Vuelta 2022: Valverde en Landa laten onvrede horen over Nederlandse etappes

maandag 22 augustus 2022 om 14:55
Vuelta 2022: Valverde en Landa laten onvrede horen over Nederlandse etappes

foto: Cor Vos

De laatste Nederlandse etappe van de Vuelta a España 2022 is verreden. De Gran Salida kreeg veel lof, maar er was ook kritiek. Enkele renners beklaagden zich over het parcours van de openingsritten. “We hebben veel angst gehad”, zei Alejandro Valverde tegen de Spaanse sportkrant AS.

“Dit soort routes kunnen niet”, vindt de 42-jarige renner van Movistar. Zelf kwam Valverde – zonder al teveel erg – ten val in de etappe van Den Bosch naar Utrecht. Steff Cras en Michael Woods kwamen er minder goed vanaf, zij moesten na een val opgeven. “Het leek wel of we zeven keer door dezelfde stad reden. Ik ben vandaag (zondag, red.) niet gevallen, maar dat is alleen omdat de ploeg alles goed controleerde.”

Mikel Landa was ook niet te spreken over de uitgestippelde trajecten. “Het waren heel nerveuze etappes. Er waren heel veel vluchtheuvels onderweg en we reden op veel wegen die we niet gewend zijn. Ik ben blij hoe we hier uit zijn gekomen”, aldus de renner van Bahrain Victorious. Wilco Kelderman liet in een interview met De Telegraaf weten dat hij zich ook niet altijd op zijn gemak heeft gevoeld. “Koersen in Nederland is niet heel chill. Vooral vanwege de obstakels die er zijn. Je rijdt met hoge snelheid over de wegen en moet heel erg opletten.”

Reactie La Vuelta Holanda
La Vuelta Holanda, de organisatie van de Vuelta in Nederland, heeft bij de NOS gereageerd op de kritiek. “We stellen een parcours samen in de overtuiging dat het veilig is. Dat doen we met de Spaanse organisatie. We proberen de renners ook zoveel mogelijk te beschermen met verkeerregelaars etcetera.” Bij het maken van een route moeten altijd keuzes gemaakt worden, klinkt het. “Als we alleen maar op provinciale wegen rijden, hebben we minder problemen, maar dan staat er ook minder publiek langs de kant van de weg. Dat zijn overwegingen die wij moeten maken.”

Parcoursbouwer Ron Looy zegt dat de organisatie het parcours zo veilig mogelijk heeft gemaakt. “We hebben de maximale maatregelen getroffen. Zo hebben we obstakels weggehaald, anderen goed aangeduid, geen wegversmallingen gedaan en protectie geplaatst. Maar het is een samenspel tussen wat je het publiek gunt en de renners. Obstakels zitten nou een maal in onze infrastructuur. Maar we hebben geen incidenten gehad en ik ben hartstikke blij dat het gelukt is allemaal.”

Dit artikel delen:

79 Reacties

klootje kriekeljon 22 augustus 2022 om 22:24

Ergens logisch dat het veiligste verkeersland ook vrij onveilig is voor een wielerkoers. Door de jaren heen is elk gevaarlijk punt of weg die te lang rechtdoor gaat door de wegbeheerder aangepast. Je zag deze dagen vanuit de helikopterbeelden heel goed hoevaak een fietspad bijvoorbeeld van de weg af knikt bij een kruispunt. Verder overal drempels, rotondes, paaltjes in bochten. Verhoogde randen om fietspad van weg te onderscheiden enz.

0
Jaepa 23 augustus 2022 om 08:56

Ja. Het ‘veiligste verkeersland’ is echter Noorwegen, zowel qua minste aantal doden per miljoen inwoners, als per voertuigkilometer. Maar voor een zo dichtbevolkt land doet Nederland het betrekkelijk goed qua verkeersveiligheid.

De weginrichting in Nederland is volgens de ‘duurzaam veilig’ visie, oorspronkelijk ontwikkeld in de jaren ’90 en inmiddels een aantal keer herzien. In deze visie worden menselijke fouten ingecalculeerd, en wordt het verkeerssysteem zo ingericht dat fouten zo min mogelijk slachtoffers veroorzaken. Vandaar alle drempels, paaltjes, chicanes, etc. die het minder geschikt maken voor een wielerkoers.

0
de wegkijkers 23 augustus 2022 om 11:37

Het word tijd dat je kinderen leert te wachten op motorvoertuigen . Zo gaat er geen kind meer de weg op zonder 10 x meer op te letten en hoef je dat niet met 100 rotondes, zebrapaden etc uit te voeren .scheelt 100de doden ook als je dit leert van jongst af aan

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone