Vuelta 2020: Organisatie grijpt in, geen finish op Tourmalet

donderdag 22 oktober 2020 om 19:23
Vuelta 2020: Organisatie grijpt in, geen finish op Tourmalet

foto: Cor Vos (archief)

De Vuelta a España zal dit jaar toch niet finishen op de mythische Col du Tourmalet. De organisatie heeft namelijk besloten om niet naar Frankrijk te trekken, met als gevolg dat het parcours van de zesde etappe flink is gewijzigd.

De renners kregen in de zesde etappe aanvankelijk de Col de Portalet, de Col d’Aubisque en de Tourmalet voor hun kiezen, maar het organiserende ASO heeft vandaag besloten om toch niet naar Frankrijk te trekken met de Vuelta. De organisatie heeft al een alternatieve etappe gepresenteerd.

De hertekende rit begint wel gewoon in Biescas en trekt vervolgens naar de Alto de Petralba (6,3 km aan 5%) van derde categorie en de Puerto de Cotefablo (13 km aan 4,3%) van tweede categorie. De renners zullen komende zondag nog altijd finishen bergop, om precies te zijn in skistation Sallent de Gállego-Aramón Formigal. Dit is een beklimming van eerste categorie.

Op de Formigal (14,5 km aan 4,6%, maximaal 10%) zijn in het verleden al vaker Vuelta-duels uitgevochten. In 2013 boekte een nog jonge Warren Barguil er een zege en in 2016 wist Nairo Quintana na een waar spektakelstuk Chris Froome op meer dan twee minuten te rijden. In de Giro d’Italia werd deze week ook al besloten om niet naar Frankrijk te trekken voor de voorlaatste etappe.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Corné 't Glansarm 22 oktober 2020 om 19:27

Dan ligt het daar over twee-en-een-halve week aan… ;-)

Gilberto 22 oktober 2020 om 19:32

Bah

Murcia 22 oktober 2020 om 19:32

Jammer, maar voorspelbaar. Een finish bergop minder? Veel jongens zullen nu stiekem juichen.

rahimns 22 oktober 2020 om 19:42

Nieuwe etappe is toch ook gewoon bergop ??

ifor 22 oktober 2020 om 19:37

Geen Parijs-Roubaix, geen Tourmalet, wat houden we nog over?

skylimit 22 oktober 2020 om 19:45

L’Angliru:)

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 20:02

Ik zou de hele vuelta in een oogwenk ruilen voor Roubaix as zondag, inclusief Tourmalet en angliru.

Turtlehead 22 oktober 2020 om 20:13

@RV: ik toch niet, ik vind 18 dagen vermaak altijd nog wel erg de moeite.
Bovendien was PR geen bal aan geweest met alleen WvA als kandidaatwinnaar

Dumoulist 22 oktober 2020 om 21:15

MvdP zou nu niet geblesseerd geweest zijn als PR door ging.

nasibal 22 oktober 2020 om 21:24

@RV

Parijs Roubaix inclusief Tourmalet en Angliru zou ik inderdaad ook wel willen zien!

Arie den Blanken 22 oktober 2020 om 21:28

Ik zou alle wegwedstrijden meteen in ruilen voor het doorgaan van de volledige veldrit kalender. Maar dat gaat nu terecht ook niet.
Gisteren ExtratimeKoers gezien met daarin een zeer verstandige en relativerende opmerking opmerking over het doorgaan van Vuelta en Giro.

ChefSpijker 22 oktober 2020 om 21:40

Haha ja. Als de Ronde gedaan is mag het wielrennen stoppen van Boonen. Zo voorspelbaar. Alsof de renners voor de Ronde (en andere klassiekers) niet getest moesten worden.

Arie den Blanken 22 oktober 2020 om 23:06

Omdat het zo voorspelbaar is deugt de inhoud van zijn opmerking niet? Hij zei dit vooral omdat overal het aantal besmettingen en de druk op de medische zorg opnieuw uit de hand aan het lopen is.

ChefSpijker 22 oktober 2020 om 23:25

Daar was in België natuurlijk totaal geen sprake van de afgelopen weken.

Murcia 22 oktober 2020 om 19:40

Toch een slotklim. De organisatie gooit de Formigal er in. Niet slecht opgelost.

Joachim 22 oktober 2020 om 19:45

Heeft de organisatie dat besloten? De Fransen hebben het verboden lijkt me juister.

Pascal De Kooning 22 oktober 2020 om 20:01

Ipv finish een op col buitencategorie word er nu gefinished op een col 1ste categorie.
Jammer, de Tourmalet is toch een van de mooiste cols maar er zijn vast renners in het peloton die nu erg blij zijn denk ik.

koos1 22 oktober 2020 om 20:01

Jammer, maar was te verwachten. De Giro mocht niet door Frankrijk rijden, dan was te verwachten dat het voor de Vuelta ook niet zou mogen.
Het alternatief is een stuk minder zwaar, maar nog altijd een mooie rit met aankomst bergop.

Bertvd 22 oktober 2020 om 20:13

Bij de Giro was de sneeuw een groter probleem

Laatste man 22 oktober 2020 om 20:21

Prima alternatief. Jammer, maar koers gaat door. Vuelta heeft al een prima begin.

madeinstars 22 oktober 2020 om 20:28

Dramatisch alternatief. Formigal is een aankomst van niets.

krypton 22 oktober 2020 om 23:11

Valt toch wel mee. In 2016 zagen we daar ook vrij grote verschillen.

Mac-S 23 oktober 2020 om 10:06

Dat lag niet aan de slotklim krypton. Die etappe was een gekkenhuis met aanvallen vanaf de start.
Zondag wordt het gewoon achter de geel-zwarte trein aan tuffen en Roglic, Carapaz en Martin gaan sprinten voor de winst. Of misschien gunnen ze Chaves de zege wel.

nickdt 22 oktober 2020 om 20:38

Voordeel voor Kelderman dit.

VerstandOpNul 22 oktober 2020 om 20:41

Hahaha, want?

Bazzz 22 oktober 2020 om 20:42

Kelderman zal deze etappe zeker niet winnen, daar durf ik mijn hele hebben en houden wel op in te zetten.

Barend de Vries 22 oktober 2020 om 21:33

Ik dacht dat Kelderman dit weekend andere plannen heeft.

Tom Dirkx 22 oktober 2020 om 22:01

Ieder voordeel hep ze nadeel

Pannenkoek 23 oktober 2020 om 11:17

Helemaal eens, Kelderman zal blij zijn dat die niet deze mythische rit mist. Mogelijk volgend jaar wordt de rit weer opgenomen en kan Kelderman deze rit aanstippen als topprioriteit

SprintMaster 22 oktober 2020 om 20:59

Wat een verrassing! NOT

Ouwe Taaie Bask 22 oktober 2020 om 21:01

Jammer, keek er wel naar uit.
Toch 1 van de mooiste cols, ik was er bij vorig jaar tijdens de tour, uiteraard eerst zelf omhoog gefietst en smiddags gekeken, 1 km onder de top. De sfeer, De Plus en Bennet die het hele peloton aan gort reden onvergetelijk!

kleomantre 22 oktober 2020 om 22:19

Is een mooie col ja qua schoonheid van landschap (wel de Fignon route rijden dan) maar legt het wel af tegen de Col des Tentes (om de hoek) en zeker tegen iets als de Agnel. Denk niet dat er veel mooiere zijn dan die. De Galibier in ieder geval niet en dat is ook al een schoonheid.

john 23 oktober 2020 om 11:46

Geen Aubisque en Tourmalet ,dus daar gaat het klassement van Froome ,want hij ging daar vele minuten pakken

Headlines

Materiaalzone

Populair