Wilco Kelderman stijgt naar vijfde plek: “Ik had vandaag niet de beste benen”

donderdag 15 juli 2021 om 17:47
Wilco Kelderman stijgt naar vijfde plek: “Ik had vandaag niet de beste benen”

foto: Cor Vos

Schade beperken, dat was het devies voor Wilco Kelderman op de slotklim naar Luz Ardiden. De kopman van BORA-hansgrohe kwam als negende over de streep en doet in het klassement goede zaken. Kelderman gaat namelijk Rigoberto Urán voorbij en staat nu vijfde.

Kelderman voelde zich niet super in de laatste Pyreneeënrit, maar ging toch lang mee met de allerbeste klimmers in deze Tour de France. “Het was echt een gevecht op zichzelf”, liet hij vlak na de finish weten aan de NOS. “Ik had vandaag niet de beste benen. Het was na mijn valpartij toch niet helemaal zoals verwacht. Het is wat het is. Ik heb alles gegeven.”

“Gelukkig valt Urán er tussenuit. Zo zie je maar weer, zo is er toch weer iets veranderd”, aldus Kelderman, die op weg lijkt naar een vijfde plek in het eindklassement. Zelfs plaats vier is nog niet helemaal buiten bereik, aangezien het verschil met Ben O’Connor slechts 32 seconden is. Toch klonk Kelderman niet helemaal tevreden in Luz Ardiden.

“Het was een mooie Tour en een vierde of vijfde plek is super, maar toch was het gevoel in deze Tour niet geweldig. Het draaide gewoon niet helemaal lekker. Ik had nooit echt het gevoel dat ik lekker in mijn ritme zat. Desalniettemin was het een geweldige Tour, ook voor de ploeg.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

notriple 15 juli 2021 om 17:54

Keurig man. 5e, daar kan je best trots op zijn.

Groetjesaandevoetjes 15 juli 2021 om 19:27

En met een tijdrit zoals in de Dauphine kan hij nog 4e worden.

Murcia 15 juli 2021 om 17:57

Resultaat is prima, maximaal zelfs als hij ook O’Connor nog weet te pakken. Is eigenlijk nu de nieuwe Buchmann maar dan constanter qua klasseringen hoog in het AK.

Geit in mijn Kelderman 15 juli 2021 om 17:58

Die gaat straks gewoon vierde worden als hij z’n normale niveau haalt in de tijdrit. Dat is toch best een hele nette prestatie.

platteprijs 15 juli 2021 om 18:08

O’Connor rijdt zelf ook geen slechte tijdrit. Bovendien komt het in de laatste tijdrit van een grote ronde altijd aan op wat je nog over hebt en volgens mij zijn ze aan elkaar gewaagd. Maar ik hoop je hopen.

horsm 15 juli 2021 om 18:13

Die vierde plek lijkt me idd nog niet zeker – Wilco is ook nog gevallen. Anyway, top vijf is ook echt heel, heel goed. En zoals hieronder ook staat: het zou dan betekenen dat hij in alledrie de grote rondes top vijf heeft gereden. Dat is nogal wat.

Bontempi1962 15 juli 2021 om 17:59

Trots zijn Wilco!

Westfalen 15 juli 2021 om 18:00

Ondanks de tegenslag, blijft hij doorknokken. Hopelijk lukt het nog een keer om geheel ongeschonden de Tour door te komen. O’Connor pakken in de tijdrit gaat nog wel een lastige klus worden.

Aart van Woud 15 juli 2021 om 18:01

Haha, nou inderdaad

elrio 15 juli 2021 om 18:05

Straks heeft ie alle 3 de grote rondes een keer top 4 gereden, net als Kruijswijk

Wheely 15 juli 2021 om 18:06

Super voor je Wilco! Ondanks dat je je niet super voelde heb je het toch super gedaan. Echt super!

horsm 15 juli 2021 om 18:11

Hij voegde er ook nog grinnikend aan toe dat ze zoveel lol hebben met de ploeg.

VerstandOpNul 15 juli 2021 om 18:16

Hij zal zich niet te snel rijk rekenen na die vorig tijdrit. Top 5 is een buitengewoon knappe prestatie en een prima binnenkomer bij zijn nieuwe ploeg.

Anton van Valouwe 15 juli 2021 om 18:28

In het pre-Dumoulin tijdperk stond NL op z’n kop voor zo’n prestatie. Kelderman doet het op zijn manier, uitstekend gedaan!

platteprijs 15 juli 2021 om 18:37

Ligt eraan hoe je periodiseert. Het is lange tijd doodnormaal geweest dat er een of meerdere Nederlanders in de top tien eindigen.

ervee 15 juli 2021 om 19:17

Ook voor het Dumoulin tijdperk gebeurde dit wel regelmatig met Mollema (geloof 3 keer top 10 in de Tour) en Gesink (geloof 2 keer top in de Tour). Daarnaast ten Dam nog 2 keer top 10 grote ronde en ook Kruijswijk en zelfs Kelderman al eens top 10 grote ronde. Eerder de periode 2000 tot eind 2009 was erg bedroevend!

Groetjesaandevoetjes 15 juli 2021 om 19:32

Michael Boogerd die 10e werd in 2001 was een sensatie haha.

theking 15 juli 2021 om 20:07

Klopt helemaal. De “Bau en Lau” tour werd met veel aandacht gevolgd en daar werd Mollema slechts 6de. De prestatie van Kelderman wordt in dat opzicht minimaal gewaardeerd.

Wildebert 15 juli 2021 om 18:29

Zou het juist deze ‘antiheld’ zeer gunnen. Beste prestatie die nog meer glans zou kunnen krijgen in de tijdrit. Geen makkie!

Quintenri 15 juli 2021 om 18:44

Wanneer zou zijn superdag komen?

Gebruikersnaam 15 juli 2021 om 18:58

Op de dag dat de meeste diëten beginnen.

Arne Riis 15 juli 2021 om 19:51

Laat hem in die tijdrit maar drie minuten op Carapaz pakken.

Rufusvb 16 juli 2021 om 01:09

Morgen, dan sprint hij naar een 14e en plaats

nickdt 15 juli 2021 om 18:46

Netjes hoor, met de top 5 ook nog een prijs gewonnen met de Zubeldia Award.

kleomantre 16 juli 2021 om 10:08

Dit jaar wel ja, zelfs Mas viel nog meer op

Romāns Vainšteins 15 juli 2021 om 18:56

Kelderman heeft pech dat hij dit in een jaar doet waarin er veel afleiding is van zowel NL renners (Mollema, MvdP) als internationale sterren die excelleren in hun niches.

Hij zet hier gewoon een prestatie neer vergelijkbaar met Gesinks beste tourdeelnames. Bijzonder knap. Wél moet ie zonder gelul de Zubeldia krijgen.

SteelHorseCowboy 15 juli 2021 om 20:22

Hoezo pech? Ik heb niet het idee dat het Kelderman om de zichtbaarheid en aandacht te doen is.

S. Morgenstern 16 juli 2021 om 10:15

Alleen qua resultaat op papier, maar zeker niet qua presentatie: Gesink was als jong broekie knecht bij zijn beste eindresultaat en reed zijn beste ronde dan weer in een ronde waar iedere toenmalige wereldtopper aanwezig was en heelhuids het einde haalde. Het contrast met deze editie is aanzienlijk.

Tony 15 juli 2021 om 19:46

Kelderman had meer gewild. Maar als je 4 of 5 wordt in de grootste ronde dan mag je heel tevreden zijn. Natuurlijk wil je op he podium maar ik vindt het een super prestatie.

Emergo 15 juli 2021 om 19:59

Zo zie je maar weer, gewoon vooraan in de wedstrijd meerijden, 1x zelf doorgereden en na 20 mtr omgekeken en weer gaan zitten en je wordt misschien wel 4e. Ik word er koud noch warm van.

Romāns Vainšteins 15 juli 2021 om 20:10

Hij sloot gewoon meteen een deal met O Connor. Die konden de besten niet volgen en hadden geen zit om zich tegen elkaar het apenschompus te rijden.

horsm 15 juli 2021 om 21:26

Buiten de top drie heeft geen enkele AK renner echt aangevallen. Toch?

Lalsacien 15 juli 2021 om 21:41

@Horsm Guillaume Martin is dankzij zijn aanvallen wel in de top 10 gekomen.

Romāns Vainšteins 15 juli 2021 om 21:48

ehm, O Connor??

harryjohan71 15 juli 2021 om 22:13

@RV O' Connor is door zijn aanval in de top 10 gekomen. Ook Martin, Cattaneo en Gaudu hebben dit geprobeerd. 1 maal in de top 10 hebben deze renners zich rustig gehouden. Cattaneo en Gaudu konden het wel blijven proberen, omdat zij nooit op een top 10 plek zijn gekomen. Het is echt niet alleen Kelderman die niet aangevallen heeft. Dit geldt voor elke renner die bij de start van een etappe tussen 2 en 10 stonden, muv Carapaz en Vingegaard. Dus ook O'Connor heeft alleen aan plaatsje verdedigen gedaan toen hij eenmaal in de top 10 stond.

Chippen 15 juli 2021 om 22:19

inderdaad, als je zijn aanvallen buiten beschouwing laat, hoe vaak heeft o’connor dan eigenlijk aangevallen? niet veel, dacht ik. punt gemaakt, case closed!

IlPirata 15 juli 2021 om 20:00

Dit is gewoon top en met de tijdrit nog op komst. Knap resultaat.

Jaap Jansen 15 juli 2021 om 20:13

Krijg steeds meer een zwak voor deze jongen.

ProfrondeZevenbergen 15 juli 2021 om 20:14

Ik juist niet, zie hieronder.

ProfrondeZevenbergen 15 juli 2021 om 20:14

Wederom had hij niet de beste benen. Tenenkrommend. Als hij ooit zijn beste benen vindt, wint hij de Tour met gemak.

SteelHorseCowboy 15 juli 2021 om 20:21

Hahaha. Die kop. Zo typerend.

Huubi 15 juli 2021 om 20:36

Totaal ondergewaardeerd prestatie, ook door sommigen hier.

fietsvriend 15 juli 2021 om 22:30

Ja! Geniet echt van die constantheid van Kelderman. Nu in de Tour maar eigenlijk altijd. Je gunt hem net die ene uitschieter naar boven , maar daar is ie waarsch. te constant voor.

De Siepel 16 juli 2021 om 06:50

Kelderman is Zoetemelk 2.0…maar zeker respect.

Jean Dumas 16 juli 2021 om 09:55

5e als volger is zijn plaats. Wel opmerkelijk, dat hij telkens als hij zich slecht zegt te voelen zijn positie in het klassement verbetert.

Cayolle 16 juli 2021 om 09:57

Nee, niet spectaculair, maar wel een op en top ronderenner, waarschijnlijk juist doordat ie niet spectaculair rijdt.

Headlines

Materiaalzone

Populair