Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

donderdag 29 oktober 2020 om 17:16
Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

Sam Bennett juicht, maar wint niet de etappe -foto: Cor Vos

Pascal Ackermann heeft zijn eerste etappezege in de Vuelta a España te pakken. De Duitser van BORA-hansgrohe kwam als tweede over de streep in Aguilar de Campoo, maar profiteerde van een declassering van Sam Bennett. De Ier deelde vlak voor de eindsprint tot twee keer toe een schouderduw uit aan Emīls Liepiņš.

Na een aantal dagen vol stevig klimwerk leken de snelle mannen tijdens de negende rit weer eens aan zet. Sprintkansen zijn schaars in de Vuelta a España, maar deze etappe door de regio Castillië en Léon was op papier een sprinterskans voor mannen als Sam Bennett, Pascal Ackermann en Jasper Philipsen. De rit tussen Castrillo del Val en Aguilar de Campoo was de meest vlakke tot nog toe met slechts duizend hoogtemeters.

Twee renners in de aanval, peloton doet rustig aan
Het is in deze Vuelta niet eenvoudig om in de goede vlucht te raken, maar vandaag hadden maar weinig renners zin om een hele dag voor het peloton uit te rijden. En dus was het aan de Spaanse ProTeams om het mooie weer te maken richting Aguilar de Campoo. De vroege vlucht bestond uit een renner van Caja Rural Seguros-RGA en Burgos-BH. Aritz Bagües en Juan Felipe Osorio wisten een maximale voorsprong te vergaren van goed vijf minuten.

Ide Schelling zwaait naar de camera – foto: Cor Vos

In het peloton werd er rustig aan gedaan en zagen we de ploegen van Sam Bennett (Deceuninck-Quick-Step) en Jasper Philipsen (UAE Emirates) de boel controleren. Op ruim honderd kilometer van de finish werd de koers opgeschrikt door een valpartij van Pascal Ackermann en Hector Sáez. De Spanjaard kreeg medische assistentie en een opgave leek dichtbij, maar de dappere Sáez besloot zijn weg te vervolgen en zat al snel weer in het peloton.

Voor drie Vuelta-deelnemers was het een heugelijke dag, aangezien Primož Roglič (31), Martin Salmon (23) en Emīls Liepiņš (28) vandaag jarig waren en dus flink wat kaarsjes mochten uitblazen. Deze renners kwamen echter niet in aanmerking voor de etappezege. Vroege vluchters Bagües en Osorio voelden de bui inmiddels wel hangen. Met nog zeventig kilometer te gaan was het verschil tussen de koplopers en het peloton precies drie minuten.

Nervositeit neemt toe in de finale 
Met nog goed veertig kilometer te gaan kwamen de klassementsploegen naar voren, aangezien de renners wat meer in open vlaktes kwamen en de favorieten voor de eindzege bang waren om in een verkeerde waaier terecht te komen. Op 36 kilometer van de streep passeerden Bagües en Osorio als eerste de finish in Aguilar de Campoo en begonnen ze aan een grote lokale ronde in de buurt van de finishplaats.

De twee koplopers – foto: Cor Vos

De voorsprong van de kopgroep was inmiddels gezakt tot een minuutje en op 22 kilometer van de meet was het liedje van de twee ProTeam-renners uitgezongen. In de finale hielden de verschillende ploegen elkaar in een sportieve wurggreep, wellicht omdat de wind niet goed stond voor het trekken van waaiers, en dus kregen we een klassieke massasprint in de straten van Aguilar de Campoo.

Bennett komt als eerste over de streep, Ackermann wint de etappe 
Op twaalf kilometer van de streep was er even paniek in de ploegleiderswagen van feestvarken Roglič, maar de nummer twee in het klassement hoefde zich niet bovenmatig in te spannen om weer terug te keren in het peloton. In de finale was het weer een ouderwets gevecht tussen de verschillende sprinttreintjes. BORA-hansgrohe probeerde Pascal Ackermann naar de zege te piloteren, maar in de sprint bleek de Duitser niet opgewassen tegen Bennett.

Na afloop reed Bennett naar een nabijgelegen tent voor het flashinterview met de winnaar, maar de jury was intussen al aan het kijken naar de televisiebeelden. In de laatste kilometer was duidelijk te zien dat Bennett twee keer een fikse schouderduw uitdeelde aan Liepiņš. De juryleden kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het gedrag van Bennett ongeoorloofd was en dus werd de snelle man gedeclasseerd.

Ackermann schoof zo een plekje op en mocht op het podium de bloemen in ontvangst nemen. Thijssen is nu tweede, Max Kanter finisht als derde.

Dit artikel delen:

121 Reacties

Lalsacien 29 oktober 2020 om 19:33

Het duurde volgens mij zo lang omdat Ackermann al naar de bus gefietst was. Net zoals het wachten op Coquard (na de Scheldeprijs). Dat was trouwens een na een declassering van Ackermann! Die vond het zelf onterecht.

Jungle Man 29 oktober 2020 om 20:15

Zo’n sprinters is ook altijd hetzelfde liedje, saaie koers en kamikaze acties in de sprint met een jury die er weer aan te pas moet komen. De reden dat ik zulke koersen al niet meer kijk.

Massimo Bataille 29 oktober 2020 om 20:21

Hmm, terechte DSQ van Bennett wegens te ‘agressief’ verdedigen van zijn positie, maar ook niet echt proper van Liepens om daar in zijn lead-out proberen te kruipen.
Iedereen heeft recht van rijden, maar is toch wel beetje ongepast.
Als iedereen maar los door elkaars lead-outs gaat beginnen kruipen, zullen er nog veel meer ongelukken gebeuren.
Maar bennett kon het wel iets properder oplossen natuurlijk.

xistnc 29 oktober 2020 om 20:59

Liepins zat vlak daarvoor keurig in het wiel van Ackermann, maar werd daar door Morkov uitgebeukt.

Panache 30 oktober 2020 om 08:57

Iedere tactische actie (binnen de spelregels) om treintjes te tegen te gaan zijn volledig in lijn met datgene wat sport is. De kracht van de één (treintje met lead out) neutraliseren zodat je zelf (of anderen) meer kans hebt. Steeds flexibel blijven denken om je kansen te optimaliseren. Lefevere doet dat middels intimidatie.

Romāns Vainšteins 29 oktober 2020 om 20:55

Maffe actie van Bennett die denk ik voortkomt uit teveel zelfvertrouwen en opperaapgevoelens. Als spurter dien je er bij neer te kunnen leggen dat allerhande exoten je mooie plannetje en treintje kunnen gaan vergallen. Outsiders doen ook mee in spurts en hebben daar meer lef en gokken voor nodig.

Als dit een crash was geworden hadden ze Bennett zonder meer naar huis gestuurd.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 21:21

Puur hypothetisch: wat als Morkov nu de beuk uitgedeeld had, hoe had de straf er dan uit moeten zien?
Want iedereen weet dat Morkov niet rijdt voor Morkov, maar voor Bennett.

Een beetje als het aannemen van bevoorrading in de laatste paar km door een knecht, en dan doorgeven aan je kopman.

Had in deze hypothetische situatie Morkov gestraft moeten worden, of Bennett?

In mijn ogen zou Bennett, hoe vervelend ook, degene moeten zijn die de straf zou moeten krijgen. Omdat die uiteindelijk degene is voor wie de beuk wat moet opleveren.

Romāns Vainšteins 29 oktober 2020 om 21:25

Morkov natuurlijk, kom nou niet weer met dat maffe hele ploeg straffen proefballonetje aanzetten. Het is te vreselijk gekunsteld en onuitvoerbaar voor woorden gewoon.

Jij wil zeker ook Roglic uit de vuelta kicken wanneer Kuss op epo betrapt wordt of zo?

xistnc 29 oktober 2020 om 21:29

Zo’n situatie hebben we vorig jaar gehad, ik meen ook in de Vuelta. Richeze (dacht ik) werd gedeclasseerd, maar Jakobsen mocht zijn ritzege behouden.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 22:25

Maar ik kan me ook de situatie herinneren dat een ploeggenoot van ik dacht Froome een keer bevoorrading aannam waar het niet mocht en doorgaf aan zijn kopman. En dat de kopman werd gestraft…

Natuurlijk snap ik ook wel dat in basis de dader gestraft moet worden. Maar dat is een compleet zinloze straf, tenzij (in het hypothetische geval) Morkov uit koers genomen zou worden.

Volgende keer dus het vuile werk op laten knappen door de leadout man, Bennett!!

Romāns Vainšteins 29 oktober 2020 om 23:31

Dat herinner je je fout want dat was Porte en toen kreeg ook Porte de straf.

Headlines

Materiaalzone

Populair