Vuelta 2019: Voorbeschouwing etappe naar Oviedo

zaterdag 7 september 2019 om 07:30
Vuelta 2019: Voorbeschouwing etappe naar Oviedo

foto: Cor Vos

Inhoudsopgave

De sprinters hebben al veel afgezien in deze Vuelta a España, maar zaterdag krijgen de rappe mannen eindelijk weer een kans om te sprinten voor een prestigieuze ritzege. Of krijgen we toch geen massaspurt in de straten van Oviedo? WielerFlits wikt en weegt de kansen van de snelheidsduivels.


Parcours

Het is echt waar, de sprinters krijgen zaterdag eindelijk weer een kans om te vechten voor een ritzege! De veertiende etappe van San Vicente de la Barquera naar Oviedo is glooiend maar relatief vlak, zeker als we kijken naar de voorbije dagen. Tussen de start- en finishplaats ligt slechts één beklimming van derde categorie. Het lijkt dan ook een ideale etappe voor Sam Bennett, Fabio Jakobsen en de nog zegeloze Fernando Gaviria.

De renners verzamelen zich eerst in San Vicente de la Barquera, een kustplaats in de provincie Cantabrië. De veertiende etappe speelt zich grotendeels af langs de Cantabrische en Asturische kust, waardoor het toch oppassen is voor de eventueel fel blazende wind. Het parcours zelf is niet al te uitdagend, met slechts één beklimming die meetelt voor het bergklassement. Het gaat via plaatsjes als Blamori, Nueva en Colunga richting Oviedo.

Even stoppen zit er niet in voor de coureurs, want ze rijden in sneltreinvaart door La Venta’l Probe en El Infanzón naar de tussensprint in het veel grotere Gijón. Over die laatste stad valt wel het nodige te vertellen. Zo werd 46 jaar geleden oud-renner José Luis Rubiera (zesde in de Vuelta van 1999, zevende in 2001, red.) geboren in deze havenstad. Gijón is daarnaast bekend van de gelijknamige voetbalclub, tegenwoordig actief in de Segunda División.

Na de passage door Gijón trekken de renners plots naar het zuiden, wat meer de Asturische (ja, we bevinden ons inmiddels in de regio Asturië) binnenlanden in, voor een finish in het dertig kilometer verderop liggende Oviedo. De Vuelta had kunnen kiezen voor een aankomst op de beroemde Alto del Naranco, even buiten Oviedo, maar ditmaal eindigt de etappe met een vlakke finale door de straten van de hoofdstad van Asturië.

David de la Cruz won drie jaar geleden op de Alto del Naranco, net buiten Oviedo – foto: Cor Vos

Al moeten de renners eerst nog over de Alto la Madera (8 km aan 3,5%), maar dit moet geen problemen opleveren voor de rappe mannen, ook al doemt de beklimming op in volle finale. Na de top van de Madera is het nog 22,6 kilometer tot de streep in Oviedo. Genoeg tijd voor ploegen als BORA-hansgrohe (voor Bennett), Deceuninck-Quick-Step (Jakobsen) en UAE Emirates (de nog zegeloze Gaviria) om de boel te (re)organiseren.

De laatste kilometers richting het centrum van Oviedo zijn rechttoe-rechtaan door de afwezigheid van (scherpe) bochten en rotondes, waardoor we een koninklijke sprint mogen verwachten op de Calle Jovellanos, die deels bergop loopt. Drie jaar geleden koerste het Vuelta-peloton eveneens naar Oviedo, al lag de finish toen op de vermaarde Alto del Naranco. We waren destijds getuige van een dubbelslag van David de la Cruz.


Start: 12.46 uur in San Vicente de la Barquera 
Finish: 17.21-17.50 uur in Oviedo 


Favorieten

De etappe naar Oviedo is niet helemaal vlak (het is en blijft de Ronde van Spanje), maar het parcours lijkt toch niet lastig genoeg om de sprinters overboord te gooien. Daar komt nog bij dat Sam Bennett, Fabio Jakobsen en Fernando Gaviria al zo weinig kansen krijgen in deze Vuelta. De sprintersploegen zullen kortom tot de tanden toe bewapend zijn!

Sam Bennett – foto: Cor Vos

Sam Bennett heeft zich naar eigen zeggen weleens beter gevoeld, maar de manier waarop de Ier won in Alicante was ronduit indrukwekkend. De renner van BORA-hansgrohe kwam met meerdere fietslengtes voorsprong over de streep, maar in de daaropvolgende etappe naar El Puig kwam hij dan weer nét te laat om Fabio Jakobsen van zijn eerste zege in een grote ronde te houden. In Oviedo hoopt Bennett wel weer goed te timen.

Mocht de Ierse kampioen in een goede positie aan zijn sprint beginnen, dan is hij zeer moeilijk te verslaan. Al liet Fabio Jakobsen zien dat hij niet hoeft onder te doen voor zijn sprintende concurrent. Na een mislukte sprint in Alicante was het één dag later wel raak aan de Oost-Spaanse kust. Sindsdien hebben we Jakobsen niet meer aan het werk gezien, maar de Nederlandse kampioen van Deceuninck-Quick-Step is er nog altijd bij.

Fabio Jakobsen – foto: Cor Vos

Fernando Gaviria moeten we normaal in één adem noemen met Bennett en Jakobsen, maar de Colombiaanse spurter is niet bezig aan het beste seizoen uit zijn carrière. De renner van UAE Emirates moest in de Giro d’Italia nog opgeven wegens een knieblessure, waardoor hij de Tour de France moest laten schieten. De 25-jarige Gaviria moet het in deze Vuelta voorlopig doen met een derde plaats in El Puig.

Dat is toch veel te weinig voor een renner met de allure van Gaviria, al was de snelheidsduivel uit La Ceja verre van fit na een collectieve valpartij tijdens de inleidende ploegentijdrit. Gaviria heeft echter enkele dagen de tijd gehad om te ‘herstellen’, waardoor we wel wat mogen verwachten in de straten van Oviedo. Een nadeel: zijn ploeg zal wellicht niet de hele dag op kop rijden om de koers te controleren, gezien de positie van Tadej Pogačar in het klassement.

Luka Mezgec – foto: Cor Vos

Gaviria zal kortom een beetje moeten profiteren van de andere ploegen, bijvoorbeeld van Mitchelton-Scott. De Australische formatie kwam naar de Vuelta om een goed klassement te rijden met Esteban Chaves, maar de goedlachse Colombiaan heeft al veel tijd verloren. Maar gelukkig heeft de WorldTour-formatie ook nog een sprinter aan boord: Luka Mezgec. De Sloveen werd eerder al derde én vierde in respectievelijk Alicante en El Puig.

Normaal gesproken is Mezgec net niet snel genoeg om topsprinters als Bennett, Jakobsen en Gaviria te kloppen, maar er zijn al gekkere dingen gebeurd in deze Vuelta a España. Bovendien wisten Primož Roglič en Pogačar al voor Sloveens succes te zorgen. Inspireert dit Mezgec tot een grootse sprint in Oviedo? Let ook op de sterke Max Walscheid, die in El Puig nog werd gestraft wegens onreglementair sprinten. Neemt de Duitser revanche?

Het is moeilijk voor te stellen, maar Marc Sarreau, Jon Aberasturi en Szymon Sajnok hopen ook op een overwinning. Ze staken allemaal al eens hun neus aan het venster, maar er moet toch veel goed gaan (en verkeerd gaan bij de concurrentie) wil een van deze renners op het dagpodium staan. Trek-Segafredo rekent tot slot nog op John Degenkolb en Edward Theuns, die in Alicante nog tweede werd achter Bennett.

Edward Theuns – foto: Cor Vos

Een sterretje voor de Belg is ook wat karig, maar vergeet niet dat Theuns tijdens de individuele tijdrit nog zwaar ten val kwam, waardoor het onduidelijk is of hij wel fit genoeg is om te sprinten. Verder is het nog uitkijken naar Clément Venturini, Cyril Barthe, Jonas Koch, Edvald Boasson Hagen, Damien Touze en Tosh Van der Sande, al sprinten deze renners normaal voor een verre ereplaats.

Mochten we inderdaad een (massa)sprint krijgen, dan zullen de rappe mannen wel goed moeten timen. Op ruim zevenhonderd meter van de streep begint de weg namelijk te stijgen aan zo’n 4%, maar de laatste driehonderd meter zijn wel weer vlak.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Sam Bennett
*** Fabio Jakobsen, Fernando Gaviria
** Luka Mezgec, Max Walscheid, Marc Sarreau
* Jon Aberasturi, Szymon Sajnok, John Degenkolb, Edward Theuns

Vuelta 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

In startplaats Bilbao is het prima weer, aangezien de renners vertrekken bij een gemiddelde temperatuur van 18℃. In finishplaats Oviedo is het een paar graden warmer (gemiddeld zo’n 21℃). De kans op neerslag is nihil, al weet je het nooit helemaal zeker aan de noordkust van Spanje. De wind waait zwak tot matig aan windkracht 2 à 3. Dat betekent weinig tot geen kans op waaiers.

De koers is vanaf 15.00 uur rechtstreeks te volgen via Eurosport 1Sporza en de Eurosport Player. De NOS komt in het weekend met een livestream op de website. En op WielerFlits hoef je uiteraard ook niets te missen van de strijd om de rode leiderstrui!


Dit artikel delen:

42 Reacties

ChefSpijker 6 september 2019 om 19:01

Ik zou de slotkilometer nog maar eens opzoeken ;)

KimJungPoels 6 september 2019 om 19:17

Klopt dat wel Chef? Op PCS staat een hele steile slotkilometer, lijkt het.

Maar op het kaartje van de Vuelta zelf lijkt het helemaal niet echt omhoog te lopen. Ook niet als je op het kaartje van de laatste zoveel kilometer kijkt…

Groningen 6 september 2019 om 19:31

Welke teams gaan er rijden om de kopgroep terug te halen? DQS wellicht wel, al kan ik me voorstellen dat die iemand mee in de ontsnapping proberen te sturen. Bora waarschijnlijk ook, die hebben wel Majka hoog in het klassement, maar daarvoor zullen ze niet veel hoeven rijden. UAE zal wellicht geen kopwerk doen met het oog op het klassement van Pogacar.
Het zal er dus vooral van afhangen of er een grote, sterke kopgroep kan wegrijden, maar een sprint lijkt me niet gegarandeerd.

koos verrek 6 september 2019 om 19:52

Pcs zeg inderdaad wat heul anders, steil op ’t end! https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-a-espana/2019/stage-14/today/profiles

Jan Blokland 6 september 2019 om 19:59

Normaal gesproken een sprint. Mits, ja mits er een grote groep de ruimte krijgt. En hoeveel macht hebben dan de sprinters ploegen nog om de vluchtgroep terug te halen?

Fiets_Ventiel 6 september 2019 om 22:38

Je bedoelt ‘tenzij’ waar je ‘mits’ zegt.

mattje123 7 september 2019 om 07:09

Mits en tenzij zijn synoniemen van elkaar. Oftewel het heeft dezelfde betekenis.

Bulcke 7 september 2019 om 07:16

Dat lijken meer mensen te denken. Maar het is eerder elkaars tegenovergestelde

https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij/

Wheely 7 september 2019 om 07:59

Ja je kunt wel mits gebruiken tenzij je tenzij bedoelt, dan gebruik je tenzij, mits je dat bedoelt tenminste.

vluggejapie 7 september 2019 om 08:51

Really?! Verklaart wel een hoop. Valverde bijvoorbeeld kreeg zeker ook de opdracht ‘Flink doortrekken mits Nairo het tempo aankan’.

Welleke 7 september 2019 om 12:32

Haha @Wheely, goed uitgelegd.

chasse patat 6 september 2019 om 20:00

Laatste km loopt inderdaad a 4% gemiddeld op. Vooral het stuk vanaf de laatste km tot 300m voor de finish. De laatste hm vlakken dan weer af. Google streetview is natuurlijk een mooie bron om het zelf eens te bekijken. Zoek op Calle Azcarraga welke overgaat in de Calle Jovellanos en de finish is voor het theater.

jooprioolpijp 6 september 2019 om 20:23

Lijkt een weinig boeiende etappe te worden afgezien van de laatste paar km. Fijn dat de WF redactie daarom de voorbeschouwing opleukt met de running gag van deze Vuelta: ‘over die laatste stad valt wel het nodige te vertellen…’ Idd, een onwijs boeiende stad, een tweede divisie voetbalploeg hebben ze niet overal.

AnalistJerom 6 september 2019 om 20:43

Sluit me grotendeels bij ‘Groningen’ [6 sept. om 19:31] aan; het hangt van de sterkte van de vluchters af, maar dat is natuurlijk altijd zo. Ik denk vooral dat een sterke(re) groep überhaupt niet wegkomt en dat het (dus) een massasprint wordt. Alhoewel, ik verwacht dat er op het klimmetje van cat. 3 best nog wel een aantal sprinters af kunnen wapperen, mocht de koers hard gemaakt worden. Maar voor mannen als Mezgec, Degenkolb en Venturini moet het sowieso geen problemen opleveren.

Overigens, over Degenkolb gesproken, hij liet zich gisteren pas voor het eerst deze Vuelta zien (op het knechtwerk voor Theuns na – in de eerste week). Omdat Theuns recent gevallen is zou het me niks verbazen als de kaart Degenkolb morgen bij Trek getrokken wordt.

Stoempen 6 september 2019 om 20:44

Dat profiel op procyclingstats ziet er ook honderd keer zwaarder uit :)

west 6 september 2019 om 20:53

Als het een sprint wordt, afhangend van het profiel, dan is Mezgec wellicht de man die de afgelopen dagen het minst geleden heeft? Vandaag ook weer gewoon tien minuten voor zijn conculega's. En misschien zit ie ook wel in die Sloveense WhatsApp-groep waar de sfeer er lekker in zit?

leegloper 6 september 2019 om 21:35

Hoe gaat het met Jakobsen? Als de bergen er bij hem inhakken, is het voor DQS simpeler om iemand in de vlucht te sturen, dan met zijn allen voor Jakobsen (of anders Richeze?) te rijden. Zeker met het risico dat Jakobsen zou kunnen lossen op dat bergje.

west 6 september 2019 om 21:43

Hij is vandaag weer helemaal als laatste gefinisht samen met Richeze (en Hofstede). Dat vindt ik toch nooit zo een heel lekker signaal. Als het makkelijk gaat blijf je toch bij het groepje net voor je en verlies je niet voor je lol nog weer twee minuten op de andere sprinters…

xistnc 6 september 2019 om 21:51

Jakobsen zat na 1km van de slotklim redelijk op zijn gemak in de laatste grote bus. Hij heeft zich daarna kennelijk laten uitzakken tot bij Hofstede.

Merlinappa 6 september 2019 om 21:41

Dat klimmetje in de slotkilometer loopt nog vies omhoog, de moeite waard om op streetview op te zoeken. Daar kan je als puncheur zomaar wegrijden. Zeker geen 100% sprintrit

TijmenCamps 6 september 2019 om 22:42

Die laatste meters lopen echt nog wel steil op. Ik denk zelf dat Bennett hier topfavoriet is, voor Jakobsen is dit te zwaar. En misschien gaan mannen zoals Valverde en Roglic zich hier ook nog wel mengen.

ditisdavid 6 september 2019 om 22:43

Het stijgingspercentage tikt even de 10% aan in de slotkilometer, al zijn de laatste 200 meter weer vlak. Zal niet voor alle sprinters zijn, maar Bennett moet dit kunnen natuurlijk.

Retro Lex 6 september 2019 om 22:55

Dus de kopgroep fietst op Thomas de Gendt tempo en Het peloton daarachter met Tony Martin voor de eerste 100km En Tim de Clerq voor de volgende 50 km. Die kopgroep moet dus echt hard doorrijden en blijven samenwerken op de vele klim dingetjes.

BossaJr 7 september 2019 om 09:35

Haha, Tony Martin 100km op kop in de etappe naar Oviedo?? Dan zijn ze wel heel dom bezig bij Jumbo-Visma. De sprintersploegen mogen het opknappen; voor Jumbo-Visma mag de vlucht 20 minuten krijgen

evos01 7 september 2019 om 06:29

Wie heeft er nog wat in de benen na de etappe van gisteren?
Ik hoop op SAMMIE.VAMOS!!!

Damien Heuvel 7 september 2019 om 08:57

Pffffffff alweer zo’n oersaaie rit in het weekend. Doordeweeks kan ik enkel in de herhaling wat zien, dus dat is vaak kwestie van het grootste gedeelte door te spoelen. Ik heb s’avonds nu eenmaal geen tijd om de gehele rit terug te kijken, omdat ik er s’morgens om vijf uur weer uit moet.

Dan hoop je in het weekend toch getrakteerd te worden op twee mooie ritten, en dan krijg je zoiets !

Jammer :(

Dan maar een middagje Antwerpen doen.

dumoman 7 september 2019 om 10:59

Ik wilde net iets dergelijks typen, totdat ik jouw post zag, helemaal mee eens !

Jeroen VS 7 september 2019 om 09:43

Waarom stemmen er zoveel mensen op jakobsen als de weg omhoog loopt? Hij en bijv. Walscheid hebben dan toch geen schijn van kans

Panache 7 september 2019 om 10:22

Ik zie het Jakobsen ook niet doen hoor, maar… het is een vlakke sprint. In de laatste kilometer is er een strook van 400 meter (tussen 800-400 meter van de finish) die gemiddeld met 5-6% oploopt. Daarna is er een vlakke finish. Een puncheur kan best vooraan liggen of los komen, maar je moet die minieme voorsprong dan wel vasthouden.

nasibal 7 september 2019 om 11:36

@Panache

De sprinters moeten dan wel op die strook hun positie behouden, aangezien er daarna heel weinig tijd is om op gang te komen en weer plekken terug te winnen.

sooike 7 september 2019 om 09:43

En als je dan straks gepensioneerd bent wordt je uitkering ook nog eens jaarlijks verminderd. Je hebt twee troostjes: je kunt dan eindelijk uitslapen en alle koersen kun je op je gemak bekijken. Het leven wordt ineens weer de moeite waard ! Sterkte !

tdola 7 september 2019 om 11:48

Vandaag een relatieve rustdag voor gesink, powless, kuss en Bennett om zo en di weer optimaal roglic te ondersteunen?
Hofstede en Martin in de ondersteuning om roglic van voren te houden!?

Maar idd de vlucht zal zegen krijgen van tjv. Dqs, bora of team gaviria zullen moeten rijden voor sprint.

wilbertdh 7 september 2019 om 12:11

De laatste 1,5 km zijn gemiddeld 3.6% volgens Google Maps.

Laatste km gemiddeld 4%, stukje 700-400m voor de finish 9.5%. Dag Jakobsen en Walscheid!

jp.vanoosterhout 7 september 2019 om 12:44

hoe kom je daar nu bij het is bijna biljartvlak de laatste 20 km

wilbertdh 7 september 2019 om 13:05

Zie het profiel op pcs en de N634 op Google maps

Jean Dumas 7 september 2019 om 12:13

Die klim van derde categorie gaat Jakobsen niet overleven. Het is net op het randje of de sprintersploegen hier werk van gaan maken. Als ik Bora was zou ik het wel doen.

jp.vanoosterhout 7 september 2019 om 12:41

zien jullie nu echt een anders parcours dan ik,volgens mij is de laatste 20 km bijna vlak !

leegloper 7 september 2019 om 12:56

Heb je ook in detail gekeken of alleen het profiel van de gehele etappe? Op die laatste lijkt het ongeveer vlak ja.

jp.vanoosterhout 7 september 2019 om 13:40

geen probleem voor de sprinters

xistnc 7 september 2019 om 13:52

Als je de laatste kms op Strava als route tekent, dan zie je dat het in 750m van 180m naar 230m gaat. Dat is 6,5-7%. De laatste 400 meter is dan weer vlak.

Jakobsen lijkt me geen topfavoriet. Bennett, Gaviria, Mezgec en wellicht Degenkolb komen eerder in aanmerking.

xistnc 7 september 2019 om 16:09

Net even op slippers gedaan. Van 1300m t/m 500m is gewoon een klimmetje van 6-7%. Dan nog 300m vals plat, pas de laatste 200m zijn echt vlak.

De Cauwer neemt zijn vak serieus en kwam ook even polshoogte nemen. Hij noemde één naam: Mezgec.