Kelderman na verkenning: “Ik pakte bijna de KOM op de Kruisberg”

Door , zaterdag 15 april 2017 om 09:00
Kelderman na verkenning: “Ik pakte bijna de KOM op de Kruisberg”

Foto: Cor Vos | Team Sunweb

Een gebroken vinger hield Wilco Kelderman bijna een maand aan de kant, maar zondag is de 26-jarige Nederlander weer van de partij in de Amstel Gold Race. Weliswaar volledig in dienst van kopman en favoriet Michael Matthews: “Ik mis zelf vooral koershardheid op dit moment”, zegt hij aan WielerFlits.

Muurtje verpest voorjaar
De bewuste breuk liep Kelderman begin maart op in de Strade Bianche, de klassieker waarin hij kopman Tom Dumoulin moest ondersteunen. Zover kwam het uiteindelijk dus niet. “Ik moest op een bepaald moment heel hard remmen”, doet Kelderman zijn verhaal. “Naast me was er een ruw, stenen muurtje, en daar kwam ik dus met mijn hand tegen. Ik kan je zeggen: dat was echt niet prettig. En ik merkte zelf ook meteen dat het ernstig was. Je hoopt eerst op twee of drie weken herstel, maar als je hoort dat je geopereerd moet worden en dat er een pin in moet, dan weet je dat het lang aansleept.”

Kelderman stond uiteindelijk ruim een maand aan de kant en moest onder meer de Ronde van het Baskenland – een belangrijke wedstrijd met het oog op de komende Giro d’Italia – aan zich voorbij laten gaan. “Dat is natuurlijk wel zuur. Door die pin kon ik het bovenste gedeelte van mijn vinger niet bewegen en dus was het ook niet mogelijk om kracht op mijn stuur te zetten. Hij is er nu twee weken uit en mijn vinger kan intussen weer wat beter bewegen. Maar ja, je mist erdoor wel enkele belangrijke wedstrijden. Ik heb mijn conditie gelukkig kunnen onderhouden door te fietsen op mijn hometrainer.”

Ik heb mijn conditie gelukkig kunnen onderhouden door te fietsen op mijn hometrainer.

Zondag maakt onze landgenoot zijn wederoptreden in de Amstel Gold Race. Referentiepunten heeft hij niet, op één na. “Tijdens de verkenning hebben we een aantal keer doorgetrokken op de klimmetjes. Dan pak je op Strava bijna een KOM op de Kruisberg en denk je: ‘shit, als ik iets eerder was begonnen, dan pak ik die KOM (King Of the Mountain; de snelste tijd op een beklimming, red.) gewoon.’ Dat is altijd wel een leuke indicatie dat het goed zit, maar ik weet dat ik op dit moment koershardheid mis. Dit zijn koersen die ik nu hard nodig heb. Hierna volgen de Waalse Pijl, en dan Romandië en de Giro.”

Eigen kans in Romandië
Opvallend: zowel in de Giro, voor Dumoulin, als in de Amstel Gold Race, voor Michael Matthews, schikt Kelderman zich in de knechtenrol. “Het is een beetje fifty fifty”, verduidelijkt de Sunweb-renner. “In de Ronde van Romandië en in de Vuelta krijg ik dat werk dubbel en dik terug. Zeker voor Tom zit ik daar niet mee in. Ik ken hem al langer, omdat we vroeger samen in de ploeg hebben gereden en hij bij mij in de buurt woont. We trainen ook weleens samen. Ook met Matthews heb ik vroeger samen gereden bij Rabobank, dus ik verwacht dat alles vlot verloopt. Het is altijd handig als je elkaar beter kent.”

Die steun is voor Matthews best welkom. In de finale van de Brabantse Pijl, waarin Kelderman dus niet van de partij was, zat de Australiër geïsoleerd. Weliswaar mede door de pech van zijn ploeggenoten. “Ik ga mijn uiterste best doen om hem aan de zege te helpen, maar het kan ook best zijn dat ik in de finale kom en dat het meteen weer over is. Door dat gebrek aan koershardheid, weet je wel. Het kan echt alle kanten op. Als alles goed gaat, en er is aan het einde nog een grote groep van veertig à vijftig man, dan moeten wij daar wel met nog een renner of vier kunnen bijzitten. Daar ben ik wel van overtuigd.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

De Brigadier 15 april 2017 om 09:06

Treurig.

maklukzat 15 april 2017 om 09:25

Keldermans is gemotiveerd om er nog wat moois van te maken. Programma richting de Giro lijkt me nog genoeg om in vorm te komen.

alvaro mejia 15 april 2017 om 09:27

Fysiek een enorm talent, maar wat een ongelooflijke sufferd.

Silent Hill 15 april 2017 om 09:30

Laat mij de vraag dan maar stellen: wtf is een KOM ?

Meeskool 15 april 2017 om 09:31

@alvaro argumenten?

WielerFlitser 15 april 2017 om 09:34

@Silent Hill. KOM = King Of the Mountain. Klassement vanuit Strava wie het snelste het berg op rijdt, of andere trajecten

gardeyn 15 april 2017 om 09:35

King Of the Mountain (beste tijd bij een strava-segment)

alvaro mejia 15 april 2017 om 09:38

@meeskool zijn prestaties in het verleden tonen aan dat het een fysiek talent is toch?

dumoman 15 april 2017 om 09:56

@silent Hillegom staat in de tekst of is dit later toegevoegd

maklukzat 15 april 2017 om 09:58

@alvaro
Waar blijven die argumenten?

Sagan=hulk 15 april 2017 om 10:03

Waarom dat blijven zeuren over die befaamde koershardheid. Als je Kelderman heet en je hebt genoeg getraind dan rijdt je gewoon de finale van de Amstel. Als ik Sunweb was zou ik hem zo lang mogelijk sparen en hem pas aan het werk zetten als er echt een gevaarlijke situatie is ontstaan.

jorryt 15 april 2017 om 10:19

Omdat koershardheid echt bestaat. Sommige renners (Valverde) hebben dat al maar anderen die hebben die koersen nodig om te leren echt diep te gaan en weer voor de zoveelste keer aanzetten.

dark-knight 15 april 2017 om 10:20

Altijd een sympathieke en leuke renner geweest. Hopelijk komt zijn talent in de grote rondes er nog een keer uit, hij heeft het gewoon in zich om in topvorm podium te rijden.

WieVis 15 april 2017 om 10:23

Voorlopige selectie Giro volgens Procyclingstats zou Dumoulin wel heel fijn team meekrijgen.

Met Kelderman, Ten Dam, Haga, Geschke, Preidler en Arndt heel fijn doe hier Stamsnijder en Timmer bij voor het vlakke en hij heeft een heerlijk team mee voor alle tereinen

TykkeThor 15 april 2017 om 10:26

Hopelijk doet Wilco een Haymannetje morgen.

Wielrennertje 15 april 2017 om 10:31

Hoop voor hem dat hij weer eens goed rijdt in de giro. Misschien dat het helpt dat hij in de schaduw rijdt?

schipperaar 15 april 2017 om 10:47

Lijkt erop alsof nog niet echt op de hoogte is van zijn eige mogelijkheden, komt soms wat knullig over, misschien een keer wat polish women uitnodigen.

Bas Roekelaar 15 april 2017 om 10:53

2 seconden zat ie er vanaf.

En morgen staat hij waarschijnlijk ergens op plek dertig.

Wheely 15 april 2017 om 11:26

Deze koers ligt hem opzich best, zolang hij niet het veld induikt. :)

https://youtu.be/nnfGKAZ3KgY

achtpuntzes 15 april 2017 om 11:47

zo’n KOMmetje zegt natuurlijk geen reet. wie waren er dan sneller? nou, Paul Martens, Reinier Honig en twee amateurs.

Wielrennertje 15 april 2017 om 12:06

@8.6 Dat zegt natuurlijk helemaal niks. Puur een momentopname, waar hij moed uit put. Moet hij zelf weten natuurlijk, maar het komt, zoals anderen al zeiden, allemaal nogal knullig over. Als een beginneling die met een mooie kettingtattoo en haar op de benen staat.

Wheely 15 april 2017 om 12:07

Het is gewoon terloops een beetje inside geneuzel voor de mensen die zelf fietsen. Lekker kletsen over Strava, nieuwe groupsets, reepjes etc. Meer niet. Als hij echt serieus die KOM wil pakken dan doet hij toch nog een poging waarin hij wel er voor gaat. Verder hebben dit soort KOMs niks met de echte koers van doen, zijn gewoon sprintjes.

Brummel 15 april 2017 om 14:07

@wheely +1

lijkt me niet dat profs echt “voor de KOM gaan”, dat is meer iets voor kansloze recreanten. Hij zal wel gewoon even lekker hebben aangezet en dan is het wel grappig als je per abuis bijna de snelste bent die daar ooit heeft gefietst.

Jungle Man 15 april 2017 om 14:13

Ik hoop dat Kelderman de laatste 30 km er nog bij zit, en dat een sprint van een groep uitblijft. Moet ie wel goed kunnen wringen op de smalle Limburgse weggetjes.

achtpuntzes 15 april 2017 om 14:34

@ Brummel:

Quote:
en dan is het wel grappig als je per abuis bijna de snelste bent die daar ooit heeft gefietst

met de toevoeging van ‘alle renners die hun beklimming van deze heuvel op strava hebben gezet’ natuurlijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair