Vuillermoz klimt naar zege in Tour du Limousin

Door , woensdag 16 augustus 2017 om 17:26
Vuillermoz klimt naar zege in Tour du Limousin

foto: Sirotti (archief)

De tweede etappe in de Tour du Limousin 2017 heeft een zege opgeleverd voor Alexis Vuillermoz. De 29-jarige Fransman van AG2R La Mondiale was op de slotklim naar Le Maupuy Les Monts de Guéret de beste van een elitegroep. Hij versloeg Francesco Gavazzi en Eduard Prades. Elie Gesbert behoudt zijn leiderstrui. 

Riesebeek springt mee in vroege vlucht
Vanuit het vertrek sprongen direct zes renners weg. Een zevende kwam even later aansluiten. Oscar Riesebeek zat mee namens Roompot-Nederlandse Loterij. Hij was samen op pad met Ángel Madrazo (Delko-Marseille Provence-KTM), Fabian Canal (Armée de Terre), Fabien Doubey (Wanty-Groupe Gobert), Aitor González (Euskadi-Murias), Jérémy Cabot (Roubaix-Lille Métropole) én Bryan Coquard (Direct Energie). De sprinter, die niet het meest gelukkige seizoen kent, was veruit de opvallendste naam voorin.

Krachtsexplosie op slotklim
De maximale voorsprong van de acht koplopers kwam nooit boven de drie en een halve minuut uit. Op vijftig kilometer van de meet werd Riesebeek op die manier al als laatste vluchter ingerekend. Er ontstond een nieuwe kopgroep met onder meer Cyril Gautier (AG2R La Mondiale), Romain Sicard (Direct Energie) en Thomas Degand (Wanty-Groupe Gobert). Pas op vijf kilometer voor het einde werden zij weer gegrepen. Op de slotklim regende het vervolgens aanvallen. Het was uiteindelijk de demarrage van Vuillermoz die het verschil maakte. Marco Minnaard was op plek dertien de beste Nederlander.

Dit artikel delen:

22 Reacties

walkowiak 16 augustus 2017 om 17:30

op een kilometer lag hij voor op het peloton en eindigt niet bij de eerst twintig ? wat is er gebeurd?

WernerFranke 16 augustus 2017 om 17:40

@walkowiak
Hij zat goed geplaatst, dat is nog iets anders dan voor het peloton zitten.

walkowiak 16 augustus 2017 om 17:48

mijn Frans is niet geweldig, dus verkeerd begrepen. Wens is soms de vader van de gedachten

IlPirata 16 augustus 2017 om 17:53

Gezien het deelnemersveld was hij zelfs bijna verplicht hier te winnen.

flyellus42 16 augustus 2017 om 18:56

en stiekem rijdt Minnaard hier de top 10 in. Aparte renner is dat toch. Niet een groot talent, maar wel ieder jaar een beetje beter

jp.vanoosterhout 16 augustus 2017 om 19:09

ik hoor de mvdp fans niet !!die zeggen dat mvdp een 2de sagan is !

walkowiak 16 augustus 2017 om 19:12

net zo goed als een tweede merxks, hinault of om het even welke grootheid , bestaat er ook geen tweede Sagan, ook geen tweede van der poel

poeskescherens 16 augustus 2017 om 19:13

@jp
Beetje tijd gunnen hij doet nu nog teveel tegelijk en dat al op topniveau. en zijn haar is nog niet op het niveau van Sagan natuurlijk.

walkowiak 16 augustus 2017 om 19:18

vreemd dat hij er zo goed bij zat en eindigt op 1.42 minuut

Geflitst 16 augustus 2017 om 19:21

@walkowiak
Ze zullen Gianni Vermeersch als MVDP gezien hebben.

de oudste 16 augustus 2017 om 19:33

Ik hoop maar dat het pech was die 1 min.42 achterstand , zo niet, is dit toch wel een fikse domper…

Belkin 16 augustus 2017 om 21:17

MvdP teleurstellend niet op het podium. Hij kan beter bij de cross blijven als hij zo matig presteert in dit zwak bezette rondje op de weg ;-)

Ligthning 16 augustus 2017 om 21:20

Ook VdP zal dus geen grote ronde kunnen winnen, dat is nu al duidelijk. De iets langere beklimmingen kan hij ook niet aan. Sprintaankomsten bergop zullen wel zijn dada zijn. Hellingen van een à twee kilometers zullen later ook wel nog lukken. Dus zware wedstrijden zoals Luik-Bastenaken-Luik moet hij over enkele jaren zeker aankunnen. Ronde van Lombardije zal nipt zijn. Hij zal dus eerder een type Sagan zijn, als hij nog iets explosiever wordt.

Javier 16 augustus 2017 om 21:50

Volgens het twitter account van beobank reden ze vandaag voor Vermeersch en moest Poeltje hem vooraan afzetten. Kans is best groot dat hij het daarna enigszins heeft laten lopen. Vermeersch overigens 19e geworden

Youri IJnsen 16 augustus 2017 om 23:31

Mathieu heeft deze zomer te weinig bergop getraind en komt daardoor – voor zichzelf – merkbaar tekort. Volgend jaar gaat hij dat anders aanpakken.

schipperaar 16 augustus 2017 om 23:57

@youri
Denk dat er meer is voorgevallen, als je bij het worldmtb vooraan kan eindigen zit het bergop wel goed, geen hongerkloppje of pech?
@lightning
Een uitmuntende conditie als hij met relatief laag gewicht zorgt dat je niet verzuurt en makkelijk 15km kan klimmen, waanzin om hem nu al af te branden als ronderenner op één klein aankomstje bergop, gezien het gemiddelde stelde het niet veel voor.

jp.vanoosterhout 17 augustus 2017 om 00:02

lightning als hij bergop al niet voor gavazzi,julien simon,rota,lastra en le roux kan eindigen is het gewoon zwak !prades,calmejane en martin hebben wel wat naam in het klimwerk.maar toch niet goed dit.

Belkin 17 augustus 2017 om 00:35

Haha, MvdP rijdt hier toch ook niet om het rondje te winnen? Volgens Javier heeft hij geknecht.
Bovendien traint hij toch helemaal niet als ronderenner?

Dat Matthieu talent heeft op de weg (of op wrlke fiets dan ook) is duidelijk, we zullen moeten afwachten waar hij uiteindelijk voor kiest en wat hij dan allemaal blijkt te kunnen.

schipperaar 17 augustus 2017 om 00:38

Laten w ff zijn verhaal afwachten voor ie volledig wordt afgeschreven.

Hamburger 17 augustus 2017 om 01:38

Ongelooflijk… Gaan jullie ook zo zeiken tegen je vrouw als het eten een keer tegenvalt? Is ze dan ook gelijk niks meer waard en slecht in de keuken? Ongelooflijk dit…

Pantani77 17 augustus 2017 om 06:44

Ik heb gisteravond een hamburger gegeten en die smaakte heerlijk ;)

+1

Leukefans 17 augustus 2017 om 10:25