VOW ontgoocheld over afwezigheid politiebegeleiding: “Wielersport juist deel van de oplossing”
foto: Cor Vos
woensdag 27 november 2024 om 14:25

VOW ontgoocheld over afwezigheid politiebegeleiding: “Wielersport juist deel van de oplossing”

Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen. Dit vanwege een tweedaagse NAVO-top in Den Haag. Deze mededeling van de Landelijke Eenheid van de politie is hard aangekomen bij de Vereniging Organisatoren Wielerwedstrijden (VOW). De VOW stelt in een persbericht dat de wielersport ‘niet het kind van de rekening’ mag zijn, omdat het juist ‘deel van de oplossing’ is.

“De inzet van de politie bij de NAVO-top is gericht op het rijdend beveiligen van alle hoogwaardigheidsbekleders die zich in Nederland over de weg moeten begeven”, begint Joost van Oostrum, voorzitter van de VOW, zijn uitleg. “Voor deze begeleiding zijn veel specifiek daartoe opgeleide motoragenten nodig, juist de motoragenten waar een groot gebrek aan is. Wielerwedstrijden zijn voor deze groep motoragenten erg geschikt om vaardigheden te onderhouden en die motoragenten – die deze begeleiding nog niet mogen uit te voeren – bij wielerwedstrijden daartoe op te leiden.’’

Historische betekenis
De VOW, die zestig wielerwedstrijd vertegenwoordigt in Nederland, wijst erop dat de inzet van politieagenten de laatste vijf jaar al met ‘ruim vijftig procent’ is gereduceerd. De wedstrijden die nog gebruikmaken van politiebegeleiding zijn van ‘historische betekenis voor de wielersport’, klinkt het.

Daarbij worden de Ster van Zwolle, Omloop der Kempen, Ronde van Limburg, Ronde van Overijssel en de Ronde van de Achterhoek als voorbeelden aangehaald. Veel van deze wedstrijden zouden zonder politiebegeleiding niet plaats kunnen vinden in 2025 en ‘wellicht niet terugkeren op de kalender’, kijkt de VOW al verder in de toekomst. “Een verdere verschraling van de wielerkalender dreigt.”

Nadelen van lokale omlopen
Het rijden op lokale omlopen is niet voor iedere organisatie een oplossing, stelt de VOW. Hier zitten namelijk enkele nadelen aan, bijvoorbeeld voor de verkeersdruk op omwonenden. Ook zouden er veel burgermotards ingehuurd moeten worden voor deze begeleiding. De VOW heeft berekend dat het kostenplaatje voor wedstrijden hierbij ‘in de meeste gevallen’ met 10.000 tot 20.000 euro extra oploopt, terwijl organisatoren de afgelopen jaren al te maken hadden met ‘forse kostenstijgingen’.

Daarnaast hebben burgermotards niet dezelfde bevoegdheden als de politie, benadrukt de VOW. De vereniging hoopt dat daar verandering in komt na de succesvolle pilots in 2024. Hiervoor is een wetswijziging voor nodig.

‘’De hoop is gevestigd op de goede samenwerking die veel wielerwedstrijden met hun regiopolitie hebben”, aldus Van Oostrum. “Daarbij is vaak sprake van maatwerk en dit verloopt in veel regio’s zeer succesvol. Mijn hoop is erop gericht dat regionale politiekorpsen samen met organisatoren op regionaal niveau met elkaar om tafel gaan om in 2025 dit soort wedstrijden overeind te houden. Ik heb daar veel vertrouwen in.”

RIDE Magazine
RIDE Magazine