Wielertransfers 2016: Lotto Soudal, Dimension Data, Claeys, Zandio…

Wielertransfers 2016: Lotto Soudal, Dimension Data, Claeys, Zandio…
woensdag 30 september 2015 om 17:52

Met de Italiaanse herfstklassiekers in het vooruitzicht is het wielerseizoen dan toch echt bijna voorbij. Dat betekent overigens niet dat alle renners al weten hoe hun toekomst eruit gaat zien. Veel ploegen zijn nog volop bezig met het samenstellen van de ideale selectie. WielerFlits zet de ontwikkelingen op een rij.

Lotto Soudal
Na gisteren het aantrekken van Jelle Wallays en het verlengen van Sander Armée en Gert Dockx bekend te maken, heeft Lotto Soudal ook vandaag weer twee contractverlengingen voor ons in petto. Jelle Vanendert (foto) tekent voor nog een jaar, terwijl Jasper De Buyst minstens twee jaar aan de ploeg verbonden blijft. Voor Jelle’s broertje Dennis was er minder goed nieuws: hij is na dit jaar de vijfde vertrekker bij Lotto Soudal.

Dimension Data
De opvolger van MTN-Qhubeka is druk bezig met de formatie voor volgend jaar op papier te krijgen. Na het aantrekken van Mark Cavendish en zijn adjudanten Mark Renshaw en Bernard Eisel, zijn er vandaag nog twee namen bekendgemaakt. Nathan Haas komt over van Cannondale-Garmin, terwijl Omar Fraile Caja Rural-Segoros RGA verlaat. Van de huidige renners komen in ieder geval beide Janse van Rensburgs, Natnael Berhane, Edvald Boasson Hagen, Steve Cummings, Tyler Farrar, Daniel Teklehaimanot, Merhawi Kudus, Serge Pauwels, Matthew Brammeier, Theo Bos en Kristian Sbaragli mee.

Dimitri Claeys
Wanty-Groupe Gobert heeft met Dimitri Claeys de huidige nummer drie van de Europe Tour weten te contracteren. De 28-jarige Gentenaar won dit jaar vijf koersen en eindigde op het podium in verschillende Belgische semiklassiekers. Het aantal nieuwe renners van de ProContinentale formatie komt hiermee op zes.

Xabier Zandio
Nog één jaar zal hij rondrijden in het profpeloton, maar dan is het gedaan voor Xabier Zandio. De Bask heeft van Sky een eenjarige contractverlenging gekregen en besloten dat hij op zijn 39e zal stoppen. In 2016 wil hij nog wel een grote ronde rijden, iets wat hij dit jaar niet deed. “Het wordt mijn laatste jaar, daar ben ik heel zeker van. Misschien nog meer door het psychologische dan het fysieke”, vertelt hij aan Biciciclismo.

Xabier Zandio begint aan zijn vijftiende profseizoen (foto: Sirotti).

Xabier Zandio begint aan zijn vijftiende profseizoen (foto: Sirotti).

Steele Von Hoff
Het Britse One Pro Cycling heeft een nieuwe renner gecontracteerd: Steele Von Hoff komt over van het Continentale NTFO. De winnaar van een etappe in de Tour Down Under dit jaar reed enkele jaren in de WorldTour bij Garmin, en wil met zijn nieuwe ploeg de stap naar het ProContinentale niveau maken. Het is One’s zevende nieuwe renner voor 2016.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Tuttipazzi 30 september 2015 om 18:13

Van het Afrikaanse karakter van MTN blijft dus vrijwel niets over. Toch jammer.

Colbrelli. 30 september 2015 om 18:23

Claeys dus een stapje hogerop. Heeft Bille nog geen nieuw team of heb ik dat gemist? Lijkt me dat er toch ook wel een ploeg moet zijn die die jongen kan oppikken, heeft goede resultaten gereden dit jaar.

Dario 30 september 2015 om 18:27

idd, van de 13 Afrikanen gaan er voorlopig maar 5 naar Dimension Data, Meintjes gaat naar Lampre en de 7 anderen hebben nog niets.

Dario 30 september 2015 om 18:28

@Colbrelli
Bille gaat ook naar Wanty-Groupe Gobert

GP The Netherlands 30 september 2015 om 18:36

Ik denk dat Mtn nog wel met een aantal nieuwe Afrikaanse talenten komt, ze moeten namelijk de ploeg nog wat opvullen als ze daadwerkelijk wt willen worden. Ik hoop een paar nieuwe Eritreers, Marokkanen en een paar uit Algerije.(normaal gesproken ook veel talent in Rwanda, maar daar hoor ik dit jaar niet zo veel van)

jd198 30 september 2015 om 18:51

Staat GvA niet in de kijker van Lotto? Kan me moeilijk voorstellen dat Lotto (BE) niet alles eraan doet op zo een topper binnen te halen die daarboven niet ‘titularis’ is als kopman binnen BMC?

Neilstrung 30 september 2015 om 19:34

Greg is waarschijnlijk te duur voor Lotto. Kristof Vandewalle daarentegen (einde contract bij Trek) zou een mooie transfer zijn. Misschien nog een subtopper, maar ja waar vind je nog een betaalbare (liefst Belgische) subtopper?

Romāns Vainšteins 30 september 2015 om 19:46

Lotto heeft nu al een prima team vd keien, je zou er nog een beul zoals vandewalle bij kunnen nemen voor niet al te veel centen maar v Avermaet ? Waarom ?

Wheely 30 september 2015 om 19:49

Lotto S moest maar eens contact zoeken met een zekere onbijtkoekboer met die Jelles in de ploeg.

r525 30 september 2015 om 21:36

Duchesne heeft bijgetekend voor Direct Energie en Martinez vertrekt en gaat voor twee seizoenen naar Pomme Marseille

carlieman 30 september 2015 om 21:40

mooi dat claeys een stapje hogerop kan zetten, zou volgens mij zelfs ook een zeer goede knecht zijn voor een world tour team

fietskoen1 30 september 2015 om 21:57

Lotto heeft een prima ploeg voor volgend jaar. Marcynski en Valls zijn wat mij betreft overbodig, maar in de klassiekers zal de ploeg er zeker staan.

Een renner als Van Avermaet is mooi, maar financieel onhaalbaar en met Benoot, Debusschere en Roelandts hebben ze al 3 goede kasseienmannen. Bovendien met Gallopin en Wellens 2 hele mooie heuvelmannen. En wat daar nog achter komt. Vanendert bijvoorbeeld, met een uitschieter weet je het nooit bij hem.

Merijn Neeman 30 september 2015 om 22:49

Jelle langer bij Lotto. Wow.

Eckhart 30 september 2015 om 22:56

Vanendert zal ook wel flink ingeleverd hebben gezien zijn seizoen.

Romāns Vainšteins 30 september 2015 om 23:05

Ik vind Vanendert 1 van de grootste grappen uit het wielrennen.

jd198 30 september 2015 om 23:19

JVDB is wel weg, dus komt er toch aardig wat budget vrij (voor eventueel GVA), niet?

Samamba 1 oktober 2015 om 02:54

@Romans Vainsteins: Vanendert verdiende al nauwelijks iets.

Headlines

Materiaalzone

Populair