Wilco Kelderman focust zich in 2020 op Giro d’Italia

dinsdag 10 december 2019 om 11:54
Wilco Kelderman focust zich in 2020 op Giro d’Italia

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman richt zijn pijlen in 2020 op de Giro d’Italia. Dat maakte de kopman van Team Sunweb bekend op de teampresentatie in Amsterdam. Kelderman wil in Italië een goed klassement rijden.

In aanloop naar de Giro d’Italia rijdt Kelderman enkele rittenkoersen. Hij begint zijn seizoen in de Tour de la Provence in Frankrijk en rijdt vervolgens ook nog de UAE Tour en Tirreno-Adriatico. “Ik hoop terug te komen op mijn niveau van de Vuelta a España van 2017, toen ik top-5 reed in het algemeen klassement”, aldus Kelderman.

Ploegmanager Iwan Spekenbrink weet dat het lastig wordt om een grote ronde te winnen met de huidige renners. “In grote rondes hebben we nog steeds ambitie, maar het is niet realistisch om te verwachten dat we komend jaar daarin gaan winnen”, zegt hij daarover. De focus wordt daarom meer gelegd op de klassiekerperiode en de sprints, kondigde Spekenbrink aan.

Michael Matthews vertelde van het klassieke voorjaar zijn grote doel te maken voor 2020. “Dat heeft wel mijn focus, dit jaar heb ik vooral pech gehad”, zegt de Australiër.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Scott Sunderland 10 december 2019 om 12:11

Als ik het één jongen gun om een top Giro te rijden, dan wel deze Wilco Kelderman. Veel, zo niet alles, zal afhangen van of hij niet weer hard gaat vallen. Niet denigrerend bedoeld trouwens. In conditie en gezond kan hij veel. En nog meer dan hij heeft kunnen laten zien tot nu toe. Psychisch is hij sterk. Met zoveel fysiek malheur door valpartijen zouden de meesten al lang de motivatie zijn verloren.

Panache 10 december 2019 om 13:03

“Met zoveel fysiek malheur door valpartijen zouden de meesten al lang de motivatie zijn verloren.”

Tja, wat is het alternatief? Boekhouder worden voor 30k per jaar? Dan kan je misschien beter met ups en downs wielrenner blijven voor een veelvoud van een modaal salaris. Het wielrenner blijven hoeft geen romantische of vechtersmotieven te hebben, het kan prima een economische beslissing zijn.

Scott Sunderland 10 december 2019 om 13:53

Nou het fysiek malheur van Kelderman bestaat wel uit de een na de andere botbreuk. Elk jaar in de lappenmand liggen in combinatie met de frustratie daarover… Ik weet niet of een goed salaris dan genoeg is voor de meesten om het moraal terug te vinden om telkens te revalideren. Misschien wel inderdaad.

Covadonga 10 december 2019 om 19:58

@panache
Als jij als boekhouder maar 30k verdient, ben je niet echt slim…

Panache 11 december 2019 om 15:29

Gewoon even de feiten wijsneus. Een boekhouder verdient als startsalaris 2500 bruto en gemiddeld in de beroepsgroep 3250 bruto. Buiten dat snap je (hopelijk) wel de strekking van mijn bericht (normale baan met normaal salaris versus tonnen verdienen als wielrenner). Over 'slim' gesproken… En wat betreft "jij als boekhouder" – uiteraard ben ik geen boekhouder, ik heb het niet over mijzelf…

Johnny7 10 december 2019 om 12:17

Heb altijd vertrouwen in Kelderman maar hij moet zijn tijdrit wel weer op niveau brengen. Die is al een hele tijd dramatisch slecht. Als hem dat lukt dan kan hij een mooie prestatie neerzetten.

Etio 10 december 2019 om 13:05

Ik hoop ook enorm dat Kelderman een geweldige Giro gaat rijden in 2020! Als hij in topvorm is en een goed voorjaar kan rijden zonder tegenslagen, dan is misschien wel alles mogelijk (misschien zelfs wel winst). Ik denk dat Top 5 een mooi en realistisch doel is voor hem. Het podium zou geweldig zijn, maar dan moet alles goed gaan (en het deelnemersveld moet dan ook niet relatief zeer sterk zijn). Ik denk ook dat hij zijn tijdrit zeker weer kan verbeteren, want hij heeft afgelopen twee seizoenen relatief weinig getraind op zijn tijdritfiets door de blessures. Misschien zijn de Ronde van Zwitserland en/of de Tour de France (voor een ritzege) wel mooie tweede doelen voor hem in 2020. In ieder geval succes Wilco!

Jean Dumas 10 december 2019 om 13:27

Winnen is een verkeerd uitgangspunt voor de poll. Wilco is top 5-kandidaat.

Scott Sunderland 10 december 2019 om 13:56

Mee eens. Serieuze kandidaat winnaar voor een grote ronde is Kelderman niet. In topvorm top vijf.

hartstikkebedankt 10 december 2019 om 13:50

Als Ineos inderdaad met Bernal, Thomas en Carapaz de Giro gaat rijden dan lijkt me winst al onmogelijk. Dan heb je verder waarschijnlijk nog te maken met Dumoulin, Nibali, Bardet, Pogacar, Fuglsang, Majka, 1 van Yates, Landa(?) wat maakt dat een plek 5-7 een mooie prestatie zou zijn.

Scott Sunderland 10 december 2019 om 13:59

Mee eens. Ik denk niet eens dat Kelderman zichzelf als potentiële winnaar ziet in de toekomst. Maar top tien absoluut. En als alles helemaal meezit dan strijden voor plaats drie ofzo. Maar dat wordt heel lastig. Rond vijf of zes zou een topprestatie zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair