Wilco Kelderman verliest veel tijd op Blockhaus: “Dit is gewoon kut”

zondag 15 mei 2022 om 20:11
Wilco Kelderman verliest veel tijd op Blockhaus: “Dit is gewoon kut”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman lijkt een goed algemeen klassement in de Giro d’Italia te kunnen vergeten. De Nederlander van BORA-hansgrohe verloor op Blockhaus meer dan tien minuten, nadat hij pech kende in aanloop naar de slotklim. “In de afdaling daarvoor reed ik een spaak uit mijn wiel. Die schijfremmen werden heel heet en mijn spaken klapten gewoon door de druk”, vertelde hij aan het AD.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Al balend kwam Kelderman over de finish, meer dan tien minuten na zijn ploeggenoot Jai Hindley die de etappe wist te winnen. “Natuurlijk had ik het liefst hier van voren gezeten”, zucht hij. Maar de pech van zijn gebroken spaken zorgden voor problemen. “Het was een super snelle afdaling. Ik moest twee keer van fiets wisselen en toen zat ik al op apegapen voor de klim begon. Toen wist ik dat het hem niet meer ging worden. Ik had ook wat last van mijn rug, dus het was niet mijn dag.”

“Het is gewoon kut”, vat Kelderman het samen. Voor de Giro liep hij een hersenschudding op bij een val in Luik-Bastenaken-Luik, maar het begin van zijn ronde was veelbelovend. “Fysiek is het nu op zich oké, maar ik heb wel wat pijntjes. Het was kort dag om op goed niveau te komen. Dan denken mensen al snel dat ik wel in orde ben. Maar nu begint het pas. Ik ben blij dat Jai heeft gewonnen en dat de ploeg er goed voor staat.”

“Maar de Giro is nog niet over. Misschien kan ik nog voor een etappezege gaan”, houdt hij de hoop levend. “De voorbereiding was gewoon niet goed. Je hoopt dat het goed genoeg is, maar je weet dat het moeilijk wordt. Dat is jammer. Je gaat altijd tot het gaatje, maar soms zit er niet meer in. Het is ook een eerlijke sport.”

Dit artikel delen:

51 Reacties

Scorel 15 mei 2022 om 20:15

Hij moet maar gauw afstappen en naar de Tour gaan. Hier heeft hij niets meer te zoeken.

Johnny7 15 mei 2022 om 20:24

Geen verkeerd plan

Handige Harry 15 mei 2022 om 20:27

Hij kan deze Giro toch gewoon als training gebruiken, zonde om af te stappen.

Gibo 15 mei 2022 om 20:28

Hindley staat vijfde op 20s. Mocht de situatie omgekeerd zijn en hindley stapt gewoon af ‘omdat hij hier niets meer te zoeken heeft’ terwijl Kelderman vijfde staat, dan wordt hindley hier afgemaakt.
Mooi in de giro blijven in dienst van hindley dus, en eventueel daarbovenop voor een ritzege gaan.

Scott Sunderland 15 mei 2022 om 20:58

Nee hoor. De Tour ploeg van Bora gaat bestaan uit twee kopmannen : Vlasov voor het klassement en Sam Bennett voor de sprint. De rest van de ploeg wordt daar omheen gebouwd. Kelderman is niet voorzien. En hij zal Hindley moeten helpen die het podium kan halen inderdaad.

Theo H 15 mei 2022 om 21:40

Gibo verwoordt het mooi. Reactie Kelderman is misschien in eerste teleurstelling, maar bij huidige stand zijn er heel andere prioriteiten dan een eventuele ritzege voor Kelderman.

Henk van Bouw 15 mei 2022 om 22:15

Net alsof hij maar kan kiezen om naar de tour te gaan. Daar is Vladivostok de kopman, als hij daar al heen gaat is het om te knechten.

Henk Boer 15 mei 2022 om 23:33

Ik zie weinig sprints in de Tour.

Merlinappa 15 mei 2022 om 20:16

Spaken die kapot knappen omdat de schijven te heet worden? Bizar, hoe werkt dat? En welke wielen rijden ze bij Bora? Roval toch?

Geert88 15 mei 2022 om 20:19

Roval, eigen merk van Specialized.

thomasjaarsma 15 mei 2022 om 20:23

Te veel geremt in de afdaling. Waardoor ze heet worden

the student 15 mei 2022 om 20:43

Maar je schijven raken de spaken niet.

De schijven zitten aan het naafhuis met of zes boutjes of een centrelock sluiting. Daarnaast bevindt zich de flens met spaken. Dan zou het aluminium van het naafhuis eerst opwarmen en daarna pas de spaken. En t is gewoon redelijk onmogelijk om het naafhuis te smelten…. dan heb je allang kokende remvloeistof en geen remdruk meer.

Het kan wel dat de remkrachten gewoon veel te groot zijn voor het aantal spaken in het wiel. En er dus te veel torsiekrachten op de spaken kwamen. Maar dat kan nooit iets met de hitte te maken hebben.

Merlinappa 15 mei 2022 om 20:47

Nee precies Student. Ik vind het maar een raar verhaal. Dat laatste lijkt me het meest plausibel maar nog steeds vrij bizar.

RefleX 15 mei 2022 om 21:25

Dit verhaal klopt inderdaad niet. Geen enkele spaak kan zo warm worden dat hij knapt door het remmen. In mijn beginjaren als mountainbiker jaren geleden ook wel eens in meerdaagse wedstrijden in Oostenrijk door verkeerd remmen remdruk verloren maar no-way dat je spaken eraan gaan. Zeker op die snelheden met de racefiets is er genoeg luchtverplaatsing om te voorkomen dat stralingswarmte iets doet met de spaken.

Daarintegen verbaasd het mij niet dat Wilco zijn remmen heet worden. Het is nu eenmaal geen technische rijder waardoor hij vermoedelijk sowieso te veel sleept met de remmen. Zie ook jaren geleden de tube die van zijn wiel loskwam.

Turtlehead 15 mei 2022 om 21:34

Hij kan niet (goed genoeg) fietsen en rijdt zijn eigen karretje daardoor in de poep. Hebben we helaas al meer voorbeelden van gezien. Teveel geremd, te lang geremd, fiets stuk (vervang door: val door trapper aan de binnenkant van de weg naar beneden te houden, val door de band van het wiel af te rijden -ook in een afdaling trouwens, val door te hard een bocht in te gaan aan kop van het peloton, …).

Verklaart nog niet waarom hij geen hulp kreeg van Buchman of Kämna-man overigens.

ursusMaritimus 15 mei 2022 om 21:52

Remmen is angst

Kosmonaut 15 mei 2022 om 22:42

Zou zijn fiets vannacht gesaboteerd zijn door Hindley?

jappe666 16 mei 2022 om 09:41

@Turtle: Omdat Kämna het roze kon pakken en Büchmann/Hindley zelf kopmannen zijn?

De Siepel 15 mei 2022 om 20:25

Kelderman heeft patent op dit soort pech. Nou wil hij voor dagzeges gaan. Dat is helemaal iets onmogelijks. Wanneer heeft hij een rit in lijn voor het laatst gewonnen? Tien jaar terug ?

Koers 15 mei 2022 om 20:33

Het scheelt natuurlijk als je niet meer voor het klassement meedoet, dan laten ze hem wél gaan.

Deel Koeper 15 mei 2022 om 22:28

Probleem is niet dat ze hem niet laten gaan, probleem is dat hij de instincten niet heeft om het af te maken.

Koers 15 mei 2022 om 20:32

Volgens mij had Kelderman jaaaren geleden ook al eens dat zijn band knapte door het gerem. Had toen volgens mij te maken met lijm ofzo. Remmen is angst, Wilco!

Retro Lex 15 mei 2022 om 20:42

Zijn tubes gleden eraf in de bocht.

the student 15 mei 2022 om 20:57

Maar dat was nog met gewone velgremmen.

Polleke 15 mei 2022 om 21:22

Die kunnen (konden) ook behoorlijk heet worden waardoor de tubelijm letterlijk gaat smelten… waarschijnlijk is WK een veelremmer maar ook weer niet zo’n zwaargewicht dus kan ook gewoon pech zijn want schijven lopen heet aan maar toch nooit tot het punt dat de naven gaan smelten…bizar…

Henk Boer 15 mei 2022 om 20:34

Te heet ? Kut ? Opwindende wielerdag gehad Wilco ?

Jean Dumas 15 mei 2022 om 20:38

Gevaarlijk zeg. Je wiel kan zo dubbelklappen.

Koers 15 mei 2022 om 20:47

Huilende Kelderman: https://www.youtube.com/watch?v=wpV-gGA4PSk

KennyKlimmen 15 mei 2022 om 20:51

En ik nog klikken op die link ook LOL

KennyKlimmen 15 mei 2022 om 20:49

Vooral jammer voor Wilco voor de koers maakt het niet veel uit. OF…… zou hij nu in de aanval gaan? Zou hij weten hoe?

Scott Sunderland 15 mei 2022 om 21:03

Rot voor Wilco. Maar nu zal hij moeten werken voor de twee andere kopmannen die het wel goed deden en nog goed staan, Hindley en Buchmann. Zo werkt het als je met meerdere kopmannen start.

VerstandOpNul 15 mei 2022 om 21:19

Ik ben nu toch wel benieuwd naar die wielerflits-podcast..

Henk Boer 15 mei 2022 om 21:31

Spaakmakend verhaal weer , in ieder geval !

Turtlehead 15 mei 2022 om 21:48

Waarom moest ie eigenlijk twee keer wisselen? Als kopman heb je toch wel twee klimfietsen? Snap er niks van. Jammer dat t zo slecht in beeld was (hele Giro al ruk-regie trouwens).

Lennimator 15 mei 2022 om 22:06

Ik hoop van ganser harte dat de ploeg hem nu niet constant voor de winnaar van vandaag laat rijden. Een ultieme trap in de rug.

Scott Sunderland 15 mei 2022 om 22:53

Dat snap ik niet. Hindley en Buchmann zijn nu logischerwijs de kopmannen en daar moet voor gereden worden.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 10:33

Daar kan ie inderdaad niet onderuit.

sooike 16 mei 2022 om 12:52

Trap in de rug? Onzin! Knechten verdorie !

Eroba 15 mei 2022 om 22:09

Pfff wat rot weer voor Wil o. Je zou toch moeten kunnen vertrouwen op je materiaal… Wat heeft die gedaan om dit weer te verdienen?

reusjen 15 mei 2022 om 23:18

Te veel en te hard remmen volgens hemzelf.

Spartacus 15 mei 2022 om 22:28

Maar waarom werd hij met al die pech alleen gelaten en moest hij al zijn energie verspillen door op geheel eigen kracht terug te komen in het peloton? Die vraag vind ik eigenlijk veel interessanter dan te weten of de spaken oververhit konden raken of niet…

Scott Sunderland 15 mei 2022 om 22:52

Buchmann en Hindley zijn ook kopmannen, dus die hoeven niet te wachten natuurlijk. Kämna had gekund wellicht. Maar meer rennners hadden ze volgens mij niet meer vooraan om Kelderman te helpen.

jappe666 16 mei 2022 om 09:46

En Kämna kon als Duitser voor een Duitse ploeg het roze overnemen als best geplaatste Bora, dus op zich ook logisch dat die gewoon mocht doorrijden.

roeleur 16 mei 2022 om 00:09

Eerst die spaken en toen kwam die rug er ook nog bij. Is Wilco misschien meer voor de duivensport in de wieg gelegd? Ik zie hem wel duiven liefdevol strelen en rustig door de tuin kuieren. Geeft niks, doe ik ook nu.

Blackcanyon 16 mei 2022 om 06:29

Het gaat bepaald niet op rolletjes. Weer een spaak in het wiel. Hij heeft wel een aparte band met de Giro. Tweede keer dat zijn ploeg hem in de kou laat staan in de giro (eerst DSM in t roze, nu Boring)

Koers 16 mei 2022 om 06:41

2e keer ook met dezelfde winnaar :P
Maar goed, hij was niet alleen kopman en zoveel Bora’s zaten er ook niet. Naast Buchmann en Hindley alleen Kamna denk ik. Wellicht dat ze aan de vermogens al konden zien dat hij niet goed was, want hij verliest wel enorm veel tijd natuurlijk.

platteprijs 16 mei 2022 om 07:14

Snel weg bij Bora, want ze hebben geen vertrouwen in Kelderman. Want Vlasov halen. En in de Giro starten met 3 kopmannen dat doen alleen ploegen die hun kopman(nen) niet vertrouwen. Is hij dit jaar einde contract?

sooike 16 mei 2022 om 12:53

Startte JV om die reden ook met drie kopmannen ?

Joop Zoetemelk 16 mei 2022 om 08:04

Bij Keldermans gaat het vaak niet goed of meestal.
Dat hij hard kan fietsen weet iedereen.

De nieuwe generatie staat er en fiets hem en de oude garde naar huis.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 10:35

Ik ben wel benieuwd naar wat de aandelen zijn van de omstandigheden: 1)pech 2)slechte benen/lijf/conditie/etc.
Hij leek ontzettend sterk, maar dan zou je toch wat meer veerkracht verwachten dan 10 minuten achterstand. Dus de benen/lijf/conditie/etc lijken ook niet goed (genoeg). In dat geval de rest vd giro gebruiken als trainingsmateriaal tbv de tour. Als schaduwkopman naast vlasov lijkt me een prima kans om weer degelijk voor de dag te komen.

De Siepel 16 mei 2022 om 11:15

Vreemd is dat nog steeds niet duidelijk is of Kelderman na de materiaalschade weer terug kon komen in het eerste peloton. Als hij voor Blockhaus niet kon aansluiten dan is verlies van 10 minuten wel vrij logisch. Hij moest tenslotte een flink gat overbruggen . De tvbeelden gaven ook geen enkele indicatie over zijn achterstand na zijn fietswissel.