Vuelta 2020: Voorbeschouwing op de bergrit naar de Alto de la Farrapona

Vuelta 2020: Voorbeschouwing op de bergrit naar de Alto de la Farrapona

foto: Cor Vos

Door Tim de Vries en Nick Doup
zaterdag 31 oktober 2020 om 07:50

Na twee relatief makkelijke etappes mogen de klassementsrenners weer aan de bak in de Vuelta a España. Het tweede weekend van de rittenkoers is met twee aankomsten bergop extreem zwaar, zoals een Vuelta hoort te zijn. Zaterdag is het tijd voor de bergrit naar de Alto de la Farrapona, al is de aanloop ook zeer lastig. Hoe lastig? En wie maken dan kans? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours

Het tweede weekend van de Vuelta is er enkel en alleen voor de klimmers van deze wereld. Op de zondag wacht de mythische en beruchte Alto de l’Angliru, maar ook de etappe van zaterdag 31 oktober liegt er niet om. In de elfde etappe ligt de finish na een ferme bergetappe op de Alto de la Farrapona. Op deze vileine klim zegevierden in het recente wielerverleden al Rein Taaramäe (2011) en Alberto Contador (2014). Wie voegt zich in dit rijtje?

Als de renners zich in Villaviciosa verzamelen voor de start zal er nog niet direct aan de slotklim worden gedacht. Voor er om de ritzege kan worden gestreden moet er immers ook al serieus worden geklommen. Het prinsdom van Asturië maakt het de coureurs gelijk lastig met de beklimming van de Alto de la Campa vanuit het vertrek. Het is slechts een klim van derde categorie, maar lekker inkomen is het niet. En het wordt nog veel erger.

Na circa vijftig kilometer fietsen wacht immers de eerste van vier bergen van eerste categorie. Te beginnen met de Alto de la Colladona, een klim van zeven kilometer à 6,5 procent. Het is een vrij regelmatige beklimming en vergeleken met de drie daaropvolgende beklimmingen is ze goed te doen. De Alto de la Cobertoria is al een flink stuk lastiger. De droge statistieken geven 9,8 kilometer aan 9% aan, maar het stijgingspercentage gaat ook enkele kilometers in de dubbele cijfers, met 13 procent als maximum.

Dit geldt ook voor de Puerto de San Lorenzo. 10 kilometer klimmen, 8,6 % gemiddeld. Net als bij de slothelling zit het venijn ‘m vooral in de staart. Drie kilometer lang ruim tien procent wordt gevolgd door een kilometer aan dertien procent. Niets vergeleken met de Angliru die een dag later op de renners wacht, maar desalniettemin bijzonder onprettig voor alle niet-klimmers. Ook in de steevast bochtige afdalingen van alle bergen is het zaak om bij de les te blijven.

In de laatste 25 kilometer van de etappe wordt er vrijwel alleen nog omhoog gereden. De Alto de la Farrapona begint volgens de organisatie van de Vuelta echter pas op 16,5 kilometer van de streep. Ook met die cijfers is het veruit de langste klim van de dag. Het gemiddelde stijgingspercentage van 6,2 procent valt daarentegen ten opzichte van de voorgaande beklimmingen reuze mee. Maar vergis je niet: dit getal geeft een behoorlijk vertekend beeld.

Het begin van de Alto de la Farrapona is niet bijzonder lastig – sommige kilometers zijn zelfs vlak – waardoor het gemiddelde eerder doet denken aan dat van een echte loper. Niets is echter minder waar: tijdens de laatste vier kilometer komt het stijgingspercentage amper onder de tien procent. Spektakel verzekerd in het wonderschone natuurpark van Somiedo!


Favorieten

Voor de laatste krachtmeting tussen de klassementstoppers in de bergen gaan we terug naar woensdag, toen de finish lag op de top van de Alto de Moncalvillo. De aanloop van die rit was makkelijker dan de etappe van zaterdag. Een sterke ploeg kan zeker van belang zijn in deze beproeving met, in totaal, vier steile cols van eerste categorie.

foto: Cor Vos

Primož Roglič liet op Moncalvillo (en ook in Suances) zien dat hij het winnen nog niet verleerd is. Na zijn tijdverlies door het geklungel met zijn regenjasje revancheerde de Sloveen van Jumbo-Visma zich op indrukwekkende wijze. De manier waarop hij keer op keer op de pedalen ging staan en zijn beslissende versnelling plaatste, liet zien dat Roglič de eindzege allesbehalve uit zijn hoofd gezet heeft. Als Rogla dezelfde vorm heeft, staat er geen maat op hem. Zijn derde ritzege in Suances zal ook het nodige vertrouwen gegeven hebben.

Daarnaast beschikt hij bij Jumbo-Visma over een ijzersterke ploeg om zich heen. Tom Dumoulin is er niet meer bij, maar vooral Sepp Kuss, George Bennett en ook Robert Gesink hebben laten zien van goudwaarde te kunnen zijn voor hun kopman. De wisselvallige Amerikaan kan op een goede dag ook zelf toeslaan. Die tactiek stelt Roglič, die van start gaat in de rode leiderstrui, in staat om zijn concurrenten aan het werk te zetten.

foto: Cor Vos

De grootste concurrent van Roglič is Richard Carapaz, de nummer twee van het klassement, maar wel in dezelfde tijd als de Sloveen. De klimmer uit Ecuador kon op de Alto de Moncalvillo meerdere keren een versnelling van de Sloveen volgen, maar moest diep in de slotkilometer toch afhaken. Carapaz hield de schade daar beperkt tot 13 seconden, maar hij verloor vrijdag in Suances drie seconden en dus is hij de rode leiderstrui kwijt.

Dat kan een geluk bij een ongeluk zijn voor Carapaz zijn. De steun van INEOS Grenadiers valt namelijk in het niet bij de steun die Roglič heeft. Het moet bij de Britse ploeg komen van Iván Ramiro Sosa, Andrey Amador en Dylan van Baarle. Carapaz en co hoeven de koers niet meer te dragen nu de leiding in handen is van Jumbo-Visma. De Ecuadoriaan is weer de jager en niet meer de prooi, al zal hij wel tijd willen pakken op Roglič met oog op de tijdrit.

Ook Daniel Martin (Israel Start-Up Nation) en Hugh Carthy (EF Pro Cycling) zullen tijd willen pakken op Roglič. Wellicht kunnen zij profiteren van de tweestrijd tussen de Roglič en Carapaz. De ervaren Ier en de jonge Brit staan nog binnen een minuut van de rode trui en hebben de afgelopen weken laten zien niet onder te hoeven doen voor Carapaz en Roglič. Maar gaan de twee kemphanen elkaar echt bestrijden? Dan zullen Martin en Carthy afhaken.

foto: Cor Vos

Iemand die stiekem de top-10 van het algemeen klassement is binnengeslopen, is Wout Poels. De Nederlandse kopman van Bahrain McLaren lijkt steeds beter te worden. Op La Laguna Negra werd hij al vierde en op de Moncalvillo eindigde hij als zesde. De steile beklimmingen die op het programma staan in deze bergrit liggen Poels als gegoten. Hoe steiler, hoe beter. En als het kan met heel steile binnenbochten. Stoot Poels door richting de top-5 van het klassement?

Aleksandr Vlasov is ook aan een inhaalrace bezig. De Rus van Astana begon niet goed aan de Vuelta, maar laat de afgelopen bergritten zien bij de beste klimmers te horen. Ook Vlasov voelt zich thuis op steile beklimmingen als de Puerto de San Lorenzo en de Alto de la Farrapona. Is zijn vierde plaats op Moncalvillo een voorbode? Dat de Astana-kopman op meer dan zes minuten in het klassement staat, kan ervoor zorgen dat hij makkelijker de ruimte krijgt van de klassementstoppers. Op die manier kan Vlasov ook opschuiven in het klassement.

foto: Cor Vos

In de top-10 staan nog enkele klimmers die zullen hopen op een uitschieter. Enric Mas (vijfde) heeft de verwachtingen van zijn Movistar-ploeg nog niet in kunnen lossen. De Spaanse armada zal nog een keer extra nadenken voor ze de hele dag gaan achtervolgen voor Mas. Movistar heeft ook altijd nog Alejandro Valverde en Marc Soler in de top van het klassement om uit te spelen. Esteban Chaves (zevende) heeft de versnelling die nodig is om een rit te winnen nog niet gevonden. Komt hij er op La Farrapona doorheen?

Als we kijken naar klimmers die uitgeschakeld zijn voor het klassement, is het goed om Guillaume Martin in de gaten te houden. De klimmer van Cofidis heeft ondertussen twee doelen voor zichzelf opgesteld: de bergtrui behouden en een etappe winnen. Martin kan in deze rit een sloot aan bergpunten binnenslepen, en als het peloton een kopgroep de ruimte geeft… Waarom kan de Fransman dan niet ook de rit winnen?

Zijn jonge landgenoot Clément Champoussin kan inzetten op datzelfde scenario. De 22-jarige klimmer van AG2R La Mondiale staat al op 25 minuten en liet op de Moncalvillo zien dat hij tussen de besten kan klimmen; hij werd er tiende. Vlak achter Chaves en nog voor Valverde, Nieve en George Bennett.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Richard Carapaz, Aleksandr Vlasov
** Wout Poels, Daniel Martin, Hugh Carthy
* Enric Mas, Esteban Chaves, Guillaume Martin, Clément Champoussin

Deelnemerslijst Vuelta 2020


Weer en TV

In startplaats Villaviciosa is het zaterdag redelijk zonnig. De temperatuur haalt vroeg in de middag de 22 graden Celsius. Op de Alto de la Farrapona, op ruim 1.700 meter hoogte, is het ’s middags licht bewolkt en ongeveer 9 à 11 graden Celsius. De neerslagkans is er ongeveer tien procent.

Sporza begint om 12.10 uur met de live-uitzending. Eerst op Canvas en na afloop van de Koppenbergcross schakelt de VRT over naar Eén. Eurosport 1 is er ook vanaf het begin bij. De uitzending kan zonder reclames gekeken worden via de online Eurosport Player. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.


Vuelta 2020 – Etappe 11
Datum: zaterdag 31 oktober
Start: 12.15 uur in flag-es Villaviciosa
Tv-uitzending: 12.10 uur
Finish: tussen 17.00 en 17.35 uur op flag-es Alto de la Farrapona
Hoogtemeters: 4.684


Dit artikel delen:

83 Reacties

GoldenGoal 30 oktober 2020 om 18:10

Woods in de aanval? Morgen een grote kopgroep lijkt me erg aannemelijk, zeker kijkend naar etappe 12.

Paul Bus 30 oktober 2020 om 18:10

Lekker zaterdagje morgen,verheug me nu al erop.

Spirit 30 oktober 2020 om 18:16

Nou..als de vluchters het niet halen morgen dan kan je de bloemen al vast aan Roglic geven.
Maar wel grote kans dat de vluchters het gaan uitmaken morgen.
Jumbo zal ze rustig laten rijden en zie zo niet welke ploeg er wel achter een groep aan gaat rijden.

Abdoe 30 oktober 2020 om 18:19

Meteen omhoog bij de start, dat wordt een sterke groep die wegrijdt. Ik moet nog zien of iemand op La Fapparona in één ruk naar de vluchters kan knallen.

Monsieur vdS 30 oktober 2020 om 19:03

Ik hoop eigenlijk dat Movistar ofzo het tempo omhoog gooit op een die klimmen daarvoor om tijd goed te maken

Groningen 30 oktober 2020 om 19:40

Laten we hopen op Movistar, want hoewel het profiel veelbelovend is, nodigt de slotklim uit te wachten tot de laatste paar kilometers

jappe666 31 oktober 2020 om 00:33

Ik denk/vrees dat Movistar weer eerder een mannetje of 3 vooruit stuurt op jacht naar hun heilige ploegenklassement. Zou me niets verbazen als Verona, Rojas en Oliveira in een ruime kopgroep meeschuiven morgen.

Murcia 30 oktober 2020 om 18:21

Wat een zware etappe, Jongens toch!! Het aantal DNF’s na dit weekeinde zal fors zijn toegenomen denk ik. Zeker een kopgroep en ik hoop dat TJV weer eens een mannetje mee stuurt. Al was het alleen maar om Movistar en INEOS ook een beetje te prikkelen. Als Kuss echt de bergtrui wil moet hij mee, maar ik denk dat hij bij Roglic nu moet blijven. Guillaume Martin gaat natuurlijk in de aanval voor de bergtrui en verder Woods, Fraile, wat Sunweb en vertegenwoordigers van de kleine spaanse ploegen zoals Bol.

Rufusvb 30 oktober 2020 om 21:49

TJV zal waarschijnlijk hun verantwoordelijkheid nemen en de hele dag op kop gaan rijden.

Neemt inderdaad niet weg dat het leuker zou zijn als ze juist een of twee man vooruit sturen…

Tony 30 oktober 2020 om 18:24

Dat wordt weer genieten morgen.

Marik 30 oktober 2020 om 18:24

Het gaat dan toch eindelijk gebeuren, de favorieten gaan te veel naar elkaar kijken en Wouter Poels wint de etappe.

Wheely 30 oktober 2020 om 18:31

Dat is overmorgen ;)

Tuubke 30 oktober 2020 om 21:10

Nee hoor, hij doet het gewoon twee dagen op rij. Hij heeft hier nog iets tegoed.

Tinus1984 30 oktober 2020 om 18:36

Morgen 100% vluchters

Hein-Jan 30 oktober 2020 om 18:41

Ideaal scenario TJV: Kuss mee in de vlucht om de bergtrui te pakken. Als het peloton tempo maakt kan hij Roglic ook nog eens van dienst zijn laat in de etappe.

Kj 30 oktober 2020 om 18:58

iedere etappe die niet ______ is

***** roglic
**** niemand
*** vlucht
** carapaz
* D Martin, Carthy, Kuss, Vlasov

kelderfan 30 oktober 2020 om 18:58

Als er een TJV-man mee gaat met een groep sterke vluchters, dan zie ik liever Bennett meegaan, want dan gaan andere ploegen wel meewerken om de vluchters terug te halen. Bennett staat net buiten de toptien. Dus vamos George Bennett.

KevinK1986 31 oktober 2020 om 09:34

Ze gaan Bennett echt geen ruimte geven. Dat hebben we gezien toen Kuss mee was in de ontsnapping die Wellens uiteindelijk won.
Dan spelen er meerdere belangen en zal de vluchtgroep nooit permissie krijgen.

Ik verwacht inderdaad een vlucht, Wellens zit er 100% bij, Jetse Bol en Madrazo gaan vandaag voor hun kans. Wellicht dat een Hofstede of Vingegaard mee zal gaan. Woods en Guillaume Martin natuurlijk.

Hopen op een bevlieging van Movistar / Carapaz in het peloton. Desnoods mag Poels de laatste kilometers voorzichtig aan de boom schudden in de hoop wat secondes te kunnen sprokkelen. Schitterend weekend weer.

Monsieur vdS 30 oktober 2020 om 19:01

Op papier de koninginnen rit van deze Vuelta, wat een steile beklimmingen allemaal achter elkaar zeg

Romāns Vainšteins 30 oktober 2020 om 19:05

Smerige etappe waarin ik Carapaz niet kansloos acht om zich weer boven Roglic te vechten. Dit lijkt meer in het voordeel van de echte klimmers te zijn. Laten we hopen dat de heren er een tweestrijd van kunnen maken zoals Nibali en Horner dat deden met hun truienwissels.

$kedel 30 oktober 2020 om 22:17

Want Carapaz is meer een echte klimmer?
Ben benieuwd wanneer hij dit eens gaat laten zien dan..

Veloburto 30 oktober 2020 om 22:58

Heeft wel een voordeel om de trui weer aan carapaz te geven. Vlucht laten lopen sowieso

$kedel 30 oktober 2020 om 23:17

net zoals het een voordeel heeft om Bennet in de vlucht te laten gaan en zelf nog even 1min op Carapaz te pakken op de laatste klim.
Waarom minimaal of zelfs niet profiteren?

Lennimator 30 oktober 2020 om 19:18

Monsterlijk met de Cordal en Angliru de volgende dag…

Ward 30 oktober 2020 om 20:29

Echt he. Wat een verschrikking! En wat een genot voor ons als toeschouwers :)

thijs1984 30 oktober 2020 om 19:25

Wordt dit de D-Day voor Mareczko? Als de strijd om de kopgroep even duurt, gaat het zwaar worden ik binnen tijd te blijven.

Edit: blijkbaar ziet de organisatie dit ook zo, want ze hebben speciaal de tijdslimiet verruimd.

Wheely 30 oktober 2020 om 19:45

Denk niet dat hij en Bennett voor het donker binnen zijn.

Henk Kees 30 oktober 2020 om 19:27

Ik verwacht formolo mee in de vlucht, die heeft zich genoeg kunnen sparen de laatste dagen

Jopie 30 oktober 2020 om 19:31

Kuss of Bennett mee in de vroege vlucht lijkt me inderdaad het ideale scenario. Legt de druk bij de andere teams (mocht er geen beter geplaatste renner meeglippen) en vergroot de kansen op de bergtrui en/of ritwinst. Ook geen overbodige luxe om iemand vooruit te hebben voor het geval Movistar weer ergens onderweg een coupe wil plegen.

de winnaars 30 oktober 2020 om 19:42

Gegarandeerd een vlucht die het haalt

Lalsacien 30 oktober 2020 om 19:49

Rein Taaramae die volgend jaar bij Circus Wanty rijdt…

ProfrondeZevenbergen 30 oktober 2020 om 19:57

@redactie
Wat is een vileine klim???

Gebruik a.u.b. niet van die moeilijke woorden. Het moet toch niet nodig zijn om er een woordenboek te moeten bij pakken?

Wheely 30 oktober 2020 om 20:14

Met een beetje fantasie kom je al een heel eind.

El Mel 30 oktober 2020 om 20:18

Misschien zelf eens aan je woordenschat werken.

ProfrondeZevenbergen 30 oktober 2020 om 20:38

Blijkbaar is het IQ hier heel hoog.

@wheely
“Op deze vileine klim zegevierden in het recente wielerverleden al Rein Taaramäe (2011) en Alberto Contador (2014).”

Met wat fantasie kun je tientallen woorden invullen (el mel waarschijnlijk een paar duizend), maar wat er werkelijk wordt bedoeld haal ik niet uit de zin. En dat is waar het me om gaat.

Spreek 100 Nederlanders aan en 90 weten het zeker niet. Of dat in België ook zo is, weet ik niet, maar ik meen hier op .nl te zitten. Opzouten met dat Vlaams.

wielerliefhebbervandeweek 30 oktober 2020 om 20:39

Of jouw IQ heel laag haha

ProfrondeZevenbergen 30 oktober 2020 om 20:43

Flauw hoor. Ik wist natuurlijk al lang dat deze kwam, maar om hier met mijn titels en/of IQ te gaan bluffen, wilde ik niet.

Pat McQuaid 30 oktober 2020 om 21:12

OK boomer

Peter Lippens 30 oktober 2020 om 21:18

Kende het woord ook niet, nooit van gehoord en loop toch al zo'n 70 jaar rond op deze aardkloot, nieuwsgierig eens opgezocht en blijkbaar is het afgeleid van het franse woord 'vilain' wat gemeen of boosaardig betekend. In België dus zelden of niet gebruikt en gezien Nederlanders soms dol zijn op woorden met Franse origine zoals jusdorange ….;)

Domestique 30 oktober 2020 om 21:44

Is het niet veel leuker om af en toe een woord bij te leren dan enkel woorden te lezen die je kent?

Kan je in gezelschap ook nog eens de snuggere uithangen…

Romāns Vainšteins 30 oktober 2020 om 21:58

Vilein is gemeen op de manier van bijv Oltmans, Reve, Fortuyn. Dat type.

Ik vind het woord niet passen bij een klim, tenzij deze aanvankelijk aardig te doen lijkt maar je ineens langzaam maar zeker parcheggio gaat.

Limal 30 oktober 2020 om 22:37

Iemand die een beetje Engels kent had dit woord natuurlijk ook kunnen plaatsen. Die luidverkondigde afkeer van alles anders dan de meest gangbare woorden vind ik altijd een beetje vreemd.

Veloburto 30 oktober 2020 om 22:52

“Dat vileine gezever van u” Legendarische tv was dat met Boudewijn Buch

Maillot à Pois 30 oktober 2020 om 23:44

@profronde
Volgens mij wordt “vilein” vaker in Nederland gebruikt dan in Vlaanderen

@RV
Parcheggio is inderdaad ‘ineens’, en dus per definitie nooit ‘langzaam maar zeker’

ProfrondeZevenbergen 31 oktober 2020 om 00:33

Bedankt voor alle tips!

Maar het interesseert me eigenlijk niet of het Vlaams, Engels of Frans is. Ik hou gewoon van simpel Nederlands. Zeldzame dan wel bijzondere woorden gebruiken is blijkbaar stoer, interessant of leerzaam, maar ik vind het storend en onnodig in een voorbeschouwing. Het leest niet lekker.

Ik kende al wel het woordje viledazeem. Goed he? Dat is/was een schoonmaakdoekje of zoiets. Dat had ik natuurlijk in verband moeten brengen met smerig. Het zal aan mijn IQ liggen. Dat is blijkbaar te laag voor wielerflits.nl. Een alternatief heb ik niet echt. Dan moet ik naar het Engels en die woorden begrijp ik vast ook niet.

dwerg 31 oktober 2020 om 06:02

Jij bent echt gepikeerd hè?

de_nis_ 31 oktober 2020 om 06:07

Het feit dat jij het woord niet kent betekent niet dat het een exotisch woord is. Vilein wordt echt heel vaak gebruikt en is standaard Nederlands.
IQ is basis intelligentie, woordenschat heeft meer met interesse te maken.
Advies: lees veel.

Merlinappa 31 oktober 2020 om 08:04

Zelden mensen zo geïrriteerd zien reageren omdat ze een woord niet kennen. Stiekem wel grappig.

LenP 31 oktober 2020 om 08:49

Als het bij vilein al te moeilijk wordt….

josemanuelfuente 31 oktober 2020 om 09:25

Ik vind ambiguïteit altijd een mooi woord

Coureurs du Courage 31 oktober 2020 om 10:14

Bekijk het plaatje bij het artikel en u weet wat vilein betekent in deze context. Dat is begrijpend lezen, maar kennelijk vinden steeds meer mensen dat niet belangrijk. Overigens amuseer ik mij kostelijk om de off-topic discussie die uw opmerking te weeg heeft gebracht. Dank daarvoor.

Theo H 31 oktober 2020 om 11:48

Mooie discussie.

De auteur van de voorbeschouwing wil zijn ruime woordenschat etaleren, maar gebruikt het woord ‘vilein’ in een context waar het niet past. Aan de ene kant mag je zeker van je lezerspubiek verwachten dat ze de betekenis van het woord ‘vilein’ kennen, maar zorg dan wel eerst dat je zelf weet hoe het woord aan zijn betekenis komt.

ProfrondeZevenbergen 31 oktober 2020 om 12:48

@L en P
Op een website waar de helft van het lezerspubliek constant dt fouten maakt, zinnen aan elkaar plakt zonder punten en hoofdletters achterwege laat, lijkt me vilein best hoog gegrepen.

Emergo 30 oktober 2020 om 20:04

@Profronde Als je toch achter je toetsenbord zit… Even googelen en je hebt weer wat geleerd.

ddjong67 30 oktober 2020 om 20:23

Verbreed je horizon… van mij mag het… ik ben zot van het taaltje van mn zuiderburen #genadeloos

hardfietser 30 oktober 2020 om 20:37

Beste Zevenbergen het gaat hier om een gemene klim. Maar vilein klinkt aardiger wat het dus in werkelijkheid niet is.

skylimit 30 oktober 2020 om 20:45

Ik denk dat een aantal renners bij TJV vannacht niet zo goed slapen bij het idee morgen vanaf het begin volle bak in de achtervolging te moeten om controle te houden.
En dan komt op zondag nog de L’Angliru. Bedankt Roglic, had het 1-2 sec. iets minder gekund vandaag :):):)

S. Morgenstern 30 oktober 2020 om 20:52

Volle bak in de achtervolging op wie? Ik kan me niet voorstellen dat een ploeg die in de laatste bergrit met zes man bij de laatste dertig zat, wakker ligt van een bergrit.

de_nis_ 31 oktober 2020 om 06:12

Wie zouden ze dan moeten achtervolgen, is toch geen enkele klassements man die vanaf de start gaat aanvallen.

FritsvanHoefelen 30 oktober 2020 om 20:47

Gewoon weer Roglic

Headlines

Materiaalzone

Populair