Vuelta 2022: Juan Ayuso test positief op corona, maar blijft in koers

vrijdag 2 september 2022 om 12:04
Vuelta 2022: Juan Ayuso test positief op corona, maar blijft in koers

foto: Cor Vos

Bijzonder nieuws uit het kamp van UAE Emirates: Juan Ayuso heeft positief getest op het coronavirus, maar hij blijft desondanks in de Vuelta a España. De jonge Spanjaard is volgens zijn team asymptomatisch en het risico op contact met anderen is laag. Daarom staat Ayuso ‘gewoon’ aan de start vandaag in etappe 13.

“Volgens onze interne protocollen is Juan Ayuso getest op het coronavirus en hij heeft vanmorgen positief getest”, laat ploegdokter Adrian Rotunno weten. “Hij is asymptomatisch en na de analyse van zijn PCR-test bleek dat hij een heel kleine kans had om anderen te infecteren. Dat is hetzelfde als enkele coronagevallen in de Tour de France dit jaar.” Onder meer Bob Jungels mocht ondanks een positieve test starten in de Tour.

“We hebben daarom besloten om hem in koers te houden, in overleg met de medische vertegenwoordigers van de wedstrijd en de UCI, maar we houden zijn medische situatie nauwlettend in de gaten”, aldus dokter Rotunno.

Vijfde in het klassement
Eerder deze Vuelta a España werden al meer dan twintig renners positief getest op het coronavirus. Zij hebben allemaal de ronde verlaten. Onder hen ook klassementsrenners als Simon Yates en Pavel Sivakov, die op het moment van hun positieve test in de top-10 stonden. De 19-jarige Ayuso staat zelf vijfde, op 4.53 minuut van leider Remco Evenepoel.

Dit artikel delen:

82 Reacties

Panache 2 september 2022 om 12:19

Ik hoop dat ze geen risico nemen met deze jonge renner die nog een hele grote en lange toekomst voor zicht heeft.

"Dokter Adrian Rotunno licht toe: Juan leverde deze ochtend een positieve coronatest in, maar hij is asymptomatisch." Echter: eerder klaagde Ayuso na zijn tijdrit nog dat hij zich niet fit voelde, maar dat een covidtest negatief was. Hij had dinsdag nog koortsachtige verschijnselen en hoofdpijn. Dus in hoeverre wordt de definitie van asymptomatisch opgerekt naar we willen een mogelijk podium commercieel niet opgeven?

18
Quincy Adams (aka voorwiel) 2 september 2022 om 12:26

Interessant wat je daar zegt. Je kunt natuurlijk ook heel makkelijk liegen over niet merkbare symptomen. Als hij dit weekend instort, komt eea wel aan het licht.

1
Chaba 2 september 2022 om 12:29

Hier dacht ik ook aan. Dit klop ergens dus niet. Majka in de Tour, Nu Ayuso.
Wat zou Pogajar hier van vinden ;)

1
VTI 2 september 2022 om 12:46

Scherp! Regels blijken telkens rekbaar als het om de grotere namen of ploegen gaat. Zonde!

1
Limal 2 september 2022 om 12:49

Bij UAE zullen ze voor deze beslissing afgaan op hun ervaring met Majka in de Tour, maar elke persoon/besmetting kan natuurlijk anders uitdraaien. Zeker met die eerdere (lichte) symptomen is dit een ietwat bizar 'positief' verhaal dat de ploegdokter uitdraagt.

0
Marlin 2 september 2022 om 13:03

Als het inderdaad waar is dat Ayuso zich na de tijdrit niet goed voelde en zelfs koortsig was, en nu positief getest werd, is het totaal onaanvaardbaar dat hij nog verder mag fietsen. Dat werpt inderdaad een heel ander licht op de situatie. Te voorspellen is dat positief geteste renners vanaf nu zullen verzwijgen dat ze lichte symptomen hebben…. en dat ze allemaal de Vuelta zullen vervolgen. Enkel diegenen die zich echt ziek voelen en dus ook kansloos zijn om nog een goede uitslag te rijden, zullen de Vuelta verlaten.

4
Silent Hill 2 september 2022 om 14:36
Quote:
De analyse van zijn PCR-test bleek dat hij een heel kleine kans had om anderen te infecteren.

Een heel kleine kans om anderen te infecteren: betekent dus dat zijn Ct-waarde van zijn PCR-test hoog zijn. Wanneer zijn Ct-waarden hoog ? Als je een Covid-episode doormaakt hebt. En dat gaat niet over 6 maand geleden.
Dat strookt dus volledig met wat Panache zegt. No way dat die eerdere testen Negatief waren.

1
martini151 2 september 2022 om 12:07

Ik blijf dit een apart verhaal vinden. Echt volledige willekeur over hoe men omgaat met Covid binnen het peloton.

8
Groetjesaandevoetjes 2 september 2022 om 12:10

Assymptomatisch vs symptomatisch is geen complete willekeur. Yates had bijv. klachten. Ayuso niet. Maarja, misschien is het morgen anders, dus ben het wel deels met je eens. Het blijft uiteraard wel een risico voor Ayuso om door te blijven fietsen.

0
hjjanssen1973 2 september 2022 om 12:13

Als hij asymptomatisch is, dan is het geen risico. Dan is er gewoon niks aan de hand, alleen zitten we tegenwoordig in een continue status van paniek.

-11
Quincy Adams (aka voorwiel) 2 september 2022 om 12:24

Als er niks aan de hand is, test je niet positief. Er is dus wel iets aan de hand. Maar het is binnen de afspraken dus dit kan. Kun je iets van vinden, maar je kunt je beter druk maken om dingen waar je wel grip op hebt.

5
Boomie1 2 september 2022 om 12:33

Stop gewoon überhaupt met die hele testcultuur. @Quincy Adams. Er zijn nog steeds vals positieve testen mogelijk…..

-15
Vierkante Wielen 2 september 2022 om 12:40

Als je je beetje inleest hoe het met CT waarden zit snap je misschien dat de striktheid die in de wereld heeft geleefd veel te ver ging en dat dit juist een veel logischer benadering is.
Al wil het niet uitsluiten dat hij geen klachten meer kán ontwikkelen.

Ik zie Remco bijvoorbeeld gister 3 uur in het wiel zitten bij ploegmaat die aan het snotteren, hoesten en niezen is steeds dus ik hoop dat er geen positieve test in die ploeg verschijnt.

6
Limal 2 september 2022 om 12:42

@boomie, de kans dat zowel een zelftest als de daaropvolgende PCR-test vals-positief zijn is cero cero cero cero cero cero…

-2
advocaat van de duivel 2 september 2022 om 14:08

@limal: los van het feit dat ik vind dat men enkel moet voortgaan op symptomen en een renner daar zelf moet kunnen over beslissen, zegt de CT-waarde hoe besmettelijk je bent. Hoge waarde is lage besmettelijkheid. Onder de 30 en zelfs onder de 25 weinig kans. Men test soms met 40 of 45 cycli… dan nog: wat als ayuso anderen besmet? Dan alweer: voortgaan op symptomen.

-1
Boomie1 2 september 2022 om 22:17

@limal waar staat er dat er een zelftest gedaan is door Ayuso? Hij is getest volgens interne protocollen….

1
Boomie1 2 september 2022 om 22:17

Jan Bakelants: “PCR-test in Nederland is niet gebeurd”

Jan Bakelants knikt bij het voorstel van Thomas De Gendt voor mondmaskers bij de wielerfans op de cols. 

 

“Ik heb die bedenking al langer gemaakt en die vindt nu ingang”, stelt hij.

 

“Er zijn een paar dingen gebeurd die misschien anders hadden gekund. Dan denk ik aan een echte PCR-test voor het ganse peloton in Nederland, maar dat is niet gebeurd. En mondmaskerplicht voor het publiek.”

 

“Het is wat het is. Als het komt, dan komt het. Als het niet komt, dan is het zo.”

0
SoloSlim 2 september 2022 om 12:06

Ze gaan hem in het peloton toch wat mijden denk ik.

5
Anton van Valouwe 2 september 2022 om 12:07

Als hij slim is, gaat hij solo…

5
SoloSlim 2 september 2022 om 12:40

Goeike :)

1
Stabanger 2 september 2022 om 12:48

denk dat het niet echt verstandig is
zelfs als de symptomen er nog niet zijn
en als hij het wel degelijk onder de leden heeft
waarom risico op langdurige schade lopen?
jongen heeft veelbelovende dingen laten zien en heeft nog een wereld voor ‘m

5
Brabander 2 september 2022 om 12:50

Ach. Kom op joh. Je mag ‘de corona’ zeker niet onderschatten, maar sommigen maken er een soort ebola van. Dat is het niet

-7
52voor11achter 2 september 2022 om 13:13

@Brabander

Totaal geschat aantal doden Ebola: 15.266

Totaal geschat aantal doden Corona: 6,5 miljoen

3
Brabander 2 september 2022 om 13:28

Zo lust ik er nog wel een paar haha
Kans op overlijden bij ebola: ongeveer 50%
Kans op overlijden bij ‘de corona’: ongeveer 0,5%. En dat was ook nog eens in den beginne. Nu nog vele malen lager

-2
LeoR 16 2 september 2022 om 13:30

52voor11achter,

En bedoel je dan mensen die stierven met corona, of mensen die stierven aan corona? :)

-1
Michiel 2 september 2022 om 13:32

Vergeet de long covid patienten niet Brabander. En je kan er flink ziek van worden, en als de huidige variant zeer besmettelijk is ook nog eens erg ontwrichtend voor de maatschappij met al die ziekmeldingen.

4
Gunther Leonhardt 2 september 2022 om 13:32

edit wf: houd het bij wielrennen svp

-5
Brabander 2 september 2022 om 13:35

@Michiel: ik vergeet helemaal niks en wil het ook zeker niet bagatelliseren. Maar je moet het ook weer niet groter maken dan het is. Het is er nu eenmaal en het gaat waarschijnlijk nooit meer weg. En daar kun je vrij weinig tegen doen

0
Michiel 2 september 2022 om 13:48

De dor hout brigade is ook weer present

1
Michiel 2 september 2022 om 13:50

Nou ja, long covid wordt vaak genegeerd. Ben het met je eens hoor dat in het wielrennen men afentoe doorslaat, Brabander. Ik zou ook zeggen, geen symptomen lekker doorgaan. Niemand zit te wachten op nieuwe lockdowns

3
Michiel 2 september 2022 om 13:52

Ook de opmerking door of met corona is een valse discussie. Als je met corona wordt opgenomen in een ziekenhuis ivm een andere aandoending en je overlijdt….dan is de kans groot dat je niet was overleden als je geen corona onder de leden had.

0
guyremgabdel 2 september 2022 om 14:06

Hebben jullie gisterenavond gekeken op de vrt naar de 1e aflevering van “de klim van je leven” ? Het gaat over mensen die ernstig ziek (sommigen geweest) zijn en die zich trainen voor een bergrit door de dolomieten. Het zijn 8 deelnemers waarvan 2 muco-patiënten en 6 covid-patienten. 2 daarvan (en dat waren gezonde sportieve 30-ers , dus geen 80+ zoals hier nogal eens beweerd) stonden al met 1 been in hun doodskist, maar zijn er net toch nog (gelukkig maar) doorgekomen. Chapeau voor die mensen en hun verplegers, en foei voor de non-believers van covid.
Wat heeft jullie neergevallen “engel” hierop te zeggen ?

7
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 14:20

Er zit nogal een verschil tussen ontkennende wappies en mensen, zoals ik, die het volkomen beu zijn dat men elkaar verantwoordelijk probeert te maken/voelen voor virusbesmettingen.

Daarbij is het niet uit te sluiten jij, onbewust, 4 bejaarden hebt doen ter aarde storten met op het verkeerde moment langslopen en ikke 0.

-1
Michiel 2 september 2022 om 14:26

Nou, als je je bewust niet vaccineert én je wenst geen rekening te houden met anderen en maatregelen om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen, mag je je laten nakijken wmb

Verder met je eens Romans. Elkaar de maat nemen lijkt op allerlei onderwerpen de norm geworden te zijn

3
Brabander 2 september 2022 om 14:43

Dat ‘non-believers’ ook weer. Dat is gewoon ‘wappietaal’ maar dan gebezigd door hardliners

-3
wielrenner 2 september 2022 om 16:08

Beste Stabanger, je vergeet iets, ze zijn toch allemaal volledig gevaccineerd!
Dus.. is er toch niets aan de hand?

-1
kleomantre 2 september 2022 om 18:08

@Romans

Ik sta er ook zo in. Ik zou graag zien dat die passie en volharding er zou zijn ten aanzien van bestuurders van het type bedrijven als Tata Steel en Shell. Bedrijfsvoering waarbij de gezondheid van mensen en de natuur doelbewust op spel wordt gezet voor eigen gewin en de aandeelhouders.

0
Pascal Mortier 2 september 2022 om 12:27

Ik vraag me af in welke mate hij een gevaar vormt om andere renners te besmetten, die dan eventueel wel symptomatisch besmet kunnen zijn? Misschien moet dat de hoofdreden zijn om renners die positief testen uit het peloton te halen ipv te stellen dat ze asymptomatisch zijn en dus zelf niet ziek zijn.

4
Limal 2 september 2022 om 12:35

Om een idee te hebben van hoe groot de kans is om anderen te besmetten kijken ze ook nu al naar de PCR-test, die een indicatie kan geven van hoe hoog de 'viral load' is. Dan ga je er natuurlijk wel van uit dat de test correct is afgenomen (voldoende contact met staafje en geen vaseline in de neus ;) ) én dat de virale lading constant blijft doorheen de dag.

1
Peetvader 2 september 2022 om 12:16

Dat geeft natuurlijk een opening moest bvb Evenepoel, Roglic of Mas positief testen.

3
Pascal Mortier 2 september 2022 om 14:43

Ayuso tijdens Eursport interview op de vraag hoe zijn mederenners gaan reageren op zijn positieve coronatest:
"ik zou misschien ook zo reageren, maar ik zou toch wat afstand houden"…

Indien hij een beetje consequent is voor zichzelf rijdt hij vandaag dus best in allerlaatste positie en liefst een metertje achter het peloton.

Alleen in de aanval was ook een mogelijk geweest maar daar rijden al 3 andere renners :-)

3
Portie bitterballen 2 september 2022 om 12:40

Laten we gewoon het beestje bij zijn naam noemen: was Ayuso geen podiumkandidaat geweest dan had men NIET het label asymptomatisch aan zijn corona-uitslag gehangen.
Dit gaat ook het geval zijn bij Evenepoel, Mas en Roglic, mochten ze positief testen. Het is gewoon meten met twee maten. De wielersport wordt weer eens heerlijk kapot gemaakt.

2
Rondje 25 2 september 2022 om 12:47

Helemaal gelijk. Dit is niet te verkopen. Er zijn renners naar huis gestuurd die totaal verrast waren. En Ayuso blijft gewoon in koers.
Laten ze aub alsjeblieft stoppen met dit circus bij de ISU na de Vuelta.
Ze maken zichzelf belachelijk.

-1
Mystery Rider 2 september 2022 om 12:50

Volgens mij stond Yates ook 5de en was ie ook nog podium kandidaat…maar wel geen Spanjaard…iedereen mag er het zijne van denken, zolang de regels gevolgd worden er niet buiten de lijntjes gekleurd wordt is het volgens mij OK.

Jungels mocht ook starten, reed een mooie TDF en won een rit.

Hopelijk wordt hij door de ploegdokter goed opgevolgd en halen ze hem uit de wedstrijd als hij wel symptomatisch wordt!

2
De Zeboe van de Zoncolan 2 september 2022 om 13:04

Wat heeft de Internationale Schaats Unie hiermee van doen? Zitten die ook in Het Complot?

3
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 13:11

‘De wielersport wordt weer eens heerlijk kapot gemaakt’

Het is aan de ploegen zélf hoe ze opereren binnen de gestelde kaders. Van Jumbo, Ineos en BEX is bekend dat nog voor de tsjoe na ha iedereen naar huis is maar niet elke ploeg hanteert die lijn.

Ik begrijp eigenlijk niet wat daar heerlijk kapotmaken aan is.

4
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 12:23

Dat ze vandaag de gok nemen met een platte etappe, lekker knus in de buik vh peloton kan ik me inbeelden. Misschien test hij straks weer negatief! Wie weet.

Niet iedere ploeg beweegt zich op dezelfde manier binnen de kaders, wanneer je de hand reikt kan het zomaar zijn dat je 10 vingers mist.

1
De Dikbilgorgel van Dorestad 2 september 2022 om 12:48

Hoe formuleerde UAE dat ook al weer bij monde van Pogacar in de Tour?

Quote van Pogi:
Ik denk dat áls je positief test, dat het dan het beste is dat je naar huis gaat. Het maakt dan niet uit of je het geel draagt of niet, ook niet in mijn geval. Het is niet veilig, want je brengt de gezondheid van anderen in gevaar. Dat is slecht voor je en al helemaal omdat we dagelijks met elkaar koersen in zulke zware omstandigheden. Als je dan een virus bij je draagt, is dat gewoonweg niet gezond.

Het geval Majka liet toen natuurlijk al zien hoe ze er echt in staan. Net zo opportunistisch als de organisatie en andere belanghebbenden.

1
Panache 2 september 2022 om 13:11

Met een kleine nuance dat je quote niet van het team is, maar van Pogacar zelf.

1
ken dcq 2 september 2022 om 14:31

Tjah, bij mij is Pogacar ook flink in mijn achting gedaald na de grap dat ze Majka toch in koers hielden. Begrijpelijk dat ze hem toch in koers hielden, maar naar de rest toe was het wel een dikke middelvinger. En nu ook weer natuurlijk, want asymptotisch is niet dat je niet besmettelijk bent of nog gaat worden…

@Panache, je hebt gelijk maar Pogacar kan wel zijn zin doorduwen als hij wil in die ploeg. Als hij echt meende wat hij zei dan had hij makkelijk kunnen beslissen om Majka uit de wedstrijd te halen.

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 2 september 2022 om 12:53

Na afloop van de rit naar Pico Jano daalden de renners richting de bussen. Met fluitjes in de mond, want ook het massale publiek was onderweg terug omlaag. Toen Ayuso een paar bekenden zag, stopte hij voor een vriendelijk praatje en binnen no-time werd hij bedolven onder tientallen fans.

Zo menselijk als wat en compleet wat wielrennen zo mooi maakt, maar dan helpt geen mondkapje.

1
Pascal Mortier 2 september 2022 om 13:03

Zo menselijk als wat maar tegelijkertijd zeer asociaal tov zijn mederenners en alle andere medewerkers van de wielerkaravaan… Als renner weet je dat we in tijden van corona leven en wat de gevolgen van besmetting (kunnen) zijn voor jezelf en diegenen waarmee je in contact komt. Als je dit niet kunt aanvaarden neem je beter niet deel aan de wedstrijd.
Ps: ik zou ook liever hebben dat corona over is en we weer op een normale "menselijke" manier van de sport kunnen genieten, maar zolang het beestje onder ons is en risico's inhoudt voor de renners (en hun gevolg) zie ik toch liever de mondkapjes en zoveel mogelijk afstand houden. Liever dit dan de wedstrijd geannuleerd te zien worden.

2
Albeijing Feeniks 2 september 2022 om 12:33

Dan moet hij met een mondkapje koersen. Hij brengt anders andere renners in gevaar. Te gek dit.

0
Olly 2 september 2022 om 12:45

Hehe asymptomatic getest dan blijven koersen. Komen er ziekteverschijnselen dan kan je altijd nog uitstappen.

0
wielrenner 2 september 2022 om 16:07

Asymptomatisch betekent voor mij gewoon koersen. Ze zijn toch allemaal volledig gevaccineerd !!!

0
Robin van Wijlick 2 september 2022 om 13:03

Majka in de Tour, Ayuso hier. Ze hebben daar bij UAE wel lichte coronatests, zeg…

Ach, wat maakt mij het ook uit. The show must go on, en dat hebben ze bij UAE in elk geval begrepen. Dit is in elk geval een voorlopig antwoord op mijn vraag van woensdag: Wat als Evenepoel? Nou, zoiets dus.

0
JopieZ 2 september 2022 om 19:10

We gaan het zien de komende dagen, gaat meer om de gezondheid van de renners, waarbij het onverstandig is om door te fietsen, je kan echt serieus klachten hebbende grote gevolgen. Als Ayuso de komendecdagen er doorzakt weten we genoeg.

0
Gunther Leonhardt 2 september 2022 om 13:00

Ik vraag me af hoe Sivakov zich nu voelt aangezien die ook asymptomatisch was.

-1
Limal 2 september 2022 om 13:11

Tussen de regels door las je dat het bij Sivakov de ploegdokter was die finaal het besluit nam om hem uit koers te nemen. Dat kan dan totale willekeur lijken (en ook zo aanvoelen voor Pavel), maar uiteindelijk handelt die dokter in eer en geweten naar wat hij/zij het beste acht voor de gezondheid van de renner(s). Net zoals de ploegdokter van UAE dat (hopelijk) ook doet.

2
Maillot à Pois 2 september 2022 om 14:03

Wat ook meespeelt is dat Ayuso op dit moment het absolute speerpunt is bij UAE, terwijl dat bij Sivakov niet het geval was. Volgens de regels had Sivakov ook in de Vuelta mogen blijven, ik denk niet dat de UCI of organisatie bezwaar gemaakt had.
Het is volgens mij INEOS dat beslist hem uit koers te halen, om het risico op verdere besmetting binnen de ploeg te beperken. Maw om te vermijden dat speerpunt Rodriguez ook besmet raakt, en er misschien wél ziek van is.

0
wielrenner 2 september 2022 om 16:10

Tsja, ik zou gewoon gaan koersen.

0
MarcoPantani 2 september 2022 om 13:13

Goed zo, lekker fietsen! En als hij echt ziek is, komt hij ook niet meer vooruit en gaat hij uit zichzelf wel maar huis. Dat is het eerlijke aan sport

-2
Gunther Leonhardt 2 september 2022 om 13:19

Dat klopt, maar als hij morgen alsnog ziek uitvalt en er nadien een andere topper besmet raakt, gaan er harde woorden vallen.
Ze moeten gewoon stoppen met deze onzin. Het slaat nergens op.

0
Marlin 2 september 2022 om 13:09

Dus twee maten en twee gewichten. Nu blijkt dat “asymptomatisch” positief geteste renners eerder tijdens de Vuelta wel naar huis gestuurd werden. Beschamend gewoon van de organisatie en de UCI. Het feit dat het hier om een Spaanse podiumkandidaat gaat, zal wel niet meespelen zeker ? Hopelijk krijgt Ayuso een fysieke tik zodat hij nog zijn goede plaats verliest. Niet omdat hij positief getest werd, dat kan iedereen overkomen, maar wel omdat hij, zijn team, de organisatoren en de UCI een loopje nemen met de regels. Zich slecht voelen, hoofdpijn, koortsig, eerst niet en dan wel positief getest worden. Wat moet er meer zijn om uit de wedstrijd te stappen.

-5
Limal 2 september 2022 om 13:18

Als hij inderdaad wat symptomen had enkele dagen geleden ben ik het helemaal eens dat hij ook bij een positieve test, hoe licht ook, uit koers had moeten stappen. Echter, de UCI en organisatie kunnen bij het toepassen van de vooropgestelde regels enkel afgaan op de informatie die ze krijgen van de renner en ploeg. De ultieme verantwoordelijkheid ligt bij de ploegdokter, die volgens zijn beroepscode in eer en geweten moet handelen.

3
LeoR 16 2 september 2022 om 13:37

@ Marlin,
Wauw, wat een immens negatieve reactie richting Ayuso. En dat gewoon omdat hij , in samenspraak met zijn dokter, een persoonlijke keuze maakt die jou niet aan staat..

2
Brabander 2 september 2022 om 13:57

@Marlin: bahbah. Wat een misselijkmakende reactie. Ik citeer: “hopelijk krijgt hij een fysieke tik”

1
Marlin 2 september 2022 om 14:53

@Leo en Brabander
Begrijpend lezen en Wielerflitsvolgers….. een onmogelijke combinatie. Ayuso moet geen tik krijgen omdat hij positief is, wel om hetgeen erna gevolgd is. Ondanks hoofdpijn, koorts, en dus uiteindelijk de positieve test, toch nog verder fietsen. In een peloton. Hoe egoistisch kan je dan zijn. Waarschijnlijk is hij niet de eerste die dit doet. Het aantal besmettingen is plots abnormaal hoog en lijkt er dus op te wijzen dat er ook binnen het peloton renners zijn die andere renners besmetten. Zo vervals je inderdaad de koers.

-2
sus 2 september 2022 om 15:15

Inderdaad Marlin , wat gaan ze doen als morgen evenepoel of roglic positief testen?

1
wielrenner 2 september 2022 om 16:13

Indien de renner koorts heeft neemt hij voor zichzelf een groot risico als hij doorfietst. Stom dus.

2
Gebruikersnaam 2 september 2022 om 12:08

Blijft toch raar dat de Corona-cijfers in een hoop landen aan het dalen zijn (na een opstootje maanden terug), maar dat in het peloton het probleem groter dan ooit is.

-8
007 2 september 2022 om 12:15

In het peloton wordt elke dag 2x getest. Dat zal in het dagelijkse leven wel anders zijn

14
Sies 2 september 2022 om 12:16

Dat valt wel mee hoor. In het peleton wordt veel getest en in het dagelijks leven niet. Althans, ik ken niemand meer die een test doet met een kuchje of een snotneus, dus in werkelijkheid zijn er nu ook veel meer positieve gevallen om ons heen, alleen weten we het niet (en hebben we er ook geen last van).

2
Gebruikersnaam 2 september 2022 om 12:22

Het gaat me niet over de verhouding tussen renner en de willekeurige burger, maar de trends binnen de groepen. In "de maatschappij" gaan de cijfers serieus omlaag vergeleken met "de maatschappij" maanden terug. In het veel peloton is het problematischer dan maanden terug. Terwijl die groepen niet meer of minder testen dan ze zelf voorheen al deden.

Enige wat ik kan bedenken, is dat de heel besmettelijke variant bij ons ondertussen bij vrijwel iedereen is gepasseerd (al dat niet bewust) en dat het peloton het door hun verhoogde behoedzaamheid dat enkele maanden heeft kunnen uitstellen.

2
Thoin 2 september 2022 om 12:23

Als jij je elke dag 2x test. Test je ook 2/3x positief op een jaar hoor.

2
Brabander 2 september 2022 om 12:34

Wat Thoin zegt: ‘de corona’ in een notendop

0
Boomie1 2 september 2022 om 12:35

@gebruikersnaam: jij bevindt je niet constant in een groep. Een renner kan al besmet zijn en dan in een peloton anderen besmetten. Als dat eenmaal in het peloton sluipt blijft het zo’n dominoeffect als nu

0
Marlin 2 september 2022 om 12:58

@Boomie 1
Je begrijpt het echt niet. De ronderenners werden vorig jaar en in 2020 even veel getest als nu. Desondank zijn er nu veel meer positief geteste renners. Je uitleg
klopt dus totaal niet. Wat “gebruikersnaam” stelt zou zo maar kunnen.

0
mocca 2 september 2022 om 13:07

Vorig jaar en in 2020 leefden ze in een veel strictere bubble dan nu. Dus als er geen virus rondwaart, dan zal ook niemand positief testen.
Nu leeft men veel minder in een bubble, dus als het er eenmaal inkomt, dan gaat het ook rond. Wat Boomie ook precies zegt, het waart rond.

0
Chippen 2 september 2022 om 13:43

blijkbaar moeilijk om te begrijpen voor sommigen. inderdaad, het waart rond sinds de bubbels zijn afgeschaft, hierdoor bereikte het overal een toppunt in juni/juli. behalve in het wielrennen, waar het schijbaar pas nu gebeurt

deze stelling heeft echt helemaal niets te maken met verschillende frequenties van testen. het gaat over grafieken die overal omlaag gaan, behalve bij één groep waar het omhoog gaat, niet of de ene grafiek ver boven de andere ligt

0
Boomie1 2 september 2022 om 22:15

@marlin je begrijpt het zelf niet. Meer getest…. Laat me niet lachen…. Lees even het artikel van Jan Bakelants terug.

0
Boomie1 2 september 2022 om 22:15

Jan Bakelants: “PCR-test in Nederland is niet gebeurd”

Jan Bakelants knikt bij het voorstel van Thomas De Gendt voor mondmaskers bij de wielerfans op de cols. 

 

“Ik heb die bedenking al langer gemaakt en die vindt nu ingang”, stelt hij.

 

“Er zijn een paar dingen gebeurd die misschien anders hadden gekund. Dan denk ik aan een echte PCR-test voor het ganse peloton in Nederland, maar dat is niet gebeurd. En mondmaskerplicht voor het publiek.”

 

“Het is wat het is. Als het komt, dan komt het. Als het niet komt, dan is het zo.”

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone