Vuelta 2019: Philippe Gilbert wint turbulente waaieretappe

woensdag 11 september 2019 om 16:17
Vuelta 2019: Philippe Gilbert wint turbulente waaieretappe

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert heeft zijn tweede etappezege in de Vuelta a España te pakken. De zeventiende rit werd al vroeg uiteengeslagen in waaiers. Even leek Sam Bennett zijn favorietenrol waar te maken door de sprint vroeg aan te gaan, maar de Belg van Deceuninck-Quick Step bleek de geduldigste.


Nul, niente, nada. De afgelopen twee dagen lagen liefst zeven beklimmingen van de eerste en de buitencategorie op de route, maar in de rit van vandaag, de langste van allemaal, niet eentje. Dat wilde overigens niet zeggen dat het volledig vlak was op weg naar Guadalajara, want met 2400 hoogtemeters moest met voldoende klimwerk rekening worden gehouden. Op de open Spaanse hoogvlaktes kon bovendien de wind een belangrijke en nerveuze rol gaan spelen.

Zieke Jésus Herrada stapt niet meer op
Jésus Herrada verscheen niet meer aan het vertrek. De ritwinnaar van Ares del Maestrat is ziek en werd daardoor de achttiende uitvaller van deze Vuelta. Even voor het middaguur trok het peloton zich dan in gang voor de 219,6 kilometer lange zeventiende etappe. Vanaf de start lag het tempo meteen hoog en dat had meteen zijn consequenties, want de vooraf gevreesde waaiers werden bewaarheid. Een grote groep van ruim veertig renners maakte zich los van de rest.

Samenstelling kopgroep

flag-es Jose Joaquin Rojas, flag-es Imanol Erviti, flag-co Nairo Quintana (Movistar), flag-fr Pierre Latour, flag-fr Quentin Jauregui, flag-fr Clément Venturini (AG2R La Mondiale), flag-es Gorka Izagirre, flag-es Luis Leon Sanchez (Astana), flag-au Heinrich Haussler, flag-be Dylan Teuns (Bahrain-Merida), flag-ie Sam Bennett (Bora-Hansgrohe), flag-de Jonas Koch flag-be, Nathan Van Hooydonck (CCC Team), flag-be Philippe Gilbert, flag-it Eros Capecchi, flag-be Tim Declercq, flag-nl Fabio Jakobsen, flag-gb James Knox, flag-cz Ždenek Štybar (Deceuninck-Quick Step), flag-us Lawson Craddock, flag-co Daniel Martinez (EF Education First), flag-be Tosh van der Sande (Lotto Soudal), flag-co Esteban Chaves, flag-nz Sam Bewley, flag-au Damien Howson, flag-nz Dion Smith (Mitchelton-Scott), flag-no Edvald Boasson Hagen, flag-us Ben King, flag-no Rasmus Tiller (Dimension Data), flag-gb Owain Doull, flag-nl Wout Poels, flag-gb Tao Geoghegan Hart, flag-gb Ian Stannard (Team Ineos), flag-us Neilson Powless (Jumbo-Visma), flag-nl Wilco Kelderman, flag-de Nikias Arndt, flag-dk Casper Pedersen, flag-au Rob Power, flag-de Max Walscheid (Sunweb), flag-de John Degenkolb, flag-lu Alex Kirsch (Trek Segafredo), flag-it Marco Marcato, flag-co Juan Sebastian Molano, flag-it Oliviero Troia (UAE Emirates), flag-nl Jetse Bol (Burgos-BH), flag-es Gonzalo Serrano (Caja Rural-Seguros RGA) en flag-es Aritz Bagües (Euskadi-Murias)

In de voorste waaier was Nairo Quintana de best geklasseerde renner op de zesde plaats op ruim zeven minuten van rode trui Primož Roglič. Ook Wilco Kelderman (achtste) en James Knox (elfde) zaten van voren en waren door ploegmaats omringd. Roglič was er niet bij, waardoor Neilson Powless besloot te wachten op het peloton. Na vijftig kilometer was het verschil tussen de eerste en tweede groep al opgelopen tot ruim tweeënhalve minuut.

Door het hoge tempo moesten steeds meer renners vooraan afhaken, terwijl de voorsprong van de voorste groep steeds verder opliep. Na twee uur koers aan een duizelingwekkend gemiddelde van 47,6 kilometer per uur was de voorste groep uitgedund tot zo’n dertig renners, terwijl op de groep-Roglič al ruim vierenhalve minuut was gepakt. Met Quintana als gevaarlijkste klant vooraan konden de Sloveen en ook Tadej Pogačar en Miguel Ángel López nooit rustig aan doen.

Opnieuw uitzicht op het podium voor Quintana
Namens UAE Emirates lieten ook Marcato en Troia zich terugzakken, zoals ook Powless eerder al deed, om hun kopman bij te staan. Ook López liet zijn Astana-ploegmaats hard werken. De nood kwam aan de man met het tijdsverschil op bijna zes minuten na 120 kilometer, waarmee Quintana zelfs zou oprukken naar de tweede plaats. Op een oplopende strook verloor Fabio Jakobsen de aansluiting vooraan en de Nederlander leek daardoor uitgespeeld voor de etappezege.

foto: Cor Vos

Verrassend genoeg joeg Movistar in de laatste vijftig kilometer plots het tempo de hoogte in bij de groep favorieten. De ploegmaats van Quintana en Alejandro Valverde probeerden zo de knechten los te rijden van andere ploegen, die juist de achtervolging leidden. Daardoor was het tijdsverschil wel al teruggebracht tot onder de vijf minuten. Zo rap als de voorsprong van de eerste groep was opgelopen in het eerste deel, zo moeizaam werd die teruggebracht in het tweede bedrijf.

Bij het ingaan van de laatste twintig kilometer bleef het verschil stabiel rond 4:45, terwijl Movistar (jawel, ze voerden niet alleen de achtervolging aan, maar ook de eerste groep), Team Sunweb en Deceuninck-Quick Step het tempo vooraan bepaalden. Movistar reed in het belang van Quintana, terwijl Sunweb en Deceuninck-Quick Step het vuile werk opknapten voor hun klassementsrenners Kelderman en Knox. Daardoor liep de voorsprong even later weer wat op naar vijf minuten.

Sam Bennett rijdt zich leeg op de oplopende finale
Daarmee moest de etappewinnaar in de eerste groep worden gezocht. Deceuninck-Quick Step speelde de overtalsituatie slim uit door eerst Ždenek Štybar te laten aanvallen op twee kilometer van de streep. Met ook Sam Bennett vooraan moest de koers immers zo hard mogelijk gemaakt worden. Wout Poels ging in de tegenaanval met Philippe Gilbert en Sam Bennett in het wiel. De slotkilometer liep vies omhoog, waarna Bennett al op 550 meter voor de finish zijn sprint inzette.

foto: Cor Vos

Gilbert ging de Ierse kampioen achterna, die zich neerzette op zijn zadel op driehonderd meter van de streep. De Belg rook bloed en racete de leeg gereden sprinter voorbij op weg naar zijn tweede dagsucces van deze Vuelta. Eerder was hij namelijk ook al de beste in de twaalfde etappe met aankomst in Bilbao. Voor Bennett restte de tweede plaats. Rémi Cavagna, Dylan Teuns en Wilco Kelderman maakten de top-5 van de daguitslag compleet.

Quintana rolde als veertiende over de finish en deed daarmee belangrijke zaken in het algemeen klassement. Het peloton met daarin ook Miguel Ángel López, Alejandro Valverde, Primož Roglič en Tadej Pogačar kwam op bijna vijfenhalve minuut over de finish, waardoor de Colombiaan van Movistar opschoof naar de tweede plaats. Op Roglič moet hij weliswaar nog 2:24 toegeven, maar Valverde (op 2:48), Pogačar (op 3:42) en López (op 3:59) zijn vooralsnog gezien.

Dit artikel delen:

199 Reacties

Franco Ballerini 11 september 2019 om 16:19

Gisteren stelde ik dat TJV nog een knecht van het niveau de Plus nodig heeft omdat de rest niet goed genoeg is. Onzin, vonden @jp.vanoosterhout en @Krul. Benieuwd of ze er nog steeds zo over denken.

theking 11 september 2019 om 16:22

Inderdaad onzin. In deze rit hadden ze meer aan een extra Martin.

Romāns Vainšteins 11 september 2019 om 16:23

Eerder een Teunissen of van Aert maar die zaten net als de Plus in de tourequipe en zijn geen brzt brzt robotjes.

vevie 11 september 2019 om 16:25

Sorry, maar weer onzinnig is dit.

ghostwriter 11 september 2019 om 16:27

Vandaag is dat zelfs nog meer onzin dan gisteren. Vandaag miste ze iemand als Van Aert en niet iemand als De Plus.

MasterAJA29 11 september 2019 om 16:27

Inderdaad totale onzin. Dat was op TV misschien niet te zien, maar de Jumbo ploeg moest zich in de 1st 150km helemaal oproken. Toen waren zij namelijk de enige die reden.

Franco Ballerini 11 september 2019 om 16:27

Als het er echt om gaat, zoals eerder al in de Giro en vandaag, mag Roglic het alleen oplossen.

ghostwriter 11 september 2019 om 16:29

@Franco Ballerini
Want in de andere etappes ging het er niet echt om?

Binda 11 september 2019 om 16:30

Wat een onzin zeg. heb je vandaag de etappe wel gezien. Stellen dat er meer klimmers in de ploeg nodig zijn omdat er een waaieretappe niet vlekkeloos verliep. Dat kan je toch niet menen?

Panache 11 september 2019 om 16:36

@Franco Ballerini

Je wil heel graag een gelijk halen, maar heb je het algemeen klassement wel bekeken? De renners die ‘mogen’ klagen zijn Pogacar en Lopez. Daarbovenop is het nog altijd de eigen verantwoordelijkheid van een kopman om vóór de breuk te zitten.

Franco Ballerini 11 september 2019 om 16:39

@Ghostwriter als Movistar, Astana, of Ineos (ok, dit de laatste dit jaar minder) even goed gas geven, blijkt telkens weer dat renners als Bouwman, Tolhoek, Kuss, Gesink, Bennett, Powless lichtgewichten zijn en binnen no time moeten lossen.

AnderJ 11 september 2019 om 16:58

Is lastig je serieus te nemen als je na deze etappe zegt dat Gesink “binnen no time moet[…]” lossen. Of dat Kuss in bergetappes dat deed.

alvaro mejia 11 september 2019 om 17:01

Franco wie zou TJV dan allemaal moeten halen ter vervanging van al die lichtgewichten in jouw ogen?

Apemantus 11 september 2019 om 17:26

"Daarbovenop is het nog altijd de eigen verantwoordelijkheid van een kopman om vóór de breuk te zitten."

Kortzichtige redenatie dit. Geen van de kopmannen zat voor de breuk (behoudens Quintana als je hem tot vandaag nog tot de kopmannen wou rekenen). Men kan niet ontkennen dat Roglic als enige kopman van de topteams weer geïsoleerd zat. Team heeft tot op heden puik werk geleverd. Stuk beter dan in de Giro. Maar toch een puntje van kritiek.

Wheely 11 september 2019 om 16:20

Gilbert geeft antwoord op VdP! Wordt een mooi WK.

non-believer 11 september 2019 om 17:29

Gilbert ain't got shit on MvdP.

Brabander 11 september 2019 om 16:25

Turbulent is nog een understatement. Wel een huzarenstukje van Quick-Step zeg. Roglič rustig gebleven ondanks het toch wel geïsoleerd zitten op het eind. En wat een a-typische coup van Quintana. Memorabele etappe

Simon1 11 september 2019 om 16:39

Ja dat ze Roglic niet compleet zijn gaan roken..had er wel nog bij gemogen van mij.

Emergo 11 september 2019 om 18:25

Hekel aan Roglic ??

Romāns Vainšteins 11 september 2019 om 16:26

QS heeft deze rit toch weer eens aangegrepen op een manier die ronduit hartstochtelijk is, zo hou je koers ook tof voor jezelf,.

sooike 11 september 2019 om 16:57

Ik hoop dat Engels c.s. deze etappe ook nog eens gaan terugkijken. Blamerend optreden van JV ! Dankzij de individuele kwaliteit van Roglic blijft hij op de been. Bij een lekke band had hij de rode trui kunnen vergeten ! Wat mij betreft ploegleiding op het matje !

Derierre de la course 11 september 2019 om 21:14

Ga je dit in elk topic bij elke fout melden? Wie weet had Niermann wel de leiding vandaag?

Lord Melchett 11 september 2019 om 16:26

Fantastische etappe. Denk wel dat de ploegleider van Jumbo-Visma ontslag mag krijgen. Dit was verwacht. Dat je er dan niet bij bent met je rode trui drager is niet goed te praten.

dikkechaap 11 september 2019 om 16:29

Ik zou hem meteen ontslaan als ik jou was. Of had je het niet over de playstation?

Craig Vanderswag 11 september 2019 om 16:29

Dus jij denkt dat de ploegleiding de renners niet vooraf gewaarschuwd heeft voor de kans op waaiers?

ghostwriter 11 september 2019 om 16:30

Wat kan de ploegleider er aan doen dat de wielrenners nadat ze heel lang en hard op kop hadden moeten rijden geen energie mee overhadden?

Chris Van Uden 11 september 2019 om 16:30

Mee eens. Weer een tactische blunder van de ploegleiding.

Binda 11 september 2019 om 16:31

Helemaal gelijk heb je!!! Misschien nog beter om Roglic zelf te ontslaan, want die had niet door dat er een kans was op waaiers. Als kopman hoor je dat te weten!

Lord Melchett 11 september 2019 om 16:36

Béééééhhhhh.

Kaklu 11 september 2019 om 16:36

Eens, zodra je weet dat Quintana erbij zit de groep zsm inrekenen. Als Roglic de Vuelte wint is dat dankzij zijn ploegmaten en Astana, niet dankzij de JV ploegleiding.

sooike 11 september 2019 om 17:02

Ontslag is een groot woord, maar gefaald hebben Engels en zijn collega’s wel. Alle negatieve reacties die je krijgt op je bewering bewijzen alleen maar je gelijk. Verder dan wat sarcasme komen de geel-zwart verblinde fans niet ! Het was een blamage . Niet in een kopgroep en de complete ploeg (??) niet meer bij machte om Roglic te steunen. . Nee, dan QS, Movistar en Astane. Bijna compleet in de kopgroep ! Over tactisch inzicht gesproken ! Het had vandaag heel slecht kunnen aflopen, maar tot dat besef komen Engels en zijn collega’s vanavond in het hotel wel !

Angedelamontagne 11 september 2019 om 17:08

De ploegleiding zal wel gewaarschuwd hebben voor waaiers, maar dat volstaat niet. Dat had iedereen hier kunnen doen.
Hebben ze de ploeg op de hoogte gebracht waar het gevaar het grootst was, gezegd wie moest gevolgd worden? Was er een plan moest het toch breken. Zijn ze bij andere ploegen voor de wedstrijd gaan aankloppen om combines af te spreken? Als Hart (Ineos) de Kuss etappe hadden laten winnen, was er vandaag bijvoorbeeld geen probleem geweest.
Ploegleiding is weeral beschamend.
Zoals hierboven werd gezegd: lek en Roglic staat niet op het podium op zondag.
Moet de ploegleiding trouwens dagsucces en extra vermoeidheid bij een luitenant nastreven indien ze iedereen nodig hebben?

Apemantus 11 september 2019 om 17:51

Het jammere is dat we de breuk niet op TV hebben kunnen zien gebeuren. Als je de samenstelling van de breuk bekijkt, dan lijkt het haast wel of een paar teams iets met elkaar afgesproken hadden. Dat is geen excuus, als team met de rode trui heb je extra verantwoordelijkheid en moet je attenter koersen dan de rest.

Baukema Tomoulin 11 september 2019 om 19:33

Ik denk dat Valverde vandaag ook wel redelijk stuk zou zitten bij een lekke band. Ook ontslag voor Unzue!!

Matxin 11 september 2019 om 16:27

Quintana gaat nog een hele gevaarlijke man voor het klassement worden nu zijn ziekte helemaal over is.

vevie 11 september 2019 om 16:30

Nope, die zakt er morgen weer doorheen. As usual

madeinstars 11 september 2019 om 16:31

No way. Die staat na morgen weer gewoon vijfde.

Random wielerliefhebber. 11 september 2019 om 21:14

Je hebt gezien dat hij vandaag al niet kon volgen in de laatste 500m?

madeinstars 11 september 2019 om 16:27

Mooie rit. Uiteindelijk niks aan het handje en zelfs nog gunstig voor Jumbo. Een coup van Astana kan je nu wel vergeten morgen en ook Quintana zal wel uitgepierd zijn. Toevallig nog goedgekomen dus. Dat geluk moet je ook af en toe hebben.

Binda 11 september 2019 om 16:27

Kelderman doet toch ook erg goede zaken vandaag. Mooie dikke top 10 plek gaat eruit rollen als hij de komende dagen rechtop blijft zitten.

Krul 11 september 2019 om 17:03

Als iemand mij vooraf had gezegd dat Wilco 6e zou worden dan had ik hem niet geloofd. Majka staat er 2,5 minuut achter, dat moet te verdedigen zijn de komende etappes. Zelfs op eigen tempo verlies je waarschijnlijk niet 1,25 minuut op de laatste 2 bergetappes.

guyremgabdel 11 september 2019 om 16:28

Wat een afgang en vernedering voor Jumbo-Visma ! Roglic mag de Astana’s op zijn beide knieën danken voor de hulp of hij mocht anders zijn valiezen pakken.

dikkechaap 11 september 2019 om 16:34

Waar je Jumbo schrijft bedoel je waarschijnlijk Astana, en andersom. Lopez mag Jumbo danken dat ze zijn klassement nog een beetje hebben gered, terwijl hij zelf zijn ploeg veel te laat op kop zette.

SOPJE 11 september 2019 om 16:35

Goed verhaal, vertel me meer!

Cap 11 september 2019 om 16:59

@ds uiteraard is het in eerste instantie aan de ploeg van de klassementsleider.

Kosmonaut 11 september 2019 om 16:28

Pat’s mannen geven even een masterclass ploegenspel. Leuke etappe. Roglic/Jumbo mogen bij een eventuele winst zondag de winstpremie wel aan Astana geven.

MasterAJA29 11 september 2019 om 16:30

En Movistar aan Quick Step en Sunweb, wat een dom gelul allemaal zeg.

dikkechaap 11 september 2019 om 16:36

Astana heeft vandaag het meest verloren, en dat hebben ze grotendeels aan zichzelf te wijten. De derde week van Valverde is meestal slecht, en Lopez had dus nog een goede kans op het podium. Dat is na vandaag nog steeds mogelijk, maar niet als Quintana weer herstelt.

NDI22 11 september 2019 om 17:00

Waarom denk je dat Astana nog zoveel renners hadden op t eind? Die bleven in het begin van de etappe achterover zitten en dachten te kunnen profiteren van TJV en UAE.

NaesenO 11 september 2019 om 16:28

Kelderman 6e!!!!!!!!!!!!!!! in het ak nou, haha arme majka. En lopez wat een domoor zeg om op zo manier je podium te verliezen, die man rijdt echt zonder hersenen.

Krul 11 september 2019 om 17:04

Ligt eraan wat je domoor vind. Als de focus nog op Roglic was dan hebben ze geprobeerd hem kapot te maken wat best te begrijpen is. Als de focus was op de 3e plek dan hadden ze beter in het begin mee kunnen draaien met JumboVisma.

Tinus1984 11 september 2019 om 16:28

Quintana had echt enorm veel geluk dat qs bijna met de hele ploeg daar zat.

Geluk voor roglic nog genoeg man die heb wilden helpen en tjv

Cap 11 september 2019 om 17:00

Geluk? Dat QS daar zou zitten kon je natuurlijk van tevoren uittekenen. Als er één team zou zitten dan waren zij het wel.

HoofdIsVrij 11 september 2019 om 16:29

Wat een schitterende etappe zeg met als toppunt dat Movistar zowel vooraan als achteraan op kop gingen sleuren.

Kelderman doet goede zaken! Het zou mooi zijn als hij deze top 6 positie weet vast te houden. Al bleek Makja telkenmale de betere klimmer.

guyremgabdel 11 september 2019 om 16:31

Ja, dat is de klucht van de dag.

Apemantus 11 september 2019 om 18:06

Zodra Addy Engels wat zegt in de pers gaat het altijd fout. Lopende jinx die man.

FDJ 11 september 2019 om 16:30

Nairo zal er de eerstvolgende bergrit wel weer afliggen. Zo gaat dat in de Tour ook met hem als hij een rit gewonnen heeft.

Samlambeej 11 september 2019 om 16:31

Jumbo Visma op hun plekkie gezet.

FDJ 11 september 2019 om 16:35

Vooral Astana en UAE… Die hebben er ineens een man bij voor de podiumplaatsen.

non-believer 11 september 2019 om 17:28

Ja, plek 1. Daar waar ze voor de etappe ook al stonden.

nafnikleb 11 september 2019 om 16:31

Wat een etappe! Eind van de dag is de schade voor Roglic 24 seconden. Not bad.

madeinstars 11 september 2019 om 16:32

Ja en feitelijk 24 seconden op iemand die er morgen toch rap weer doorheen zakt.

sooike 11 september 2019 om 17:19

Ja, op die manier kun je alle gemaakte fouten maskeren. Durf eens kritisch te zijn op wat er echt had kunnen gebeuren met de rode trui van Roglic !

Emergo 11 september 2019 om 18:32

Wat als er iets had kunnen gebeuren, tja dan had misschien de aarde wel niet bestaan.
War er gebeurd was weten we nu en de rest is geschiedenis het het vervolg daarop zien we morgen.

Lalsacien 11 september 2019 om 18:42

Dit maakt het wielrennen toch leuk! Ik wil helemaal niet dat JV een SKY 2.0 wordt…
Overheersende ploegen is de doodsteek voor de aantrekkingskracht en spanning in de koers.

RLM 11 september 2019 om 16:32

Leuk dat Valverde Quintana de zege gunt, een echte kampioen!

dikkechaap 11 september 2019 om 16:32

Ongelukkige dag voor Jumbo, maar als er niemand van de eerste 5 meezit hoef je normaal gesproken niet meteen te reageren. Een grote fout kan je het dan ook niet noemen, en de gevolgen zijn relatief klein. Astana en UAE daarentegen hebben een zeer beroerde dag gehad. Die hebben beiden veel te lang gewacht, wellicht in de hoop om Roglic nog een hak te kunnen zetten.

Arema Pro Cycling Team 11 september 2019 om 16:32

Morgen zal er wel groep wegrijden, die vandaag niet mee reden en 15 minuten pakken.

Jan 11 september 2019 om 16:32

over premies gesproken.
ik denk zomaar dat er zo links en rechts wat bankrekeningen gespekt worden.

platteprijs 11 september 2019 om 16:32

Waar was Ineos in de finale? Met zijn vieren erbij en Poels als eerste van dit viertal pas op 15e plek.

Sammysosa 11 september 2019 om 16:43

Waarom zitten ze überhaupt mee? Hart kan nog een bergtrui pakken, die is energie aan het verspillen. Geen van die mannen heeft iets geprobeerd de laatste 10km, ik begrijp het niet.

NDI22 11 september 2019 om 17:29

Ergste is nog dat die bijna de gehele dag mee gedraaid hebben. Voor helemaal niks.

KennyKlimmen 11 september 2019 om 16:33

Beautiful. It aint over till its over…. Me like…

vevie 11 september 2019 om 16:33

Zoals altijd heb je weer teveel mensen hier die roepen om te roepen. Voor Roglic is er niet eens echt nog wat aan de hand. Je kunt eerder zeggen dat Astana eerder had moeten rijden voor Lopez. Of zij onderschatten Quintana en denken, zoals ik ook, dat hij morgen toch weer een klap krijgt. Jumbo heeft gwn gedaan wat ze kunnen. Hebben erachteraan gereden en uiteindelijk zijn je mannen opgerookt.

jooprioolpijp 11 september 2019 om 17:56

+1
Opmerkelijk hoeveel mensen het een fundamenteel falen van de ploeg(leiding) vinden dat TJV niet gewoon de hele dag de hele koers controleert. Tja.

Olly 11 september 2019 om 16:33

Wat een geweldige etappe dit!.
Majka ook een jasje uitgedaan, dat is gunstig voor Wilco.
Astana gaat werken voor Roglic, om Lopez alsnog op het podium te krijgen.
Roglic en Pogacar blijven elkaar gewoon helpen komende dagen.
En TJV is weer ff terug op aarde. Ik heb mijn twijfels bij het tactisch beleid (als ze al beter konden)
Ik kan niet wachten op morgen :-)