Voorbeschouwing: Veenendaal-Veenendaal 2024 – Wie houdt Groenewegen van zesde zege?
foto: Cor Vos
Nick Doup
zaterdag 18 mei 2024 om 07:30

Voorbeschouwing: Veenendaal-Veenendaal 2024 – Wie houdt Groenewegen van zesde zege?

Veenendaal-Veenendaal wil zich profileren als een van de mooie sprinterskoersen op de wielerkalender. Dit seizoen wil de UCI 1.1-koers, in de provincie Utrecht en door de Utrechtse Heuvelrug, laten zien dat het rijp is voor een stap naar de UCI ProSeries. Recordwinnaar Dylan Groenewegen verdedigt zijn titel en kan in Veenendaal voor zijn zesde (!) overwinning gaan in deze eendagskoers. Wie kan hem van die zesde af houden? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

Laatste winnaars Veenendaal-Veenendaal
2023: flag-nl Dylan Groenewegen
2022: flag-nl Dylan Groenewegen
2021: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2020: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-au Zakkari Dempster
2018: flag-nl Dylan Groenewegen
2017: flag-si Luka Mezgec
2016: flag-nl Dylan Groenewegen
2015: flag-nl Dylan Groenewegen
2014: flag-be Yves Lampaert


Laatste editie

Dylan Groenewegen wist in 2023 voor de vijfde keer in zijn carrière Veenendaal-Veenendaal op zijn naam te schrijven. In de massasprint was de Nederlander van Jayco AlUla te snel voor Arvid de Kleijn (Tudor) en Sam Welsford (Team DSM).

foto: Cor Vos

Zes koplopers kleurden het grootste deel van de koers. Dat waren Max Kroonen (VolkerWessels), Bodi del Grosso (ABLOC CT), Wouter van de Weerdhoof, Rick Ottema (Allinq CT), Axel van der Tuuk (Metec SOLARWATT p/b Mantel) en Björn Bakker (Scorpions Racing Team). Op twaalf kilometer van het einde waren de meeste vluchters al gegrepen. Kroonen zette vervolgens alleen door, maar in de laatste tien kilometer werd ook hij gegrepen.

In de laatste kilometer had Alpecin-Deceuninck de trein goed op de rit, maar Groenewegen zat in het wiel van hun sprinter Jakub Mareczko. De Nederlander kwam er met veel snelheid uit en wist de winst binnen te halen.

Uitslag Veenendaal-Veenendaal 2023
1. flag-nl Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) in 3u39m17s
2. flag-nl Arvid de Kleijn (Tudor) allen z.t.
3. flag-au Sam Welsford (Team DSM)
4. flag-it Jakub Mareczko (Alpecin-Deceuninck)
5. flag-it Matteo Moschetti (Q36.5)

Parcours

“In het verleden is vaak geprobeerd onze koers zwaarder te maken. Dat doen we niet meer.” Dat is duidelijk, was getekend wedstrijdvoorzitter André Homma van Veenendaal-Veenendaal begin 2024. “Wij staan graag bekend als de mooiste en hoogst aangeschreven sprintkoers van Nederland. Laat die snelle mannen er maar een mooie wedstrijd van maken.”

Het parcours is bijna identiek aan dat van vorig seizoen, toen de route flink op de schop ging. In 2022 reden de renners nog verschillende lussen in en rondom Veenendaal, maar nu is voor het tweede jaar op rij gekozen voor één omloop. Deze ronde is zo’n 35 kilometer lang en moet vijf keer afgelegd worden. De totale afstand bedraagt deze editie 171,6 kilometer, ruim twintig kilometer minder dan een jaar geleden.

De omloop begint vanzelfsprekend in Veenendaal. Vanaf daar gaat het via Binnenveld, Wageningen en de Rijndijk – waar waaiers altijd op de loer liggen – naar de enige twee hellingen in de ronde: de Grebbeberg (700 meter aan 7,7%) en het Paardeveld (600 meter aan 5,6%). De top van die laatste heuvel ligt op elf kilometer van de streep op de Kerkewijk. De Amerongse Berg is niet opgenomen in de route.

