Voormalig Sky-arts Freeman bekent bestelling testosteronpleisters

dinsdag 29 oktober 2019 om 15:46
Voormalig Sky-arts Freeman bekent bestelling testosteronpleisters

foto: Cor Vos

Richard Freeman – de voormalige dokter van Team Sky – heeft vandaag voor het medisch tribunaal van Manchester bekend dat hij in mei 2011 testosteronpleisters heeft besteld voor de ploeg en British Cycling. Eerder liet Freeman nog weten dat het om een verkeerd bezorgd pakketje ging.

Het onderzoek naar de medische handel en wandel van de omstreden Freeman zou op 6 februari in Manchester beginnen, maar de zaak werd voor lange tijd uitgesteld wegens de afwezigheid van Freeman, die lange tijd kampte met een depressie. De zaak ging vandaag eindelijk weer verder met een eerste zitting.

Mary O’Rourke – de advocate van Freeman – vertelde tijdens de zitting dat haar cliënt veel leugens heeft verteld in de zaak, maar dat hij nu klaar is om de waarheid te vertellen. Freeman laat in een verklaring weten dat hij wel degelijk de bestelling heeft geplaatst en aangenomen, maar dat de testosteronpleisters niet bedoeld waren voor atleten.

Freeman zou de pleisters hebben besteld voor een staflid van British Cycling. Het tribunaal zal zich nu buigen over de oude en nieuwe verklaringen van het kamp-Freeman. Het laatste verhoor zal normaal gesproken plaatsvinden op vrijdag 20 december.

Dit artikel delen:

39 Reacties

rahimns 29 oktober 2019 om 16:04

Blijkbaar is liegen nog niet helemaal uit zijn systeem…. misschien hem dwingen de naam te noemen van dat staflid. Het verhaal rammelt nog aan alle kanten.

Kirsipuu 29 oktober 2019 om 17:51

Schijnt om ene ‘Wradley Biggins’ te gaan…

HennieK 29 oktober 2019 om 20:39

@Kirsipuu: Ik lig onder mijn stoel van het lachen +1

Wradley Biggins 29 oktober 2019 om 22:37

Ik ontken alles!

dikkechaap 29 oktober 2019 om 16:11

“heeft besteld voor de ploeg en British Cycling.”
Waar zegt hij dat hij testosteronpleisters heeft besteld voor Sky (“de ploeg”)?

Verder natuurlijk extreem ongeloofwaardig, en bovendien hondsbrutaal om zoiets op het hoofdkwartier af te laten leveren.
Waarschijnlijk vooral gebruikt voor British cycling, baancoureurs hebben meer profijt van testosteron.

nummer3 29 oktober 2019 om 16:14

Heb jij zijn bekentenis gehoord of gelezen dan?

dikkechaap 30 oktober 2019 om 11:23

@nummer3
Nee, maar hier kun je wel meer informatie over zijn bekentenis lezen: https://www.cyclingnews.com/news/freeman-to-admit-to-medical-tribunal-that-he-lied-about-testosterone-patches/

@redactie
Waarom laten jullie staan dat hij de pleisters voor de ploeg heeft besteld? Dat onkent hij juist in alle toonaarden.

kaalpani 29 oktober 2019 om 16:18

Waarschijnlijk zijn de pleisters voor een kinderziekenhuis is Rusland geweest (LOL)! wie oh wie weet waar ik naar verwijs!!

Scott Sunderland 29 oktober 2019 om 16:37

Iedereen van de voormalige TVM wielerploeg wenst hier niet op in te gaan….

Fast Freddy 29 oktober 2019 om 16:24

Oe, hij heeft de verkeerde leugens verteld. Hij was er ziek van. Nu volgen de goede!

west 29 oktober 2019 om 16:27

Je kan het allemaal nog zo minutieus plannen en alles tot op het marginaalste gaintje in de klauwen houden, er is altijd wel één flapdrol die zich niet gewoon aan het plan kan houden.

Romāns Vainšteins 29 oktober 2019 om 16:39

De dope was voor mijn hond ja.

Dit soort ontiegelijke bullshit moet je alleen maar pikken als er dik voor betaald wordt lijkt me.

girardengo 29 oktober 2019 om 16:46

Sky in de problemen? Ben ook benieuwd hoe Ineos hiermee omgaat. Het geeft aan dat het dopingprobleem gewoon is blijven bestaan, alle nuanceringen en verbeteringen ten spijt.

LucasR 29 oktober 2019 om 17:14

We hebben het hier over iets dat plaatsvond in 2011, en jij meent op basis hiervan te concluderen dat “het dopingprobleem nog steeds bestaat”?

girardengo 29 oktober 2019 om 17:50

Ik zou het tegendeel niet graag willen beweren. Ik maak me geen illusies. Actuele voorbeelden zijn er genoeg (breder bekeken dan wielrennen, want dat is me een te beperkte blik).

Ricardo Otxoa 30 oktober 2019 om 10:13

@LucasR

Haal alsjeblieft je kop uit het zand. Beweren dat het wielrennen schoon is hetzelfde als beweren dat de aarde plat is.

vincenzo 29 oktober 2019 om 16:50

De pleisteraffaire stamt uit mei 2011. De foto bij het artikel, die Froome en Wiggins toont, lijkt mij van later datum (juli 2012?). Is dat wel gepast?

thorsen 29 oktober 2019 om 17:11

Deze foto is natuurlijk van de befaamde Vuelta.

Hup Bauke!

Emergo 29 oktober 2019 om 16:59

Testosteron voor een lid van de staf of een staflid… euh

Tom Opheij 29 oktober 2019 om 17:10

Wij als forumleden mogen geen insinuaties maken, maar het plaatsen van deze foto is toch hetzelfde…

leegloper 29 oktober 2019 om 22:17

Precies, Wiggins ziet op die foto de bui al hangen.

vincenzo 29 oktober 2019 om 17:10

En wordt nu ook duidelijk wat er echt in het pakketje zat dat Wiggins toegezonden kreeg op de laatste dag van het Criterium du Dauphiné van 2011?

jooprioolpijp 29 oktober 2019 om 17:48

Toch vakwerk in de zin dat niemand ooit iets van abnormale testosteron-waarden heeft laten zien bij controles of schommelingen in het bloedpaspoort. Ook zorgwekkend.

Samlambeej 29 oktober 2019 om 19:35

Het is al 25 jaar aan de ploegen met een dokter voor een kwart miljoen op de loonlijst.

jacco4 29 oktober 2019 om 18:01

Bauke Mollema wint alsnog de vuelta 2011 en Tom Dumoulin de giro van 2018. Zal er wel niet van komen maar toch leuk om te schrijven. Geef maar eens aan dat als een renner clean blijft dit op zich al veel respect verdient.

Covadonga 29 oktober 2019 om 20:31

Ja, want jij steekt je hand in het vuur voor een schone Mollema en Dumoulin?

Cyclinglife 29 oktober 2019 om 18:32

Leuk, allemaal. Maar ineos en british cycling kunnen ze hier niet direct mee pakken. Pas als ze hem op persoonlijk titel kunnen pakken kan het engelse OM erover gaan nadenken of ze toch nog ergens een opening hebben voor een zaak tegen hen.

FritsvanHoefelen 29 oktober 2019 om 19:05

De nieuwe waarheid

Samlambeej 29 oktober 2019 om 19:37

Die Freeman wordt dalijk nog ontoerekeningsvatbaar verklaard.
Boek -> depressie -> 180° kering -> —

HennieK 29 oktober 2019 om 20:44

Hij heeft ze op marktplaats verkocht aan een Texelse vrees ik….

Paul Bus 29 oktober 2019 om 20:49

Alle overwinningen van Sky de prullenbak in jippie ga hier kaarsjes voor branden

john 30 oktober 2019 om 08:29

Och moet me dit versteld doen staan ,nee helemaal niet .Gooi die smerige beerput maar eens open, dan raken er twee de Tour zegens kwijt

Marik 30 oktober 2019 om 10:54

Opdoeken die hele ploeg daar. Gewoon hetzelfde principe als in de Armstrong periode: een vernuftig systeem dat in het hele DNA van de ploeg zit.

Giekes 30 oktober 2019 om 10:55

Testosteronpleisters is een beproefde methode die in de jaren negentig veelvuldig toegepast werd. ’s morgens pleister, hard trainen, testosteron als ‘compensatie’ voor low-carb regime, hele dag fiets op en ’s avonds test je blijkbaar niet meer positief.

Ideaal voor Teide-trainingskampen.

vanSpringel 30 oktober 2019 om 12:49

Waar zou je die kunnen bestellen ?

jacco4 30 oktober 2019 om 12:04

Je kunt nooit zo maar renners beschuldigen. Echter als er bij een ploeg voortdurend rookgordijnen moeten worden opgetrokken, ben ik een stuk kritischer. Tom Dumoulin en Bauke Mollema zijn nooit in een verdacht hoekje geplaatst. Geraint Thomas heb ik ook nooit iets verdachts van gehoord. Dus we moeten bij de feiten blijven. Niet alle renners staan stijf van de doping. Door de last van het verleden moeten we niet iedereen zomaar gaan beschuldigen. Bij Sky, is gebruik salbutamol bewezen, ik ben zelf astma patient en mag dit medicijn hooguit 4 keer per dag gebruiken. Zo onschuldig is salbutamol niet. Nu het verhaal rondom Wiggins is ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Dat zijn ook feiten.

Giekes 30 oktober 2019 om 14:46

Thomas:

“From six to ten, the circumstantial evidence of possible doping was “overwhelming”. According to the paper, some of the riders located to the top of list have already been singled out by the biological passport and evaluated by the panel of nine experts, even if no procedure was opened. “Still, some of the files’ commentaries are damning. Recurrent abnormal profiles, enormous fluctuations, identification of the used doping product and means of administration…” wrote L’Equipe’s anti-doping expert journalist Damien Ressiot.”

6 Linus Gerdemann, Christian Knees, Egoi Martínez, Alessandro Petacchi, Francesco Reda, Mauro Santambrogio, Geraint Thomas

https://www.cyclingnews.com/news/ucis-suspicious-list-leaked-from-2010-tour-de-france/

jacco4 30 oktober 2019 om 18:37

Giekes bedankt voor je toevoeging. Al weer bijgeleerd. Jouw verhaal onderstreept dat Sky(Ineos) als team, best meer onder de loep genomen mogen worden.
Wilt zeker niet zeggen dat alle renners van Sky verdacht zijn.

HF2013 30 oktober 2019 om 20:19

Verrassend. Geef het nog een paar jaar en we zijn nog wijzer. The story continues… en dat al sinds de uitvinding van wielrennen.

Vroeg me nav dit artikel af hoe het met een ander pareltje van British Cycling gaat, mevrouw Armitstead. Even haar CV erbij gepakt, maar sinds de dopingschijnwerpers op haar gericht staan, wint ze toch een stuk minder. Het één heeft ongetwijfeld niks met het ander te maken. Maar dat was ook zo’n apart verhaal in 2016/2017.

Headlines

Materiaalzone

Populair