Voorbeschouwing: Tour of Qatar 2016
Foto: ASO/B.BADE
maandag 8 februari 2016 om 07:00

Voorbeschouwing: Tour of Qatar 2016

Het wielerseizoen komt weer uit haar winterslaap. Aankomende week staat de Tour of Qatar op het programma. In de golfstaat is men op zoek naar een opvolger van Niki Terpstra. WielerFlits blikt vooruit.

Historie
De Tour of Qatar begint dit jaar aan haar vijftiende editie. In al die edities was er maar liefst acht keer een renner uit de stal van Patrick Lefevere die er met de zege vandoor ging. Recordhouder is Tom Boonen, die de door ASO georganiseerde rittenkoers in het Midden-Oosten al vier keer wist te winnen. Gek genoeg staat Etixx-Quick-Step dit jaar niet aan het vertrek. De allereerste versie van de Ronde van Qatar werd in 2002 gewonnen door de onbekende Duitser Thorsten Wilhelms.

Foto: Etixx - Quick-Step/Tim De Waele

Foto: Etixx – Quick-Step/Tim De Waele

Vorig jaar wist Niki Terpstra de rittenkoers op zijn naam te schrijven, net als een jaar eerder. Waar hij in 2014 een rit wist te winnen na een vlucht met vijf, troefde hij vorig jaar in de individuele tijdrit niemand minder dan Fabian Cancellara en Sir Bradley Wiggins af. Dat bleek een aantal dagen later genoeg om de 2.HC-koers voor een tweede keer op zijn naam te schrijven. Naast Terpstra wist Wouter Mol (2010) in dienst van Vacansoleil-DCM ook al eens de eindzege binnen te slepen.

Laatste tien winnaars flag-qa Tour of Qatar
2006: flag-be Tom Boonen (Quickstep-Innergetic)
2007: flag-be Wilfried Cretskens (Quickstep-Innergetic)
2008: flag-be Tom Boonen (Quickstep-Innergetic)
2009: flag-be Tom Boonen (Quickstep-Innergetic)
2010: flag-nl Wouter Mol (Vacansoleil-DCM)
2011: flag-au Mark Renshaw (HTC-High Road)
2012: flag-be Tom Boonen (Omega Pharma-Quick-Step)
2013: flag-gb Mark Cavendish (Omega Pharma-Quick-Step)
2014: flag-nl Niki Terpstra (Omega Pharma-Quick-Step)
2015: flag-nl Niki Terpstra (Etixx-Quick-Step)

Parcours

Een korte bestudering van het parcours leert ons dat de Tour of Qatar 2016 slechts vijf etappes lang is, in tegenstelling tot de zes ritten van vrijwel alle voorgaande edities. Maar zoals de erelijst al doet vermoeden, is het ook dit jaar weer een waar sprintersbal in de woestijn. Wel is er – net als vorig jaar – een individuele tijdrit opgenomen, in plaats van de ploegentijdrit die er een aantal jaren heeft ingezeten. Juist die tijdrit zal van doorslaggevend belang zijn, omdat de hoogtemeters in Qatar ontbreken.

Maandag 8 februari – Etappe 1: Dukhan – Al Khor Corniche (176 kilometer)
Dukhan heeft net als een jaar eerder de eer om het peloton op gang te schieten. Via het binnenland gaat de rit over 176 kilometer naar Al Khor Corniche. Onderweg kunnen de renners nog wel twee tussensprints verwachten. De organisatie neemt echter niet de moeite om een profiel uit te tekenen, waarschijnlijk vanwege het vlakke landschap. Datzelfde geldt overigens voor de andere ritten.

Dinsdag 9 februari – Etappe 2: Qatar University – Qatar University (153 kilometer)
De tweede etappe kent haar start voor de deur van de Universiteit van Qatar. Het peloton gaat eerst in noordelijke richting naar het vliegveld van Al Khor. Vervolgens trekken de renners terug naar Doha, waar ze een toeristische trekpleister aan zullen doen. Het pak moet namelijk vier keer een rondje rijden op het opgespoten eiland The Pearl, een tegenstrever van het palmeiland in Dubai. Na de vier rondes stevent het peloton af op de finish, die net als de start voor het gebouw van de Qatar University ligt. Tijdens deze rit rijden de coureurs grotendeels over het parcours waar zij in oktober het WK in Doha op rijden.

Woensdag 10 februari – Etappe 3: Lusail – Lusail (11 kilometer)
De derde rit in de Tour of Qatar bedraagt een individuele tijdrit op de grond van het grote sportpark Lusail. Daar bevinden zich onder meer een voetbalstadion, het internationale motor-circuit en het gebouw van de Qatarese wielerbond. De tijdrit zelf is elf kilometer lang en kent maar zeven bochten. Die zijn echter wel allemaal haaks en worden opgevolgd door loodrechte wegen, waardoor het een tijdrit van hollen en stilstaan is. Blijft de wind uit in de andere etappes en eindigen die allemaal in een massasprint, dan kan de winnaar van deze tijdrit wel eens met de eindzege gaan lopen.

Donderdag 11 februari – Etappe 4: Al Zubarah Fort – Madinat al Shamal (189 kilometer)
De vierde etappe in de Tour of Qatar is de langste van het stel. Dezelfde etappe werd ook in de Ladies Tour of Qatar gereden, al was de rit daar 77 kilometer korter. Ellen van Dijk wist na waaiers te winnen, iets wat ze een jaar eerder ook al deed. Juicht er bij de mannen ook een Nederlander?

Vrijdag 12 februari – Etappe 5: Sealine Beach Resort – Doha Corniche (114 kilometer)
De laatste rit in deze editie van de Tour of Qatar is met zijn 114 kilometer aan de korte kant. Vanaf Sealine Beach Resort is het in een lange streep naar hoofdstad Doha, waar later dit jaar het WK wielrennen plaatsvindt. In Doha moet het peloton nog tien plaatselijke rondes rijden van zo’n vijf á zes kilometer lang.

Favorieten
De wind is regelmatig een bepalende factor in de Tour of Qatar. Dat was vaak aanleiding voor de ploeg van Lefevere om waaiers op te zetten, iets wat dat team tot in de puntjes beheerst. Omdat de Quick-Step-formatie vaak ook hoge ogen gooide tijdens de ploegentijdrit die er een aantal jaren in zat, was het een logisch gevolg dat juist steeds een renner van dat team met de zege ging lopen. De laatste twee edities koos de organisatie voor een individuele tijdrit om het verschil in het klassement te maken. Ook dit jaar neemt de winnaar van die rit een optie op de eindzege, die dit jaar niet naar een renner van Etixx-Quick-Step zal gaan.

**** flag-no Edvald Boasson Hagen

Boasson Hagen won in 2015 de Tour of Britain- foto: Sirotti

Boasson Hagen won in 2015 de Tour of Britain – foto: Sirotti

Noors kampioen Edvald Boasson Hagen lijkt zichzelf terug te hebben gevonden bij Dimension Data. Tijdens zijn eerste seizoen bij de Zuid-Afrikaanse ploeg was hij vooral erg constant in de rondes van een week, waar vaak een tijdrit in zat. Hij noteerde meerdere top-10 noteringen in die koersen en wist de Tour of Britain zelfs te winnen. Boasson Hagen lijkt daarnaast een goede winter achter de rug te hebben. Zo sprintte hij tijdens de Trofeo Felanitx naar een derde plek. Met de vorm zal het dus goed zitten. De Noor zal waarschijnlijk sprints moeten gaan aantrekken voor Mark Cavendish, maar kan het in de tijdrit zelf afmaken.

*** flag-nl Jos van Emden & flag-be Greg Van Avermaet

Van Emden op weg naar winst in de Eneco Tour - foto: Marcel Koch

Van Emden op weg naar winst in de Eneco Tour – foto: Marcel Koch

In 2015 liet Jos van Emden zien wat voor werk Bianchi allemaal in de nieuwe tijdritfiets Aquila CV had gestopt. De prestaties van de Nederlandse WorldTour-equipe tijdens tijdritten maakte een razendsnelle groei mee ten opzichte van 2014. De tijdrijder van LottoNL-Jumbo zette door die investering goede prestaties neer tijdens de Tour de France-tijdrit in Utrecht (vijfde), de race tegen de klok in de Ronde van Californië (tweede achter Peter Sagan) en de door Van Emden gewonnen tijdrit in de Eneco Tour. Deze relatief korte tijdrit zal hem daarom uitstekend liggen. Ook Greg Van Avermaet (BMC) zou een tijdrit als deze aan moeten kunnen, getuige zijn negende plaats in dezelfde tijdrit van de Tour of Qatar 2015. Later in het seizoen werd hij daarnaast in tijdritten van ongeveer dezelfde lengte elfde in Tirreno-Adriatico en zesde in de Eneco Tour. Bovendien kan de Belg zich mengen om de ereplaatsen in een massasprint.

** flag-nl Lars Boom, flag-no Alexander Kristoff & flag-nz Jesse Sergent

Kunnen Boom en Westra vlammen? - foto: Sirotti

Kunnen Boom en Westra vlammen? – foto: Sirotti

Het voornemen van Lars Boom (Astana) om weer te gaan veldrijden deze winter, was onder meer omdat hij de explosiviteit miste in bijvoorbeeld zijn tijdritten. Het is daarom interessant om te kijken of dat harde werken zijn vruchten afwerpt. De voormalig wereldkampioen tijdrijden bij de beloften snelde in 2011 nog naar proloogwinst in Qatar. Ook Jesse Sergent moet men in de gaten tijdens de tijdrit, omdat hij in het verleden in onder meer de Vuelta a España, de Eneco Tour en de Ronde van Romandië heeft aangetoond tijdritten van deze lengte heel goed aan te kunnen. Hij zal daar waarschijnlijk ook de ruimte voor krijgen van zijn ploeg, want AG2R La Mondiale neemt geen uitgesproken sprinter mee naar het Midden-Oosten.

In het verleden wezen spurters als Boonen, Cavendish en Mark Renshaw uit dat je helemaal geen tijdrijder hoeft te zijn om de Tour of Qatar te winnen, al was er toen nog wel sprake van een ploegentijdrit. Vorig jaar liet Alexander Kristoff (Katusha) echter zien dat het voor een sprinter ook mogelijk was om een goed klassement te rijden met een individuele race tegen de klok in het routeschema. Vorig jaar werd de Noor derde in het eindklassement, op elf seconden van Terpstra. Dat dankte hij vooral aan drie ritzeges en de daardoor verdiende dertig bonificatie seconden. In de tijdrit moest hij op een 26ste plaats 44 seconden toegeven op onze landgenoot.

* flag-dk Søren Kragh Andersen, flag-nl Lieuwe Westra, flag-it Manuel Quinziato & flag-nl Jens Mouris
Daarnaast is het uitkijken naar Søren Kragh Andersen van Giant-Alpecin. Het Deense multitalent kan hier wel eens verrassen met zijn snelle benen en goede tijdrit. Tussen de profs werd hij in de voorbije Post Danmark Rundt derde in een tijdrit over 13,6 kilometer, nog voor Boasson Hagen. Met het noodlottig wegvallen van John Degenkolb zal hij sneller voor eigen kans mogen rijden dit voorjaar, waar hij voor het ongeluk nog een ondersteunende rol aan de Duitser toegewezen had gekregen. Hoewel 2016 op voorhand een leerjaar zou zijn voor de 21-jarige Deen, verwacht ploegleider Marc Reef van de vier neoprofs bij Giant-Alpecin het meest van Kragh Andersen.

Søren Kragh Andersen - foto: © Giant-Alpecin

Søren Kragh Andersen – foto: © Giant-Alpecin

Met de vorm van Lieuwe Westra zit het naar eigen zeggen wel goed. Dat had hij willen laten zien in het eindklassement van de Tour Down Under, maar daar gooide een val roet in het eten. In de Dubai Tour liet hij echter zien hersteld te zijn van zijn tuimelpartij in Australië en trapte in de rit naar Hatta Dam door de boter. De Astana-renner wil zich dit jaar weer iets meer toeleggen op het tijdrijden, waardoor dit een mooie mogelijkheid is om dat eens te testen. Daarbij moet men wel de kanttekening zetten dat Westra beter presteert in de wat langere tijdritten, maar gezien het geringe aantal goede tijdrijders en zijn aanvalslust kan hij hier wel een gooi doen naar de eindzege.

BMC heeft naast Van Avermaet nog een ijzer in het vuur als het gaat om de eindzege. Manuel Quinziato kan tijdritten van deze lengte ook goed aan en wil daarnaast nog wel eens het offensief opzoeken in de slotkilometer. De 36-jarige Italiaan is al een paar jaar een van de grote motoren tijdens de ploegentijdritten van BMC. Kan de meesterknecht nu eens uit de schaduw stappen? Tot slot is er nog Jens Mouris. Hij is eveneens een geduchte kandidaat voor de tijdrit en zal niets liever willen dan zijn nieuwe ploeg Drapac een zege gunnen. In 2014 werd hij in dienst van Orica-GreenEDGE tijdens dezelfde tijdrit nog negende. Of hij op z’n 35ste dat resultaat nog verbetert, is de vraag. Maar als Quinziato het zou kunnen, waarom Mouris dan niet?

Sprinters

Pakt Alexander Kristoff weer drie ritzeges in Qatar? - foto: Sirotti

Pakt Alexander Kristoff weer drie ritzeges in Qatar? – foto: Sirotti

De spurters komen in grote getale af op deze Tour of Qatar. Bij afwezigheid van Marcel Kittel, André Greipel en Peter Sagan kleuren Cavendish (Dimension Data) en Kristoff het affiche als absolute spurtbommen. In de lijn achter hun hopen renners als Sam Bennett (Bora-Argon 18), Yauheni Hutarovich (Fortuneo-Vital Concept), Andrea Guardini (Astana), Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo), Roy Jans, Danilo Napolitano, Kenny Dehaes (allen Wanty-Groupe Gobert), Brenton Jones (Drapac), Sacha Modolo (Lampre-Merida) en Andrea Palini (SkyDive Dubai-Al Ahli) op een uitschieter. Daarnaast is het interessant om te kijken wat Roompot Oranje Peloton-renners Barry Markus en jongeling André Looij in deze koers klaar kunnen spelen.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Edvald Boasson Hagen
*** Jos van Emden & Greg Van Avermaet
** Lars Boom, Alexander Kristoff & Jesse Sergent
* Søren Kragh Andersen, Lieuwe Westra, Manuel Quinziato & Jens Mouris

Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Officiële website


[poll id=”172″]


Weer & TV
De weergoden zijn de renners in Qatar goed gezind. Enkel tijdens de eerste rit is er welgeteld tien procent kans op regen, de rest van de dagen blijft dat percentage steken op nul. De gemiddelde temperatuur ligt ’s middags tussen de 23 en 25 graden Celsius, terwijl de windkracht nooit verder toe zal nemen dan vier. Daardoor zal het lastig zijn om waaiers op te zetten. Nu is niets zo veranderlijk als het weer, maar de kans dat er in Qatar nog verandering in komt, lijkt klein. Het cijfer dat Weeronline de gehele week geeft voor fietsen in Qatar, is een negen.

De wedstrijd is in Nederland niet live te volgen via de televisie. Volgens TVGids.nl komt Studio Sport in ieder geval met een samenvatting van de tijdrit, maar voor andere etappes is dat nog niet helemaal duidelijk. WielerFlits zal natuurlijk wél elke dag aandacht besteden aan de Tour of Qatar middels Volg Hier’s en etappeverslagen. Het tijdsverschil met Qatar is twee uur, het is daar twee uur later. De etappes eindigen rond 14.00 uur.

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
6 februari 2016 10:22
Voor mij als fan verrassend dat Hagen hier als topfavoriet naar voor geschoven wordt. Een opwarmingsrondje als Qatar is altijd leuk meegenomen, maar hij lijkt me hier vooral gekomen ter voorbereiding en tegelijk Cavendish aan een overwinning of 2 te helpen.

Als er net als vorig jaar bonificaties zijn, zou het niet zo gek zijn moest 1 van de topsprinters (in dit deelnemersveld) hier gewoon ook de eindzege zou nemen.
6 februari 2016 10:30
Ik hoop eigenlijk op Zico Waeytens bij Giant Alpecin. Die kan ook erg kort komen in de spurts.
6 februari 2016 10:36
Een ronde van Qatar zonder waaiers wordt een saai rondje lijkt mij
6 februari 2016 10:43
Ze rijden de tijdrit toch op een normale wegfietsen?
6 februari 2016 10:43
Patrick Gretsch als outsider ga ik op gokken, samen met Jos voor de eindzege
6 februari 2016 10:58
Er wordt denk ik iets te veel als pure tijdrit gekeken in deze voorbeschouwing. Het zal wel weer een tijdrit op een gewone wegfiets worden, waar pure tijdrijders direct een stuk minder voordeel uithalen. Het helpt, maar het wil niet zeggen dat ze zomaar andere hardrijders als een Oss om maar iemand te noemen op achterstand kunnen fietsen. Daarom denk ik dat een Van Emden en Sergent direct een stuk minder kans maken. Zal gewoon tussen Cavendish en Kristoff gaan denk ik. Beide niet slecht in een korte tijdrit, met een gewone wegfiets nog iets meer in het voordeel tegenover tijdrijders en zullen de grootste bonis onder elkaar verdelen lijkt me.
6 februari 2016 11:01
@leor
EBH moet het toch van dit soort rondjes hebben?
6 februari 2016 11:39
Het treintje van Cavendish is wel gehavend met de afwezigheid van Eisel.
6 februari 2016 12:05
@Christian
Dus is het nog waarschijnlijker dat Boasson Hagen de sprint moet aantrekken voor Cavendish.
6 februari 2016 13:12
Windkracht vier is al stevig, hoor! In de open vlaktes komen de waaiers er aan.
6 februari 2016 13:35
Van Emden lijkt me samen met Boasson Hagen de beste tijdrijder in dit deelnemersveld, maar Kristoff zou met bonificaties wel eens met de winst erdoor van kunnen gaan. Op basis van wat krijgt Jens Mouris hier een ster in de voorbeschouwing?
6 februari 2016 14:13
Arndt maakt met zijn sprint en tijdrit toch ook wel kans op minimaal een ster. Lijkt mij logischer dan Mouris...
6 februari 2016 16:12
Boom, van Avermaet en van Emden doen echt niet onder voor Hagen in die TT.
6 februari 2016 17:36
@Othello

Sterren geven aan Arndt heeft niet zo veel zin:
https://twitter.com/GiantAlpecin/status/695901693142286336
6 februari 2016 19:35
@ tendam,

Ik vergeef je je onwetendheid. Je kan ook niet elke renner kennen die niet zo'n geweldig palmares heeft als Laurens Tendam ...
6 februari 2016 20:28
@leor en toch vind ik het niet gek dat Hagen wordt genoemd. Heeft normaliter een goede tijdrit en sprint. Helaas moet hij wss voor cav knechten, toch zie ik hem nog als een van de favorieten
6 februari 2016 20:39
Jens Mouris 1 ster, natuurlijk.
6 februari 2016 21:43
Interessant dat Terpstra niet rijdt...

Nu wel een eerste plaats in een (semi)klassieker)?
7 februari 2016 09:33
Is etixx er niet omdat ze vorig jaar kritiek hadden op de organisatie?
7 februari 2016 09:40
van Emden bij de favorieten? Ik ben wel heel benieuwd wat hij daar kan. Een etappe voor TLJ zou al prachtig zijn
7 februari 2016 10:01
Lijkt me gewoon voor Kristoff dit. Die tijdrit in De Panne was vorig jaar toch ook wel aardig.
7 februari 2016 11:23
Niet alleen Etixx start hier niet. Vorig jaar nog 15 W.T. ploegen aan de start in Qatar, dit jaar slechts 7! Dit kan GEEN toeval zijn. Hier is een plausibele uitleg voor.
Machtsvertoon met de nodige dreigementen voor volgend seizoen ligt hier zeker aan de basis. UCI versus ASO versus Velothon (en wat nogal meer ...)
7 februari 2016 20:10
SKYField, ze hebben allemaal "een ster" ;)
7 februari 2016 20:29
Lol @ster voor Mouris. Vorig jaar nog laatste hier.
7 februari 2016 20:38
@Omhoog, dan heeft hij 2 sterren haha!

Reacties zijn gesloten.