“Een compacte koers waar veiligheid voorop staat”, vertelde koersdirecteur Bart Voskamp over de ronde. “Het parcours bestaat uit vijfmaal dezelfde ronde die volledig wordt uitgezet tussen Veenendaal, Wageningen en Rhenen, met zo min mogelijk moeilijke verkeerssituaties en bochten. Op die manier is het beter te beveiligen voor de politie en motorbegeleiders.”

De organisatie, die niet meer onderdeel is van de Lotto Cycling Cup en nu op eigen benen staat, is trots op de regio. “Prachtige hooilanden, de Utrechtse Heuvelrug, de Rijndijk, de Grebbeberg en Veenendaal zelf als grotere plaats. Dat levert zulke mooie beelden op”, aldus voorzitter Homma.

Zaterdag 18 mei, Veenendaal-Veenendaal (171,6 km)
Start: 13.00 uur
Finish: tussen 16.50 en 17.10 uur

Favorieten

Als je al vijf keer een wedstrijd gewonnen hebt, hoor je ook bij je volgende deelname bovenaan de favorietenlijst. Dylan Groenewegen schuiven we daarom naar voren als topfavoriet voor Veenendaal-Veenendaal. De 30-jarige kopman van Jayco AlUla is bezig aan een belangrijke periode in aanloop naar de Tour de France. Dat wedstrijdblok bestaat uit de voorbije Ronde van Hongarije, deze koers in Veenendaal en na dit weekend ook de Ronde van Limburg.

Vaak won Groenewegen nog niet dit seizoen. Hij schoot eind januari al wel raak in de Clàssica Valenciana, maar daarna bleef hij steken op enkele ereplaatsen, zoals in Parijs-Nice (een keer derde), de Bredene Koksijde Classic (tweede) en de Scheldeprijs (derde). In de Ronde van Hongarije bleef het bij een – veelbesproken – tweede plaats achter Mark Cavendish. Toch hebben we alle vertrouwen in Groenewegen, die als geen ander weet hoe hij op de Kerkewijk in Veenendaal moet winnen. Met Elmar Reinders heeft hij een vertrouwde loods met zich mee, terwijl ook hardrijders als Kelland O’Brien en Blake Quick hem zullen gangmaken.

Dylan Groenewegen won zijn eerste koers van 2024 – foto: Cor Vos

De nummer twee van vorig jaar stond ook dit jaar op de startlijst, maar Arvid de Kleijn heeft zich afgemeld wegens een ongelukkige knieblessure die hem voorlopig nog wel aan de kant houdt. Dat is jammer, want de kopman van Tudor heeft, ten opzichte van een jaar geleden, een serieuze stap gezet.

De Kleijn was dit voorjaar al dicht bij een grote zege in de UAE Tour, waar hij drie keer als tweede eindigde, en greep die grote vis een week later in Parijs-Nice. Daar klopte hij in Montargis onder meer Groenewegen, Danny van Poppel, Sam Bennett en Mads Pedersen. Een straffe stoot van de inmiddels 30-jarige sprinter, maar we gaan hem helaas niet zien in Veenendaal. Bij afwezigheid van De Kleijn lijkt Mika Heming de sprinter van dienst bij Tudor, maar dat is hij niet gewoon.

Gerben Thijssen mikt op zijn derde zege van het seizoen – foto: Cor Vos

Het is alweer tien jaar geleden dat een Belg wist te winnen in Veenendaal. Yves Lampaert zoekt een opvolger en de grootste Belgische kanshebber dit jaar is toch wel Gerben Thijssen. Hij is de kopman van Intermarché-Wanty en zal, met nog zes weken tot zijn debuut in de Tour de France, willen aantonen dat hij kan meedoen om de overwinning. Met Groenewegen heeft hij alvast een Tourconcurrent tegenover zich. Met Baptiste Planckaert en de ervaren Boy van Poppel heeft Thijssen een sterke ploeg om zich heen, terwijl ook Giro-uitvaller Biniam Girmay is toegevoegd aan de startlijst. Dit jaar won Thijssen al in de Challenge Mallorca en de Ronde van de Algarve.

