Vuelta 2022: Valverde en Landa laten onvrede horen over Nederlandse etappes

maandag 22 augustus 2022 om 14:55
Vuelta 2022: Valverde en Landa laten onvrede horen over Nederlandse etappes

foto: Cor Vos

De laatste Nederlandse etappe van de Vuelta a España 2022 is verreden. De Gran Salida kreeg veel lof, maar er was ook kritiek. Enkele renners beklaagden zich over het parcours van de openingsritten. “We hebben veel angst gehad”, zei Alejandro Valverde tegen de Spaanse sportkrant AS.

“Dit soort routes kunnen niet”, vindt de 42-jarige renner van Movistar. Zelf kwam Valverde – zonder al teveel erg – ten val in de etappe van Den Bosch naar Utrecht. Steff Cras en Michael Woods kwamen er minder goed vanaf, zij moesten na een val opgeven. “Het leek wel of we zeven keer door dezelfde stad reden. Ik ben vandaag (zondag, red.) niet gevallen, maar dat is alleen omdat de ploeg alles goed controleerde.”

Mikel Landa was ook niet te spreken over de uitgestippelde trajecten. “Het waren heel nerveuze etappes. Er waren heel veel vluchtheuvels onderweg en we reden op veel wegen die we niet gewend zijn. Ik ben blij hoe we hier uit zijn gekomen”, aldus de renner van Bahrain Victorious. Wilco Kelderman liet in een interview met De Telegraaf weten dat hij zich ook niet altijd op zijn gemak heeft gevoeld. “Koersen in Nederland is niet heel chill. Vooral vanwege de obstakels die er zijn. Je rijdt met hoge snelheid over de wegen en moet heel erg opletten.”

Reactie La Vuelta Holanda
La Vuelta Holanda, de organisatie van de Vuelta in Nederland, heeft bij de NOS gereageerd op de kritiek. “We stellen een parcours samen in de overtuiging dat het veilig is. Dat doen we met de Spaanse organisatie. We proberen de renners ook zoveel mogelijk te beschermen met verkeerregelaars etcetera.” Bij het maken van een route moeten altijd keuzes gemaakt worden, klinkt het. “Als we alleen maar op provinciale wegen rijden, hebben we minder problemen, maar dan staat er ook minder publiek langs de kant van de weg. Dat zijn overwegingen die wij moeten maken.”

Parcoursbouwer Ron Looy zegt dat de organisatie het parcours zo veilig mogelijk heeft gemaakt. “We hebben de maximale maatregelen getroffen. Zo hebben we obstakels weggehaald, anderen goed aangeduid, geen wegversmallingen gedaan en protectie geplaatst. Maar het is een samenspel tussen wat je het publiek gunt en de renners. Obstakels zitten nou een maal in onze infrastructuur. Maar we hebben geen incidenten gehad en ik ben hartstikke blij dat het gelukt is allemaal.”

Dit artikel delen:

79 Reacties

Stabanger 22 augustus 2022 om 14:59

Naar mijn gevoel hebben ze 3 dagen in de stad gereden, met van die schuin en dwarslopende witte strepen onder je voeten, versmallingen, rare bochten en straatmeubilair is dat in het midden van het pak gewoon om de haverklap een heart-attack.

Kan ze goed geloven.

0
girardengo 22 augustus 2022 om 15:11

Inderdaad. Zulke ritten vergen heel veel concentratie van de renners. Al was het voor en door het publiek een belevenis op de eerste twee dagen. Misschien was de derde dag er een te veel. Ze hadden richting België kunnen rijden in plaats van een rondje in Brabant.

0
Natte spons 22 augustus 2022 om 15:44

De vraag is of België zoveel beter was geweest, daar zijn de wegen ook niet zo goed. We minder verkeersdrempels, rotondes en middenbermen, maar meer gaten in de weg, wegversmallingen, gevaarlijke zijkanten bij de weg (gootjes, afgebrokkelde rand, ineens een stoeprand, enz.)

