Waarom Remco Evenepoel in olympische tijdrit in nadeel kan zijn, en Van Aert in voordeel
Foto: Cor Vos
donderdag 30 november 2023 om 17:30

Waarom Remco Evenepoel in olympische tijdrit in nadeel kan zijn, en Van Aert in voordeel

Interview Het ziet ernaar uit dat de twee Belgische kopmannen voor de Olympische Spelen met een verschillende voorbereiding naar Parijs zullen trekken. De Belgische bondscoach, Sven Vanthourenhout, ziet in beide trajecten wel graten, zo laat hij weten aan onder andere WielerFlits.

Het is een publiek geheim dat Wout van Aert van de Giro d’Italia zijn hoofddoel van het seizoen heeft gemaakt, terwijl Remco Evenepoel kort voorafgaand aan de Olympische Spelen voor het eerst de Tour de France zal rijden. “Ze hebben allebei laten zien dat ze paraat kunnen staan voor een grote afspraak, ook als ze uit een grote ronde komen. Het is ook duidelijk dat ze ambities hebben voor de Spelen, daar heb ik met hen en hun omkadering al over gesproken.”

Tour versus Giro
In tegenstelling tot de Spelen van Tokio, valt de tijdrit deze keer enkele dagen voor de wegrit. Volgens Vanthourenhout niet onbelangrijk. “De ervaring uit het verleden leert me dat renners die uit een grote ronde kwamen het vervolgens vaak goed deden in de wegrit op het WK of de Olympische Spelen en dan een procentje tekort schoten in de tijdrit. Kijk maar naar Van Aert in Tokio (toen na de Tour) en Evenepoel in Wollongong (na de Vuelta). Die kans bestaat ook hier.”

Van Aert tijdens de olympische tijdrit – foto: Cor Vos

De Tour uitrijden zou dus een risico kunnen zijn voor Evenepoel, maar Vanthourenhout maakt zich geen zorgen. “Remco komt telkens uit een grote ronde op een heel hoog niveau. Hij weet heel goed waar hij mee bezig is en ik ben de laatste om zijn voorbereiding in twijfel te trekken. Op papier zouden renners die uit de Tour een beetje in het nadeel moeten zijn voor de tijdrit, maar Remco mag altijd mijn ongelijk bewijzen en kan de twee perfect combineren.”

Ook over de Girokeuze van Van Aert toont de bondscoach zich enthousiast. “De Giro staat officieel nog niet vast, maar ik denk persoonlijk dat het hem niet slecht zou uitkomen. Het wordt een totaal andere voorbereiding richting de Spelen dan hij heeft gedaan in 2021, maar daarom niet minder succesvol. Ook Wout weet wat hem te doen staat en is heel gemotiveerd.”

Geen massasprint
Het olympisch parcours van Parijs blijft voorlopig één groot vraagteken. “Een kampioenschap op een stadscircuit geeft altijd een heel andere beleving dan eender welke andere koers of klassieker die er bestaat. Qua beleving wordt het een beetje zoals in Glasgow, maar elke koers of parcours heeft toch zijn eigen facetten. Het zal altijd anders zijn dan de vorige keer, maar zeker lastig. Een massasprint verwacht ik niet, hooguit eentje van een uitgedunde groep.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
29 november 2023 19:34
Het niveau van wva in het tijdrijden moet sowieso beter dan dit jaar als hij een olympische medaille wil halen, ik denk dat Remco hier meer tijd in steekt en dus sowieso in het voordeel is op Wout ongeacht de voorgeschiedenis.
30 november 2023 12:28
Onzin... 'Kleintje' gaat de tour rijden als training voor de tijdrit OS tenzij hij nog in de race zit voor eindwinst. Kortom hij is dan 100% 'op punt'.
29 november 2023 19:37
Ik zou het mooi vinden als Wout eindelijk alle puzzelstukjes samen kan leggen. Focus op enkele hoofddoelen, heel specifiek voorbereiden, en wie weet dan ook eindelijk een keer eerste ipv tweede.

Maar als tijdrijder schat ik Evenepoel hoger in qua aanleg. Bij Wout is het meer op inhoud en kracht, en bij de aerokogel gaat het om... ja, de aero.

Toch denk ik dat ze uiteindelijk allebei moeten buigen voor Tarling. Tenminste als die zijn lijn van afgelopen jaar door weet te zetten.

Dan maar de wegrit voor Wout en MTB goud voor Matje....
    29 november 2023 20:13
    Voorspelbaar, Michelangelo, voorspelbaar.
    29 november 2023 20:17
    Zo voorspelbaar als jouw minnetje en zure bijdrage, appel.
    30 november 2023 10:19
    Wour heeft zijn kansen gehad ,hopelijk rijdt hij een goede Giro met top 10 klassement of beter en een paar ritjes maar daar zal het bij blijven
    30 november 2023 11:04
    Top 10 en een paar ritjes is prima! Er zijn er niet veel die dat kunnen ;-)
    30 november 2023 11:25
    Tarling is gewoon dé grote favoriet. Die heeft ten eerste de tijd om zich specifiek voor te bereiden, ten tweede een parcours dat op z'n lijf geschreven is en ten derde een wielerbond achter zich die kwijlt op de Olympische Spelen. Remco en Wout hebben andere doelen, Remco te weinig body op dit parcours en als je Vanthourenhout weer warm en koud hoort blazen (ja de Tour is een goede voorbereiding, ja de Giro is een goede voorbereiding,...) dan weet je dat ze bij GB al tien stappen voor zijn wat die focus op de OS betreft.
    30 november 2023 11:43
    Dé grote favoriet vind ik Tarling op dit moment nog niet. Hij won aan het einde van het seizoen 2 (relatief) grote tijdritten, met het EK en de Chrono des Nations. Maar wie piekt daar naartoe?

    Op het WK werd hij op 48 seconden gezet op een vlak parcours door een Evenepoel in topvorm. Op Ganna moest hij toen 36 seconden inleveren.

    Kan best zijn dat Tarling de enige is van de grote favorieten die zich echt volledig op die tijdrit gaat toeleggen. Of dat hij volgend jaar nog een stap voorwaarts zet. Maar voor mannen als Ganna en Van Aert wordt het toch ook een groot doel. En de renners die uit de Tour komen, kunnen misschien dan weer profiteren van de supercompensatie.

    Vorm van de dag speelt gewoon een grote rol in zo'n tijdrit. Wie had gedacht dat Roglic ging winnen in Tokio? 6% van WF volgens de poll destijds. Ik zie Tarling als 1 van de favorieten, maar niet boven Ganna, Evenepoel, Van Aert of Küng.

    Hij is een erg groot talent, maar wordt nu ineens wel erg gehypet. Lijkt bijna alsof de rest zelfs niet meer moet starten. Kan best dat hij in de toekomst haast niet meer te kloppen valt, maar op basis van afgelopen seizoen is dat toch nog niet het geval lijkt mij.
    30 november 2023 11:49
    Inderdaad Sjors. De meesten hebbben een krekelgeheugen en roeptoeteren in oneliners. Een medaille op de OS is mooi; twee nog mooier. Het kleurtje zien we nog wel.
30 november 2023 12:31
@wouter van Hout: Ernstige Appel weet in ieder geval waar hij het over heeft
29 november 2023 18:23
Kleine voorspelling: Remco gaat de tour niet uitrijden, die gaat er doorheen zakken, top 10 zou nog wel kunnen, en dan lijkt het me dit keer niet verstandig om met goedkeuren van de groten wat ritjes te winnen, zoals in de Vuelta. Dus gewoon onder het mom van een snotje eruit. En dan is olympisch tijdritkampioen een aardige prijs natuurlijk. Tweede voorspelling: Wout als olympisch kampioen tijdrit, Matje goud op de weg en mtb.
    29 november 2023 18:34
    Ook een voorspelling. Idd, de tour die je zegt voor REVKET, maar met dubbel goud en hossen op zelfgekozen muziek daarna. ‘Matje’ op MTB & de weg dermate hybride dat hij overal in het niemandsland terecht komt.

    Leuk man, voorspellen! Almeida de giro, Pogi de tour, A Yates de vuelta, men spreekt er schande van, Gianetti, brrr.
    29 november 2023 18:35
    Dus je voorspelling is dat zowel Remco als Wout Olympisch kampioen tijdrit wordt?