Wilco Kelderman viel net voor slotklim: “Ik kwam bijna plat op mijn gezicht terecht”

woensdag 14 juli 2021 om 19:35
Wilco Kelderman viel net voor slotklim: “Ik kwam bijna plat op mijn gezicht terecht”

foto: Cor Vos

Met zijn zesde plaats op de Col du Portet handhaafde Wilco Kelderman zich op de zesde plek in het algemeen klassement. Toch kwam de kopman van BORA-hansgrohe niet ongeschonden de zeventiende etappe door en liep hij bij een val verwondingen aan zijn kin en linkerknie op.

Kelderman kwam in de afdaling van de Col de Val Louron-Azet, de tweede grote klim van de dag, ten val. Even raakte de Nederlandse renner achterop, maar dankzij Emanuel Buchmann kon hij terugkeren in de groep met de gele trui. “In de laatste bocht van de laatste afdaling ging ik wijd en viel ik. Ik dacht dat ik het nog zou halen en kon eerst nog wel met een been overeind blijven, maar mijn voorwiel was geblokkeerd waardoor ik toch viel en bijna plat op mijn gezicht terechtkwam.”

Een slecht moment, zo net voor de laatste klim. “Jammer, want mijn benen waren goed en ik werd even opgehouden. Emu was bij me en hielp me weer naar de groep klassementsrenners, net voor de slotklim begon. Toch moet ik zeggen dat het een goede dag was, want ik kon mijn positie in het klassement vasthouden. Morgen wordt weer een zware dag en hopelijk kan ik dan strijden voor een betere plaats”, aldus Kelderman.

Dit artikel delen:

32 Reacties

oscarito1908 14 juli 2021 om 19:41

Op de belg vertelde ze dat hij mechanische pech had. Niet dat hij gevallen was.

Frits van Jumbo 14 juli 2021 om 19:43

Zo werd het schijnbaar gebracht op radio corsa. En daarna zal hen de 6e plek van Kelderman niet bijster veel kunnen schelen om het er nog lang over te hebben

madeinstars 14 juli 2021 om 19:42

T is toch ook een gebed zonder end he. Zo zonde.

KnightBiker 14 juli 2021 om 19:47

Voorheen zou hij alles gebroken hebben en de rest van het seizoen uit roulatie zijn… dit is vooruitgang, evt verbetering van reflexen en wellicht iets minder risico zodat er nog ruimte was om niet vol gas tegen het asfalt te gaan..

Turtlehead 14 juli 2021 om 20:16

Je hebt passende woorden gevonden. Dikke kans op slechte benen morgen.

DeGroteMolen 14 juli 2021 om 21:22

Valt allemaal reuze mee deze tour voor Wilco gelukkig.

Wildebert 14 juli 2021 om 19:49

Wilco wilde bij een goede dag aanvallen. Maar dat woord bevat een gedeelte dat juist hij beter helemaal kan vermijden. Knie, elleboog, kin, hopelijk heeft hij morgen weer goede zin. Ook al ben je wat stijf, grijp die topvijf. Na Vuelta vier en drie in de giro, een dikke chapeau!

Reiger 14 juli 2021 om 19:49

Als een renner vrijwel elke rittenwedstrijd wel één of meerdere keren valt ligt het uiteindelijk écht aan de renner zelf. Dat is dus gewoon een tekortkoming op het vlak van stuurkunst en/of positionering. En hoe je dat moet verhelpen..

tdfan 14 juli 2021 om 19:55

Wat een enorme mentale weerbaarheid heeft die jongen toch. Zo vaak tegenslag en nog vaker met frisse moed terugkomen op topniveau. Ook nu weer, gewoon zesde worden op die klim na zo’n val. Zeer knap. Komt duidelijk te kort voor het podium, maar een buitengewone prestatie desalniettemin.

Dion 14 juli 2021 om 20:06

Precies dit. Beter dan al die negatieve nobodies hierboven.

Scott Sunderland 14 juli 2021 om 21:15

Mee eens. Geweldig sportman met enorme veerkracht. De meeste mensen hadden er al héél lang geleden de brui aan gegeven na al die ellende. Vandaag ondanks de val prima prestatie neergezet.

DeGroteMolen 14 juli 2021 om 21:25

Exact, bovendien: hij rijdt op alle vlakken een hele goede tour tot nu toe.

Haanaf 15 juli 2021 om 00:14

En toch is het knullig en onnodig. Iedereen rijd keurig door die bocht en hij raakt de stoeprand.

Hoe dan?!?

Hopen dat hij niet teveel last heeft.

De Siepel 14 juli 2021 om 20:19

Zelfde gebeurde hem bij de Ronde van Baskenland. Ook vlak voor del laatste klim ging Kelderman onderuit. Dat is gen toeval. Gebrek aan concentratie, onkunde, zeg het maar.

super 14 juli 2021 om 20:39

Gelukkig valt de rest nooit, oh wacht.

DeGroteMolen 14 juli 2021 om 21:26

‘Gen toeval’, dat is pas onkunde, zeikerdje.

Kelder is de Man 14 juli 2021 om 21:35

Baskenland was na die bocht op hoge snelheid. Woods viel vlak voor hem. Auto’s aan de kant, geen uitwijkmogelijkheid.

RLM 14 juli 2021 om 20:32

Weer gevallen, maar toch best goed vandaag. Hopelijk heeft hij geen last en blijft hij morgen op zijn fiets en dan gaan we hem nog eens echt zien volgen!

Wilco en aanvallen zijn twee termen die nog niet bijster weel met elkaar to maken hebben, maar hij verdiendt zijn brood en heeft ondertussen zo’n 287 top 10 noteringen, dus dat is ook niet slecht.

FritsvanHoefelen 14 juli 2021 om 21:22

Ze zeiden aanvallen, Wilco. Niet vallen

Guushovd 14 juli 2021 om 21:23

Er is 1 ding voorspelbaarder dan dat Kelderman valt. En dat is dat allerlei mensen daar vervolgens 'hele slimme' en hele kritische dingen over gaan zeggen.

En dat is natuurlijk heel belangrijk, want een mening over hoe vaak Kelderman valt komt het genieten van de sport ten goede.

Als Kelderman inderdaad vaker valt door eigen gebreken, dan kan ik daar maar één ding over zeggen. Hoe knap dat hij dan iedere keer weer opstaat en verder gaat. Ik denk dat veel van zijn criticasters voor veel minder op zouden geven.

toiletduck 14 juli 2021 om 22:49

Haha keurig dit!

Bontempi1962 14 juli 2021 om 23:02

Top reactie. Hup Wilco!!!

Jan 2 15 juli 2021 om 08:18

@Guushovd +10

Wheely 15 juli 2021 om 08:35

Mooi gezegd Guushovd!

Tuubke 14 juli 2021 om 21:45

Wie zo’n col met de fiets bedwingt, al doet hij er een halve dag over, verdient respect. Wie daar bovenkomt als zesde in een touretappe, is een klasbak. En wie daar zesde wordt na een val en met een bebloede kop, is voor mij een held.

Eddy Vroemm 14 juli 2021 om 21:56

Kelderman wordt gewoon weer 6-de in deze loodzware etappe, ondanks val. Mooi dat hij in dit team gesteund wordt door iemand als Buchmann. Hij reed het laatste stuk heel verstandig op eigen tempo. Podium is waarschijnlijk te hoog gegrepen, maar Top-5 blijft mogelijk. Veel andere AK-mannen zouden hiervoor tekenen. Hopelijk morgen niet te veel last van de val. Go Wilco!

Pole Pole 14 juli 2021 om 21:57

Het moest er toch een keer van komen he. : s

rput 14 juli 2021 om 22:31

Blij dat er zovelen net zo over denken als ik: Wilco is een held!

Merzbow 14 juli 2021 om 23:13

Eigenlijk is Wilco een soort Remco. Die laatste valt ook keer op keer. Verschil is wel dat Wilco een beter renner is dan Remco.

Althans dan toch in grote rondes. Maar dat zal wel altijd zo blijven.

Blackcanyon 14 juli 2021 om 23:18

Gelukkig niet gekelderd in het klassement. Hij ligt nog op koers. Hopelijk niet te veel last en morgen in de aanval.

McPriem 15 juli 2021 om 07:10

Heel het peloton maakt de bocht goed en hij is de enige die de bocht niet haalt en tegen het stoepje aanfietst en op zijn muil gaat……