Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

donderdag 29 oktober 2020 om 17:16
Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

Sam Bennett juicht, maar wint niet de etappe -foto: Cor Vos

Pascal Ackermann heeft zijn eerste etappezege in de Vuelta a España te pakken. De Duitser van BORA-hansgrohe kwam als tweede over de streep in Aguilar de Campoo, maar profiteerde van een declassering van Sam Bennett. De Ier deelde vlak voor de eindsprint tot twee keer toe een schouderduw uit aan Emīls Liepiņš.

Na een aantal dagen vol stevig klimwerk leken de snelle mannen tijdens de negende rit weer eens aan zet. Sprintkansen zijn schaars in de Vuelta a España, maar deze etappe door de regio Castillië en Léon was op papier een sprinterskans voor mannen als Sam Bennett, Pascal Ackermann en Jasper Philipsen. De rit tussen Castrillo del Val en Aguilar de Campoo was de meest vlakke tot nog toe met slechts duizend hoogtemeters.

Twee renners in de aanval, peloton doet rustig aan
Het is in deze Vuelta niet eenvoudig om in de goede vlucht te raken, maar vandaag hadden maar weinig renners zin om een hele dag voor het peloton uit te rijden. En dus was het aan de Spaanse ProTeams om het mooie weer te maken richting Aguilar de Campoo. De vroege vlucht bestond uit een renner van Caja Rural Seguros-RGA en Burgos-BH. Aritz Bagües en Juan Felipe Osorio wisten een maximale voorsprong te vergaren van goed vijf minuten.

Ide Schelling zwaait naar de camera – foto: Cor Vos

In het peloton werd er rustig aan gedaan en zagen we de ploegen van Sam Bennett (Deceuninck-Quick-Step) en Jasper Philipsen (UAE Emirates) de boel controleren. Op ruim honderd kilometer van de finish werd de koers opgeschrikt door een valpartij van Pascal Ackermann en Hector Sáez. De Spanjaard kreeg medische assistentie en een opgave leek dichtbij, maar de dappere Sáez besloot zijn weg te vervolgen en zat al snel weer in het peloton.

Voor drie Vuelta-deelnemers was het een heugelijke dag, aangezien Primož Roglič (31), Martin Salmon (23) en Emīls Liepiņš (28) vandaag jarig waren en dus flink wat kaarsjes mochten uitblazen. Deze renners kwamen echter niet in aanmerking voor de etappezege. Vroege vluchters Bagües en Osorio voelden de bui inmiddels wel hangen. Met nog zeventig kilometer te gaan was het verschil tussen de koplopers en het peloton precies drie minuten.

Nervositeit neemt toe in de finale 
Met nog goed veertig kilometer te gaan kwamen de klassementsploegen naar voren, aangezien de renners wat meer in open vlaktes kwamen en de favorieten voor de eindzege bang waren om in een verkeerde waaier terecht te komen. Op 36 kilometer van de streep passeerden Bagües en Osorio als eerste de finish in Aguilar de Campoo en begonnen ze aan een grote lokale ronde in de buurt van de finishplaats.

De twee koplopers – foto: Cor Vos

De voorsprong van de kopgroep was inmiddels gezakt tot een minuutje en op 22 kilometer van de meet was het liedje van de twee ProTeam-renners uitgezongen. In de finale hielden de verschillende ploegen elkaar in een sportieve wurggreep, wellicht omdat de wind niet goed stond voor het trekken van waaiers, en dus kregen we een klassieke massasprint in de straten van Aguilar de Campoo.

Bennett komt als eerste over de streep, Ackermann wint de etappe 
Op twaalf kilometer van de streep was er even paniek in de ploegleiderswagen van feestvarken Roglič, maar de nummer twee in het klassement hoefde zich niet bovenmatig in te spannen om weer terug te keren in het peloton. In de finale was het weer een ouderwets gevecht tussen de verschillende sprinttreintjes. BORA-hansgrohe probeerde Pascal Ackermann naar de zege te piloteren, maar in de sprint bleek de Duitser niet opgewassen tegen Bennett.

Na afloop reed Bennett naar een nabijgelegen tent voor het flashinterview met de winnaar, maar de jury was intussen al aan het kijken naar de televisiebeelden. In de laatste kilometer was duidelijk te zien dat Bennett twee keer een fikse schouderduw uitdeelde aan Liepiņš. De juryleden kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het gedrag van Bennett ongeoorloofd was en dus werd de snelle man gedeclasseerd.

Ackermann schoof zo een plekje op en mocht op het podium de bloemen in ontvangst nemen. Thijssen is nu tweede, Max Kanter finisht als derde.

Dit artikel delen:

121 Reacties

HoofdIsVrij 29 oktober 2020 om 17:41

Ackermann wint dus.

john 29 oktober 2020 om 17:41

Ackermann winnaar en terecht

Twisted-D 29 oktober 2020 om 17:41

Poe dat was toch niet zo moeilijk?

harryjohan71 29 oktober 2020 om 17:42

Lefevere en Evenepoel kunnen weer lekker Twitteren. Wie gaan ze de schuld geven?

Murcia 29 oktober 2020 om 17:42

Terechte DSQ, Het is nu wachten op een woedende tweet van een zekere P.L.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 17:47

En de emotionele tweet van Remco niet te vergeten.

Hopelijk heeft papa zijn telefoon afgepakt meteen na de finish!

Merlinappa 29 oktober 2020 om 17:51

En die is er ook al. Wat een grapjas die patlef.

Dion 29 oktober 2020 om 18:02

Grapjas? Een hypocriete klootzak bedoel je. Wat een verschrikkelijke vent.

flipper 29 oktober 2020 om 17:42

Toch Ackermann, 15 minutes of fame voor Liepins!

Olly 29 oktober 2020 om 17:42

Gerechtigheid gelukkig. Ackermann wint door de jury.

hill 29 oktober 2020 om 17:42

Toch Ackermann

Wheely 29 oktober 2020 om 17:42

Wel netjes op de valreep binnen de uitzending van Sporza.

tvm 29 oktober 2020 om 17:43

DQS DSQ

A.M.M. Jonkers 29 oktober 2020 om 17:43

Benieuwd of er totale diskwalificatie gaat volgen….

harryjohan71 29 oktober 2020 om 17:46

Bennett wist dat hij iets gedaan had, maar legde in het interview voor DSQ al de schuld bij een ander.

thorsen 29 oktober 2020 om 17:45

Pfff, geen eens DSQ…slappe hap.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 17:46

Krijg wel kromme tenen van Jose de Cauwer.

Waarom kan een commentator niet gewoon zeggen dat dit soort praktijken niet thuis horen in een sprint, en dat hij vindt dat deklassering op zijn plek is.
Of is hij uit de tijd dat dit soort dingen normaal waren, en vindt hij nog steeds dat het allemaal moet kunnen?

Ik zit overigens ook met smart te wachten op de reactie van Lefevere en de tweets van Evenepoel… The Wolfpack zal wel weer collectief gaan huilen over dit zware onrecht dat ze is aangedaan.

Olly 29 oktober 2020 om 17:49

Ja Jose begon er ook nog over, om de beelden te bekijken voordat het incident gebeurde, zodat je iets kon afleiden van wat er voor gebeurd zou zijn. Dat had mi alleen tot gevolg kunnen hebben dat ze er beiden uitvliegen, maar DSQ van Bennet was imo onvermijdelijk sowieso

Thoin 29 oktober 2020 om 17:55

Zijn tweet zegt genoeg: https://twitter.com/PatLefevere/status/1321855528679727105

What a bullshit. He was in he’s lead out and the @trek rider want to pull him out of it. But we know already a longtime the incompetence of the @Uci var safety first

Joaquim Agostinho 29 oktober 2020 om 18:04

Als de Cauwer met Wuyts zit wordt hij regelmatig in de rede gevallen, nu vind ik hem wel heel erg druk….

Olly 29 oktober 2020 om 18:17

Ik ga er van uit dat zijn account gehacked is. Want dit kan je toch niet serieus de wereld insturen als ploegleider. Wat een publieke aanfluiting dit. Dit neigt naar socialmediasuicide.
Is dat laatste eigenlijk wel een bestaand woord??

Polleke 29 oktober 2020 om 17:47

De grootste schande is eigenlijk dat hierover discussie is… textbook disqualificatie….

Debeugel 29 oktober 2020 om 17:48

Ik ben benieuwd wat onze vriend Patrick er van die kopstoot vindt
Uit de wedstrijd halen zo iemand.
Hij deed het meerdere keren

klootje kriekeljon 29 oktober 2020 om 17:52

Moet er niet gewoon een onafhankelijke commissie komen die eens nieuwe richtlijnen op gaat stellen over..

O nee wielrennen, never mind.

thorsen 29 oktober 2020 om 17:53

sokjes! het gaat puur en alleen om de sokjes!

Murcia 29 oktober 2020 om 17:52

Eerste reactie DQS: https://twitter.com/deceuninck_qst/status/1321854504153829377

thorsen 29 oktober 2020 om 17:54

Wel knap dat een blind iemand zo goed is in twitter berichten typen. Je zou dan toch meer spelfouten verwachten.

klootje kriekeljon 29 oktober 2020 om 17:54

Geen kritiek op de sekte.

HoofdIsVrij 29 oktober 2020 om 17:54

Patrick Lefevere
@PatLefevere
What a bullshit. He was in he’s lead out and the @trekrider want to pull him out of it. But we know already a longtime the incompetence of the @Uci var safety first

john 29 oktober 2020 om 17:57

Misschien moet die Brulboei eens naar Hans Anders gaan voor een nieuwe bril ,eer die weer zijn domme praat lost laat

PauldeG 29 oktober 2020 om 17:58

Wat een held die pat.. verschrikkelijk

Michelangelo 29 oktober 2020 om 18:13

Net als je denkt dat het niet sneuer kan…. is daar de tweet van Lefevere!

Met zo’n idioot als ploegbaas wordt al snel duidelijk waarom zijn renners denken dat ze alles kunnen maken.

Ben overigens oprecht benieuwd wat die-hard DQS fans vinden van de reactie van Lefevere, dit in het licht van alles was er rond onveilig sprinten te doen is geweest in Polen.

john 29 oktober 2020 om 17:55

`Zo eens kijken hoelang het duurt voor dat ,die brulboei een reactie geeft
Of is hij eerst aan het over leggen met die stuurvaste twitterkoning wat ze hier van zullen zeggen ,de mond vol van anderen terwijl die van hem geen haar beter zijn

Wildebert 29 oktober 2020 om 18:02

Toch wel weer wat gemist. Iemand een linkje naar de beelden van de aanleiding van de terugzetting?

A.M.M. Jonkers 29 oktober 2020 om 18:03

Vraag het aan Remco Evenepoel, die heeft overal verstand van…..

Wildebert 29 oktober 2020 om 18:58

Dank je Thorsen!

Merlinappa 29 oktober 2020 om 18:03

De reacties van patlef en Quickstep zijn tenenkrommend. Een ploeg die het na het ongeluk van Fabio zogenaamd zo hoog op heeft met veiligheid laat hier zien dat dit puur voor de bühne is. Fopploeg. Snap niet hoe je hier fan van kan zijn.

A.M.M. Jonkers 29 oktober 2020 om 18:05

Onbegrijpelijk, ze moeten die grijze dakduif uit koers halen, Patrick L. denkt hij dat De Paus zelf is….

Wheely 29 oktober 2020 om 18:10

@Merlinappa
Stelde jij gisteren nou een vraag op Eurosport? :)

Merlinappa 29 oktober 2020 om 18:14

@wheely

Haha jazeker! Al was het geen vraag, maar ging over de uitspraak van de naam Ide. Blijkbaar wat tumult over, omdat je het in het Fries als ‘eid’ zo uitspreken. En ik heb een paar (fixed gear) criteriums met m gereden voordat ie bij Bora zat, ik dacht dat zijn naam ook gewoon fonetisch was.
Mand.

thorsen 29 oktober 2020 om 18:16

korter?

Wheely 29 oktober 2020 om 18:16

Ojah dat was het inderdaad! Leuk man!

jan Panhuis 29 oktober 2020 om 18:18

Patrick lefevere ,

Je bent even ongeloofwaardig , als je team , en je meet met twee maten
en niet voor de eerste keer

japio 29 oktober 2020 om 18:41

Volkomen terechte diskwalificatie. De strafmaat moet bepaald worden aan de hand van het risico dat men neemt, niet aan de gevolgen. En het risico op een massale val op hoge snelheid is meer dan aanwezig bij zo’n manoeuvre.

Ik zie uit naar de reactie van Lefevre om zijn renner op zijn kop te geven….maar het zal niet gebeuren vrees ik.

harryjohan71 29 oktober 2020 om 18:44

Op Twitter zijn de reacties duidelijk ook van aanhangers van DQS. Vooral gericht op het goedkeuren / niet afkeuren van de actie door Lefevere en het team. Dit vindt bijna iedereen onbegrijpelijk. Tevens wordt gerefereerd naar eerdere voorvallen waar DQS (Jungles (Hiquita), Alaphilippe (Hirschi) en Bennett (Quintana)) negatief bij betrokken was.

wielrenner 29 oktober 2020 om 18:56

Bennetts reactie keur ik niet goed maar Liepins zat ook te klooien. Bennett zat in Morkov zijn wiel dus Liepins had daar niets te zoeken.

harryjohan71 29 oktober 2020 om 19:16

Liepins fietste gewoon naast Bennett en deed niets verkeerd. Hij mag daar gewoon fietsen. DQS heeft niet het alleen recht.

Headlines

Materiaalzone

Populair