Wereldkampioen Valverde luistert rentree op met zege in Occitanie

Wereldkampioen Valverde luistert rentree op met zege in Occitanie

foto: Cor Vos

donderdag 20 juni 2019 om 16:50

Alejandro Valverde is weer terug! De wereldkampioen wist namelijk de openingsetappe te winnen van de Route d’Occitanie, zijn eerste wedstrijd sinds Luik-Bastenaken-Luik. De 39-jarige Spanjaard versloeg op de Côte d’Aubignac Eddie Dunbar en Elie Gesbert.

Het Critérium du Dauphiné en de Ronde van Zwitserland zijn niet de enige voorbereidingskoersen op de Tour de France. Zo begon in het zuiden van Frankrijk vandaag de Route D’Occitanie. Met wereldkampioen Alejandro Valverde, Rigoberto Urán, Arnaud Démare en toptalent Pavel Sivakov kon de organisatie uitpakken met enkele grote namen. Valverde, Urán en Sivakov konden we meteen verwachten, aangezien de openingsrit finishte op de steile Côte d’Aubignac (4 km aan 8,3%), die tweemaal op het menu stond.

Vroege vlucht is kansloos voor de zege 
De vroege vlucht werd gevormd door twee Fransen, één Duitser en één Tsjech. Loïc Chetout, Mickaël Delage, Nikodemus Holler en Daniel Turek werkten goed samen, waardoor de voorsprong opliep tot goed zeven minuten. De vier vluchters hadden echter wel meer voorsprong nodig om uit de greep te blijven van de klimmers, maar die kregen ze niet. Al voor de eerste passage van de Côte d’Aubignac was het over voor Chetour, Delage en Holler.

Valverde als in zijn beste dagen
Dit bleek het ideale moment voor AG2R La Mondiale om het tempo te verhogen. Het waren Alexandre Geniez en Quentin Jauregui die versnelden namens de Franse ploeg, maar Movistar – de ploeg van Valverde – wilde niemand de ruimte geven. Hierdoor begonnen we met een uitgedunde favorietengroep aan de laatste passage van de Côte d’Aubignac. Naast Valverde waren ook Dunbar, Urán, Valentin Madouas en Ivan Sosa mee.

Op de vier kilometer lange slotklim probeerden verschillende renners weg te flitsen, maar Valverde wist vrijwel alle aanvalspogingen te neutraliseren. We bleven uiteindelijk met acht klimmers over: Valverde, Urán, Gesbert, Dunbar, Sosa, Rein Taaramäe, Tony Gallopin en Alex Aranburu. In de eindsprint stond er geen maat op Valverde, die zijn tweede zege van het seizoen wist te boeken.

Dit artikel delen:

19 Reacties

rennerske 20 juni 2019 om 17:28

Met zijn 39 jaar kun je daar eigenlijk alleen maar bewondering voor hebben.

Sagan=hulk 20 juni 2019 om 17:35

Wordt het dan toch nog eens een goede Tour voor Valverde? Mij maak je niet wijs dat hij 100% als knecht van Quintana en Landa naar de Tour gaat. Hij heeft veel kunnen rusten en zag er goed uit vandaag, zou me niet verbazen als die lang meespeelt voor het podium.

Titaantje 20 juni 2019 om 17:38

Mooi dat Sosa na de Giro ook eindelijk weer voorin gaat fietsen.

Wielrennertje 20 juni 2019 om 17:39

He’s back

Merlinappa 20 juni 2019 om 17:47

Zelden iemand zo enorm lelijk zien sprinten als Dunbar, haha. Zijn armen zijn ook gewoon 2 meter lang lijkt het

ValverdeBassoNibali 20 juni 2019 om 17:51

Zag er heel sterk uit van Valverde. Maar dit is natuurlijk geen supersterke concurrentie. Daarbij komt dat dit parcours perfect bij hem paste.

Toch vond ik zijn laatste 10 km indrukwekkend: bijna niet ademen, naar iedereen loeren, als iemand (wil) aanvallen direct op het wiel én het ook afmaken in de regenboogtrui terwijl iedereen naar je kijkt. Klasse!

Hollow Knight 20 juni 2019 om 17:55

Triestige Wereldkampioen, als je hier je zeges moet komen halen.

Mohorici 20 juni 2019 om 18:14

Meenemen wat je meenemen kan zo denkt Valverde altijd, niks mis mee. Gewoon een voorebereidingskoersje pakken en wat vertrouwen tanken na blessure

rennerske 20 juni 2019 om 18:52

??????? Uran, Sivakov, Sosa. Trieste concurrentie???

Samlambeej 20 juni 2019 om 20:52

Valverde moet helemaal nergens meer zeges komen halen.

Covadonga 20 juni 2019 om 20:53

Ja echt heel triest. Valverde had bewust een ander moeten laten winnen. Een wereldkampioen onwaardig om hier te winnen. De lafaard, hij durfde zeker niet naar Zwiterland of de Dauphine.

Jacco van Stierop 20 juni 2019 om 18:52

Mooi dat de wereldkampioen zich weer toont. Zie hem in de Tour niet meedoen voor het klassement maar hij zal ongetwijfeld op zoek gaan naar een leuke prijs.
Leuk rondje wel, lekker kort maar voldoende kilometers om het een en ander aan te scherpen voor de coureurs richting Tour. De Dauphiné en Ronde van Zwitserland zijn erg suf geworden de laatste jaren, ze duren te lang en de renners willen niet het achterste van hun tong laten zien met weinig strijd tot gevolg. Dit rondje heeft een betere formule.

Polleke 20 juni 2019 om 20:59

De Dauphine en Zwitserland al te lang ? En dan moeten we straks weer 3 volle weken proberen wakker te blijven tijdens de Tour…..

Sunrider 20 juni 2019 om 23:41

Nou, ik vind dat @Jacco wel een punt heeft. Ten eerste is de Dauphiné te zwaar geworden en die 8 dagen zijn er dan te veel aan, zeker als de weersomstandigheden beroerd zijn. Zwitserland is minder uitputtend maar zit dan weer te dicht op de Tour en het weer is hier ook vaak boosdoener. Dit alles bezien als voorbereiding op de Tour uiteraard. De Tour heeft zo op het oog een aantrekkelijk parcours dit jaar dus wakker blijven wordt hopelijk geen probleem.

Samlambeej 21 juni 2019 om 00:05

De boosdoener is de obsessie met het opdrijven van rode bloedcellen ergens hyper asociaal boven op een berg.

RiGHT 21 juni 2019 om 00:12

Verschrikkelijk.

Chaba 21 juni 2019 om 00:29

Prachtig

greeny 21 juni 2019 om 00:38

en nu een knalzomer van dit oude heerschap!

west 21 juni 2019 om 16:30

Ik zou van Sivakov niet direct heel veel verwachten. Die is op zijn 21e wel drie weken knetterdiep gegaan voor zijn negende plek in de Giro. Dat ie hier tiende wordt op een half minuutje vind ik al heel wat..

Headlines

Materiaalzone

Populair