Michael Matthews verloor bewustzijn na val in Parijs-Nice

zondag 10 maart 2019 om 18:54

Michael Matthews - Foto: Cor Vos

Tijdens de eerste etappe van Parijs-Nice belandden maar liefst drie renners van Team Sunweb in de lappenmand: Michael Matthews, Roy Curvers en Martijn Tusveld. Matthews lijkt er van de drie het ergst aan toe. Na zijn val raakte hij buiten bewustzijn, zo meldt de organisatie van Parijs-Nice in een medisch bulletin.


Op tachtig kilometer van de streep ging Michael Matthews tegen het asfalt. “Hij zat naast mijn auto om iets af te geven en ineens kwam er een windvlaag door de huizen”, vertelt Sunweb-ploegleider Michiel Elijzen aan Algemeen Dagblad. “Hij schiet met zijn voorwiel onder mijn wiel en hij slaat over de kop”, herinnert Elijzen zich de crash van de snelle Australiër. Team Sunweb kon nog geen uitspraken doen over de precieze toestand van Matthews. De ploeg meldt in een communiqué dat de renner nog wordt onderzocht in het ziekenhuis.

Ook bij Tusveld en Curvers is nog niet duidelijk wat de ernst van zijn verwondingen is. Tusveld moest opgeven na zijn val, terwijl Curvers de door Dylan Groenewegen gewonnen waaieretappe nog wel uit wist te rijden na een botsing met een betonnen paaltje.


Update 20.10 uur – Matthews en Tusveld overnachten in ziekenhuis

Michael Matthews heeft bij zijn val een hersenschudding opgelopen en heeft daarnaast last van zijn kaak, meldt De Telegraaf. Tusveld moet worden geopereerd aan zijn gebroken kaak. Hij verloor diverse tanden bij zijn valpartij.

Voorts is het nog onzeker of Roy Curvers morgen tijdens de tweede etappe weer in actie komt.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Dolledriesoldebroek 10 maart 2019 om 19:08

Schiet met zijn wiel onder mijn wiel, dat zal een nare val geweest zijn!

xistnc 10 maart 2019 om 19:12

Daar zal Elijzen toch ook wat bibbers aan hebben overgehouden.

GreenDay 10 maart 2019 om 19:42

Matthews heeft nog het “geluk” gehad dat hijzelf niet onder de volgwagen terecht gekomen is. Koersen onder dergelijke omstandigheden mag er dan spectaculair uitzien, het kan wel dodelijk zijn.

Romāns Vainšteins 10 maart 2019 om 19:50

Dat is wel een hele smerige valpartij zeg.

@ Greenday > de koers kan nagenoeg op elk moment dodelijk zijn, wielrennen is een rottig gevaarlijke bezigheid.

GreenDay 10 maart 2019 om 20:02

Absoluut, het is al dermate gevaarlijk dat je het gevaar ook niet moet gaan opzoeken. Bij rukwinden tot 120 per uur (althans in Vlaanderen, misschien iets minder in de regio rond Parijs?) naast een auto hangen om een drinkbus aan te nemen valt voor mij onder “gevaar opzoeken”. Als Matthews door diezelfde windvlaag onder de wagen terecht komt, zou de wedstrijdorganisatie alvast in slechte papieren zitten.

Merlinappa 10 maart 2019 om 21:17

Rondom Parijs wel een stuk minder hoor. Wel windkracht 5 met wat vlagen, maar minder erg dan de beruchte Gent Wevelgem bijvoorbeeld

Pedalo 10 maart 2019 om 20:09

Ik zag vandaag ook nog veel renners met hoge velgen…..geen beste keuze met deze zijwind.

Fast Freddy 11 maart 2019 om 08:18

Dat druk je zachtjes uit. Gewoon stom en onveilig.

Fassa Bortolo 10 maart 2019 om 20:31

En wat was er met Bakelandts dan? Die kwam in zijn eentje als laatste over de streep, op 5 minuten van de één na laatste

Turtlehead 10 maart 2019 om 21:01

Misschien gewacht en daarna alleen komen te zitten?

Turtlehead 10 maart 2019 om 20:59

Tjonge jonge, wat een beesten-beroep. Klinkt als ‘klaar-met-het-voorjaar’ voor allebei. Hopelijk houdt onze Roy ’t nog even vol.

KennyKlimmen 10 maart 2019 om 21:17

Ai, hoe gaat deze dunne selectie dat opvangen?

Arry1337 11 maart 2019 om 08:08

Nieuwenhuis opbranden a la van der Haar?

Fast Freddy 11 maart 2019 om 08:20

Tusveld meerdere tanden kwijt en een gebroken kaak. Gadverdamme daar krijg ik rillingen van. Beterschap.