Wielertransfers 2020: Paluta, gebroeders Cima, Gazprom-RusVelo
foto: Cor Vos
dinsdag 24 september 2019 om 14:30

Wielertransfers 2020: Paluta, gebroeders Cima, Gazprom-RusVelo

Update De transfermarkt draait al geruime tijd op volle toeren en ook tijdens de week van het wereldkampioenschap blijft de stoelendans doorgaan. Steeds meer renners weten waar zij volgend jaar rijden. In onze rubriek Wielertransfers bundelen we de laatste ontwikkelingen op transfergebied in het peloton.

Michał Paluta
Michał Paluta zal volgend jaar nog steeds rijden in het shirt van CCC. De Poolse wegkampioen maakt echter wel een stap omhoog, want hij verruilt de beloftenploeg voor de hoofdmacht. Daarmee zal de Poolse kampioenstrui volgend seizoen in het WorldTour-peloton te zien zijn.

“Als een Poolse ploeg is het een eer om de nationale kampioen in het team te hebben”, zegt ploegmanager Jim Ochowicz in het perspraatje van de equipe. “Michał heeft nog een lange carrière in het verschiet. Op WorldTour-niveau krijgt hij de kans om van de meest ervaren renners te leren om nog meer ervaring op te doen.”

Paluta is in zijn nopjes met de deal: “Als jonge renner heb ik altijd gedroomd om een professionele wielrenner te zijn in een WorldTour-team. Ik was altijd gefocust op mijn werk en dat heeft zich uitbetaald. Ik wil volgend jaar het team helpen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Ik wil leren van de meest ervaren renners en als ik eens voor eigen succes mag rijden, zal ik ervoor gaan. Het zou geweldig om met de kampioenstrui mijn handen de lucht in te kunnen steken.”


Damiano en Imerio Cima
De broertjes Damiano en Imerio Cima (Nippo-Vini Fantini-Faizanè) zijn volgens La Gazzetta dello Sport op weg naar Gazprom-RusVelo. Zij zouden met Marco Canola en Simone Velasco een Italiaans contingent moeten vormen in de Russische ProContinentale ploeg.

De overstap zou zeker voor Damiano Cima opmerkelijk zijn. Eerst werd hij namelijk gelinkt aan het Hongaarse EPowers Factory Team. Ook Delko-Marseille Provence had interesse getoond in de Giro-ritwinnaar.


Gazprom-RusVelo 
Het ProContinentale Gazprom-RusVelo heeft vandaag nog een Italiaanse renner aangekondigd. De Russische ploeg zal komend seizoen kunnen rekenen op Cristian Scaroni. De 21-jarige renner komt nu nog uit voor de opleidingsploeg van Groupama-FDJ. Scaroni werd dit seizoen tweede in de Tour du Jura en dertiende in de Giro d’Italia U23.

Scaroni zal volgend seizoen aan de zijde koersen van onder meer Alexey Rybalkin, die zijn contract heeft verlengd met één seizoen. De 25-jarige Russische klimmer – vijf jaar geleden nog derde in de Tour de l’Avenir – is bezig aan zijn vierde seizoen bij Gazprom-RusVelo. Rybalkin werd dit seizoen nog vijfde in de Tour de l’Ain.


Daniel McLay
De Britse sprinter Daniel McLay lijkt na twee jaar EF Education First op weg naar Arkéa-Samsic. Het Franse Le Télégramme schrijft dat beide partijen met elkaar aan het praten zijn.  McLay reed van 2015 tot en met 2017 ook al voor de ploeg van Emmanuel Hubert. In die periode wist hij vijf koersen op zijn naam te schrijven. De afgelopen twee jaar kwam McLay tot twee overwinningen.


Benoit Jarrier
Over Arkéa-Samsic gesproken, Benoît Jarrier heeft zijn contract met de Franse ploeg opengebroken. Hij rijdt al sinds 2013 voor de ploeg van Hubert en hij zal nog in ieder geval tot en met eind 2020 op de loonlijst blijven staan. Jarrier is in zijn element bij Arkéa-Samsic: “In tachtig procent van de koersen die ik rijd heb ik een knechtenrol, en dat vind ik leuk om te doen. In sommige koersen krijg ik mijn kansen. Ik geef toe dat ik droom van een wedstrijd als de Tro-Bro Léon. In deze koers werd hij al twee keer tweede.


Cristina Martínez
De nieuwe UCI-vrouwenploeg Casa Dorada werd de laatste tijd geassocieerd met Marta Bastianelli (Virtu) en Mavi Garcia (Movistar), maar de formatie greep naast deze grote namen. Wel maakte het bekend dat het Cristina Martínez heeft ingelijfd. De 23-jarige klimster komt over van Bizkaia Durango. Eerder dit jaar werd ze negende in de tweede etappe van de Emakumeen Bira, dat is haar belangrijkste wapenfeit dit jaar.


Delko Marseille Provence 
Het Franse Delko Marseille Provence gaat op de Ethiopische toer. Mulu Hailemichael (20) heeft namelijk een tweejarig contract getekend bij de ProContinentale formatie. Hailemichael staat te boek als een beloftevolle klimmer. Zo werd hij dit jaar al vijfde in de hoog aangeschreven Giro Valle d’Aosta.

Delko Marseille Provence verlengde eerder al de contracten van enkele sterkhouders, maar wist ook sprinter Justin Jules weg te kapen bij Wallonie-Bruxelles.


Eduardo Sepúlveda 
Eduardo Sepúlveda blijft toch één jaar langer koersen voor Movistar. De 28-jarige Argentijn werd de afgelopen weken gelinkt aan EPowers Factory Team, het nieuwe Hongaarse wielerproject van zakenman Thomas Pocze, maar de renner blijft de Spaanse WorldTour-ploeg toch gewoon trouw. Sepúlveda werd dit jaar nog tweede in de Ronde van Oostenrijk.

Eduardo Sepúlveda – foto: Cor Vos


Arkéa-Samsic 
Clément Russo (24), Florian Vachon (34) en Kévin Ledanois (26) koersen ook komend seizoen in het tenue van Arkéa-Samsic. Vachon heeft voor één seizoen bijgetekend, Russo en Ledanois hebben zelfs hun krabbel gezet onder een tweejarige verbintenis. Vachon staat bekend als een trouwe knecht en enthousiaste aanvaller, terwijl Russo al geregeld zijn snelle benen liet spreken. Zo won die laatste dit jaar nog de Ronde van Madrid.


Chanella Stougje 
De wielercarrière van Chanella Stougje heeft slechts enkele jaren geduurd. De renster van Hitec Products zet namelijk op 22-jarige leeftijd een punt achter haar loopbaan. Stougje begon haar carrière in 2015 bij Parkhotel Valkenburg. Ze kwam vier seizoenen uit voor de Nederlandse formatie, maar vertrok eind vorig jaar naar het Noorse Hitec. Stougje wist tijdens haar korte profloopbaan geen overwinning te boeken.

RIDE Magazine
3 Reacties
Sorteer op:
24 september 2019 15:03
Ondertussen heeft continentale ploeg Fengsheng Sports DFT Team vandaag Seyedmiladmohammad Seyedghalichi toegevoegd aan de equipe.
24 september 2019 19:38
Gazprom is de dood voor je carrière. Die hebben sinds 2014 één WT-renner afgeleverd (Vlasov, Astana) en daarvoor enkel renners aan Katusha geleverd. Lijkt mij dat gewoon niemand zich aan renners uit die stal wil wagen...
24 september 2019 20:06
Edit: Misschien verwijzen we wel naar de eerdere Italiaanse aankopen van de ploeg ;)

Reacties zijn gesloten.