Visma | Lease a Bike staat met een gemengde ploeg aan de start. Naast enkele WorldTeams krijgen ook een aantal jongelingen uit het Development Team de kans in Veenendaal. De topsprinter van de ploeg, Olav Kooij, koos voor de Giro d’Italia, dus zal de geel-zwarte formatie het over een andere boeg moeten gooien. Met Loe van Belle, Tosh Van der Sande en thuisrijder Bart Lemmen, die in zijn tijd als militair vanuit het nabijgelegen Soesterberg werkte, kan de ploeg wel de aanval kiezen. Mocht het toch op een sprint aankomen, dan kan de 21-jarige belofte Aalling Morten Nørtoft de kans krijgen, met Van Dijke en Tosh Van der Sande als lead-outs.

Geen Arnaud De Lie binnen de gelederen van Lotto Dstny, maar wel het volgende Belgische sprinttalent binnen die ploeg: Jarne Van de Paar. Nog maar 23 jaar oud en bezig aan zijn tweede jaar binnen het ProTeam. Vorig jaar boekte hij al zijn eerste profzege in de Tour of Taihu Lake en dit voorjaar bevestigde hij zijn opmars met winst in de GP Monseré. Een zware koers ligt Van de Paar het best, zo was hij onlangs nog tweede in de Elfstedenronde Brugge, kort achter winnaar Alexander Kristoff. Wel heeft Lotto Dstny maar vijf renners aan het vertrek staan.

Jarne Van de Paar won dit voorjaar een koude GP Monseré – foto: Cor Vos

Er staan ook nog een aantal rappe Italianen aan het vertrek in Veenendaal. Wat te denken van Matteo Moschetti, de duidelijke kopman van het Zwitserse Q36.5. Winnen deed hij in 2024 nog niet. Wel behaalde Moschetti al ereplaatsen in de Clásica de Almería (tweede), de Scheldeprijs (achtste) en vorige week in de Ronde van Hongarije. Giacomo Nizzolo is er ook bij namens Q36.5, maar hij reed dit jaar nog maar een wedstrijd wegens een beenbreuk eind 2023.

Daarnaast doet de nummer twee van de Ronde van Vlaanderen mee: de verrassende Luca Mozzato van Arkéa-B&B Hotels. Dit jaar staat de 26-jarige Italiaan garant voor ereplaatsen. Zo won hij de Bredene Koksijde Classic en eindigde hij ‘kort’ in het Circuit de Wallonie (zesde), Tro-Bro Léon (zevende) en de GP Criquielion (zevende). Een pure sprinter is Mozzato niet, evenals zijn rappe ploegmaat Florian Sénéchal.

Dan naar Alpecin-Deceuninck, dat meerdere rappe mannen aan de start brengt. Op papier lijkt Jensen Plowright de meest interessante naam op de startlijst, maar het team van Mathieu van der Poel – die zelf ontbreekt – kan ook Simon Dehairs of Marceli Bogulawski uitspelen. De nog maar 22-jarige Dehairs hoort eigenlijk bij de opleidingsploeg, maar mag door de uitwisselingsregel van de UCI hier meedoen met het WorldTeam. Begin mei werd de Vlaming nog vierde in de massasprint van de Elfstedenronde, en eerder dit seizoen won hij etappes in Olympia’s Tour en de Tour du Loir et Cher. Met Jonas Rickaert krijgt hij de vaste lead-out van Jasper Philipsen met zich mee.

Luca Mozzato – foto: Cor Vos

Naast Visma | Lease a Bike doet ook het tweede Nederlandse WorldTeam mee in de Utrechtse koers. Dan hebben we het over dsm-firmenich PostNL, dat sprinters Fabio Jakobsen en Casper van Uden thuislaat. In plaats daarvan zal de postploeg Emils Liepins uitspelen. De kampioen van Letland is geen pure sprinter, maar liet in onder meer de Bredene Koksijde Classic (zesde), de Ronde van Catalonië (derde in sprintrit) en de Ronde van Hongarije wel zien over rappe benen te beschikken. Jongeling Johan Dorussen van de opleidingsploeg kan ook sprinten, hij won dit voorjaar de Dorpenomloop Rucphen vanuit een massasprint. Timo Roosen keert in eigen land terug na lange afwezigheid.

Tour de Tietema-Unibet is de derde Nederlandse profploeg aan het vertrek. Thuisrijder Martijn Budding was in 2019 al eens tweede en vorig jaar tiende, maar in het sprintgeweld van dit jaar lijkt hij tekort te komen. Met Nicklas Pedersen, winnaar van de Ster van Zwolle, heeft TDT-Unibet wel een renner in dienst die zich kan mengen in het sprintgeweld. In de Giro d’Abruzzo en de Ronde van Hongarije reed hij meermaals korte uitslagen. Joren Bloem en Lander Loockx moeten hen goed afzetten voorin.

Bij de andere deelnemende ProTeams vinden we nog meer sprinters die mee kunnen doen om een mooie uitslag in Veenendaal. Uno-X Mobility heeft de Stian Fredheim (zesde in de Classic Brugge-De Panne) in de selectie opgenomen, maar koos recent vaker voor zijn ploeggenoot Tord Gudmestad. De Noor werd negende in de Elfstedenronde Brugge en zevende in het Circuit de Wallonie. Bingoal WB schuift Davide Persico en Alexander Salby naar voren en Flanders-Baloise heeft Jules Hesters in de gelederen.

Matteo Moschetti (links) werd tweede in Almería achter Olav Kooij – foto: Cor Vos

Israel-Premier Tech stuurt de opleidingsploeg, maar neemt ook wat renners van de hoofdmacht mee. Sprinter Itamar Einhorn springt het meest in het oog, door meerdere ritzeges in de rondes van Rwanda en Taiwan eerder dit jaar. Caja Rural-Seguros RGA komt met de Tsjech Daniel Babor als rappe man naar het Utrechtse.

Bij de Nederlandse continentale ploegen vinden we meerdere sprinters terug. Oud-baansprinter Matthijs Büchli, Daan van Sintmaartensdijk en Yoeri Havik van BEAT Cycling bijvoorbeeld. Axel van der Tuuk valt op bij Metec-Solarwatt, nadat hij in de Tour du Loir et Cher op het podium eindigde, en Diftar komt met de ervaren Rick Ottema. Bij Parkhotel Valkenburg ontbreekt man-in-vorm Jelte Krijnsen en dus is het opletten op de rappe Jasper Rasch en hardrijder Jan-Willem van Schip. Tot slot heeft VolkerWessels met Coen Vermeltfoort misschien wel de snelste conti-sprinter in de gelederen.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Dylan Groenewegen
*** Gerben Thijssen, Jarne Van de Paar
** Matteo Moschetti, Simon Dehairs, Itamar Einhorn
* Biniam Girmay, Luca Mozzato, Emils Liepins, Tord Gudmestad

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en TV

Van warm lenteweer is zaterdag geen sprake in Veenendaal. Het is er bewolkt en de temperatuur schommelt rond de 18 en 21 graden Celsius. Daarbij is er kans op een bui en mogelijk wat onweer, volgens Weeronline. De wind is matig en komt met windkracht 2 uit het noordwesten.

