Vuelta 2022: Voorbeschouwing etappe 10 tijdrit naar Alicante
De tiende etappe van de Ronde van Spanje 2022 op dinsdag 30 augustus betreft een 31,5 kilometer lange individuele tijdrit in de regio Alicante. Voor sommige renners zal het aanvoelen als een verlenging van hun rustdag, maar voor de tijdritspecialisten en klassementsmannen is het een belangrijke afspraak. Wat de televisiekijker zoal kan verwachten? WielerFlits blikt vooruit!
Het startschot voor de tiende etappe klinkt in Elche. Dat betekent dat de renners van de noordkust naar de oostkust van Spanje zijn verplaatst. Daar zullen ze zich even op vakantie hebben gewaand, want Elche heeft een exotisch karakter. Rond de tiende eeuw vestigden de Arabieren zich hier, waarna zij begonnen met het aanplanten van palmbonen. Die zijn ook nu nog wijdverspreid (naar verluidt meer dan 300.000) in Elche en omhakken is ten strengste verboden. Sterker nog: de zogenoemde Palmeral werden in 2000 toegevoegd aan het UNESCO Werelderfgoed. Op 14 en 15 augustus staat de plek dan weer in het teken van het Misterio de Elche. Dat is een voorstelling (ook UNESCO) over de laatste levensdagen, de ten hemelstijging en het kronen van de Heilige Maria.
De finish van deze tijdrit ligt iets verderop in Alicante aan de Costa Blanca. Het vliegveld van deze plek is zeer bekend onder de vele wielrenners die hier in de regio trainen. Benidorm, Calpe, Dénia en Oliva zijn ten noorden van Alicante de bekende toevluchtsoorden. De stad zelf kent een rijke historie. Naar schatting werd ze al 230 jaar voor Christus gesticht door de Carthaagse veldheer Hamilcar Barkas en later werd het tijdens diverse oorlogen een strategisch middenpunt. In de oude stad van Alicante zijn er nog vele gebouwen te zien die de moeite waard zijn om te bezoeken. Vanwege de spoorverbinding met Madrid is Alicante intussen ook uitgegroeid toe een groter havengebied.
Parcours
Nadat de renners in de Vuelta a España enigszins bijgekomen zijn van al het klimgeweld in de eerste week, mogen zij zich klaarmaken voor een vrijwel compleet vlakke tijdrit. De specialisten krijgen voor de eerste maal – maar ook gelijk de laatste keer – de kans om zich individueel te laten zien in de race tegen de klok. Vanuit Elche zullen de tijdrijders vertrekken om 31,5 kilometer af te zien richting Alicante.
De start ligt naast de Universiteit in Elche, die vernoemd is naar de Spaanse dichter Miguel Hérnandez. Het parcours is weinig uitdagend en zeker niet technisch, waardoor de pure hardrijders en krachtpatsers in het voordeel zijn ten opzichte van de doorgaans kleine klassementsrenners.. Zodra de rotonde bij het Estadio Manuel Martínez Valero (de thuishaven van voetbalclub Elche CF) voorbij is gegaan, volgt een lang, recht stuk in de richting van het vliegveld van Alicante.
Eenmaal langs het vliegveld gereden komen de hardrijders al snel aan de kust, waar de wind nog wel eens een erg belangrijke rol kan spelen. In totaal leggen de renners zo’n tien kilometer af langs de kust, waarbij de renners de haven en het strand van Alicante passeren. Na zestien kilometer ligt het eerste tussenpunt. Dat is halfweg de route, maar zal waarschijnlijk al een goed beeld geven van wie in aanmerking komt voor de dagzege.
In de laatste kilometers vormt de omgeving van het Kasteel van Santa Barbara het decor. Hier zullen de renners omheen rijden, om zich vervolgens weer richting het centrum van de havenstad te trekken. Na een niet-technische finale zullen zij aankomen in het hartje van Alicante, waar ook de eindstreep zal liggen.
Vuelta 2022: Starttijden individuele tijdrit naar Alicante
Favorieten
Remco Evenepoel verkende slechts één etappe van de Vuelta a España 2022: deze tijdrit. Misschien zou hij er een slag kunnen slaan, wie weet zelfs het rood bemachtigen. De Belg zal de chronoproef echter niet nodig hebben om het verschil te maken – dat verschil is er al. Maar de rit tegen de klok blijft voor de Belg belangrijk, want het vormt de perfecte gelegenheid om de kloof met de concurrentie verder uit te diepen en zijn gedroomde dagzege binnen te halen. Evenepoels tijdritkwaliteiten staan immers buiten kijf. En aan zijn vorm hoeft al helemaal niet getwijfeld te worden.
Terwijl we deze Vuelta de beste versie van Remco Evenepoel zien, is Primož Roglič duidelijk niet helemaal honderd procent. De Sloveen van Jumbo-Visma won een rit en droeg één dag het rood, maar voor de rest incasseert hij tik na tik. Heel verwonderlijk is dat niet, want Roglič had een nogal gemankeerde voorbereiding. Bij Jumbo-Visma zullen ze hopen dat hun kopman er weer wat doorkomt, en de dag na de rustdag zou daar best weleens het juiste moment voor kunnen zijn. Ook omdat Roglič een begenadigd tijdrijder is. Hij is niet voor niets de olympisch kampioen in deze discipline.

Evenepoel op weg naar winst in de slottijdrit van de Ronde van Zwitserland – foto: Cor Vos
De geschiedenis helpt bovendien een handje mee: Roglič reed in zijn Vuelta-carrière vier individuele tijdritten en won er… vier. Daarbij moet aangetekend worden dat al die tijdritten redelijk wat reliëf kenden, terwijl de tijdrit naar Alicante bijna volledig vlak is. Misschien dat Jumbo-Visma dus meer kans maakt op de dagwinst met Rohan Dennis. Net als bij Roglič, liep het voor Dennis niet helemaal lekker in aanloop naar de Vuelta – hij bracht een bezoekje aan het ziekenhuis. Maar dat zijn conditie daaronder geleden heeft, durven we niet direct te zeggen. Dat is nog even afwachten, tot de tijdrit zelf.
We gaan ervan uit dat de Australisch kampioen tegen de klok voluit mag gaan van de ploegleiding. Want ook moet hij opboksen tegen die dekselse Evenepoel, er zijn maar weinig renners met zo’n tijdritpalmares als hij. Twee keer kroonde hij zich tot beste tijdrijder van de wereld en onlangs won hij nog de titel in dit onderdeel op de Commonwealth Games. In die wedstrijd bleef hij Fred Wright – ook aanwezig hier – met 26 seconden voor. Heel veel is dat niet, op 37 kilometer. Dat Wright achtste werd in de tweede en laatste tijdrit van de Tour de France is nog een reden om hem hier te noemen.

Dennis is de regerende kampioen van Australië – foto: Cor Vos
En dan is er nog het schijnbare gemak waarmee de Brit de laatste maanden lijkt rond te rijden. In een overwinning resulteerde dat nog niet en het is niet heel waarschijnlijk dat hier dinsdag al verandering in komt, maar wees niet verrast als Wright er dichtbij zit. Thymen Arensman heeft sinds de Ronde van Polen wel een profzege op zak en dat was niet toevallig in een tijdrit. De Nederlander van Team DSM liet dit jaar al meer goede uitslagen in chronoproeven noteren – zesde in de openingstijdrit van Tirreno-Adriatico, tweede in afsluitende tijdrit van de Giro d’Italia – en mag dus tot de specialisten gerekend worden. Dinsdag zou deze kwaliteiten hem aan een plek in de top-tien kunnen helpen.
Terwijl Arensman de tijdrit in de Ronde van Polen won, won Ethan Hayter (Update: positief op het coronavirus) het algemeen klassement aldaar. Een derde plek in de rit tegen het uurwerk volstond. Derde werd Hayter ook in de 31,9 kilometer lange tijdrit van het Critérium du Dauphiné, waar hij enkel Filippo Ganna en Wout van Aert voor moest laten. De Brits kampioen tijdrijden heeft tot nog toe misschien niet echt kunnen imponeren deze Vuelta – een zevende plek in Laguardia is een wat magere oogst – maar schrijf hem toch maar niet af voor deze chronoproef.

Arensman troefde Hayter af in de lastige tijdrit van de Ronde van Polen – foto: Cor Vos
Wel duidelijk in vorm deze Vuelta: Mads Pedersen. De Deen werd na de ploegentijdrit drie keer achter elkaar tweede. Dat was telkens in sprints, maar Pedersen kan ook een aardig houtje tegen de klok rijden. In de eerste tijdrit van de Tour de France werd hij bijvoorbeeld nog zesde, in de enige van de Baloise Belgium Tour tweede. We moeten hier echter wel bij aantekenen dat de wereldkampioen van Harrogate een voorkeur heeft voor het kortere werk. Maar gezien zijn conditie en het feit dat hij een enkele keer wel kort is geëindigd in een lange tijdrit, durven we wel een gokje op hem te wagen. Dertig kilometer is bovendien geen vijftig.
Voor tweevoudig Frans kampioen tijdrijden Rémi Cavagna zal de afstand sowieso geen probleem zijn. De TGV van Clermont-Ferrand lijkt bovendien wat aan de betere hand, nadat hij een moeizaam voorjaar had, waar een aanrijding op training afgelopen winter zeker een rol in had. Zijn vierde plek in de tijdrit van de Ronde van Polen doet vermoeden dat hij langzaam weer de benen krijgt van vorig jaar, toen hij triomfeerde in drie tijdritten en er vaak dichtbij was.

Affini in het rood – foto: Cor Vos
Op het Frans kampioenschap tijdrijden, eind juni, was Cavagna overigens ook al in orde, maar moest hij genoegen nemen met een tweede plek. De zege ging naar Bruno Armirail. De 28-jarige renner van Groupama-FDJ werd twee jaar terug al eens vijfde in een tijdrit van de Ronde van Spanje en zou nu wel weer eens mee kunnen spelen. Dat laatste geldt ook voor Edoardo Affini, (Update: ziek opgegeven) de derde rodetruidrager van deze ronde. De Italiaan heeft al laten zien kort te kunnen eindigen in tijdritten in grote rondes – vorig jaar was hij een keer tweede en een keer derde in de Giro d’Italia – en steekt in een goede vorm. Tijdens de ploegentijdrit in Utrecht was hij niet voor niets een van de motoren van het winnende Jumbo-Visma.
Vuelta 2022: Deelnemerslijst
Vuelta 2022: Starttijden individuele tijdrit naar Alicante
Weer en TV
Het wordt dinsdag warm in de regio Alicante. De temperaturen zullen rond de 34 graden Celsius liggen. Volgens Weeronline is er een klein beetje bewolking, maar daar komt geen regen uit. De wind (windkracht 3) komt vanaf zee, uit het oosten.
De tiende etappe is in zijn geheel, vanaf 12.30 uur, live te volgen via de Eurosport Player en GCN+. Op Eurosport 1 zijn er vanaf 13.00 uur live beelden te zien van de koers, Sporza (op Eén) schakelt in om 13.00 uur en de NOS (NPO1) is erbij vanaf 14.25. Ben je niet in de gelegenheid om naar de televisie te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen!

En of we ernaar uitkijken!
Geen idee trouwens van Ayuso en Fernandez/Garcia/Gomez/Rodriguez qua ITT, zal ook wel aardig zijn toch?
Natuurlijk wordt er een overwinning verwacht (door hemzelf en iedereen om hem heen), maar hij kan er zonder onzekerheid aan beginnen. Dat zou een ander verhaal geweest zijn als hij afgelopen week bergop een keer gekraakt zou zijn. Maar het tegenovergestelde is waar; hij kraakt de rest op "hun" terrein. Hij heeft de tijdrit niet nodig om zijn klassementskansen te herstellen, enkel om zijn uitgangspositie nog beter te maken.
Tijd verliezen op de klassementsmannen zal hij waarschijnlijk niet doen (in het slechtste geval een paar tellen op Roglic). En mocht er iemand als Rohan Dennis sterker zijn: so what!
De druk zal denk ik nu eerder gaan liggen in de andere ritten, waarin in principe meer kan gebeuren dan in de tijdrit.
Vazquez?
Ik gun hem deze Vuelta om te winnen wel vind ik het deelnemers veld erg zwak.
Ik hoop hem volgend jaar in de tour aan het werk te zien, afwachten wat hij tegen een geweldige Pogacar kan laten zien die een jaar heeft waar hij het niet laat zien.
Bernal, Roglic en de gele trui winnaar van dit jaar.
Mocht een Evenepoel dan de sterkste blijken dan ben ik om, je kan dan niet meer zeggen van dat ze allemaal slecht in vorm zijn.
Het zijn allemaal tourwinnaars of een goede 2de (Roglic)
Wel hoop ik dat Evenepoel een sterke ploeg krijgt met een 2de rangs klimmer die hem afzet op de laatste meters van de klim.
Het is treurig om de wereldkampioen zo te zien sleuren voor deze ruwe diamant.
Wel ben ik nog altijd de grootste fan van Pogacar.
Pogacar was totaal niet slecht, reed nog op 1 na iedereen de vernieling in.
Ook een Bernal zal hopelijk zijn vorm weer gaan vinden, hij heeft het in zich.
Vroeg of laat zal het er weer uit moeten komen of het is echt een mindere renner geworden door zijn blessure.
In veel koersen rijdt Evenepoel tegen Janneke en Mieke, maar hier wat mij betreft zeker niet.
Wat ik ook moeilijk kan inschatten: is Remco zo goed, of is de tegenstand zo slecht. De naaste belagers Roglic en Mas hadden oorspronkelijk de TdF als hoofddoel, maar zijn min of meer noodgedwongen richting Vuelta gegaan; Hoe ver zijn die weg van hun "beste waardes ooit"?
Ik denk dat verder iedereen het erover eens is dat het Tour-peloton van een heel andere dimensie is dan het peloton in de Vuelta (en ook de Giro). Zowel in de breedte alsook qua niveau aan de top. Er is bijna niemand voor wie de TdF een bijnummer is (of een voorbereidingskoers richting een ander doel). Dat is voor een Vuelta (maar ook bijv. voor Classica San Sebastian) toch net wat anders.
En dan is het slim dat ze voor Remco juist deze koersen uitkiezen om naar toe te werken. Ik denk namelijk dat het belangrijkste "leerdoel" vooral is over wat hij kan over 3 weken (en welke voorbereiding daarvoor nodig is). En niet zozeer tegen wie hij het opneemt of hun niveau.
Ik vind hem zeer mager, zou zij stiekem volgend jaar de tour willen winnen?
Dat hij maar eens een koers wint, dat hij maar een koers wint tegen beter dan Janneke en Mieke, dat hij maar eens een World Tour koers wint, dat hij maar eens mentale veerkracht toont na een zware fysieke/mentale tegenslag, dat hij maar eens leert in het peloton rijden, dat hij maar eens leert dalen, dat hij maar eens bergop wint, dat hij maar eens een rittenkoers wint tegen beter dan Janneke en Mieke, dat hij maar eens presteert in 2 bergaankomsten na elkaar, dat hij maar eens presteert in 3 bergaankomsten na elkaar,... Nu is de tegenstand in deze Vuelta weer niet in vorm en als Evenepoel zou instorten sta je hier als eerste te zwaaien met je prietpraat. Get a life zeveraar.
Dat Roglic niet aan 100% rijdt, is ook overduidelijk trouwens, maar slecht is het ook niet. Neem Remco uit de vergelijking en ik denk dat Roglic in geen elke aankomst boven tijd zou verloren hebben, want Mas is allesbehalve een avonturier en de versnelling van Ayuso alleen was op Les Praeres niet voldoende om hem te doen lossen.
Dus als (en dat is nog de enige grote als) Evenepoel de rest van de Vuelta zijn waarden van week 1 ongeveer blijft halen, kan de rest vermoedelijk naar de tijdritzege en de eindzege fluiten.
De piepjonge Evenepoel won niet van een top Dennis. Werd wel 2e toen ie zo oud was als Ayuso of Cian nu zijn en dit op het WK in Harrogate met 47 voor op ene Filippo Ganna.
Maar Dennis lijkt me niet top. En dit is een matuurdere Evenepoel.
En onze Sloveense patriot natuurlijk. Die heeft ook geen gewoon lichaam.
Als hij kan recupereren van deze week. Kan hij zomaar een dijk van een tijdrit neerzetten en dan ontlopen Remco en hij elkaar niet veel he.
om je gerust te stellen, ik heb er mezelf nog eentje extra down gegeven
slaap lekker
Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat Evenepoel als tijdrijder toch net een maatje groter is dan Magnus Cort, Will Barta, Campenaerts, Cattaneo etc... dus als Roglic hier het verlies kan beperken tot 30s, zal hij een heel sterke tijdrit hebben gereden, lijkt me. Ik heb de indruk dat die Olympische titel veel mensen zand in de ogen strooit. Ten eerste was dat een tijdrit met enorm wat hoogtemeters, ten tweede was Evenepoel in 2021 nooit in topvorm door zijn belabberde winter. Daar kwam dan bij dat hij in de hoop dat te compenseren, zichzelf overtrainde richting de OS.
Jij kijkt wel heel selectief naar Roglic zijn tijdritten terwijl jij bij Remco veel meer nuance aanbrengt.
In 2020 waren Roglic zijn tijdritten gewoon ondermaats. Hij verloor tegen pogacar op het SK, werd weggereden in de tour. Het was geen verrassing dat hij daar maar met een seconde van Barta had gewonnen.
De tijdrit in de tour die jij relatief vlak noemt had meer hoogtemeters dan de tour tijdrit van dit jaar terwijl die bijna 10 km langer was. Hij had ook meer hoogtemeters per km dan de tijdrit op het Olympisch kampioenschap en een klim van 800m aan bijna 11%. En het belangrijkste Roglic had toen die elleboog blessure die hem hinderde in de tijdrit.
Tijdens de tijdrit in de Giro vergeet jij er ook bij te zeggen dat Roglic het hele vlakke stuk in de gietende regen heeft gereden terwijl Campenaerts er op droog weer reed.
Roglic voorbereiding voor de Olympische spelen waren ook niet optimaal, maar zelfs met een sterke voorbereiding betwijfel ik of Remco Roglic vorig jaar zou hebben aangekund. De watts tijdens die tijdrit waren een van de beste van de post epo tijd.
Ik zeg niet dat Remco morgen niet zal winnen, want hij is mijn topfavoriet. Ik heb alleen moeite met de weinige context tov Roglic.
En als je de tijdrit in de OS wil aanhalen (die helemaal niet vlak was) dan zet ik daar graag de tijdrit in Harrogate tegenover waar een 19 jarige Evenepoel gehakt maakte van Roglic. Dus veeg misschien eerst eens voor je eigen deur als je denkt dat ik een gekleurde bril op heb.
Ik heb er geen enkele wedstrijd bij bijgehaald. Ik heb alleen gereageerd op de dingen die jij hebt geschreven.
Tour 2018: een tijdrit met meer hoogtemeters dan de tourtijdrit van dit jaar, met meer hoogtemeters per km dan de OS en met klim van 800m aan 11% noem jij een relatief vlakke tijdrit. Jij vergat er ook bij te zeggen dat Roglic een elleboog blessure had
Giro 2019: Roglic rijdt een hele tijdrit op nat wegdek terwijl Campenaerts alleen maar de klim op natwegdek moest rijden. Dat vertel jij ook niet in jij analyse
Vuelta 2020: Het feit dat Roglic op het vlakke even snel reed als Carapaz en trager reed dan Carthy zegt echt wel genoeg over zijn vorm en tijdritvorm dat jaar.
Ik benoemde alleen maar de OS omdat jij zei dat Remco's voorbereiding niet goed was voor de OS. Terwijl Roglic waarschijnlijk een mindere voorbereiding had.
Ik zie echt niet hoe dat ik er hier met een gekleurde bril naar kijk.