Vuelta a España 2020 start op 14 augustus in Utrecht

dinsdag 18 juni 2019 om 17:45
Vuelta a España 2020 start op 14 augustus in Utrecht

foto: Marcel Koch (archief)

De Ronde van Spanje begint volgend jaar op vrijdag 14 augustus in Utrecht. Het was al een tijdje duidelijk dat de Domstad tegen die tijd gastheer is van de eerste twee etappes van de Vuelta, maar nu zijn ook de data bekend. Op zaterdag 15 augustus is het dan weer tijd voor de eerste rit-in-lijn met finish op Utrect Science Park.


Het definitief vaststellen van de data duurde ditmaal wat langer, aangezien volgend jaar ook de Olympische Spelen worden gehouden in Tokio. De Vuelta-organisatie moet dan ook rekening houden met de verschillende wielerdisciplines die in Japan op het programma staan.

Op woensdag 12 augustus is het tijd voor de ploegenpresentatie, twee dagen later dus gevolgd door een ploegentijdrit van 23,7 kilometer door het centrum van Utrecht. Op zaterdag koersen de renners dan weer van Den Bosch naar Utrecht. “We zijn blij dat nu ook de data bekend zijn waarop de Vuelta zal worden verreden”, zo vertelt Klaas Verschuure aan RTV Utrecht.

De wethouder van Economische Zaken is enthousiast. “Veel bewoners, ondernemers, scholen en andere organisatoren in de stad zijn nu al bezig om van de Vuelta een Utrechts feestje met een Spaans tintje te maken. Nu kunnen we ons echt richten op de specifieke data.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Kingstown 18 juni 2019 om 18:01

De wethouder van economische zaken kan dan ook vast vertellen hoeveel geld dit feestje de Utrechtse (incl. provincie) inwoner gaat kosten. Kan al niet wachten op het voorspelbare “goed voor het imago van Utrecht” verhaal.

greeny 18 juni 2019 om 18:07

belachlijk, welke koers/start heeft de laatste jaren economisch wat opgeleverd.. wordt weer grote flop en mogen bewoners weer overal voor opdraaien en niks negatiefs zeggen gedurende want dan ben je een partypooper. stel je toch is voor dat de gemeenteraadsleden luisteren naar bewoners

pirazzi 18 juni 2019 om 18:39

Edit: Klopt, aangepast!

krypton 18 juni 2019 om 19:28

Ik ben benieuwd hoeveel toprenners daar gaan starten, aangezien de combinatie Tour en Olympische Spelen vast populair is.

FDJ 18 juni 2019 om 22:24

Ben benieuwd wat ze met de BinckBank Tour gaan doen. Kan me goed voorstellen dat die net als in 2016 naar september gaat.

Jungle Man 18 juni 2019 om 22:30

Ik blijf het niks vinden als een grandtour start op een locatie die verder dan de afstand van een etappe verwijderd ligt van het betreffende land

Skoenoe 18 juni 2019 om 22:40

Joh, dit is gewoon hartstikke leuk!

Who cares about money?!

Lopopodium 18 juni 2019 om 23:06

Er moet toch wel een meer ooglijke locatie op loopafstand van een groot treinstation te bedenken zijn dan zo’n rit te laten eindigen dan op het verre steriele Uithof?

mk187 19 juni 2019 om 10:04

2 dagen binnenstad in lock-down ook niet zo handig denk ik?

Jeromb 19 juni 2019 om 10:18

Er zijn weinig mooie grote wegen door Utrecht die zich lenen voor een goede eindsprint hoor. De enige andere plek die ik kan bedenken is misschien de Maliebaan, dat ligt nog een soort van in de buurt van het centraal station.

mk187 19 juni 2019 om 10:22

Giro sprint was destijds op de Croeselaan. Maar die is redelijk op de schop gegaan sindsdien.
Uithof heeft veel minder uitstraling dan de binnenstad maar eens dat je daar wel mooie en brede wegen hebt voor een spurt.

Jean Dumas 19 juni 2019 om 10:49

De Stadsbaan in Leidsche Rijn, bij de Dafne Schippersbrug, of de Cartesiusweg, met de muurschildering van Zoetemelk en Janssen.

Jeromb 19 juni 2019 om 10:20

Mooi voor ons wielerliefhebbers. Ik woon zelf in Utrecht dus ik voel me de laatste jaren wel verwend. Voor de gewone burger lijkt dit me echter zonde van het geld. Utrecht is nu vaak genoeg in beeld geweest in grote rondes.