Begin dit jaar deed voorzitter André Homma een beroep op de grote Nederlandse tv-zenders om Veenendaal-Veenendaal uit te zenden. De organisatie regelt zelf de tv-registratie en heeft rechten verleend aan RTV Utrecht (live op tv), NOS (online) en Eurosport (online). De uitzendingen beginnen rond 15.00 uur. Bekijk de zenders en hun exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
14 Reacties
16-05-2024 07:11
DSM laat Jakobsen thuis? Volgens mij heeft DSM Jakobsen juist veel verder dan Veenendaal van huis gestuurd!
17-05-2024 22:29
Ben een local, heb honderden keren de Grebbeberg en het Paardeveld beklommen. Stijgingspercentages kloppen niet. De Grebbeberg is minder stijl en het Paardeveld is steiler dan hier opgegeven.
    18-05-2024 01:28
    Ze kunnen de stijgingspercentages beter omwisselen...
16-05-2024 08:23
Prima deelnemersveld en prima rondje. Ken het parcours op mijn duimpje, mooie omgeving zo met aardig wat afwisseling. Veel organisatoren proberen met man en macht om massasprints te ontlopen, terwijl je er ook gewoon trots op kunt zijn. Parcoursen als deze, met meerdere rondes, zijn volgens mij ook de oplossing voor het probleem met de beveiliging (verkeersobstakels en motoren voor wegafzettingen). Gezien het deelnemersveld (6 WT-ploegen) lijkt er ook een prima plek op de kalender gevonden te zijn. Mocht het financieel nu allemaal nog rondkomen, dan zie ik hier een wedstrijd die klaar is voor de toekomst.
    16-05-2024 11:25
    Volgens mij klopt de rijrichting op het kaartje niet. In ieder geval niet met de parkoers beschrijving.
    17-05-2024 03:13
    @Arie:
    Rijrichting is niet echt af te leiden uit het kaartje? Ze rijden zeker weten van Veenendaal naar Wageningen > Grebbeberg > Rhenen > Paardenveld > Achterberg > Veenendaal.
16-05-2024 08:58
Ik ben heel erg enthousiast over het gekozen parcours waarbij voor meer veiligheid is gekozen voor zover dit mogelijk is. Een dikke pluim voor de organisatie! En het is aan de renners om er een mooie koers van te maken.
16-05-2024 09:13
Toch jammer dat ze in de rondes niet de mooie kant van de Amerongse berg hebben verwerkt.
17-05-2024 20:34
Groenewegen en Jacobsen hebben het niet meer.
Ik denk nog steeds dat die vreselijke crash in Polen in hun koppie zit.
Er zijn nieuwe andere sprinters op gestaan, zelfs af en toe zonder sprinterstrein.
Zie Merlier, Kooij en zeker Milan en ook Philipsen, dat zijn de boys....;-)
    18-05-2024 01:11
    Jakobsen heeft anders na Polen ook best wat succes behaald! (verschillende ritten plus puntentrui in de Tour, EK …)
18-05-2024 07:16
Ongelooflijk trouwens dat je de Amerongse Berg niet opneemt in het parcours. Buiten Limburg om moet dit de langste beklimming zijn van heel NL (ruim een kilometer a bijna 5%). Heb je zo'n mogelijkheid...benut je hem niet. Zat altijd in mijn trainingsrondje: Grebbeberg, Paardeveld én de Amerongse Berg
    18-05-2024 09:15
    De Zijpenberg via de Snippendaalseweg is zeker langer dan de Amerongse Berg.
    18-05-2024 11:34
    Hmm, als het je om de hoogtemeters te doen is kan je beter rondjes blijven rijden in Rhenen zelf. Is natuurlijk wel gewoon een sprinterskoers. Daarbij zijn al die drempels aan de dorpskant van de Amerongse Berg niet heel fijn in een koers.

    Wel handig om toch nog even naar de voorbeschouwing te kijken. Wou zojuist beginnen aan een rondje Utrecht-Betuwe-Heuvelrug, maar mijn huidige gpx kruist nu nog een paar keer het parcours.
    19-05-2024 19:05
    Snap de organisatie wel. Ga maar eens op een veilige manier met een peloton richting Amerongen de berg af met die enorme hobbels. Niet alleen voor renners, maar ook voor alle voertuigen op die snelheid ontzettend gevaarlijk. Prima lus zo!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine