Voorjaarskopmannen Jumbo-Visma via trainingskamp naar klassiekers

dinsdag 12 maart 2019 om 11:43
Voorjaarskopmannen Jumbo-Visma via trainingskamp naar klassiekers

foto: Cor Vos

Wout van Aert, Taco van der Hoorn en Danny van Poppel zijn geen van allen door Jumbo-Visma opgenomen in de selecties voor Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico. “Ze volgen een alternatieve route richting de Vlaamse klassiekers”, zegt ploegleider Merijn Zeeman vandaag in Het Laatste Nieuws.

Van Aert, Van der Hoorn en Van Poppel kiezen voor een trainingskamp in Spanje om zich voor te bereiden op de grote Vlaamse voorjaarskoersen. Normaliter had ook Timo Roosen vandaag naar  Spanje moeten vliegen, maar ondervindt nog altijd hinder van een knieblessure. Mogelijk sluit hij later deze week aan.

“Hoger niveau na trainingsblok”
“We hebben in het verleden gemerkt dat sommige renners vermoeid uit die rittenkoersen durven komen, zeker als het slecht weer is, zoals nu in Parijs-Nice”, vouwt Zeeman het plan uit de doeken. “Wij denken dat ze straks een hoger niveau gaan halen na een stevig trainingsblok.”

Met deze alternatieve route is succes niet gegarandeerd: “Het is de eerste keer dat we zoiets doen met onze renners. Maar nee, dit is geen experiment. Wij volgen ons buikgevoel en onze ervaring. Met trainingen kan je dezelfde intensiteit halen als met koersen, maar je kan de invulling beter programmeren.”

Milaan-San Remo is een goede prikkel
Voor Van Aert en co. wordt de eerstvolgende koers Milaan-San Remo. “Je zou kunnen zeggen dat we daarin met een groep vrijbuiters starten, maar dat is niet helemaal waar aangezien Milaan-Sanremo een heel gecontroleerde koers is”, blikt Zeeman alvast vooruit op La Primavera. “Wout moet proberen de Poggio te overleven en dan kan hij proberen te sprinten voor een ereplaats. Danny was vorig jaar net niet mee op de Poggio, dus we moeten eerst zien wat dat dit jaar geeft.”

Een topprestatie wordt echter niet direct verwacht in Milaan-San Remo. “We moeten geen onrealistische dingen vragen van onze jongens”, vervolgt Zeeman. “De Vlaamse koersen liggen hen beter en die wedstrijden zijn hun hoofddoel. Milaan-Sanremo is een goede prikkel voor wat volgt: ze kunnen op deze manier al een beetje wennen aan de afstand. Voor de rest geven we hen de kans om ervaring op te doen.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Arema Pro Cycling Team 12 maart 2019 om 12:14

Op zich begrijpelijk. In Spanje goed weer en minder kans op valpartijen. Echte koershardheid daarentegen krijg je alleen in de koers zelf natuurlijk.

fringale 12 maart 2019 om 12:15

Ik zie DVP dit jaar top 10 rijden. Qua resultaat was het openingsweekend geen hoogvlieger, maar ik vond hem wel heel aanwezig in die koersen. DDV wordt zijn koers, let maar op.

wielergoes 12 maart 2019 om 12:17

Het zal lastig genoeg worden voor Jumbo-Visma om een klassieker te winnen. Het deelnemersveld bij de klassiekers is zo enorm sterk, maar met een beetje geluk, talent en de vorm van de dag kan het natuurlijk altijd goedvallen. Zeker met een van Aert of Roosen en misschien dat een Martin, net zoals Sagan vorig jaar in Roubaix weg kan poefen op het juiste moment.

EddyB1958 13 maart 2019 om 06:26

Serieus? Kijk op PCS de resultaten van Tony Martin in Parijs Roubaix eens na.

vlek 12 maart 2019 om 12:18

Redelijk goed nieuws dat er wat betreft Roosen hoop bestaat dat hij eind van de week alweer kan trainen.

wielrenner 12 maart 2019 om 12:25

Wij volgen ons buikgevoel? Wiens buik?

vlek 12 maart 2019 om 12:44

Die van de trainers van de ploeg waarschijnlijk…

kelderfan 12 maart 2019 om 12:26

Ja dat lijkt mij zeker goed nieuws, want ik zie ook in Timo Roosen een belangrijke schakel in het proces om mee te kunnen doen in de Vlaamse klassiekers en P-R.

Wheely 12 maart 2019 om 12:34

Los van die hele voorbereiding van de klassieke mannen hebben ze in zowel PN als de TA twee ploegen met hun eigen doelen en prioriteiten waar ze waarschijnlijk veel succesvoller mee gaan zijn.

Duh 12 maart 2019 om 12:38

Roglic zou toch meteen een kanshebber zijn in MSR, hadden ze het in z’n programma hebben vinden passen. Maja…

vlek 12 maart 2019 om 12:42

Ik denk niet dat Roglic in Sanremo bij de favorieten zou horen.

leegloper 12 maart 2019 om 12:48

Explosief bergop, snel in de afdaling en nog een tijdritje… Op zich zou Roglic iets kunnen uitrichten in MSR, maar zijn voorjaar staat toch in dienst van de Giro en dan zijn de rondes van een week al genoeg lijkt me.

Duh 12 maart 2019 om 12:50

Favoriet niet nee, kanshebber. Korte klimmen kan ie goed aan, zeer goed dalen. Wegspringen TT a la Nibali/Cancellara, wie gaat ‘m halen. En anders ervaring opdoen in de vuurlinie.

vlek 12 maart 2019 om 12:51

Kanshebber misschien wel inderdaad (hoewel hij bij zijn vorige deelname geen finale reed), maar dat lijkt me voor Roglic niet genoeg om zo’n koers te rijden.

Turtlehead 12 maart 2019 om 13:05

Is zeker geen experiment, want Sky deed dat een jaar of wat geleden ook al (ik meen met Thomas en BoassonH. ed.). Resultaat was toen nul komma nul, die kwamen wedstrijdhardheid tekort. Hopelijk pakt t nu beter uit. MSR is wat dat betreft een aardige trainingskoers uiteraard.

@redactie: uit de doeken doen = ontvouwen.

vlek 12 maart 2019 om 13:22

Die deden toen een hoogtestage in voorbereiding op de klassiekers.

delgado 12 maart 2019 om 13:25

De Jumbo-mannen hebben nog wel een koers als Strade in de benen, itt Sky in 2013. Scheelt ook weer.

En Wout heeft vorig jaar eveneens geen PN of TA gereden, dus dat komt wel goed. Hangt uiteraard ook wat van renner tot renner af.

EddyB1958 13 maart 2019 om 06:48

Milaan San Rem 2013 is de slecht weer editie, gewonnen door ene Ciolek, die niet had deelgenomen aan de Strade en verleden jaar won ene Nibali San Remo en in de Strade 2018 was die Nibali in de Strade DNF en in 2017 won Kwiatkowski beide koersen. Persoonlijk geloof ik niet dat deelnemen aan de Strade garantie bied voor een goed resultaat in San Remo, gewoon al door het verschil in parcours en vooral in km.

assen 12 maart 2019 om 13:25

Goede en realistische praat!

AnderJ 12 maart 2019 om 13:32

Aangezien Jumbo-Visma (vrijwel) geen kans maakt in MSR, lijkt me voor deze aanpak wel iets te zeggen. Maar dit “geen experiment” noemen, strijdt met we gaan af op onze “onderbuik”. Kortom, Ceci n’est pas une pipe…

vlek 12 maart 2019 om 15:16
Quote:
(..) en onze ervaring. Met trainingen kan je dezelfde intensiteit halen als met koersen, maar je kan de invulling beter programmeren.
AnderJ 12 maart 2019 om 16:53

@Vlek: wat nog niet anders is dan de “onderbuik” aangezien ze geen vergelijkingsmateriaal hebben.

vlek 12 maart 2019 om 20:47

Natuurlijk hebben ze genoeg vergelijkingsmateriaal. De term ervaring zal toch niet zonder reden vallen? Of wel? Ik denk bijvoorbeeld dat het trainingskamp van de sprinttrein richting de Tour de France van vorig jaar ze meer dan genoeg vergelijkingsmateriaal heeft opgeleverd.

MarkPeeters 12 maart 2019 om 19:48

Mike Teunissen is dus geen kopman meer?

Titaantje 12 maart 2019 om 20:39

Ik vind het wel een goede keuze om PN te skippen met de voorjaarsmannen. Vorig jaar stapte het halve peleton ziek uit. Ook dit jaar lijken er behoorlijk wat renners eerder slechter dan beter van te worden. TA zou ik wel een goede voorbereiding vinden, maar met het rijden van het openingsweekend en een goed trainingsblok + E3 zouden ze best klaar moeten zijn voor de RvV.

Ik zie Jumbo de klassiekers overigens sowieso niet winnen, ongeacht de voorbereiding. Zou wel mooi zijn als Danny zich in DDV eens goed kan testen.

leegloper 13 maart 2019 om 13:32

Wat een weelde eigenlijk, dat ze zich dit kunnen veroorloven. Een mooi team om Roglic heen in de TA en in Paris-Nice een team rond Groenewegen (en Bennett) dat steeds van voren reed in de waaiers. En dan nog deze goede renners voor de klassiekers die zich ergens klaarstomen. Zit Kruijswijk intussen ergens op een berg? Vroeger werd Gesink volgens mij overal opgesteld als kopman. Nu worden er meer keuzes gemaakt, die de renners uiteindelijk in betere vorm bij hun hoofddoelen moeten brengen.

Headlines

Materiaalzone

Populair