Vrouwen betwisten eendaagse La Course 2018 op 17 juli

Door , dinsdag 17 oktober 2017 om 16:38

Foto: ASO

De vijfde editie van La Course zal volgend jaar plaatsvinden op dinsdag 17 juli. Dit werd bekendgemaakt tijdens de presentatie van het Tourparcours in Parijs. Ook zal de vrouwenwedstrijd weer worden teruggebracht naar één dag.

Net als dit jaar zullen de vrouwen een bergrit voorgeschoteld krijgen. Waar ze afgelopen juli finishten op de Col d’Izoard, is voor de komende editie een 118 kilometer lange rit uitgetekend van Annecy naar Le Grand-Bornand. De finale van de etappe is identiek aan de finish bij de mannen, die op dezelfde dag een 159 kilometer lange bergetappe zullen afwerken. Dit betekent dat de Col de la Romme (8,8 km aan 8.9%) en de Col de la Colombière (7,5 km aan 8.5%) in de finale als scherprechters zullen fungeren.

Een verandering ten opzichte van dit jaar, is dat de vijfde editie uit slechts één etappe zal bestaan. Dit jaar reden de rensters – naast een 67 kilometer lange rit met aankomst bergop op de Izoard – ook nog een 22,5 kilometer lange individuele achtervolging van en naar Marseille. Beide etappes leverden Annemiek van Vleuten als winnares op.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Cayolle 17 oktober 2017 om 16:42

Op zich lijkt me dit wel een mooie etappe, maar dit is wel een stap terug, natuurlijk. Waar je denkt aan uitbouwen tot een meerdaagse koers (bijv. 3 dgn of een week) gaan ze weer terug naar een eendaagse. Is er ook een motivatie gegeven?

Bertvd 17 oktober 2017 om 16:52

Treurig dit. Maak er toch eens een fatsoenlijke rittenkoers van. Die ASO zakt uit elkaar van het geld, maar een fatsoenlijke koers voor vrouwen organiseren, ho maar.

Slurpie Blauw 17 oktober 2017 om 17:06

Absoluut gelijk, Bert. La Course moet gewoon een week duren, slecht voor het vrouwenwielrennen deze gang van zaken.

schipperaar 17 oktober 2017 om 17:06

Enige manier voor meer aandacht is gelijk starten met de mannen en gewoon zelfde parcours, zal die asoos wakker schudden, in en in triest weer.

rahimns 17 oktober 2017 om 17:08

Edit: Uiteraard moet dat identiek zijn. Dank!

ChefSpijker 17 oktober 2017 om 17:11

De kijkcijfers afgelopen Tour zullen wel tegengevallen zijn. Stond ook bijna geen kip op de Izoard toen de dames er omhoog reden. Natuurlijk kan de ASO het zich prima veroorloven, maar waarom zouden ze geld pompen in zo’n evenement als het (te) weinig oplevert? Dameswielrennen is toch geen liefdadigheidsproject.

Bertvd 17 oktober 2017 om 17:18

@ ChefSpijker: waarom lukt een Giro Rosa dan wel?

schipperaar 17 oktober 2017 om 17:19

@chef
Kijkplezier zal best oplopen als mannen bergop gepasseerd worden door vrouwen. Alvorens te incasseren zal je eerst moeten investeren.

girardengo 17 oktober 2017 om 17:28

Ik had een uitbouw tot bijvoorbeeld drie dagen verwacht, maar het is in ieder geval een bergrit, beter dan een vlak criterium.

SteelHorseCowboy 17 oktober 2017 om 17:35

Dit is beschamend. Het is tijd voor een volwaardige Tour voor vrouwen. Minstens een week.

Poeksel 17 oktober 2017 om 18:02

Jammer, ik vond het experiment van dit jaar best interessant.

ChefSpijker 17 oktober 2017 om 18:14

Bertvd >>> Dat vraag ik me ook af. Die Giro Rosa is toch ook helemaal niet live op tv? Misschien lokale autoriteiten/bedrijven die er veel geld in stoppen?

Lalsacien 17 oktober 2017 om 19:25

Ik snap de klaagzang tegen de ASO niet.
Er is al een ronde van Frankrijk voor vrouwen.
La Route de France Féminine Internationale.
Waarom dan nog eentje? Zo ga je in elkaars vaarwater zitten. Terecht van de ASO dat ze er niet nog eentje organiseren.

SolitaryShell 17 oktober 2017 om 22:22

Die is dit jaar niet eens verreden.

En als je dit vorig jaar als koninginnerit in je rondje stopt, terwijl je al jaren de koers organiseert, ben je het ook niet waard om als een soort Tour de France voor vrouwen door het leven te gaan.

Lalsacien 17 oktober 2017 om 22:52

@SS niet verreden omdat de UCI de wedstrijd niet op waarde schat….

Kosmonaut 18 oktober 2017 om 00:54

Stelletje moraalridders…. Kunnen allemaal wel lekker gaan zeuren over de ASO maar dit is gewoon business. Alsof je zelf wanneer je een bedrijf runt gaat investeren in iets wat niet of nauwelijks rendement oplevert…. Dat vrouwenwielrennen is gewoonweg commercieel gezien (nog) niet interessant genoeg. Bovendien heeft het nog een te hoog ”schaats gehalte”, waarmee ik bedoel dat de top veel te smal is, hoop NL’se toppers en wat verdwaalde buitenlandse toppers. Ik heb geen idee van de kijkcijfers, maar de beelden van langs de weg spraken in ieder geval boekdelen. Zowel in Marseilles als op de Izoard, stonden er bijna meer politiemensen dan supporters langs de weg….

Tuurlijk zou een meerdaagse bijdragen aan mondialisering van het vrouwenwielrennen, maar zoals ChefSpijker ook al zei, de ASO is geen liefdadigheidsinstelling.

EmPeHa 18 oktober 2017 om 07:48

De rit is wel langer dan die van dit jaar. Dat is wel winst.

Guushovd 18 oktober 2017 om 10:38

Ik denk dat het voor het kleine vrouwenpeloton nog niet echt een goed idee is om een drie weekse koers die (een groot) deel van het mannenparcours rijdt voorgeschoteld te krijgen. Maar beginnen met bijvoorbeeld een 5 daagse van (een deel van) de laatste ritten van de mannen in de tour zou toch moeten kunnen. Ook interessant voor de volgers en voor het publiek langs de weg. Lijkt me financieel ook interessant. Dus waarom niet?

Hoebele 18 oktober 2017 om 10:55

@Lalsacien Niet op waarde schat? De Franse rittenkoersen staan niet bepaald bekend om hun goede organisatie. Ze zijn niet voor niets nog geen WWT. Drie van de vier rondes (Route de France, Tour de Bretagne, Trophée d’Or) werden vorig jaar niet georganiseerd, alleen Tour de l’Ardeche ging wel door. Vanwege een ‘conflict’ met de UCI; nee de UCI wilde hen verschuiven op de kalender en daar gingen ze niet mee akkoord en het typisch Franse arrogante antwoord is: dan organiseren we toch gewoon niet.

@Kosmonaut Dit heeft niets met moraalridders of liefdadigheid te maken, maar met gelijke rechten. Vergeten dat het 2017 is? En als er geen volwaardige koersen zijn, geen TV-uitzendingen, dan komen er ook geen meisjes op het idee wielrenster te worden, komt er geen aanwas, blijft het niveau stagneren, komen er geen sponsoren, blijven de meeste rensters afhankelijk van een (bij)baan enz. enz.

@chef Veel geld in de Giro Rosa stoppen? De winnares krijgt maar 1000 euro, niet de etappewinnares maar de eindwinnares. Een uitgebreide samenvatting wordt in Italië uitgezonden direct na de Tour-etappe, dus met name interessant voor Italiaanse sponsoren.

Lalsacien 18 oktober 2017 om 13:07

@Hoebele typisch Franse arrogante antwoord???
Want je hebt bij het overleg gezeten???
Ik kom vaker arrogante landgenoten tegen dan arrogante Fransen…

ChefSpijker 18 oktober 2017 om 13:48

Ik had veel argumenten verwacht in deze discussie, maar grijpen naar 'gelijke rechten' vind ik wel een beetje apart. Alsof de ASO aan het discrimineren is. Als je dan toch gelijke rechten aanhaalt, kun je ook afvragen waarom de dames dan geen WK (en andere wedstrijden) van 200+ km hoeven te doen. Als je dan toch vindt dat dames gelijkgesteld moeten worden aan de heren… dat ze er dan 2 uur langer over doen maakt niet uit. Een vrouwenmarathon gaat immers ook over dezelfde afstand als die van de heren.