Jasper Philipsen heeft de tweede rit van de Vuelta a España achter zijn naam gezet. In Burgos versloeg de Limburger van Alpecin-Fenix Fabio Jakobsen, Michael Matthews en Sebastián Molano in de verwachte massasprint. Primož Roglič behield de rode leiderstrui.

De eerste rit in lijn ging over 166,7 kilometer van Caleruega naar Burgos. Op enkele kleine heuvels na kende het parcours geen noemenswaardige hindernissen, waardoor het peloton op een eerste massasprint afstevende. Wel kon de Spaanse hitte weleens een significante gaan rol spelen: naar het zich liet aanzien mochten temperaturen tot 38 graden worden verwacht. Met Primož Roglič in de rode leiderstrui werd om half twee het startsein gegeven. De kopman van Jumbo-Visma kaapte gisteren in de tijdrit de dagzege weg voor de neus van Alex Aranburu.

Kuss in de bergtrui – foto: Cor Vos
Drie vluchters rijden weg
Even na half twee werd het startsein gegeven en het duurde niet lang vooraleer de vlucht van de dag werd gevormd. Alle drie de Spaanse wildcard-ploegen hadden een mannetje van voren: het thuisspelende Burgos-BH had Diego Rubio mee en hij sloeg de handen ineen met Sergio Martín (Caja Rural-Seguros RGA) en Xabier Mikel Azparren (Euskaltel-Euskadi). Met zijn drieën reden ze maximaal vier minuten weg bij het peloton, waar Groupama-FDJ de controle voerde. De formatie van Arnaud Démare hield het verschil vervolgens stabiel tussen de drie en vier minuten.
Na veertig kilometer werd plots een forse hap uit de voorsprong van de drie koplopers genomen door toedoen van Groupama-FDJ en Deceuninck-Quick-Step. Het peloton leek zich niet te willen laten verrassen door de wind, dus nam de nervositeit toe. Daardoor was het verschil nog minder dan twee minuten. In de nervositeit werd ook gevallen. Jay Vine tuimelde de berm in, maar voor de nummer twee van de Ronde van Turkije was het een val zonder erg. De rust keerde nooit echt helemaal terug en het verschil met de kopgroep bleef rond de twee minuten schommelen.

Rubio, Martín en Azparren – foto: Cor Vos
Met nog zestig kilometer te rijden had het peloton de vluchters voor het grijpen, maar dan werd het tempo weer gedrukt en konden Rubio, Martín en Azparren weer uitlopen. Op 16,7 kilometer lag nog een tussensprint en de tussensprints in de Vuelta hebben dit jaar een flinke transformatie ondergaan. Voorheen lagen bij de tussensprints slechts drie, twee en een punt voor het oprapen, maar nu zijn er veel meer punten te verdienen in een nieuwe puntentelling die erg veel lijkt op die van de Tour. Ook strijken de eerste drie renners drie, twee en een bonificatieseconde op.
Jakobsen gaat Aranburu vooraf aan tussensprint
Met nog 31 kilometer te gaan reden de drie vluchters nog 45 seconden voor het peloton uit, wat voor Rubio het sein was om te proberen zijn medevluchters los te rijden. De renner van Burgos-BH had succes, want eerst loste Azparren en daarna ook Martín. Maar op drie kilometer van de vernieuwde tussensprint was ook het avontuur van Rubio ten einde. Het peloton stormde dan op de sprint af. Fabio Jakobsen had wel oren naar de punten en pakte met twintig punten de volle buit. Aranburu kwam als tweede door en liep zo twee seconden in op de rode trui van Roglič.
Vanaf dat moment ging het in volle vaart naar de finish. Met nog vier kilometer te gaan werd er gevallen, waarbij Patrick Gamper en Jordi Meeus bij de grootste slachtoffers waren. Voorin het peloton ging het onverminderd hard door. Deceuninck-Quick-Step en Alpecin-Fenix deden de leadout voor Fabio Jakobsen en Jasper Philipsen, en ook Groupama-FDJ kwam opzetten voor Arnaud Démare. UAE Emirates, voor Juan Sebastián Molano, en Team BikeExchange (Michael Matthews) wachtten lang vooraleer zij eruit kwamen.
Molano kreeg zijn leadout van zijn Matteo Trenin, maar werd voorbijgestreefd door Jasper Philipsen en Fabio Jakobsen. Het was uiteindelijk de kopman van Alpecin-Fenix die met de overwinning ging lopen. Jakobsen werd tweede, voor Matthews.
De eerste massasprint van een grote ronde winnen. Bij @AlpecinFenix doen ze het vooralsnog in elke grote ronde waarin ze startten. Merlier in Giro en Tour, Philipsen in Vuelta @lavuelta
— Nico Dick (@NicoDick) August 15, 2021
62 Reacties
Proficiat.
Ik stel voor dat ze al die zwakzinnigen die in de laatste rechte lijn omgekeerd op hun fiets gaan zitten omkijken op fietsles sturen.
Ik heb me daar ook heel erg aan gestoord. Sommigen zaten letterlijk achterstevoren op hun fiets, niet van de inspanning maar om met ruim 60 km/h te zien wie er achter hun zit.
Dit is vragen om een dikke crash…
Ik blijf mij daar ook over verbazen. Elke kleuter weet dat wanneer je omkijkt je ook meteen een beetje stuurt. Levensgevaarlijk.
Spannende sprint, Phillipsen erg sterk. En ik gok dat Fabio ook nog wel zijn ritje wint dit jaar.
Doodenge finale, dat Jakobsen zich hierin weer durft te mengen zegt toch wel veel over zijn herrijzenis. Bravo.
Altijd eng die sprints, en al zeker langs boven gefilmd. Dan gaat het peloton zo heen en weer dat ik amper durf te kijken.
Trein van Quickstep is zonder Morkov een speelgoedtreintje. En weer wint Alpecin een etappe in een grote ronde, dit jaar dus al prijs in elke grote ronde.
Ze hebben twee topsprinters, dus ergens niet onlogisch. En doe daar dan nog eens Mathieu boven op en je zult wel je ritjes winnen.
Ja, Morkov is zijn geld meer dan waard. Ik snap waarom Lefevere vooral Morkov langer aan zich wil binden; dat maakt dat er minder druk zit op welke sprinter je erachter zet. Bijna iedere goede sprinter wordt een supersprinter als hij de leadout doet. Zonder Morkov scheelt echt een boel in winstkansen.
Alpecin doet als PC ploeg echt mee met de grote jongens van de World Tour. Overal etappes winnen, dat doen ze echt wel knap. Mooi ook voor Philipsen, hij zit er al het hele jaar dicht tegenaan.
Verstandigste mens van de dag: Pidcock. Op tijd laten lopen, buiten alle ellende gebleven, klassementsambities definitief in de ijskast. En gewoon een eerste grote ronde rijden zoals het hoort bij zo’n jonge gast. Scheelt een bak microfoons voor je neus na afloop….
Ik heb het idee dat er in het treintje van DQS nog geen automatismen zitten. Wanneer Jakobsen iets beter wordt afgezet wint hij zijn dikgegunde ritje nog wel.
Alpecin scoort goed door hun focus op de spurt naast de rake uitspattingen van hun wonderkind. Die hebben een duidelijke koerswijze gekozen en ontwikkeld.
Zonder Morkov won Deceuninck nooit meer dan 1 rit in een grote ronde. Sjemig ze weten daar echt niet hoe je een sprinter moet doen winnen.
Dat weten ze beter bij DSM of Jumbo Visma.
De Vuelta ligt Jasper net wat beter lijkt het.
Waarom rijdt Groenewegen niet in Vuelta ?
Omdat ze hier met de klassementsploeg zijn.
Omdat dat minimaal drie plekjes in de selectie scheelt voor klimmers.
Omdat dit zowat de enige rit is waar groenewegen echt om de knikkers mee kan doen. Groenewegen is de slechtste klimmer van de al de sprinters en een vlakke Spaanse rit kent vaak ook al meer dan 500 hoogtemeters.
Ik vond vooral de laatste 300 meter best een nette sprint eigenlijk
Ja, maar de voorbereiding was een redelijke heksenketel met mannen die opeens stopten, achterom keken, opeens naar links of rechts stuurden.
Weer lelijke valpartij aan het eind, roglic volgens mij enorm geluk dar die er net langs glipt.
Rommelige finale gezien. Mooi zo dit man tegen man gevecht, echte treinen niet gezien vandaag.
Na vandaag wel benieuwd wanner pidcock afstapt. Rijd er nu niet echt happy rond
Pidcock wordt 5e bij de tussensprint op 16km van de meet, dus dat valt wel mee.
Ja. Die begreep ik ook niet zo. Die gaat echt nog wel wat laten zien hoor
Ik denk dat Pidcock deze grote ronde in dienst rijdt van “het grotere plaatje”. Zonder al te veel aandacht voor zijn persoontje kijken hoe het is om 3 weken te koersen. Als investering voor komend seizoen en de seizoenen daarna.
Ik heb niet de indruk dat hij er niet graag is eerlijk gezegd….
Philipsen wordt hier vaak onderschat, maar hoort mijns inziens toch echt bij de sprintelite. Jakobsen is ook gewoon weer ’terug’. Heeft-ie snel gedaan, chapeau. Démare waardeloos
Demare had waardeloze leadout. Ondanks achterom kijken zag Sinkeldam?? niet dat Demare in zijn wiel zat, en hield de benen stil. Waardoor zijn kans meteen om zeep was.
