Vuelta 2019: Voorbeschouwing individuele tijdrit naar Pau
foto: Cor Vos
dinsdag 3 september 2019 om 08:00

Vuelta 2019: Voorbeschouwing individuele tijdrit naar Pau

Na de eerste rustdag gaat de Vuelta a España verder met de enige individuele tijdrit van de ronde. Makkelijk wordt het allerminst, want naast vlakke wegen zijn ook steile hellingen, snelle afdalingen en scherpe bochten opgenomen in de route. Wie deelt hier de grootste tik uit? WielerFlits blikt vooruit!

[toto title=”Wie wint de individuele tijdrit naar Pau?” link=”https://rebrand.ly/toto_vuelta”]

[/toto]


Parcours

De Vuelta heeft ervoor gekozen om de eerste (en enige) individuele race tegen de klok aan het begin van de tweede week te houden. En dat is voor het eerst sinds 2013, toen de renners na tien etappes een tijdrit van 38,8 kilometer kregen voorgeschoteld in en rond Tarrazona. Nu heeft het Zuid-Franse Pau de organisatie zover gekregen om eens verder te kijken dan alleen de Spaanse grens.

Een echte verrassing kunnen we het niet noemen, aangezien de Vuelta sinds 2014 in handen is van de ASO. Jawel, de organisator van de Tour de France, het grootste wielerevenement ter wereld. De Ronde van Spanje heeft de laatste jaren al gekozen voor enkele korte uitstapjes naar Frankrijk, waaronder de ‘Gran Salida’ in het historische Nîmes. Dit keer starten de renners in Jurançon, een voorstadje van Pau, gelegen in de gelijknamige wijnstreek Jurançon.

Wie snel kijkt naar de bovenstaande dwarsdoorsnede, ziet een redelijk vlakke en dus razendsnelle tijdrit. Maar wie de Vuelta al een tijdje volgt, zal weten dat de Spanjaarden een andere definitie hebben van het begrip vlak. De 36,2 kilometer lange tijdrit is eigenlijk een aaneenschakeling van vlakke wegen, korte maar steile hellingen, snelle afdalingen en scherpe bochten. Met andere woorden: het is een verdomd lastige chrono.

Niet geheel toevallig kende de voorbije Tour de France ook een tijdrit in en rond Pau, al was het parcours toen een tikkeltje lastiger. Maar dit zullen de renners dinsdag niet voelen, als ze direct vanuit de start omhoog gaan richting de top van de Côte de Beauvallon (2 km aan 7,3%). Vervolgens blijven de renners een hele tijd op een plateau koersen, om hierna af te dalen naar het tweede en laatste klimmetje.

Julian Alaphilippe won de laatste tijdrit in Pau – foto: Cor Vos

De Côte de l’Eglise (1,7 km aan 5,9%) is niet al te lastig, maar in een tijdrit komt het vaak aan op seconden, zo niet honderdsten, waardoor het slotklimmetje weleens cruciaal kan worden in de strijd om de dagzege. Het blijft na de l’Eglise nog vervelend omhoog lopen langs het dorpje Saint-Faust, maar dan kunnen de specialisten weer een tandje bijschakelen voor de laatste vlakke kilometers.

De renners bereiken finishplaats Pau via het eerder genoemde Jurançon, waarna een passage door een korte tunnel volgt, richting de vod van de laatste kilometer. De slotkilometer loopt ook nog lichtjes bergop, maar zo zwaar als in de Tour (met een muur van 16%) zal het ditmaal niet worden. Aan de finish zullen we de eindtijden weten, maar een eerste indicatie krijgen we al bij de tussenpunten na 11,9 en 24 kilometer.

Start: 13.41 uur (start eerste renner)
Finish: 17.31 uur (finish laatste renner)


Favorieten

Uit de beschrijving van het parcours blijkt wel dat de pure tijdrijders het graag wat vlakker hadden gezien allemaal. De specialisten kunnen hun tanden zetten in deze rit tegen de klok, verwacht Fernando Escartín die het parcours uitstippelde. “De route is de specialisten op het lijf geschreven: kronkelig met steile hellingen, het vereist grote fysieke en mentale kracht. Tijdrijders krijgen de kans de tijd terug te pakken, die ze in de bergen zijn verloren”, aldus Escartín.

Primož Roglič – foto: Cor Vos

Bij Jumbo-Visma treffen we de grootste kanshebber voor deze tijdrit. Aan Primož Roglič is weinig meer uit leggen over dit specialisme. De Sloveen reed twee jaar geleden nog naar het zilver tijdens het WK in Bergen en won dit seizoen drie van de vijf individuele tijdritten waaraan hij deelnam, waaronder twee in de Giro d’Italia. Er is hem alles aan gelegen zoveel mogelijk tijd te pakken op zijn concurrenten Miguel Ángel López, Nairo Quintana en Alejandro Valverde, die beduidend minder sterk zijn op de tijdrit.

Mogelijk nadeel voor Roglič is dat hij niet in zijn eigen tijdritpak mag starten. Omdat Nairo Quintana leider is in het algemeen- en het puntenklassement, is de Sloveen verplicht om de groene trui te dragen. Roglič is namelijk de nummer twee in dat klassement. Hij heeft van de organisatie mogen kiezen uit standaardmaten om in te rijden.

Doordat het parcours verre van biljartvlak is, hebben de betere klimmers die tevens tegen de klok kunnen rijden een streepje voor. Denk hierbij aan Ion Izagirre. In 2016 was de Astana-renner al eens nationaal kampioen tijdrijden van Spanje en dit seizoen nog reed hij top-3 tegen de klok in de rondes van Valencia en Andalusië. Vervolgens reed hij ook in de heuveltijdrit van de Ronde van het Baskenland naar de zevende plek, dus de Spanjaard moet ook hier kunnen meedoen.

In diezelfde tijdrit in de Ronde van het Baskenland zette Daniel Felipe Martínez de tweede tijd op de klokken. Net als Izagirre rijdt de renner van EF Education First goed bergop en heeft hij een goed tijdrit in de benen. Naast zijn goede uitslag in het Baskenland werd hij nationaal kampioen tijdrijden van Colombia én veroverde hij de titel op dit onderdeel tijdens de Pan-Amerikaanse Spelen. Zijn kopman Rigoberto Urán viel al uit in de Vuelta, dus hij hoeft zich niet in te houden.

Ion Izagirre – foto: Cor Vos

Tot een vergelijkbaar kaliber kan ook Patrick Bevin worden gerekend. De Nieuw-Zeelander van CCC reed al een aantal goede tijdritten dit seizoen, waaronder al op de vierde dag van het huidige jaar tijdens de nationale kampioenschappen van zijn thuisland. Nadat hij daar de titel had gepakt, zette hij ook sterke ritten tegen de klok neer in de rondes van Romandië en Zwitserland. Eerder deze Vuelta liet hij zich al aanvallend zien in de bergen. Testte hij daar zijn benen?

Wat kunnen we verwachten van Thomas De Gendt? De meesteraanvaller kan naast lange ontsnappingen op touw zetten, ook geweldige tijdritten neerzetten. Winnen deed hij evenwel nog nooit tegen de klok, maar op dit parcours moet de Belg van Lotto Soudal – op papier – opnieuw kort kunnen eindigen. Net zoals hij dat deed in de slotetappe van de Giro d’Italia en de dertiende rit van de Tour de France dit jaar.

Wat goed is, komt snel. Dat bleek maar weer in de bergetappe naar Cortals d’Encamp, die werd geteisterd door barre weersomstandigheden. Tadej Pogačar kwam bovendrijven, nadat hij op drie kilometer van de finish was weggereden uit het wiel van Nairo Quintana. Of de Sloveen ook in aanmerking komt voor de winst in de tijdrit, is de vraag. Ook weten we niet hoe het 20-jarige talent herstelt van een rustdag in zijn eerste grote ronde. Wel werd hij al Sloveens kampioen tijdrijden vóór Matej Mohorič en Jan Tratnik (en bij afwezigheid van Roglič), en vijfde in de tijdrit van de Ronde van de Algarve.

Bovenin het klassement staat met Wilco Kelderman nog een ijzersterke tijdrijder tussen de klassementsrenners. De huidige nummer negen van het klassement toonde in het weekend voor de rustdag zijn goede benen en zou zomaar eens een paar plekken kunnen stijgen.

Daniel Felipe Martínez – foto: Cor Vos

Tobias Ludvigsson en Nelson Oliveira moeten als meervoudige winnaars van de nationale kampioenschappen tijdrijden van hun land ook hier een goede tijd kunnen rijden, al is het voor Oliveira de vraag in hoeverre hij voluit mag gaan. Met Nairo Quintana en Alejandro Valverde heeft Movistar immers twee renners die meestrijden om de rode trui en daarom zal de omkadering mogelijk krachten moeten sparen.

Datzelfde geldt voor Tony Martin. Er waren tijden dat de Duitser als eerste werd genoteerd op de favorietenlijstjes, maar de viervoudige wereldkampioen tijdrijden rijdt deze Vuelta volledig in dienst van Primož Roglič. Daarom eindigde hij in de lange tijdrit van de Tour de France ook al in de achterhoede. Dat hij de stiel nog niet verleerd is, beweest hij deze zomer wel met zijn negende (!) Duitse titel. Tot slot willen we ook nog de naam van enkelvoudig wereldkampioen Vasil Kiryienka aanstippen.

[toto title=”Wie wint de individuele tijdrit naar Pau?” link=”https://rebrand.ly/toto_vuelta”]

[/toto]


Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Ion Izagirre, Daniel Felipe Martínez
** Patrick Bevin, Thomas De Gendt, Tadej Pogačar
* Vasil Kiryienka, Tobias Ludvigsson, Tony Martin, Nelson Oliveira

Vuelta 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)
Starttijden individuele tijdrit naar Pau


Weer en TV

Het blijft zonnig en droog in Pau, meldt Weerplaza. De temperatuur loopt op tot maximaal 28℃ en de wind waait uit het westen en is zwak aan windkracht 2. De koers is live te volgen op Eurosport 1 en Sporza (vanaf 15.00 uur) en via de Eurosport Player. De NOS biedt een livestream aan op haar website. En op WielerFlits hoef je de komende drie weken niets te missen van de strijd om de rode leiderstrui!


RIDE Magazine
68 Reacties
Sorteer op:
2 september 2019 21:21
Ik heb de tijdrit net gereden. Gooi dat profiel maar in de prullenbak.

De eerste kilometer, Jurancon uit, is vriendelijk. Dan gaat het meteen omhoog. Niet 2km aan 7,3 procent, maar iets meer hoogtemeters in iets minder afstand. Gemiddeld 8%, waarbij de eerste halve km net 6% is. Bedenk zelf maar wat dat voor de rest betekent. Diverse stukken gaan boven de 11%, als de 'top' nadert vlakt het terug af naar 8%.

De top na 3km is echter niet de top. Die bereiken de renners pas na 10km. Daartussen denk je elke keer dat de afdaling begint, maar dat is dus niet het geval. Het gaat af en weer op, af en weer op. Zelfs na km 10 glooit het nog een stuk, pas na 14km begint de echte afdaling. In die afdaling zitten een paar verraderlijke haakse bochten en een paar cruciale haarspeldbochten.

Bij km 19,5 gaat het weer omhoog. Na de eerste klim voelt de tweede als een loper, al schommelen de percentages tussen de 4+ en 9-. Op 21km denk je dat je boven bent, om na een bocht naar rechts het bos uit de grotere weg op wéér een stukje hoger te moeten.

Ook de tweede afdaling vraagt om een navigator in het oortje. Daarna is het nog niet recht-toe-recht-aan naar Pau, want er moeten eerst een paar terugdraaiende bochten worden genomen. Terug op de grote weg kan er pas voor het eerst écht gas worden gegeven. Als de renners dan voor de laatste 3km linksaf slaan de brug over de stad in, gaat het als toetje nog een stukje meer dan vals plat omhoog.

Kortom: een halve klimtijdrit met riskante afdalingen (dus billen knijpen bij Kelderman en Roglic). Wie zich tussen km1 en km3 niet opblaast en daarna op de grote molen in een soort van ritme komt, kan hoge ogen gooien. Voor een Tony Martin lijkt die eerste klim me er teveel aan.
    2 september 2019 21:24
    Roglic is toch juist wel een capabele daler.

    Als ik het zo hoor is explosiviteit wel gewenst met veel op en af en dan kunnen net als in de Tour Alaphillipe hier mannen zoals Valverde beter uit de verf komen
    2 september 2019 21:32
    Roglic is een zeer capabele daler, maar neemt ook veel risico's.

    De combi van een grote motor en een dosis explosiviteit is noodzakelijk. Er zijn te veel niet-lopende bochten om alleen aan een grote motor genoeg te hebben.
    2 september 2019 22:31
    Dank hiervoor! Dat maakt het kijken op voorhand een stuk interessanter!
    2 september 2019 22:57
    Hulde en dank!
    3 september 2019 09:56
    Mooi stuk!
2 september 2019 21:37
Ik hoop dat we na de tijdrit nog altijd kleine tijdsverschillen hebben tussen de favorieten. Maar helaas , mijn klein teentje zegt dat de tijdsverschillen tussen enerzijds de klimmers en anderzijds de tijdrijder(s) in de tijdrit zo groot zullen zijn dat de rest van de Vuelta slaapwekkend zal worden.
2 september 2019 22:31
Als Primoz deze niet wint is hij gevallen of ziek geworden maandag. Dit parcours is op zijn lijf geschreven.
2 september 2019 22:33
Roglic gaat MAL zien, inhalen, en daarom nog eens 30 seconden sneller rijden.
2 september 2019 22:52
Wat kan majka??
    2 september 2019 23:40
    Hij kan heel goed darten heb ik vernomen.
3 september 2019 00:52
Let op de motors voor alejandro!!!
3 september 2019 07:49
Niemand over het pak? Jaren in geïnvesteerd maar door een belachelijke regel dat ze allemaal te zien moeten zijn moet Roglic de groene trui dragen. Als je leider bent kun je er niet omheen maar op zo’n discipline waar het gaat om details waar uren onderzoek en ontwikkeling in zit. Blijf het vreemd vinden. Waarom niet in de tijdritten allemaal in je eigen teamkleding?
    3 september 2019 11:32
    Vroeg me dit ook al af. Aan de andere kant: Zou het niet toegestaan zijn voor je klassementspretendenten zelf van te voren een tijdritpak van het team in de kleuren van de leiderstrui te maken? HEX en sponsorlogo's opvragen en gaan.
3 september 2019 08:21
Voor mij is Cavagna een dark horse!
3 september 2019 08:34
Geen eervolle vermelding voor de Franse kampioen?
Of voor Lawson Craddock? Reed dit jaar al erg sterke tijdritten.
3 september 2019 09:42
Hoewel ik een technisch parcours van tijd tot tijd best kan waarderen, vind ik dat organisaties hier in doorgeschoten zijn. Grote rondes mogen van mij ook best af en toe weer eens een tijdrit voor de grote plaat van stal halen.
    3 september 2019 10:19
    Compleet mee eens. In de tijd van Armstrong en Ullrich had je tijdritten van 50+ kilometer, gewoon vlak en niet te lastig. Prachtig.

    De grote ronden hebben vervolgens het aantal tijdrit kilometers naar beneden gehaald met als doel om meer spanning te krijgen.. maar dat lijkt vooralsnog niet te werken. Laat de klimmers maar 3-4 minuten aan de broek krijgen in de tijdrit, dan moeten ze in ieder geval vroeg aanvallen in de bergritten. Brengt denk ik veel meer spanning.
3 september 2019 10:23
Dit is misschien wel de belangrijkste Jumbo-Visma (lotto) dag in jaren. Kan Roglic vandaag genoeg tijd pakken op Lopez om een basis voor de eerste GC winst sinds Menchov te pakken. Zoals het laat aanzien lijkt Lopez bergop iets sterker dan Roglic. Kan Roglic voldoende afstand nemen van Lopez om hier en daar nog wat te kunnen verliezen de komende 2 weken?
3 september 2019 10:49
Een technische tijdrit met zoveel bergop is meer iets voor MAL dan Roglic. Ik verwacht geen 20sec tussen beiden
    3 september 2019 10:55
    Je bedoelt dat ze binnen 20 seconden van elkaar over de streep zullen komen?
    3 september 2019 11:15
    @mario wil je dat ik je nu of vanmiddag hard uit ga lachen?
    3 september 2019 11:32
    Beetje kinderachtig om iemand uit te lachen als je een andere uitkomst verwacht

Reacties zijn gesloten.