Wielerwereld rouwt om dood van Belgisch talent Tijl De Decker
vrijdag 25 augustus 2023 om 13:35

Wielerwereld rouwt om dood van Belgisch talent Tijl De Decker

De wielerwereld heeft op sociale media geschrokken gereageerd op het overlijden van Tijl De Decker. De talentvolle Belg, die volgend jaar prof zou worden bij Lotto Dstny, is op 22-jarige leeftijd om het leven gekomen nadat hij eerder deze week betrokken was bij een trainingsongeluk. Na enkele dagen in coma liet hij vrijdag het leven, wat het peloton in rouw dompelt.

Veel wielerploegen delen hun medeleven met de familie van Tijl De Decker en ook de mensen bij Lotto Dstny. “Jullie zijn allemaal in onze gedachten. Rust zacht, Tijl”, schrijft BORA-hansgrohe. “Ons hart is gebroken door dit verschrikkelijke nieuws”, reageert Team dsm-firmenich. Ook de organisatie van de Vuelta a España, die zaterdag start, toont zijn medeleven.

https://twitter.com/JoseBeenTV/status/1695033053721022746

RIDE Magazine
6 Reacties
25-08-2023 15:55
Mocca .... je hebt geen idee waarover je het hebt blijkbaar. Vijftig jaar geleden waren er in België jaarlijks drieduizend verkeersdoden en nu nog vijfhonderd per jaar. Toen met twee miljoen auto's en nu met zes miljoen auto's. De genomen veiligheidsmaatregelen, vooral in de constructie van de wagen en de gordeldracht, de snelheidsbeperkingen hebben samen met het bewust maken van de bestuurders voor een ommekeer gezorgd. Lees eerst eens begrijpend eer je wat neerpent. Je kan niet naast de cijfers heen die veel slechter zijn geworden in de voorbije decennia ondanks de helmplicht.
25-08-2023 14:34
Ben je nu echt een betoog aan het maken voor het afschaffen van de helmverplichting?
25-08-2023 23:32
Marcus Aurelius heeft gelijk. 35 jaar geleden was ik een van de eerste wielrenners in Europa die zo'n fietshelm van piepschuim en plastic gebruikte. Daar werd ik wel om uitgelachen, maar dat maakte mij niks uit, ik dacht dat mijn helm beter was dan de met paardehaar gevulde leren haarnetjes die toen gebruikelijk waren. Een paar jaar later werden de moderne helmen verplicht in het wielrennen en in enkele landen werd het ook fietsers in gewoon verkeer aangeraden om zo'n helm te dragen. Mij begon toen op te vallen dat het aantal ongelukken dat resulteert in hersenletsel leek toe te nemen. Mijn vermoeden werd bevestigd toen een Poolse wetenschapper eens een groot aantal ongelukken van fietsers in 10 Europese landen onder de loep heeft genomen. Zijn conclusie was dat fietsers met fietshelmen minder schaafwonden en blauwe plekken aan het hoofd oplopen dan fietsers zonder helm, maar dat er geen verschil is in hersenletsel tussen behelmde en blootshoofdse fietsers. Echter, fietsers met helm hebben meer kans een ongeluk te krijgen, in feite verhogen fietshelmen dus de kans op hersenletsel ! Hoe zou dat komen ? Ten eerste, fietshelmen zijn te hard om de hersens een zachte landing te geven; het zou zelfs kunnen dat hersens in een hoofd met helm een grotere oplawaai krijgen dan zonder helm in dezelfde crash. Verder is het zo dat een helm de kans vergroot dat het hoofd na de eerste klap niet stilligt maar nog eens stuitert of draait. Nog een factor is dat mensen er goed in zijn te voorkomen dat hun hoofd ergens tegenaankomt, maar een hoofd met helm is onnatuurlijk groot en dat vergroot het gevaar ergens tegenaan te knallen. Wat gedrag betreft heb ik de indruk dat best veel fietsers met helm risicos nemen die ik zeer zelden zie bij fietsers zonder helm. Dat geldt zeker voor automobilisten: wetenschappelijk onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat sommige bestuurders meer risico nemen bij het passeren van fiesters met helm dan bij fietsers zonder helm. Dit is geen pleidooi tegen fietshelmen maar een oproep je bewust te zijn van de beperkingen van die dingen.
25-08-2023 14:32
RIP Tijl. En alweer moet het de Lotto ploeg overkomen. Dju toch.
Wielrennen is aardig op weg om de gevaarlijkste sport te worden. Hoeveelste dode al dit jaar ?
25-08-2023 14:02
Met nog slechts 1/3 van het aantal professionele renners in vergelijking tot pakweg vijftig jaar geleden is het lijstje van het aantal verongelukte renners met helm ondertussen onnoemelijk langer geworden dan het lijst van renners zonder of met een minimalistische helm. Je kan alleen maar vaststellen dat het enorm lobbywerk van helmfabrikanten ten spijt de toestand niet is verbeterd. Integendeel. Er zijn meerdere redenen. Fietsgedrag. Gedrag van automobilisten t.o.v. fietsers (met helm vooral). De pseudo onaantastbaarheid van de fietser die een helm opzet. Stugge kaders. Hogere snelheid. De kwaliteit van de helmen die te wensen overlaat. (geen bescherming van de slaap). Dunnere kledij. Oortjes in de koers. Schijfremmen. Verkeersmeubilair. En nog veel andere factoren. Wellicht een optelsom van alles. Maar één ding staat vast, de helm kan de klap niet opvangen, noch letterlijk, noch figuurlijk. Attitude en respect wel.
    25-08-2023 15:10
    De lijst met verongelukte bestuurders zijn sinds verplichting van veiligheids veel langer als voor die tijd. Dus ook maar afschaffen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine