Vuelta krijgt trui voor beste jongere, combinatieklassement verdwijnt

dinsdag 18 december 2018 om 12:38
Vuelta krijgt trui voor beste jongere, combinatieklassement verdwijnt

Miguel Ángel López in de witte trui - foto: Sirotti

De Vuelta a España krijgt vanaf volgend jaar een trui voor de beste jongere in het algemeen klassement. Net als in de Tour de France zal dit tricot wit zijn. Tot aan het afgelopen seizoen had de Vuelta geen jongerenklassement, maar een combinatieklassement. Dat klassement verdwijnt.


De organisatie is tot dit besluit gekomen nadat de afgelopen editie gekleurd werd door talentvolle coureurs als Simon Yates, Enric Mas en Miguel Ángel López. Zij vormden het eindpodium. Met de invoering van het jongerenklassement, wil de Vuelta zich meer verbinden aan de veelbelovende renners.

De witte trui zal na elke etappe uitgereikt worden aan de beste renner onder dan 26 jaar. Tot nu toe had de Vuelta geen jongerenklassement, maar werd de beste jongere in Madrid wel gehuldigd met een trofee, aangeboden door de krant AS. Voor de nieuwe jongerentrui is energiebedrijf Feníe Energía de hoofdsponsor. Dat bedrijf was de laatste jaren al verbonden aan de Vuelta als sponsor van de Prijs voor de Strijdlust.

Einde van het combinatieklassement
Aan het combinatieklassement – La Combinada – van de Vuelta komt een einde. De Spaanse ronde was de enige grote ronde met dit klassement, waarbij de posities in het algemeen klassement, het puntenklassement en het bergklassement bij elkaar opgeteld werden. De renner met het laagste puntenaantal, droeg de witte trui. Dit klassement werd in 1970 geïntroduceerd.

Dit artikel delen:

24 Reacties

AlfredoBinda 18 december 2018 om 12:41

Top!
De Vuelta is vaak bij uitstek de grote ronde waar jonge renners hun kans krijgen, dus het werd hoog tijd dat er ook eens een jongerentrui kwam.

ChefSpijker 18 december 2018 om 12:49

Valt op zich nog best mee. Afgelopen 3 jaar slechts 2, 1 en 2 renners die voor het jongerenklassement in aanmerking komen in de top 10. Maar sowieso goed nieuws dat er een jongerentrui komt in plaats van die niet-interessante combinatie.

Brabander 18 december 2018 om 12:48

En het werd ook eens tijd dat die gekke combinatietrui eruit ging

Cayolle 18 december 2018 om 12:53

Inderdaad! Dit was echt een klassement teveel. De betekenis ontging mij. En een jongerentrui miste ik ook in de Vuelta, dus dit is, wat mij betreft, echt een goed plan.

Mathieu Moller 18 december 2018 om 13:15
Quote:
De witte trui zal na elke etappe uitgereikt worden aan de beste renner onder dan 26 jaar.

Betekent dit dan dat het theoretisch mogelijk is dat een renner zijn trui verliest, omdat het zijn 26e verjaardag is? Of wordt er gekeken naar renners die aan het eind of juist aan het begin onder 26 zijn?
Daarnaast zijn er dan renners die in de Giro en Tour niet meer meedoen voor het jongerenklassement, maar in de Vuelta nog wel.
Buchmann werd bijvoorbeeld in november 26 en had dus in de Giro en Tour niet voor het jongerenklassement meegedaan, maar zou in de Vuelta dus wel nog in aanmerking zijn gekomen.

bidon colle 18 december 2018 om 13:20

@Mathieu Moller: De jongerentrui in een grote ronden geldt enkel voor renners tot 25 jaar of in het jaar 25 worden en niet tot de leeftijd van 26 jaar.

Mathieu Moller 18 december 2018 om 13:22

Heb je het artikel überhaupt gelezen? Het gaat mij om het ene zinnetje wat ik voor de duidelijkheid nog even heb gequote.
Wat jij zegt, klopt namelijk voor de Giro en Tour, maar volgens dit artikel geldt dat voor de Vuelta dus niet.

McMulenga 18 december 2018 om 15:07

Bij de Tour moet je op op 1 januari 25 of jonger zijn. Dat zal in de Vuelta ook wel hetzelfde zijn maar wellicht kiezen ze er voor om er een jaartje bij de plakken. Halverwege de ronde de witte trui verliezen omdat je jarig bent gaat in ieder geval niet gebeuren ;)

Het zou me overigens ook niks verbazen als de info uit dit bericht niet helemaal klopt en ze toch dezelfde voorwaarden als de Giro en Tour hanteren.

bidon colle 18 december 2018 om 19:38

@Mathieu Moller: De Vuelta is ook van ASO is klinkt het logisch dat het jongerenklassement tot 25 jaar is.

EddyB1958 19 december 2018 om 08:18

Volgens die quote krijgt de beste jongere in de daguitslag een witte trui.

bidon colle 18 december 2018 om 13:17

Er is maar hier maar woord duidelijk woord voor. Eindelijk!!!

Groningen 18 december 2018 om 13:22

Het idee van een combinatie klassement is wel geinig, maar aangezien in Spanje de klimmers traditioneel ook hoog eindigen in het puntenklassement sloeg het nergens op.
Het zou me wel eens interesseren wie er bijvoorbeeld in de tour hoog zou scoren in een combinatie klassement

ChefSpijker 18 december 2018 om 14:02

Die had Thomas gewoon gewonnen afgelopen Tour lijkt me met p1 AK, p4 bollen en p8 puntenklassement. De beste AK-renners komen nou eenmaal altijd wel bovendrijven in het berg- en puntenklassement. Alleen in de Vuelta kunnen ze ook daadwerkelijk nog het puntenklassement winnen omdat elke etappe even zwaar gewogen wordt.

Maillot à Pois 18 december 2018 om 15:39

in de jaren 80 bestond er ook in de Tour een combinatieklassement.
Ik herinner me dat ik als kind de ‘lapjestrui’ die de leider droeg erg grappig vond (het was namelijk letterlijk een samenstelling van het geel, groen, bollen en rood van de andere klassementen).

laatste twee edities gewonnen door Steven Rooks trouwens, lees ik zonet

Jacco van Stierop 18 december 2018 om 16:14

Zoete herinnering ja, Rooks als lapjeskat. Scoort hoog in het lijstje mooiste trui ooit. Jammer dat de combinada verdwijnt, nu lekker doen wat de anderen ook doen. Alsof iemand zit te wachten op het jongerenklassement van de Vuelta.

kielabokki 18 december 2018 om 16:16

Idd. Jacco, ook mijn gedachte.

Allemaal zeiken op de Tour maar wel allemaal dromen van zijn zoals de Tour.

ivo001 18 december 2018 om 14:06

Verdwijnen van combinatieklassement is slecht voor de Scorito waarde van Valverde ;)

Ornor 19 december 2018 om 07:12

Ook waar ik gelijk aan dacht.

west 18 december 2018 om 14:25

In een grand tour mogen van mij ook best meer dan de gebruikelijke vier truitjes… Als ik drie weken van mijn tijd investereer in het kijken van een ronde kan ik ook best 7 of 8 truitjes onthouden.
Een stelletje derderangs knechten die oorlog gaan zitten maken vanwege een tussensprintklassementje of een heuveltrui is in veel etappes alleen maar mooi meegenomen.

Baukema Tomoulin 18 december 2018 om 17:05

Ik ben het eerlijk gezegd wel met je eens west. Dit is ook leuk voor de pro conti ploegen. Meeste kilometers ‘in de wind’ (op kop van het peloton en/of kopgroep op vlakke wegen), beste springveer (meeste aanvalspogingen bergop, minimaal 5%, waarbij ten minste 50 meter wordt gepakt, etc.

thorsen 18 december 2018 om 14:52

Alles beter dan een combinatieklassement, maar dat gezegd hebbende zijn er maar weinig rondes waar het jongerenklassement spannend is (het gebeurt dat de nummer 2 na een week al op een half uur staat).

Qua ‘spektakelwaarde’ moet je eerder naar een tussensprint trui gaan, aangezien de kans dat hier echt voor gereden gaat worden groter is dan de bovenstaande de 2 opties.

boenk 18 december 2018 om 20:48

Dat ze dat combo klassement willen houden, geen probleem voor mij, maar dat er geen jongerenklassement was, was toch echt om te janken.

Dus eindelijk.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 20:52

Jongerentrui wat mij betreft standaard in elke ronde en ook altijd wit.
Spanning ervoor boeit me niet zo maar het is voor een talent gewoon gaaf om daarin rond te mogen rijden !

Mwielerfan 18 december 2018 om 23:53

De vissen trui terug, maakt niet uit waarvoor