Vuelta-peloton gaat lopend door Grote Kerk van Breda

vrijdag 25 oktober 2019 om 17:29
Vuelta-peloton gaat lopend door Grote Kerk van Breda

In 2017 was de BinckBank Tour ook al in Breda - foto: Cor Vos

De renners die volgend jaar de Vuelta a España rijden, moeten een klein deel van het parcours lopend afleggen. Tijdens de neutralisatie van de derde etappe gaat het peloton te voet door de Grote Kerk, heeft de Brabantse stad bekendgemaakt. Breda is de start- en finishplaats van die etappe.


De start van de etappe is nabij het Kasteel van Breda, waar de renners één voor één een brug af moeten. De neutralisatie gaat dan ook door de binnenstad én door de Grote Kerk, ook wel de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

“De Vuelta 2020 is een unieke kans om ons mooi Breda aan de wereld te presenteren”, laat sportwethouder Daan Quaars van Breda weten aan Omroep Brabant. “We hebben heel zorgvuldig een prachtige route langs de highlights van Breda samengesteld. En als klap op de vuurpijl gaat de Ronde van Spanje niet langs de kerk, maar door de kerk.”

Drie dagen in Nederland
Na de passage door de kerk gaat de 194 kilometer lange rit door West-Brabant, met onder meer Baarle-Nassau, Gilze en Rijen, Dongen, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Roosendaal, Rucphen en Etten-Leur. De finish is op het Chasséveld in Breda.

De Vuelta van 2020 begint op vrijdag 14 augustus in Utrecht met een ploegentijdrit. De tweede etappe gaat van Den Bosch naar Utrecht en uitstap naar Nederland eindigt met de Breda-rit.

Dit artikel delen:

47 Reacties

fietsvriend 25 oktober 2019 om 17:35

Wat is dit nou weer. Dit jaar dat domme rondje door dat stadion.

west 25 oktober 2019 om 17:35

Ten eerste: een kerk. Ten tweede: het is een wedstrijd, geen stadswandeling. Ten derde: doe effe normaal. en ten vierde: Als dat een hoogtepunt van Brabant is snap ik niet waarom al die brabo's altijd zo panisch worden als je het over hun met denkbeeldige lijnen willekeurig bepaald kloterige stukje land hebt.

Emergo 25 oktober 2019 om 18:33

Da’s pas een heldere reactie. hoewel

Sjonge Jonge 25 oktober 2019 om 22:37

Dan blijf ook alsjeblieft in het westen ;)

west 26 oktober 2019 om 14:00

Westen?

Verweggistan 25 oktober 2019 om 17:41

Ik tip Chris Froome voor de dagzege :)

lathumnees 25 oktober 2019 om 18:23

Hahaha

Franco Ballerini 25 oktober 2019 om 18:24

Ha ha.

Rawolf 25 oktober 2019 om 18:56

Richie Porte en Michael Woods zijn ook vd thriatlon toch :p

Kelder is de Man 25 oktober 2019 om 20:57

Lol, maar moet met fiets helaas.

vanSpringel 26 oktober 2019 om 11:41

:-)

roeleur 26 oktober 2019 om 15:48

Zeker als ze ook de toren moeten beklimmen.

ChefSpijker 25 oktober 2019 om 17:50

Een voor een een brug af, wandelend door een kerk… die neutralisatie gaat 1,5 uur duren?

Romāns Vainšteins 25 oktober 2019 om 18:24

Breda is mooi genoeg ook zonder op pedaaltjes door de kerk heensjokken.

Attack 25 oktober 2019 om 18:29

Wat een onzin weer, het zijn wielrenners en geen wandelaars.
Sommige organisaties zijn echt de weg kwijt

JasperMollema 25 oktober 2019 om 18:58

Johhh…. wat een complete waanzin! Doen we ook nog een stukje zwemmend?

rahimns 25 oktober 2019 om 19:02

Die steden betalen een bak met geld aan de Aso voor die start, dus waarom mogen ze dan niet eens iets alternatiefs bedenken om hun stad in de picture te zetten… van die 50 meter door een kerk lopen gaan ze echt niet minder van fietsen. Je moet soms iets unieks bedenken om je zelf te tonen als startplaats. Ik heb er geen problemen mee.

Koers 25 oktober 2019 om 19:24

Exact dit, wie betaalt bepaalt. Het koersverloop wordt er verder ook niet door beïnvloed.

Retro Lex 25 oktober 2019 om 19:45

Dat de renners moeten afstappen is juist voor mij over de grens. Er doorheen fietsen zou bij mij net op de grens zijn.
De renners zijn geen circus artiesten of wandelende kermis attracties.
En een RK Kerk is natuurlijk geen neutraal gebouw. Lopend door een mooie bibliotheek of kruipend door het Nijntje museum zou ik dan liever zien.

Lapjestrui 25 oktober 2019 om 22:58

Dan mag je bijvoorbeeld ook eisen dat de renners in badpak starten omdat je nu eenmaal fiks hebt betaald als badpakstad. Zo drijven we wel heel snel af van de essentie.

PS: Een zwik renners kruipend door het Nijntje-museum is wel een fantastisch idee dat prima aansluit bij hele oude vergeten pre-historische wielertradities.

Cintu 25 oktober 2019 om 19:04

Waarom eigenlijk zo veel moeite doen? Die neutralisatie wordt meestal toch niet op TV uitgezonden? Dus er is amper iemand die het ziet.

nostradaanus 25 oktober 2019 om 19:31

Term citymarketing zegt jou zeker niets ;)

tristania 25 oktober 2019 om 19:05

Waar maken mensen zich druk om. Tis niet dat de finish in de kerk ligt.

Tuubke 25 oktober 2019 om 19:08

Hoe deze onzin heet? Het Open Breda’s Kampioenschap Midzomerklunen!
O ja, en even knielen voor het altaar is natuurlijk verplicht.

RiGHT 25 oktober 2019 om 19:26

Doe ff normaal zeg. Wat een b.s.
Kun je mooi een blessure bij oplopen bij dit soort b.s.

Retro Lex 25 oktober 2019 om 19:36

Rondje om de kerk. Niet door de kerk.

nostradaanus 25 oktober 2019 om 19:40

Wat een negativiteit weer in de reacties. Ik was zelf bij de presentatieronde als deelnemer van het activatieprogramma van la Vuelta Holanda. Ik kan zeggen dat het echt heel mooi in de kerk is en op die manier een unieke dimensie toevoegd aan de koers. Geeft mooie beelden die gebruikt kunnen worden tijden de suffe momenten die in de koers die dag zeker gaan komen. Het een voor een laten passeren van de renners is voor het publiek ter plaatse. Wielrennen is bij uitstek de sport waar je renners kan bewonderen en aanraken in real life. Maar daar zullen jullie als zwartgallige beeldschermkijkers natuurlijk niks mee hebben.

Dick H. 25 oktober 2019 om 19:42

Al die sneue types bij Citymarketing weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om hun stadje “op de kaart te zetten”.

Max01 25 oktober 2019 om 19:46

Ze hoeven niet de toren te beklimmen?

Jungle Man 25 oktober 2019 om 20:02

Waarschijnlijk gaat er dan een heel peloton voor het zingen de kerk uit.

eddyvv 25 oktober 2019 om 20:03

Vond ik het begin van de vuelta in de kathedraal toch leuker

Cyclinglife 25 oktober 2019 om 20:06

Maar goed dat de Vuelta niet in Friesland start. Dan hadden ze, ze schaatsen aan gedaan en de elfsteden tocht gereden op de fiets.

Covadonga 25 oktober 2019 om 20:10

@ red. De uitstap.

On: Mooie actie. Kan ik ze goed zien.

xistnc 25 oktober 2019 om 20:24

Als het doopvont maar niet lek is dan, want anders krijgen we glijpartijen door het wijwater.

04398 25 oktober 2019 om 20:27

Normaal is de laatste etappe pas de wandeletappe toch?
Laten we anders in de tour door het Louvre gaan lopen, lijkt me prachtig een peloton dat langs de Mona Lisa loopt

Jacco van Stierop 25 oktober 2019 om 21:33

En nog even varen met het turfschip, zeker? Doorgeslagen citymarketing-onzin, misbruik van de renners. Zou goed zijn als die nu eens een figuurlijke dikke middelvinger opsteken. Renners komen daar om te fietsen, niet om een door een idioot bedacht toneelstukkie op te voeren. Tenenkrommende treurigheid.

kielabokki 25 oktober 2019 om 21:58

Amen!

nickdt 25 oktober 2019 om 21:44

Nou ja, het is als de de Vuelta doorgaat, want al die Auto’s stoten Stikstof uit (En als het doorgaat, zullen de boeren wel gaan protesteren).

leegloper 25 oktober 2019 om 23:22

Gaan ze dan op hun koersschoentjes door de kerk lopen? Lekkere citymarketing, een onhandig lopend peloton in de kerk.
En straks in het Midden-Oosten nog even door een moskee heen.

kleomantre 26 oktober 2019 om 12:42

Dat is onhandiger, moeten de schoentjes uit en moet je dezelfde kant het gebouw weer uit. Een Kathedraal heeft meestal drie in-/uitgangen en kun je lekker in sliert doorheen.