augustus 2020 om 17:31

24 valt nog wel mee toch? Ik vind het persoonlijk vreemder als renners na hun 26e nog vooruitgang maken, omdat een mens op zijn 25e vaak toch wel is uitgegroeid

vanSpringel 6 augustus 2020 om 17:13

Het is potverdorie wel een renner zeg. Een pijnlijder eerste klas ! Ziet Port achter hem aan komen en gunt hem geen seconde. Mooie soepele rijstijl met stil bovenlichaam. Zie hem graag rijden. Kan ie ook tijdrijden ?

Bahamontes Fanclub 6 augustus 2020 om 17:37

Als er een jonge jongen uit het verre oosten plots de stenen uit de grond begint te rijden… houd ik me toch altijd al vast aan de takken van de bomen.

En al helemaal als die dan ook nog in dienst rijdt van Astana…

Maar bon, anderzijds zou het ook niet fair zijn om iedere jongen die een prestatie neerzet, meteen argwanend te gaan bekijken louter omwille van het verleden.

Maillot à Pois 6 augustus 2020 om 18:08

– Nou ja, verre Oosten. Vlasov komt uit Vyborg, in het uiterste Westen van Rusland, tegen de Finse grens.
– Nou ja, plots. Heeft zowel bij de U23 als vorig jaar toch al behoorlijk wat resultaten bij elkaar gereden.

Bahamontes Fanclub 7 augustus 2020 om 08:16

1) Rusland lijkt mij nog altijd wel behoorlijk Oostelijk gelegen te zijn?

2) Dat klopt wel. Maar er is toch nog een hemelsbreed verschil tussen de U23 en de meest gevleugelde klimmers in het peloton (Quintana, Lopez, Porte…) op minuten te rijden.

Desalniettemin wil ik de jongen wel het voordeel van de twijfel geven.

klootje kriekeljon 7 augustus 2020 om 08:24

Rusland + Astana = nuff said.

Maillot à Pois 7 augustus 2020 om 08:51

Rusland ligt ten Oosten van (de rest van) Europa, dat klopt. Maar met het Verre Oosten wordt toch meestal verwezen naar Japan, China en wat betreft Rusland naar Siberië enz
Moskou en Sint-Petersburg toch echt niet.
Maar goed, dat is niet het belangrijkste.
Vlasov maakt inderdaad een opvallende progressie door.

Marik 7 augustus 2020 om 08:57

Het is helemaal niet zo gek om vraagtekens te zetten bij een goede Russische prestatie. Rusland heeft vanaf 2010 het meest geavanceerde dopingsysteem opgezet sinds de voormalige DDR. En het zegt ook genoeg dat veel Russische sporters nog steeds niet onder de Russische vlag mogen uitkomen. Dat alles bij elkaar rechtvaardigt wat mij betreft elk wantrouwen naar Russische sporters, hoe naar dat ook is. (Zeker als je een Rus bent die goed presteert zonder snoepjes)

Bahamontes Fanclub 7 augustus 2020 om 14:18

Jaja Maillot… dat weten mijn botten ook wel dat het Verre Oosten wel een andere geografische betekenis heeft.

Maar daar er in die regio geen handvol professionele wielrenners zijn, kun je Rusland volgens mij wel een beetje als het Verre Oosten van de wielersport bekijken… :)

Gaat ook volledig naast de kwestie door natuurlijk.

Laten we nu maar gewoon hopen dat het geen nieuw gevalletje Russisch topsport-bedrog wordt.

vanSpringel 7 augustus 2020 om 09:44

Het was gisteren een prachtige mooiweer dag. Zeer zeker voor hem een iconische overwinning. Ik heb zeer genoten van de fraaie beelden en wedstrijdverloop. Die Latour weet ook niet van ophouden zeg. Tandenbijter eersteklas. Quintana zat, dacht ik, op ’t vinkentouw, maar moest onverwacht de rol lossen.

Panache 7 augustus 2020 om 10:55

De 24-jarige Vlasov zet zijn progressie door en 50% van de berichten gaat over mogelijk dopinggebruik. Ik ken een 20 jarige (doktoren Ibarguren, van Mol) en 21 jarige (manager Gianetti) met een omkadering en progressie waar je werkelijk U tegen zegt, maar daar lees ik dit soort verdachtmakingen vrijwel nooit. Toch opmerkelijk.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 10:58

Precies dit ja. Er zijn wel wat verdachtere prestaties in het peloton op dit moment dan die van Vlasov. Maar daar kun je maar beter je handen niet aan branden.

Marik 7 augustus 2020 om 11:02

Eens Panache, maar de Russen hebben sowieso de schijn tegen op basis van een overvloed aan bewijsvoering van de afgelopen jaren. En niet alleen het wielrennen.

Headlines

Materiaalzone

Populair