Wilco Kelderman ziet kansen op succes in Parijs-Nice

dinsdag 12 maart 2019 om 10:17

Wilco Kelderman - foto: Cor Vos

Voor Team Sunweb is Parijs-Nice vooralsnog een nachtmerrie. Michael Matthews verliet de Koers naar de Zon met een hersenschudding, terwijl Martijn Tusveld bij een val tijdens de openingsetappe zijn kaak brak. Maar enkel kommer en kwel is het dankzij Wilco Kelderman niet voor de WorldTour-formatie van Iwan Spekenbrink.


“Het was enorm balen om meteen twee ploegmaten kwijt te raken, maar vooral voor die mannen is het heel erg”, blikt Kelderman in gesprek met De Telegraaf terug op de rampzalig verlopen eerste etappe. Zelf staat Kelderman er na twee loodzware waaierritten prima voor in Parijs-Nice. Hij hield zich knap staande in het waaiergeweld en hij bezet voor aanvang van de derde rit de 25e plaats in het tussenklassement op 25 tellen van klassementsleider Dylan Groenewegen, waardoor hij mag blijven dromen van de eindzege.

“Het is wel zo dat ik me nog niet helemaal top voel”, vervolgt Kelderman, die in de aanloop naar Parijs-Nice met griep kampte. “Hopelijk wordt het met de dag beter. Met die tijdrit donderdag en het slotweekend met twee lastige bergetappes is het een mooi parcours voor mij. Ik heb er zin in”, blikt hij gemotiveerd vooruit op het restant van de Franse WorldTour-koers.

“Presteren in de schaduw van Tom”
Na zijn vijfde plaats in de UAE Tour vormt Parijs-Nice voor Kelderman een nieuwe mogelijkheid om voor eigen kansen te rijden. En die mogelijkheden zijn voor de 27-jarige man uit Amersfoort dankzij Tom Dumoulin schaars geworden. “In het begin had ik er wel moeite mee dat ik niet voor een eigen klassement kon rijden in een grote ronde”, zegt hij daarover tegen de wakkere ochtendkrant.

Maar de instelling van Kelderman is veranderd: “Nu zie ik het ook wel als een kans om goed te presteren in de schaduw van Tom. Ik kan van hem leren en ik denk dat we samen heel sterk kunnen zijn. Voor mij is het niet onmogelijk om ook top tien te rijden, maar het belangrijkste doel is om met Tom voor de winst te gaan”, kijkt hij alvast vooruit op de aankomende Giro d’Italia en de Tour de France.

Dit artikel delen:

14 Reacties

HSV 12 maart 2019 om 10:48

Volgens mij heeft Kelderman wel de fysieke kwaliteiten voor een kopman maar niet de koelbloedigheid en handigheid. Maar ik vergis me graag in deze.

city17 12 maart 2019 om 15:03

Je hebt denk ik gelijk, maar misschien kan hij vanuit een underdog/schaduwkopman positie nog een keer een mooi resultaat halen in een grote ronde.

Arema Pro Cycling Team 12 maart 2019 om 11:29

Zelf niet vallen is al overwinning op zich. Top 5 moet dan mogelijk zijn.

Jean Dumas 12 maart 2019 om 11:41

Hij heeft toch al twee keer als kopman de Vuelta gereden?

Turtlehead 12 maart 2019 om 13:11

Daarom juist. Hij was teleurgesteld over de planning van het komende seizoen (als knecht naar Giro en Tour, want ploeg heeft alleen centjes voor 7-8 hele goede renners).

kelderfan 12 maart 2019 om 12:32

Wilco Go,go.

fietsvriend 12 maart 2019 om 13:03

Zou mooi zijn na deze etappe het stokje overnemen van DG.
Kop op, Wilco!

jacco4 12 maart 2019 om 13:28

Met een goede Wilco Kelderman naast zijn zijde, had Tom Dumoulin de vuelta van 2015 en de giro van 2018 gewonnen. Dan had Tom al drie grote ronden gewonnen. Zo simpel is dat. Je hebt gewoon in deze tijd, twee sterke kopmannen nodig in een klassement in een grote ronde. Wilco kan een grote ronde winnen, maar ook niet alleen. Ze moeten zich niks aantrekken van negatieve praatjes, samen sta je sterk. Kijk naar het voorbeeld van de Quick Step ploeg, dat kun je ook in een grote ronde doen. Een eerste kopman, daarnaast een tweede kopman die kan profiteren van de eerste kopman. Dan moet je wel eerlijk naar elkaar zijn en de ploegleiding moet het allebei de renners gunnen. Stel dat Wilco Kelderman in een ontsnapping veel tijd pakt, dan moet je hem ook verder durven uit te spelen. Dat deed de Raleigh ploeg ook.

Thomas Hermans 12 maart 2019 om 16:32

Zou waar kunnen zijn maar als Dumoulin geen superman imitatie gedaan had in de Tour 2015 , zou hij diezelfde Vuelta niet hebben gereden en als hij in 2016 niet was gevallen hoogstwaarschijnlijk goud in Rio had gepakt en 1 cm meer naar links had gereden was hij zelf tegen verkeerd geparkeerde Motor in de Giro 2017 aangeknald.

En had zijn carriere er ook anders uitgezien zo ver :P

Jan Blokland 12 maart 2019 om 13:42

Kelderman rijdt al jaren supergoed. Maar het is ook een brokkenpiloot.
Daardoor in mijn ogen ondergewaardeerd omdat hij te weinig uitslagen rijdt.
Hopelijk gaat Parijs-Nice goed, want het is een uitgelezen parcours voor hem.

ruud gullit 12 maart 2019 om 15:32

De bever moet weer dirty Wilco worden

walkowiak 12 maart 2019 om 16:06

Wakkere krant???????

Thomas Hermans 12 maart 2019 om 16:27

Toen Sunweb zo gehavend uit die etappe kwam was mijn eerste gedachte eigenlijk Keldermans ongeluk begint zelfs al door te werken naar zijn ploegmakkers .

Nu denk ik met alle pech die Wilco altijd heeft gehad en eigenlijk indirect deze keer ook met het uitvallen ploegmakkers dat het klaar is met al zijn ongeluk.

Charlie33 13 maart 2019 om 08:32

Zullen we stoppen met het bashen van Wilco. Het is een supergoede renner, is talentvol en heeft wat pech gehad. Ik ben blij met zo’n wereldtopper als landgenoot.