Maar het is zeker nog niet de succesvolle Demare van vorig jaar.
Andere sprinters zouden bij een problematische lead-out nog proberen inpikken bij een concurrerend treintje. Demare lijkt gewoon af te haken als hij het niet op een presenteerblaadje krijgt.
Terwijl hij duidelijk wde
… 2de sprinter was deze tour. Zou sinkeldam verder pissed zijn over het niet meegaan naar tour? Dat hij zonder enige communicatie op een zijspoor zit als leadout bij z’n ploeg?
Klopt het dat A.Yates en Lucas Hamilton al tijd hebben verloren?
Volgens PCS wel ja.
A. Yates mgl op 31 sec idd als 77e
Haig, Carthy, Padun op 38s volgens lavuelta.com.
De la Cruz, Majka op 1m11. Sivavov op 1m15. Pidcock op 4m16.
Zat zij misschien achter die valpartij? Kan nog gecorrigeerd worden natuurlijk, weet niet in welke km dat gebeurde.
@sammy
Op 4,5 km, dus helaas voor hen geen correctie…
En zo staan ineens Haig & Yates & Carthy al op rond de minuut van Roglic.
Jasper zorgt er voor dat ze bij AF nu in elke grote ronde dit jaar aan de champagne zitten en dat dankzij drie renners van de ploeg. Al vaker gezegd maar deze ploeg is meer dan Matthieu en ontwikkeld zich prima.
Verder de gebruikelijke vluchtgroep van de spaanse kleine ploegen en natuurlijk de valpartij waardoor heel Bora zowat tegen het asfalt slaat. Aranburu komt tot op één seconde van de leidende Roglic en dat is zuur met de etappe van morgen in het achterhoofd. Over het tijdsverlies van Yates weet ik ook niet of dit klopt, zou wel een tikkie zijn voor INEOS weer na zijn goede proloog van gisteren.
Dainese slechts 12e, terwijl de ploeg toch een hele dag zeer goed aan cooperation heeft gedaan.
Ik vraag me af waarom Jakobsen voor de tussensprint ging i.p.v. al zijn krachten te sparen voor het slot. Wel een spannende strijd om het groen zo: drie man nu op 50 punten.
@Josi Jakobsen rijdt dus voor het puntenklassement. Mooi doel om na te streven.
Dat was ook mijn gedachte. Verbaast me dat hij niet eerst vol voor een rit gaat.
Wordt dit trouwens echt een complete herhaling van de Giro met kansloze vluchten die bestaan uit 1 lid van elk lokaal procontinentaal team?
Respect voor Jakobsen om in deze hectische laatste kilometers niet af te haken. Misschien was de tussensprint iets teveel inspanning voor hem. Kostte hem mogelijk de zege. Ps de Eurosport presentatrice is een verademing…
Nou zeg. Ziet er appetijtelijk uit en stelt de juiste vragen aan de heren analytici. Ik was ook ‘impressed’
En wie was de dame in kwestie? Ik heb op Sporza gekeken.
Sowieso een leuk programma met heldere analyses vandaag.
Ze presenteert The Breakaway, nabeschouwing van de etappe. Deed ze ook bij de TdF. Spat van het scherm en stelt prima vragen.
Demare slechts 14e, dat valt tegen.
Niet slecht voor een zogenaamde c-sprinter . Heel knap van Jakobsen ook, hij graait zijn ritje nog wel mee.
Philipsen is mijns inziens ook gewoon A-klasse hoor. Wordt vaak wat denigrerend over gedaan, maar ik vind dat onterecht. Staat er gewoon altijd
Helemaal eens, zeker gezien zijn jeugdige leeftijd.
Iemand info over yates? Achterstand? En wat about demare?
Yates zat veel te ver vanachter en moest voet aan grond zetten tijdens de val. Hij verloor 31 seconden.
Yates hangt vaak ergens achterin. Niet zo slim om dat diep in de finale nog te doen.
De valpartij was echt wel vrij van voren, dus er zat nogal wat volk achter.
Ook Roglic ontsnapte maar net.
Van Roglic was idd met het nodige kunst en vliegwerk. Toch wel een teken dat hij niet zo slecht oplet/stuurt als vaak beweert wordt.
Mooi dat Philipsen wint. In de Tour vond men hem hier vaak een loser.
Nette overwinning voor Philipsen. Jakobsen zat r ook dichtbij, die gaat nog wel een rit pakken denk ik.
Jakobsen moest een fractie inhouden. Kost hem de zege. Komt goed.
Jihaa de JAPPE wint
Grappig, zowel Philipsen, Jakobsen als Aranburu leiden momenteel in het puntenklassement met 50 punten.
Ja, geinig ja.
Philipsen gewoon sneller dan Jakobsen. Spiegelbeeld hoe ze beide om hun mannetje heen moesten en Philipsen kwam als eerste over de lijn.