0
Gebruikersnaam 22 augustus 2022 om 15:56

@Natte spons

Belgische steden hebben doorgaans veel minder interesse in het organiseren van starts van grote rondes, aangezien er al genoeg andere grote koersen in de buurt worden georganiseerd. En als je in een Belgische koers start, dan accepteer je dat je over brakke Belgische wegen rijdt.

Een renner die in de Vuelta start, heeft iets minder redenen om het normaal te vinden dat hij dan bestookt wordt met versmallingen, vluchtheuvels en ronde punten in een land dat helemaal niets met Spanje heeft te maken.

0
Alfons Haavers 22 augustus 2022 om 16:55

Las toevallig vandaag dat Dedecker de start van een Giro-rit naar Middelkerke wil halen. Kan me niet meteen een eerdere Giro-passage in België heugen.

0
jappe666 22 augustus 2022 om 18:02

In 2006 zijn ze gestart in Seraing, vlakbij Luik en ook in het verleden zijn ze al eens vertrokken in België, in Verviers in 1973.

0
Gebruikersnaam 22 augustus 2022 om 19:35

Daarom staat er ook doorgaans. Het gebeurt veel minder frequent en dan nog meestal in Wallonië, waar een relatief grote gemeenschap met Italiaanse roots is, wat het iets organischer maakt.

Maar van mij mogen zeker Giro en Vuelta wegblijven uit België, het is gewoon té ver verwijderd van het "echte" parcours. Buurland is nog OK, de rest vind ik té artificieel, ongeacht hoeveel publiek dat PR-stuntje trekt.

0
Maillot à Pois 22 augustus 2022 om 19:48

@gebruikersnaam
Ik veronderstel dat je opmerking dan vooral slaat op Vuelta en Giro, want voor le Grand Départ/organisatie van Tourritten hebben Belgische steden uiteraard wel heel veel interesse.

0
De Siepel 22 augustus 2022 om 22:12

Blij dat Kelderman overeind is gebleven. Verder ploegentijdrit was prachtig, etappe 2 wn 3…een soort kamikaze parkoers. Niet meer doen.

0
Monsieur Bendy 22 augustus 2022 om 15:04

Volledig met de oude vos eens. Dat het allemaal relatief goed is afgelopen mag een mirakel genoemd worden. Laten we eerlijk zijn, de Nederlandse wegen zijn gewoon totaal niet geschikt om een grote ronde overheen te sturen. Zowel qua amusementswaarde als qua veiligheid was het een gedrocht om naar te kijken. De tijdrit in Utrecht was wel vermakelijk, maar voortaan na een dag wegwezen a.u.b.

0
zietemgaan 22 augustus 2022 om 15:32

Maar in Nederland kan je toch mooie windkoersen houden? Ze moeten gwn andere parcours bouwen..

0
re-cycle 22 augustus 2022 om 15:07

ik zou een volgende Vuelta in Nederland als Valverde zijnde mooi passen en dus thuisblijven

0
Shinzawai 22 augustus 2022 om 15:13

Dat zou ik als Valverde ook doen. Tegen de tijd dat de Vuelta weer in Nederland start, is hij 50+.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 15:10

Piti is wel een heerlijke hypocriet door volgens mij in de Nederlandse media vooral de nadruk te leggen op dat prachtige publiek hier en in Spanje weer te jammeren over zijn doodsangsten en het parcours. Landa is iemand die over het algemeen in elk land 3x op zijn plaat gaat ongeacht het parcours. Met andere woorden, s'lands wijs, s'lands eer.

0
Maillot à Pois 22 augustus 2022 om 15:35

Waar in de Nederlandse media heeft Valverde het over het fantastische publiek gehad, want ik vind niet zo direct een linkje?
Los daarvan kan het natuurlijk ook allebei, een fantastisch publiek én een gevaarlijk parcours. En ook als je geregeld valt, mag je daar toch wat van vinden.
Zelf heb ik te weinig van de ritten gezien om er een oordeel over te vellen, maar ik zie wel dat het niet enkel deze Spanjaarden zijn die deze mening zijn toegedaan.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 15:46

@Maillot
“De mensenmassa’s zorgden voor kippenvel op mijn armen”, zei veteraan Alejandro Valverde voorbij de finish in Breda. In de analyse van Raymond. Dat hij daarnaast zijn beklag doet over het parcours is natuurlijk zijn recht maar je rijdt nu eenmaal in een klein land waar de kansen op rechte wegen van meer dan een kilometer of vijf onder de 10% zal zijn waar je ook in dit kikkerlandje rijdt. Dat weet je en je kan je er op instellen, ik zelf ben niet zo vrolijk als ze in Spanje 100 kilometer door de woestijn in het zuiden daar rijden maar ook dat hoort bij het land.

0
Stabanger 22 augustus 2022 om 16:18

niet hypocriet gewoon beleefd in het gastland en dan opkomen voor je mening op bekend terrein

hij hoefde geen boe-geroep voor de rest van z'n tijd in Nederland want kijk hoe getriggerd één reaguurdertje al is bij deze milde kritiek over het parcours. Als een reaguurdertje hiervan al stokoude koeien uit gracht gaat halen. Hoe reageert de hossende menigte dan?

Valverde is niet van gisteren.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 16:40

Gewoon wel hypocriet hoor, hij kan zijn kritiek in Nederland kwijt en hoeft daarvoor echt niet te wachten tot Spanje. Boegeroep is Piti wel gewend sinds Fuentes dus dat zal het probleem niet zijn. En laat alsjeblieft het kinderachtige reaguurdertje waar het hoort bij jezelf als persoon met meerdere identiteiten.

0
Romāns Vainšteins 22 augustus 2022 om 17:02

Dan nog is de hypocrisie te vinden in de reetveer richting NL en niet de tegelijk eerlijke en goed verdedigbare stelling dat het een knakenparcours was. Trouwens hoeft het elkaar niet uit te sluiten, je kan best over een shitroute rijden met blij en sympathiek publiek langs de kant.

0
Gebruikersnaam 22 augustus 2022 om 17:02

Dat het hypocriet is, wil natuurlijk niet zeggen dat hij ongelijk heeft, beetje een ad hominem.

0
Panache 22 augustus 2022 om 17:04

Hypocriet of schijnheilig geeft aan dat iemand zich anders voordoet dan hij of zij in werkelijkheid is. Hypocriet zijn is huichelachtig, vals of geveinsd gedrag vertonen. Grote woorden over iemand die enerzijds het publiek geweldig vond (geen leugen denk ik) en anderzijds het parcours gevaarlijk uitdagend vond (ook geen leugen denk ik). Beiden zijn ook geen tegenstelling.

0
Maillot à Pois 22 augustus 2022 om 18:05

Ik heb Murcia lange tijd als genuanceerde reageerder gekend, maar ’t valt me echt op dat die zin voor nuance de laatste tijd compleet weg is. Jammer.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 18:22

@Maillot
Ik vind het jammer dat je mij ongenuanceerd noemt maar kennelijk geen problemen hebt met Stabanger zijn bijdrages aan deze site. Er is niet zoveel ongenuanceerd aan mijn opmerkingen in deze vind ik. Valverde kiest er voor om de kritiek die hij al had in Nederland zelf extra aan te zetten als hij weer in Spanje is. Dat vind ik nogal hypocriet, wat je vindt in Nederland kun je ook daar uiten. Misschien is dat ouderwets, maar dat zij dan maar zo. Dat anderen hier mij dan grote woorden verwijten en bv mijn eerste quote van Valverde zelf al in twijfel trekken laat ik voor hun rekening.

0
Panache 22 augustus 2022 om 18:58

Je quotes worden niet in twijfel getrokken en ik denk dat er ook wel begrip is voor je ergernis (immers hebben de grootste fans ook de langste tenen). Het gaat wat mij betreft over woordenschat. Hypocrisie bewijs je niet door twee zaken, die niets met elkaar te maken hebben, als zogenaamde tegenstelling te presenteren. Je vindt het niet hypocriet, je vindt het teleurstellend of lafjes.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 19:08

Heeft met woordenschat niks te maken, Valverde gedraagt zich als een acteur hier, de werkelijke betekenis van het woord is precies dat in het oude Grieks als ik zo pedant mag zijn. Hij vond het parcours in Nederland al gevaarlijk maar brabbelde toen wat over dat alle dorpjes zo op elkaar leken en dat hij het gevoel had dat hij zeven keer door hetzelfde vlekje heen reed. Dat is aanmerkelijk anders dan zijn plotselinge opmerkingen over doodsangsten eenmaal terug in Spanje. Voor de Nederlandse media lof over het publiek en een enorm verdunde versie qua kritiek op het parcours en bij de Spaanse tegenhanger de hel en verdoemenis + de loftrompet op het thuisland. Dat verschil is inderdaad hypocriet, want nogal huichelachtig.

0
Maillot à Pois 22 augustus 2022 om 19:25

@Murcia
Ik verklaar me even nader. Eerst en vooral betekent mijn opmerking dat ik veel van je bijdragen in het verleden wél gewaardeerd heb. Over reageerders die ik altijd onzinnig, ongenuanceerd of fanatiek vind, maak ik al lang geen opmerkingen meer omdat ik ervan uit ga dat discussie in die gevallen zinloos en bijgevolg tijdverlies is.
Wat ik in deze ongenuanceerd vind: ik vind dat Valverde’s twee meningen elkaar niet tegenspreken en dat ‘hypocriet’ een veel te zwaar woord is voor het feit dat hij de ene keer de nadruk veel meer op het ene legt dan op het andere. Bovendien kan je je nog afvragen WIE die nadruk legt. Misschien heeft hij tegen Raymond ook wel wat meer gezegd dan de opmerking dat hij het gevoel had steeds door dezelfde dorpjes te rijden, maar vond Raymond het niet helemaal in zijn hosanna-analyse passen.
Maar wat me het meest stoort is dat die zogenaamde hypocrisie en bij Landa zijn parcours als brokkenpiloot voor jou blijkbaar voldoende zijn om elke kritiek op het parcours bij voorbaat als onterecht weg te zetten.

0
Romāns Vainšteins 22 augustus 2022 om 20:01

Kritiek op het parcours is indirect ook kritiek op NL waarin het ligt en op Jumbo dat er goede sier maakt. Voila.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 20:04

@Maillot
Dank voor je nadere toelichting. Maar laat ik daar dan ook op reageren, je eerste zin in de reactie was een vraag naar de quote van Valverde over het publiek. Dat leek mij te impliceren dat je dacht dat ik die uit mijn duim zoog. Het is niet de eerste keer dat je mij vraagt naar de bron en dat wekt wel wat irritatie bij mij op want ik kan mij niet heugen ooit zomaar wat hier neer te kwakken. Ten tweede heb ik mijn argumentatie gegeven over Valverde zijn nogal afwijkende mening in respectievelijk de Nederlandse en de Spaanse media. Het hypocriete zit er voor mij ook nog eens in dat juist die massale belangstelling leidde tot het meeste gevaar, namelijk publiek dat op de weg ging staan en dat benoemde Valverde niet. Ten derde heb ik aangegeven dat men van te voren weet wat fietsen in Nederland inhoudt, daar kan en moet een professional zich op instellen.

En tenslotte, ik heb nergens gezegd dat kritiek op parcoursen per definitie onterecht is. Dat maak jij er nu van, maar in welk land en op welk parcours je ook koerst zul je valpartijen krijgen. Ontstonden die hier door het draaien en keren? Dacht het niet, de zware valpartij van Cras bv kwam puur door de wetenschap van een enkele puntensprint op de vliegbasis en de nervositeit die dat opriep in het peloton. Om dan als Valverde en Landa selectief boos te worden op de routes in Nederland en te zwijgen nu we in Spanje vast ook weer wat fraais te zien krijgen op dat gebied is mij te makkelijk. Als dit alles mij dan ongenuanceerd doet zijn is dat een kwalificatie die ik niet bepaald terecht vindt en zelfs nogal onheus.

0
Maillot à Pois 22 augustus 2022 om 20:28

Ik denk dat er, ook met het vele verkeersmeubilair in Nederland als gegeven, hier en daar toch wel wat andere keuzes konden gemaakt worden (zeg ik voornamelijk op basis van reacties van ook niet-Spaanse renners en Nederlandse reageerders hier).

Nu, wellicht geraken we het niet helemaal eens, maar één ding wil ik toch even uit de wereld helpen:

Quote:
je eerste zin in de reactie was een vraag naar de quote van Valverde over het publiek. Dat leek mij te impliceren dat je dacht dat ik die uit mijn duim zoog. Het is niet de eerste keer dat je mij vraagt naar de bron en dat wekt wel wat irritatie bij mij op want ik kan mij niet heugen ooit zomaar wat hier neer te kwakken.

Dat was gewoon een oprechte vraag omdat ik het zelf nog nergens gelezen had, en omdat ik graag steeds de exacte quote nalees om er verder op te reageren. Ik wilde er absoluut niet mee insinueren dat je dingen verzint, want op zoiets heb ik je inderdaad nog nooit kunnen betrappen. Dus excuus als ik die indruk gewekt heb.

0
Murcia 22 augustus 2022 om 20:38

@Maillot
Fair enough, ik had ook wat minder geprikkeld kunnen reageren maar heb de laatste tijd wat meer shit privé te verwerken gekregen vandaar ook een wat mindere aanwezig heid de laatste weken. Desalniettemin was dat een onterechte steek naar jou toe van mijn kant over de bronvermelding. Voor de rest mogen we het oneens zijn zolang we het maar kunnen beargumenteren en dat doen jij, ik en trouwens vele anderen hier wel.

0
Panache 22 augustus 2022 om 21:11

Murcia, hopelijk lukt het (en kan het) om de shit spoedig door te spoelen. Het echte leven is waar het om draait, dit is slechts een online hobby. Alle goeds gewenst!

0
de dorpspastoor 22 augustus 2022 om 21:48

+1 voor Panache, en -10 voor de korte lontjes ;-)

0
Promiz Rigloc 22 augustus 2022 om 22:44

@Murcia, in het vervolg toch misschien even opzoeken van wanneer het artikel is voordat je iemand hypocriet noemt. Gewoon het desbetreffende artikel even in krant AS opzoeken, en even kijken naar de datum die erboven staat. Het artikel is van gisteren net na de rit Breda-Breda, en als je het hele artikel leest zal je zien dat Valverde met name de rit van gisteren onverantwoord vindt.

“Las carretera, más habitual de clásicas, no terminó de convencer a un Valverde, especialmente en esta tercera jornada, que está disputando, a los 42 años,”

https://as.com/ciclismo/valverde-no-hablo-del-trazado-porque-me-voy-a-calentar-n/

Overigens heeft Valverde natuurlijk groot gelijk, in Nederland dien je geen koersen te organiseren. ;)

0
Murcia 22 augustus 2022 om 23:35

@Promiz
Heb het artikel gelezen maar werd daar niet bepaald vrolijker van. Piti begint met: Het is beter om niets te zeggen om dan vervolgens zijn klaagzang uit te storten. Dat stoort mij gigantisch. Maar voor mij is dit verhaal nu wel afgerond. Terug naar het sportieve.

0
Promiz Rigloc 23 augustus 2022 om 01:00

@Murcia, Bij die laatste zin kan ik mij volledig aansluiten. Op naar het sportieve !!

Heerlijk 50 km rechtdoor over de Spaanse autoweg, zonder ook maar 1 toeschouwer tegen te komen. ;)

Wat dat betreft was het rijden in NL wel een waar feest.

0
Wim Kruithof 23 augustus 2022 om 02:52

Murcia en Malliot a Pois geven hier een schoolvoorbeeld van een mooie interactie op inhoud. Moet de redactie toch vingerlikkend aanschouwen, dunkt me.

Hulde heren en alle goeds Murcia, voor dat wat minder loopt dan je wensen zou.

0
Shinzawai 22 augustus 2022 om 15:12

Toch zijn er niet bijzonder veel ongelukken gebeurd. Het lijken toch vaak vooral de renners zelf te zijn die het veroorzaken.

0
Polleke 22 augustus 2022 om 20:10

Mmmm… 3 dagen koers, 3 botbreuken en een hersenschudding, op elke andere werkplek gaat de deur dicht bij zoveel calamiteiten…

0
Shinzawai 22 augustus 2022 om 20:34

In een grote ronde is dat helaas vrij normaal.

0
Henk van Bouw 22 augustus 2022 om 15:12

Misschien is opa gewoon een beetje bang geworden. Geen schande op zijn leeftijd. Maar van wat ik gezien heb is het gewoon prima geregeld geweest. Had wat meer variatie in gemogen i.p.v. doodsaaie sprint ritten maar goed dat terzijde.

0
Deel Koeper 22 augustus 2022 om 15:32

Misschien kan een renner (die in het peloton zat) beter inschatten hoe het voelde om in een peloton over dit parcours te rijden dan iemand die het op TV of langs de kant van de weg heeft gezien.

0
Hensie 22 augustus 2022 om 15:39

@Deel, dat kan die renner niet, omdat die renner zelf onderdeel van het probleem is (gevaarlijk koersgedrag) of omdat die renner een ontzettend zacht ei geworden is (alles is altijd maar onveilig). Begint een beetje vermoeiend te worden dat geklaag van renners. Ga een andere sport doen dan, zou ik zeggen.

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 22 augustus 2022 om 17:18

Nou. ik ben zelf ook renner geweest en ik moet zeggen dat ik bij bepaalde stukken ook dacht van “nou nou als dat maar goed gaat”. Zeker in de rit van gisteren.

0
Koers 22 augustus 2022 om 15:16

Volgende keer maar mooi een rondje IJsselmeer.

0
reusjen 22 augustus 2022 om 15:20

De Spanjaarden leken het allemaal maar matig te vinden. In de Bahrein ploeg was regelmatig misbaar te zien en LLS heeft ongetwijfeld pijn in zijn nek van het constant nee schudden.

0
Gebruikersnaam 22 augustus 2022 om 15:24

Deentjes hadden het beter geregeld.

0
Oblomov 22 augustus 2022 om 15:54

Komt omdat hun verkeersinfrastructuur, ondanks al het geblaat over Kopenhagen als fietshoofdstad van de wereld, ouderwetser en slechter is. Des te beter en veiliger de infrastructuur is voor het dagelijks verkeer, des te onprettiger het is voor een wielerpeloton.

0
Wim Kruithof 23 augustus 2022 om 02:54

Precies dat Oblomov, spijker op de kop.

0
Maillot à Pois 23 augustus 2022 om 10:28

@Wim
Ik vind de spijker hier behoorlijk naast de kop, die verongelijkte opmerking over Kopenhagen snijdt weinig hout. Er zijn wel wat andere, meer logische verklaringen over waarom er over het parcours in Denemarken minder te doen was:
– in Kopenhagen is er enkel een ITT geweest, verder zijn ze uit die grootstad weggebleven
– Denemarken is gewoon veel dunner bevolkt dan Nederland, en ook uit de enkele agglomeraties die er wel zijn (Aalborg, Odense, Aarhus…) zijn ze weggebleven. Nyborg en Sonderborg zijn in de verste verte niet te vergelijken met Utrecht of Breda
Dus enerzijds is het in Denemarken gewoon makkelijker om een parcours langs rustiger wegen uit te stippelen, anderzijds hebben ze er ook voor gekozen om niet in de drukste gebieden te komen.

0
Olly 22 augustus 2022 om 15:26

Volgende keer dan maar 3 waaieretappes zonder obstakels, dan rijden ze zichzelf de blaren onder de voeten. Dan is er daar weer wat over te zeuren.
Overigens vindt ik idd wel dat er wat meer rechttoe rechtaan in had mogen zitten, dat draaien en keren is voor een drieweekse etappekoers best wel stressen voor de hele ploeg.

0
Natte spons 22 augustus 2022 om 15:49

Eens, het waren nu twee “dezelfde” etappes, waar er zoveel meer mogelijk was geweest, i.p.v. Bergen op Zoom hadden ze ook de oesterdam (10,5km) kunnen pakken, met wind (wat er ook echt wel was) gegarandeerd spektakel.

0
YogiBear 22 augustus 2022 om 15:33

Volgende keer eerste dag 50 rondjes rechtsom op Zandvoort en tweede dag 50 rondjes linksom. Kan er niet geklaagd worden over obstakels. Serieus; ja natuurlijk zijn er meer obstakels als je in Nederland of Belgie rijdt. Die kun je ontwijken door alleen maar via provinciale wegen te rijden, maar dan ga je snel geen buitenland meer kunnen vinden dat zoiets wil organiseren. Daarnaast moeten de renners zich ook nu weer afvragen of ze als malloten moeten rijden. Zo had de valpartij op Soesterberg helemaal niets met versmallingen of obstakels te maken, maar alles met het feit dat alles en iedereen op die eerste rij wil zitten, zelfs voor een tussensprint.

0
Gebruikersnaam 22 augustus 2022 om 15:51

Publiek was ook wel een probleem. Allemaal dagjesmensen die schijnbaar nog nooit een koers hadden gezien en allemaal op de weg gingen staan. Terwijl de Nederlandse wielerliefhebber zich slimmer gedraagt tijdens de AGR, dus ’t kan wel.

0
Oblomov 22 augustus 2022 om 15:44

Terug naar de veilige Spaanse wegen, waar het water vanuit de tuin op het parcours stroomt (Jumbo 2019), de putjes al dan niet van een deksel voorzien zijn (Tolhoek 2017), en de paaltjes lukraak uit het asfalt steken (Kruijswijk 2016).

Edit: ere wie ere toekomt, die spectaculaire valpartij van Tolhoek door een putje in de weg was in Nimes.

0
Jean Dumas 22 augustus 2022 om 16:03

Als je niets van Landa hoort, gaat het goed met hem.

0
Posterix 22 augustus 2022 om 16:04

Valverde was denk met name ontevreden dat er geen middeltje bestaat dat ervoor zorgt dat je knap om een vluchtheuvel kunt sturen

0
Edwin Jansen 22 augustus 2022 om 16:19

Wat een verschrikkelijke reactie. Echt PR technisch perfect maar alsof je een antwoord krijgt van iemand die alleen het woord kritiek heeft gelezen. Ik weet niet of Stef Cras en Michael Woods zullen beamen dat het een weekend zonder incidenten was. Alleen al op de live beelden hield ik mijn hart soms vast. Publiek dat midden op de weg staat. Aan de andere kant is het in Nederland onvermijdelijk tenzij je net als in Spanje alleen op de N-wegen en snelwegen gaat fietsen. Er gaat een tijd komen waarin het niet meer gaat lukken een koers in Nederland te organiseren zonder dat er renners en/of publiek in het ziekenhuis terecht komen. Mss is die tijd er al.

0
Brabander 22 augustus 2022 om 17:30

Ik vind dit nogal dramatisch verwoord hoor

0
Het Luipaard van Lunetten 22 augustus 2022 om 16:38

Ondanks dat het prachtig was om de koers in NL te hebben, heb ik vaak mijn hart vastgehouden voor rare bochten, wegversmallingen en vluchtheuvels. Nederland is echt niet gemaakt voor een grote ronde zoals Wilco al zei. Wel mooi om al het publiek te zien, maar als dit het grote doel van het seizoen is, snap ik dat je hier niet happy rondrijdt.

0
LoveJumboVisma 22 augustus 2022 om 17:01

Dat ben ik met je eens, zeiden wij thuis ook tegen elkaar tijdens het kijken. Nederland is een fietsland maar juist daarom zijn er zoveel rotondes en vluchtheuvels overal. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.

0
iLLan 22 augustus 2022 om 16:38

Ik kan me nog een etappe herinneren, waar er in de finale nog paaltjes bij de parkeervakken stonden die niet afgezet waren. Volgens mij was dat een Spaanse rittenkoers. Dat was echt absurd. Zoiets heb ik de afgelopen dagen gelukkig niet gezien.

0
Romāns Vainšteins 22 augustus 2022 om 16:40

NL is simpelweg te druk en overgereguleerd om een profpeloton op volle snelheid door te laten blaffen. 30-35 rijden prima maar 45-55 is het gewoon niet geschikt voor.

Als je het dan toch doet in NL pak je beter lange wegen langs het water en niet met geneuzel door inwisselbare urbane zones. Is ook fraaier vanuit de helicopter en geeft met wind nog kans op iets anders dan wat saai kansloos vluchtgedoe + onontloopbare sprint.

0
jan jansen 22 augustus 2022 om 17:28

Helemaal eens

0
Chippen 22 augustus 2022 om 19:41

nederland kent nauwelijks zijn gelijke als je 't hebt over fietsinfrastructuur en -veiligheid voor zijn burgers. dat maakt het wel steeds meer en meer ongeschikt voor wielerwedstrijden.

niets mis mee, maar het is het één of het ander, beiden kan niet.

0
Retro Lex 22 augustus 2022 om 22:42

Ze hadden beide etappes geheel geneutraliseerd kunnen rijden a 30/35 km/h
Laatste 10 km vrijgeven voor de sprint

0
BvD13 22 augustus 2022 om 17:09

Gewoon over de snelweg van noord naar zuid en de volgende dag van west naar oost

0
Thom Bijzitter 22 augustus 2022 om 17:18

Hoewel ik het parcours van de 2e etappe wel kon waarderen ( qua omgeving en meeste wegen) snap ik zijn punt wel.
In Amersfoort bijvoorbeeld heb je heel veel plekken die speciaal ingericht zijn voor fietsers en waar auto’s te gast zijn en toch reden ze daar langs allerlei vluchtheuvels en rare plekken. In Woudenberg zetten ze vluchtheuvels af of markeren ze ze maar sturen ze op een brede weg waar je aan 2 kanten kan passeren een kant af waardoor je nauwelijks 2 renners breed kan koersen . De keuze om te Amerongse berg van de andere kant te rijden kan ik nog inkomen met oog op veiligheid, maar dat maakt de klim ook gelijk een stuk minder Interessant. Pak dan een klim in de buurt mee zou ik zeggen.

0
skylimit 22 augustus 2022 om 17:39

We gaan het zien vanaf morgen hoe het parkoers en de wegen in Spanje zijn. Het is zeuren om te zeuren. Valpartijen gebeuren overal en dat komt meestal door het gedrag van de renners zelf. Renners zijn toch gewend om rondjes om de kerk te rijden en critieriums te doen. Als er alleen op autosnelwegen gekoerst moet gaan worden dan is het met het wielrennen als kijksport snel gedaan.

0
Lennimator 22 augustus 2022 om 18:42

Altijd het zelfde riedeltje van de Spanjolen.

Het was mooi in Breda…

By the way toch wel indrukwekkend wie er allemaal op het podium stonden bij de presentatie.

En Jan Janssen natuurlijk…

0
de dorpspastoor 22 augustus 2022 om 18:50

OVerigens: Ook Vervaeke was blij dat hij weg was uit Nederland; niet vanwege de support (die vond ie geweldig) maar wel vanwege de derde etappe en alle hindernissen (bron: zijn strava)

0
stijn123 22 augustus 2022 om 19:03

Wat een grote ronde leuk maakt vind je niet of nauwelijks in Nederland. Keertje in Limburg i.c.m. de Belgische Ardennen zou aardig zijn, maar verder graag wegblijven. Start maar eens in Slovenië nu de wielersport het daar zo goed doet.

0
Oblomov 22 augustus 2022 om 20:18

Als die Slovenen 15 miljoen op tafel leggen, komt de Vuelta met alle plezier opdagen.

0
de dorpspastoor 22 augustus 2022 om 20:51

Tja, voor geld danst onze harige vriend…

Ik kijk er niet raar van op als we binnen nu en een jaar of 5 de start van Giro of TdF gaan beleven in Qatar.

0
reusjen 22 augustus 2022 om 20:52

Wat is het precies wat een grote ronde leuk maakt, maar wat in Nederland niet te vinden is?

0
RLM 22 augustus 2022 om 21:30

Ik zou zeggen een berg, alleen vindt je dat ook niet echt in België. Dan heb ik het niet over een Cauberg of zo, maar een echte serieuze lange klim.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone