Vrouwen verdienen meer dan mannen in Yorkshire

Vrouwen verdienen meer dan mannen in Yorkshire

foto: ASO

donderdag 24 maart 2016 om 16:04

Een opvallende primeur van de organisatie van de Tour of Yorkshire. Bij de vrouwenkoers is er namelijk meer prijzengeld te verdienen dan bij de versie voor de mannen. “Het doel was altijd om de meest lucratieve vrouwenkoers van de wereld te organiseren”, vertelt Sir Gary Verity.

Gelijkheid
De Tour of Yorkshire is bij de vrouwen een eendagskoers van 1.2-niveau, terwijl er bij de mannen drie etappes op het programma staan. De winnares bij de vrouwen krijgt door een deal met supermarktketen Asda liefst €20.000 aan prijzengeld, terwijl er bij de mannen maximaal 14.000 euro te verdienen is. Dan moet diegene wel alle etappes en het eindklassement op zijn naam brengen. “Het vrouwenwielrennen vraagt om drie dingen: hetzelfde parcours als bij de mannen, dezelfde media-aandacht en financiele gelijkheid. Wij hopen aan deze drie volkomen logische criteria te kunnen voldoen. Wat ik gewoon niet wil, is dat mijn dochter straks tegen mij zegt: ‘Pap, ik wil wielrenster worden’ en dat ik moet zeggen: ‘Maar hoe ga je dan geld verdienen?'”, motiveert Verity zijn beweegredenen.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Netraam 24 maart 2016 om 16:08

Met de schuinliggende salarissen, prijzengeld en sponsordeals die normaal gesproken het verschil maken, durf ik wel te zeggen: Goede zaak.
EDIT: Hoewel, het gaat natuurlijk niet om Vos vs Contador of Armitstead tegen Nibali, maar om de onderkant van het peloton. En daar zitten toch een aantal dames die naast het fietsen een normale baan moeten houden, meer iig dan bij de mannen.

petoi 24 maart 2016 om 16:13
Quote:
De Tour of Yorkshire is bij de vrouwen een eendagskoers in de nieuwe Women’s WorldTour

Uhm is een 1.2 koers

20.000 => iets minder dan 19.000

Noud89 24 maart 2016 om 16:18

Ik blijf gelijkheid der sekse om gelijk te zijn maar raar vinden. Lijkt mij dat het gewoon afhankelijk moet zijn van de interesse die er is in de discipline. Bij tennis is er ook meer interesse in mannen tennis over het algemeen, maar moet dat ook altijd maar precies gelijk zijn. Dat begrijp ik nooit echt.

jobo14 24 maart 2016 om 16:24

Gelijkheid is inderdaad niet mogelijk door het verschil in kijkcijfers/publiciteit/aandacht. Dan is het gewoon moeilijk om de sponsoring op orde te krijgen. Zal dus eerst nog meer op tv moeten worden uitgezonden, wil het op gelijke tred komen qua financien als het mannen-wielrennen.

Danny81 24 maart 2016 om 16:27

Als het echt gelijk moet zijn, dan ook all the way en dan moeten ze gewoon maar bij de mannen mee doen. Als dat niet kan omdat het niveau toch lager ligt dan is het ook niet gek dat het prijzen geld afwijkt.

KnightBiker 24 maart 2016 om 16:34

Gelijkheid bij wielrennen in prijzengelden moet niet zo moeilijk zijn, want de prijzengelden zijn bij wielrennen toch erg laag in verhouding met andere sporten.
(in tegenstelling tot tennis is het prijzengeld zelden een factor in het salaris van een wielrenner)

Daar zit hem tevens het probleem met het verdien model in wielrennen: er is alleen sponsorgeld omdat er geen stadion te vullen is waar entree gelden gevraagd kunnen worden.

squadra 24 maart 2016 om 16:43

@Noud89 – volledig mee eens. Bij tennis is de verhouding erg krom. Mannen moeten meer sets winnen en er is veel meer tegenstand. De meeste topvrouwen in het tennis zijn binnen twee sets en binnen het uur klaar, terwijl de meeste mannen toch veel langer op de baan staan en er meer voor moeten vechten.

reusjen 24 maart 2016 om 17:01

Ik zie het nut hier niet echt van in. De vrouwen die dit geld gaan oprapen zijn niet de vrouwen die het met een schamel salaris moeten doen. Als je zo graag de moraalridder uit wilt hangen stop dat geld dan in een wielerploeg zodat ze een normaal salaris verdienen.

Rondo 24 maart 2016 om 18:27

Wel een leuk idee, misschien dat andere organisaties hier een beetje een voorbeeld aan kunnen nemen. Misschien krijg je zo op den duur ook meer kwaliteit in het dames peleton. Kan me voorstellen dat er nu dames uit andere sporten het wielrennen intressanter gaan vinden.

Fritsie 25 maart 2016 om 14:07

Het fundamentele probleem is denk ik gewoon dat bij de vrouwenversie van een topsport gewoon alles langzamer gaat waardoor het gewoon minder spectaculair is. En dit zal nooit veranderen. Bovendien is het merendeel van de sportvolgers nog altijd man, kijk maar naar gemiddelde wielerflitser.
De enige sport waarvan ik vind dat de vrouwenversie leuker is dan de mannenversie is volleybal, omdat daar de ballen minder hard geslagen worden waardoor er nog veel spannende rally’s ontstaan.

Romāns Vainšteins 25 maart 2016 om 14:09

Goed zo. Mag wel eens.

Lalsacien 25 maart 2016 om 14:16

@Squadra Het argument dat mannen meer sets moeten winnen geldt maar voor 4 toernooien in het jaar en de Davis Cup!

Headlines

Materiaalzone

Populair