Wilco Kelderman kijkt uit naar bergrit: “Als ik me goed voel, ben ik weg”

woensdag 14 juli 2021 om 13:32
Wilco Kelderman kijkt uit naar bergrit: “Als ik me goed voel, ben ik weg”

foto: Cor Vos

Voor de klassementsrenners is de zeventiende etappe naar de Col du Portet bijzonder belangrijk. Ook voor Wilco Kelderman, die zin heeft in de zware rit over drie Pyreneeëncols. “In de laatste bergritten moet het gebeuren. Dit is een dag waar ik naar heb uitgekeken”, klinkt het in gesprek met de NOS.

In de snikhete etappes tussen de Alpen en Pyreneeën was het flink afzien voor Kelderman, maar vandaag is het een stuk frisser op weg naar de Col du Portet. “Ik voel me beter in dit weer, dat was gisteren ook al het geval. Regen is nooit leuk, maar daar komen we wel doorheen. Ik heb er zin in. Ik heb deze rit verkend en het is echt een zware etappe. Vandaag moet het gebeuren”, aldus Kelderman.

De kopman van BORA-hansgrohe verwacht oorlog op de afsluitende Col du Portet, een beklimming van zestien kilometer aan bijna 9%. “De slotklim is heel erg lastig. Het gaat de hele tijd omhoog aan 9% en je gaat bovendien naar de 2.000 meter. Het is toch bijna een uur klimmen. De beklimmingen voor de slotklim zijn ook niet eenvoudig. Het gaat de hele tijd op en af.”

“Er zullen vandaag verschillen ontstaan”
De Nederlander staat momenteel zesde in het algemeen klassement en heeft nog altijd uitzicht op een podiumplek. Het verschil met de voorlopige nummer twee, Rigoberto Urán, is slechts 58 seconden. “Er zullen vandaag verschillen ontstaan. In de laatste bergritten moet het gebeuren en de renners gaan all in. Als ik me goed voel, ben ik weg”, waarschuwt Kelderman de concurrentie.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Emergo 14 juli 2021 om 13:37

Als hij nog tijd over heeft naast het omkijken: wie weet.

Aart van Woud 14 juli 2021 om 13:50

Eerst zien, dan geloven.

Zou het wel mooi vinden als Wilco iets laat zien vandaag.

Scibby 14 juli 2021 om 13:53

Het klinkt in ieder geval strijdvaardig van Wilco

Groetjesaandevoetjes 14 juli 2021 om 15:29

Inderdaad. Ik heb liever dit soort bemoedigende uitspraken ipv. ‘parijs is nog ver’ / ‘we bekijken het van dag tot dag’ / ‘het ligt aan de benen’.

Yeez 14 juli 2021 om 13:55

Wilco is het denk ik zat dat hij wordt gezien als een onzichtbare klassementsman die door te volgen top 10 rijdt. Vrees dat het grootspraak van hem is

Pathieu van der Moel 14 juli 2021 om 16:28

Top-5 in de Tour zou sowieso een prima prestatie zijn. Als dat moet met onzichtbaar fietsen, dan is dat maar zo…

Rufusvb 14 juli 2021 om 14:02

Ik hoop dat hij vandaag een superdag heeft!

Pole Pole 14 juli 2021 om 14:02

Tis al vaak nat geweest. Ik vraag me af welke klassementsman daar het eeerste de prijs zal voor betalen…

reusjen 14 juli 2021 om 14:18

Tja, ik zou het leuk vinden, maar ik kan me niet herinneren dat Kelderman een aanval plaatste en dan ook echt weg was. Niet op dit niveau in ieder geval. Als hij al aanviel is het zo zwak dat de concurrentie binnen 30 sec. weer op het wiel zit.

Geit in mijn Kelderman 14 juli 2021 om 14:19

Vorig jaar Giro heeft hij op de Etna 40 seconden gepakt op z’n meeste concurrenten.

reusjen 14 juli 2021 om 14:34

Daar heb je gelijk in, die staat niet in mijn geheugen en kan er ook geen beelden van vinden

Groetjesaandevoetjes 14 juli 2021 om 15:34

@reusjen – ben jij stiekem Mark Rutte die het uitkomt als hij er geen ‘actieve herinering aan heeft’?

Op 3.23 zie je hem binnenkomen. Was wel bizar slechte regie in die Giro, dus je ziet de ontsnapping niet: https://www.youtube.com/watch?v=T9fw7nPfcfk

reusjen 14 juli 2021 om 18:06

Lol, nee. Ik heb inderdaad de filmpjes en klassementen opgezocht en alleen het beeld dat hij binnenkomt gevonden. Maar hij stond op dat moment prima in het klassement dus het is niet dat ze hem maar lieten rijden neem ik aan. Ik heb bij Kelderman gewoon nog nooit het gevoel gehad dat hij concurrenten wel even zijn hielen zou laten zien. Het is meer op hangen er wurgen meesluipen, maar hij heeft het dus idd wel eens gedaan.

Ed Egnal 14 juli 2021 om 14:18

Zal een losse flodder worden vrees ik.

klootje kriekeljon 14 juli 2021 om 14:31

Kelderman heeft dezelfde mental coach als de Rode Duivels.

toiletduck 14 juli 2021 om 14:58

Ik vind dat gezeur op dit soort renners echt treurig. Als je de beste wielrenners bergop volgt en je zit op 98% van je limiet, is het niet zo gek dat je er geen verschroeiende alles of niets aanval uit kunt persen. Dat je een persoonlijke voorkeur hebt voor wisselvallige springveren is natuurlijk prima, maar dat is wat mij betreft geen vrijbrief voor de beledigingen die je hier vaak leest.

reusjen 14 juli 2021 om 15:06

Waar zie jij een belediging?

dynamo 14 juli 2021 om 15:11

mis bij hem vaak de winnaars mentaliteit, binnen 1 minuut staat tie al op de 3 de plaats, die sec. had die allang kunnen afsnoepen, maar doet tie niet, fiets mee, denk soort 2 de geesink wordt, tja wout v aart, v d poel dat zijn de nieuwe jongens, ik wil evenepoel ook niet uit sluiten(hoop spoedig overal aan deel neemt) trouwens froome is ook nog maar een schim van wat die ooit was, tja tyden veranderen, hoop wel poels die veel werk voor froom heeft gedaan, bolletjes trui tot aan parys mee neemt

Groetjesaandevoetjes 14 juli 2021 om 15:35

Ik mis bij sommige forumleden de interpunctie en beheersbaarheid van de Nederlandse taal.

Michiel 14 juli 2021 om 15:45

Wielerflits is inclusief en dus voor iedereen.

Pathieu van der Moel 14 juli 2021 om 16:27

Ik mis ook enige vorm van taalbeheersing in z’n algemeenheid. Ik snap namelijk werkelijk niet dat je punt is

guyremgabdel 14 juli 2021 om 17:35

Altijd oppassen met zulke uitspraken. Conclusie : hij voelde zich niet goed want hij was niet “weg”.

guyremgabdel 14 juli 2021 om 19:51

Blijkbaar gevallen in de afdaling van de voorlaatste col. Dus verzachtende omstandigheden.

Daboytommy 14 juli 2021 om 17:45

Jep… hij was weg

Turtlehead 14 juli 2021 om 18:05

Yep. Dat is kennelijk zijn plekkie… Jammer.

Daboytommy 14 juli 2021 om 19:10

Hij is deze etappe gevallen. Met deze uitslag zal hij dus nog geen eens zo ontevreden zijn.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair