Voorbeschouwing: Tour of Oman 2023 – Kan Cavendish nog winnen?
In februari trekt een groot deel van het wielercircus naar het Midden-Oosten. In een reeks met de Saudi Tour en de UAE Tour staat van 11-15 februari ook nog de Tour of Oman (UCI 2.Pro) op de kalender. In de vijfdaagse rittenkoers zien we onder meer Tim Merlier en Mark Cavendish aan de start, maar zij krijgen weinig sprintkansen. De ronde is vooral gemaakt voor de puncheurs en de klimmers. WielerFlits blikt vooruit.
Historie
Over de geschiedenis van de Tour of Oman kunnen we vrij kort zijn. De eerste editie van de meerdaagse wielerronde door het sultanaat vond plaats in 2010. Met Fabian Cancellara kreeg de organisatie zijn gedroomde winnaar. De Zwitser bleef in het eindklassement Edvald Boasson Hagen en Cameron Meyer voor.
Organisator ASO kon tevreden zijn na de eerste editie van de Tour of Oman, maar besloot toch nog wat extra peper en zout toe te voegen voor de daaropvolgende editie in 2011. De ‘Green Mountain’ deed zijn intrede en bleek, met zijn lengte van net geen zes kilometer aan een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 10%, al snel de ideale scherprechter.
De pure klimmers waren plots in het voordeel en dat is ook te zien als we een blik werpen op de erelijst. In 2011 ging Robert Gesink met de eindzege aan de haal, na ritzeges op Green Mountain én in de individuele tijdrit in Al Jissah.
Wereldtoppers als Vincenzo Nibali, Chris Froome, Alberto Contador, Joaquim Rodríguez en Cadel Evans trokken ook naar Oman en lieten zich van hun beste kant zien. In 2013 en 2014 kroonde Froome zich tot eindwinnaar van de ronde. De Brit mag zich tot op de dag van vandaag nog altijd mederecordhouder noemen.
De erelijst van de Tour of Oman kleurt ook een beetje Nederlands en Belgisch. Robert Gesink is, elf jaar na zijn eindoverwinning, nog altijd de enige Nederlandse winnaar van de meerdaagse wielerronde. Ben Hermans zorgde in 2017 voor Belgisch succes met zijn eindzege.
Laatste winnaars Tour of Oman
2022: Jan Hirt
2021: Niet verreden
2020: Niet verreden
2019: Alexey Lutsenko
2018: Alexey Lutsenko
2017: Ben Hermans
2016: Vincenzo Nibali
2015: Rafael Valls
2014: Chris Froome
2013: Chris Froome
Laatste editie
Na twee jaar afwezigheid keerde de Tour of Oman begin 2022 terug op de wielerkalender. Fernando Gaviria schoot uit de startblokken en won de openingsrit. Mark Cavendish volgde zijn voorbeeld een dag later. Op de eerste lastige aankomst in Qurayyat was het Anthon Charmig die Uno-X de ritzege en leiderstrui bezorgde, waarna Fausto Masnada met een solozege in een lastige rit naar Muscat de koppositie overnam op de vierde dag.
Op de vijfde dag, toen de aankomst lag op de befaamde Green Mountain, trok Jan Hirt het algemeen klassement naar zich toe. De Tsjechische klimmer van Intermarché-Wanty-Gobert won met 39 seconden voorsprong op Kévin Vauquelin en 48 seconden op Élie Gesbert. Daarachter waren de verschillen groot. Zo groot, dat het een beslissende zege bleek voor Hirt. Op de slotdag won Gaviria weer en mocht Hirt de eindzege vieren.
Eindklassement Tour of Oman 2022
1. Jan Hirt in 22u35m43s
2. Fausto Masnada op 1m00s
3. Rui Costa op 1m16s
4. Élie Gesbert op 1m18s
5. Anthon Charmig op 1m18s
Parcours
In vijf dagen legt het peloton in de Tour of Oman in totaal 830 kilometer af. Waar de rittenkoers (UCI 2.Pro) vorig jaar nog een zesdaagse was, is deze nu ingekort tot een vijfdaagse. Het algemeen klassement zal waarschijnlijk beslist worden op de slotdag, als Green Mountain op het programma staat.
Tour of Oman
(11-02 t/m 15-02)
Zaterdag 11 februari, Etappe 1: Al Rustaq Fort – Muscat (147,5 km)
De Tour of Oman start in de binnenlanden van de golfstaat, nabij het dertiende eeuwse Al Rustaq Fort. Vanuit daar trekt het peloton in oostelijke richting naar Muscat, de hoofdstad van Oman. Onderweg ligt een officiële beklimming, ruim 50 kilometer voor de finish. Daar zullen weinig sprinters bang van worden.
De finale wordt ook nog gekleurd door een heuveltje. Een kleine tien kilometer voor de meet ligt namelijk een stuk van een kilometer aan 5,3%. De vraag is of die oplopende strook de rappe mannen in verlegenheid gaat brengen. De aankomststrook loopt ook licht op.
Start: 12.10 uur / 09.10 uur
Finish: tussen 15.30 en 15.50 uur / tussen 12.30 en 12.50 uur
Zondag 12 februari, Etappe 2: Muscat – Qurayyat (174 km)
Op de tweede dag gaat gelijk geklommen worden in de Tour of Oman. Vorig jaar was Anthon Charmig de beste op Qurayyat, een klim van 2,6 kilometer aan 7%. Een voordeel voor de renners is dat ze de aankomst al een keer kunnen verkennen, want ruim 50 kilometer voor de echte finish passeren ze al op de finaleklim.
Vroeg in de rit zal de kopgroep van de dag waarschijnlijk ontstaan op Al Jabal Street, een klim van 3,5 kilometer aan 9,2% in de buurt van Muscat. Daarna gaat de weg in zuidoostelijke richting het vissersdorpje Qurayyat.
Start: 11.10 uur / 08.10 uur
Finish: tussen 15.05 en 15.30 uur / tussen 12.05 en 12.30 uur
Maandag 13 februari, Etappe 3: Al Khobar – Jabal Haat (152 km)
Na de aankomst heuvelop in Qurayyat volgt op de derde dag weer een finish bergop. Gestart wordt in Al Khobar, waarna een zuidelijke lus gemaakt wordt rond het gebergte van de Green Mountain. Die klim wordt later in de ronde nog beklommen, maar laten de renners nu dus links (of eigenlijk rechts) liggen.
De finale spitst zich toe op de beklimming van Jabal Haat. Voor de klimmers een feest, de sprinters zullen deze klim haten. Padum pats. De Jabal Haat (ook wel de Jabal Hatt) is een steil rotding van 4,6 kilometer aan gemiddeld 8,5%.
De steilste passage ligt vlak voor het ingaan van de slotkilometer, als de percentages meer dan 15% aantikken. De laatste 1.000 meter is het stijgingspercentage ook nog 11,2%, dus hier gaan sowieso slachtoffers vallen.
Start: 11.00 uur / 08.00 uur
Finish: tussen 14.30 en 14.55 uur / tussen 11.30 en 11.55 uur
Dinsdag 14 februari, Etappe 4: Izki – Yitti Hills (205 km)
De sprinters die naar Oman zijn afgezakt, zullen het moeilijk krijgen na de openingsdag. Ook de vierde rit van Izki naar de Yitti Hills belooft een lastige opgave te worden. De naam van de finaleplaats belooft dat namelijk al. De slotfase bestaat namelijk uit diverse heuveltjes.
De langste etappe van deze ronde, de enige boven de 200 kilometer, start in Izki. Dat ligt niet ver van de voet van Green Mountain, maar vanaf hier trekt het peloton weer naar de kust. Daar gaat het in de laatste 25 kilometer constant op en neer. Niet elke heuvel is gecategoriseerd, maar het gaat wel in de benen zitten.
Eerst is er Wadi Al Kabir (1,2 km aan 4,3%), gevolgd door de Al Jissah (2,5 km aan 6,9%) op tien kilometer van de finish. Vlak voor de finish ligt de slotklim naar Yitti Hills van 1,6 kilometer aan 6,6%. De uitloper naar de eindstreep kan nog voor een verrassende wending zorgen tussen de explosieve types.
Start: 10.25 uur / 07.25 uur
Finish: tussen 15.15 en 15.50 uur / tussen 12.15 en 12.50 uur
Woensdag 15 februari, Etappe 5: Samail – Jabal Al Akhdhar, Green Mountain (152,5 km)
Er is dus al het nodige geklommen en dan moet de allesbeslissende slotdag nog volgen. De dag van Green Mountain. In Samail, waar met de Masjid Māzin naar verluidt de oudste moskee van Oman staat, wordt gestart. De organisatie had voor een korte route naar de voet van de slotklim kunnen kiezen, maar heeft voor een omweg door het binnenland gekozen.
Na 147 kilometer over licht glooiende wegen begint het slotstuk van deze Tour of Oman. Officieel heet de klim Jabal Al Akhdhar, maar voor ‘ons’ is het Green Mountain. Een klim van 5,7 kilometer aan een gemiddelde van 10,5%.
In principe loopt elke kilometer omhoog aan 10% of meer. Alleen tussen kilometerpaal 2,5 en 1,5 voor de finish is er een vlakker stuk aan gemiddeld 6%. Maar vlak daarvoor en vlak daarna zijn er stroken die oplopen tot 12% en 13,5%. Kortom, hier gaat het klassement definitief in zijn plooi vallen.
Start: 09.35 uur / 06.35 uur
Finish: tussen 13.10 en 13.35 uur / tussen 10.10 en 10.35 uur
Favorieten
De titelverdediger staat aan de start, maar dit keer namens een andere ploeg. Jan Hirt is namelijk overgestapt van Intermarché-Wanty-Gobert naar Soudal Quick-Step. In principe rijdt de Tsjechische klimmer dit jaar in dienst van Remco Evenepoel, maar in Oman lijkt hij zijn eigen kans te mogen gaan. Dat hij op Green Mountain kan winnen, bewees hij vorig jaar. Dit seizoen heeft Hirt in de lastige ritten Fausto Masnada en Mauri Vansevenant aan zijn zijde.
Voor Movistar was de seizoensstart uitstekend. Fernando Gaviria won al in Argentinië en daar kwamen in Saoedi-Arabië nog twee zeges bij van Ruben Guerreiro. De sterke Portugees stond op de voorlopige startlijst, maar doet toch niet mee. Het Spaanse WorldTeam rekent dus op Iván Ramiro Sosa. De Colombiaan is een klimmer pur sang en heeft al eindzeges op zak in wedstrijden als de Ronde van Burgos, de Tour de la Provence en de Tour de Langkawi. Op het lastige Colombiaans kampioenschap haalde hij vorige week de finish niet, maar reken er maar op dat Sosa er zal staan in Oman.
Van een goede start van het seizoen gesproken: Intermarché-Circus-Wanty is ook van de partij in Oman. Niet met veelwinnaar Rui Costa, maar met klimgeit Louis Meintjes. De Zuid-Afrikaan lijkt de kopman van dienst te worden voor het klassement en zeker op een klim als Green Mountain moet hij zich kunnen uitleven. Dan moet Meintjes wel de schade beperkt weten te houden op de explosieve aankomsten de dagen daarvoor. Rein Taaramäe is een andere gegadigde en de Fransman Lilian Calmejane zal beide kopmannen daarbij ondersteunen.
UAE Emirates doet het in het Midden-Oosten nog zonder absolute kopmannen Tadej Pogačar, Adam Yates, João Almeida en Juan Ayuso. Dat biedt kansen voor onder meer Davide Formolo. In de Saudi Tour kreeg hij die ook al en werd hij alleen geklopt door Guerreiro; voor de Italiaan rolde er een tweede plaats uit. Kan Formolo revanche nemen? Diego Ulissi doet ook mee namens UAE Emirates. Voor de heuvelspecialist liggen enkele kansen op ritsucces in deze Tour of Oman.
Bij BORA-hansgrohe zijn de ogen vooral gericht op Emanuel Buchmann. De Duitse klimmer vormt samen met jongelingen Cian Uijtdebroeks, Giovanni Aleotti en Ben Zwiehoff het klimgroepje binnen de selectie. Buchmann begon zijn seizoen op Mallorca en werd daar tiende in de Trofeo Andratx. Voor hem zal alle aandacht liggen op de slotdag naar Green Mountain.
Alexey Lutsenko mag zich tweevoudig eindwinnaar noemen van de Tour of Oman. In 2018 en 2019 regeerde de Kazach in de golfstaat. Dat eerste jaar was hij tweede op Green Mountain achter ploegmaat Miguel Ángel López en het jaar erop won hij maar liefst drie etappes, waaronder die op Green Mountain. Als Lutsenko in vorm is, moet hij dus een gooi kunnen doen naar de rit- en eindwinst daar, alleen treft hij dit jaar wel stevige tegenstanders. Binnen de ploeg zal Harold Tejada een belangrijke helper zijn voor Lutsenko.
Lotto Dstny reist met drie klimmers af naar Oman, zijnde Maxim Van Gils, Sylvain Moniquet en de Argentijn Eduardo Sepúlveda. Van Gils verraste vorig jaar met eindwinst in de Saudi Tour, maar de vraag is in welke vorm hij steekt. Hij rijdt in Oman namelijk zijn eerste kilometers van het seizoen. Datzelfde geldt voor Moniquet, die vorig jaar wel knappe ereplaatsen bijeen reed in de Deutschland Tour en de Ronde van Polen. Sepúlveda is de meest ervaren klimmer.
AG2R Citroën stuurt vooral klassieke types en Geoffrey Bouchard. De Fransman is een klimmer en werd afgelopen jaar nog achtste in de UAE Tour. Kan hij in een ronde als de Tour of Oman ook zijn klimmersbenen vinden? Cofidis zal dan weer rekenen op Rémy Rochas en Jesús Herrada. De Fransman is onder de radar een renner die in dit soort rondjes vaak een plek in de top-10 of top-15 behaalt, terwijl de Spanjaard afgelopen seizoen nog een rit in de Vuelta won. Maar tegen het klimgeweld in deze rittenkoers lijken zij niet opgewassen.
Namens Arkéa-Samsic is het uitkijken naar het duo Cristián Rodriguez en Andrii Ponomar in de lastige etappes. De Spanjaard begon vorig jaar zijn seizoen met een knappe tweede plaats in de Ruta del Sol en kan zich nu tonen in Oman. Oekraïens kampioen Ponomar is nog maar 20 jaar, maar een serieuze belofte voor dit soort wedstrijden. Kan hij zich tonen in Franse dienst? Tot slot willen we Giovanni Carboni (Equipo Kern Pharma) nog noemen. Hij won vorig seizoen nog een lastige rit in de Adriatica Ionica Race in Italië. Uno-X komt met Niklas Eg naar Oman.
Sprinters
Heel veel sprintetappes zijn er op papier niet. De openingsrit biedt nog de meeste kans voor de rappe mannen. Daar zullen Tim Merlier en Mark Cavendish de degens voor het eerst kruisen in 2023. De Belgische kampioen is de kopman van Soudal Quick-Step en zal graag willen winnen voor zijn pasgeboren zoontje Jules, terwijl ook de Britse kampioen van Astana Qazaqstan zich meteen wil laten gelden voor zijn nieuwe werkgever. Beide sprinters beginnen in Oman aan hun seizoen.
Een duel tussen Merlier en Cavendish ligt dus voor de hand, maar Pascal Ackermann (UAE Emirates) zal zich daar graag in willen mengen. In de Saudi Tour was hij al een keer derde in de slotrit. De andere concurrentie zal komen van Kristoffer Halvorsen (Uno-X), Matthew Walls (BORA-hansgrohe), debutant David Dekker en zijn ploegmaat Amaury Capiot (Arkéa-Samsic), Stanisław Aniołkowski (Human Powered Health), Max Kanter (Movistar), Alexander Salby (Bingoal WB), Raymond Kreder (JCL Team Ukyo) en Arne Marit (Intermarché-Circus-Wanty).
Voor de wat lastigere aankomsten kijken we naar types als Andrea Vendrame, Greg Van Avermaet (allebei AG2R Citroën) en vooral ook de vorig jaar doorgebroken Axel Zingle (Cofidis). En wellicht kan Bart Lemmen verrassen namens Human Powered Health in de heuvelritten.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Jan Hirt
*** Louis Meintjes, Alexey Lutsenko
** Iván Ramiro Sosa, Davide Formolo, Emanuel Buchmann
* Cristián Rodriguez, Fausto Masnada, Sylvain Moniquet, Rémy Rochas
Website organisatie
Deelnemerslijst
Weer en TV
Voor de weersomstandigheden zou je maar wat graag naar Oman reizen in deze tijd van het jaar. De zon schijnt namelijk volop, meldt Weeronline. Aan de kust van de Golf van Oman, waaraan hoofdstad Muscat gelegen is, schommelt de temperatuur tussen de 24 en 27 graden. Meer in het binnenland loopt de temperatuur op richting de 33 of 34 graden Celsius.
De Tour of Oman wordt niet live uitgezonden op de Nederlandse en Belgische tv. Ook bij Eurosport en de online kanalen van Discovery+ en GCN+ staan, net als vorig jaar, geen live-uitzendingen gepland. Mocht een lokale tv-zender een online stream hebben, dan zullen wij die delen.
De klassieke opvatting en uitleg van projectie is dat het een afweermechanisme is tegen negatieve emoties. Projectie neemt nervositeit weg over zaken die men in zichzelf niet graag erkent door ze aan anderen toe te schrijven. Dit gebeurt vaak onbewust zodat het ego niet met deze zaken hoeft om te gaan.’
Uiteraard gaat Roglic sneller zijn in een sprint van 4 a 5 man en Boni's pakken.
Evenepoel heeft nog nooit een straffe sprint gereden dus poept nu regenboog kleuren.
Overigens Kooij prima als jonge Nederlander. Net als Uijtebroeks en van Eetvelt in Catalonie.
@mede-Evenepoel-fans: doe toch wat kalm, leer jezelf ook eens te relativeren, heel de wereld zag dat Roglic de overwinning aan Evenepoel liet en aan de manier waarop Evenepoel die sprint aanging te zien wist hij het zelf ook al lang.
Het is heel logisch met de wetenschap wetende uit hoe een lange, belastende periode hij komt en hoe weinig hij thuis is geweest bij gezin. Mentaal en fysiek weer opladen is belangrijker en slimmer naar de toekomst toe. Onbegrijpelijk als jullie dat als zelfbenoemde experts dat niet snappen.
Ik zou Roglic ook wel graag in de Tour zien maar realistisch is het allerminst. Die zou daar dan enkel tweede plan kunnen rijden. Beter volgend jaar met een goed plan ten strijde trekken.
Het is wel duidelijk dat er nog maar 1 echt gat in Roglic zijn palmares zit, en dat is een Tour de France, maar om daarmee te zeggen dat hij maar moet gaan om er dan in week 3 achter te komen dat het toch op is, is ook niet eerlijk tegenover Roglic, hij moet alleen gaan als hij zelf wil en kan, en niet aan het team zoals het artikel suggereert dat ze dat wel even kunnen regelen, zo werkt het niet.
Op het wel of niet luisteren heeft het bij mij geen invloed. Ik vind het een onzinnig medium, maar ieder zijn ding. Voor mij is het niet weggelegd.
Dat weten ze bij WF toch ook wel, waarom dan weer die clickbait kop. Stop daarmee ajb anders haak ik en met mij ook anderen vre3s ik, toch langzaam af bij WF.
Misschien is het Open-Deur-Week ?
Niemand van zijn concurrenten wijst naar UAE, behalve Evenepoel, dat is een zwaktebod
Wat andere ook al gesuggereerd hebben, druipt de subjectiviteit van dit artikel eraf. Hoop niet dat Wielerflits hier voor het karretje van Kerckhoffs en zijn vriendjes wordt gespannen om naam en faam in de wielersponsoring te krijgen.
Valt me erg tegen van de redactie.
Geen dank…
De Saoedische discussie even terzijde: ik vind het kwalijker dat een medium dat zich voordoet als journalistieke site hier toch een onvervalste advertorial plaatst zonder het te vermelden. Ik weet niet of de schrijver hiervan ook daadwerkelijk een journalistieke opleiding heeft gevolgd, maar ik hoop eigenlijk van niet: anders heb je toch bijzonder weinig eergevoel bij het beroep dat je uitoefent.
Er waren eens van die "kleedkamerbeelden" waarvan je verwacht dat die door een interne JV man kunnen geschoten worden.
Dat werden ze inderdaad, alleen liep die net in beeld voor de neus van de WF cameraman.
Exclusieve access en scoops in ruil voor gunstige stukjes en sluikreclame.
Zou je er marketingmannetje Plugge en R. Kerckhoff$ niet van kunnen verdenken?
Volgens mij halen ze juist veel extra kracht, ijver en plezier uit elkaar. Er is echt wat te strijden en allebei hebben ze het al eens gehaald die gele trui. Mooie tegenstanders die gelukkig voor ons er een tof spektakel van weten te maken.
En die hele ‘psychologische oorlogsvoering’ zie ik geen moer van terug eigenlijk. Sommige media, waaronder deze, en veel voorkeursfans zijn de tour aangevlogen met een oeoeoe-bitchy ondertoon welke ze graag aan de rest van de wereld pogen op te dringen. De teams van Jumbo en UAE komen op mij volkomen geanticipeerd en geconcentreerd over, ik denk niet dat ze er mee zitten in welke zin dan ook.
Tenslotte: Pogacar ‘extravert’, mweuhnee. T’is een leuk joch die aardig met camera’s weet om te gaan en in vergelijking met Vingegaard verhoudingsgewijs opener ja. Maar en fond is het ook een rustig type.
Niet-gelukte stookpoging die nergens aan gaat komen los van de reeds gelovigen. Dit.
We kunnen goed zonder.
Je verwoordt imo perfect waar het hier om gaat: een mislukte stookpoging. Ook ik zie gewoon een gezonde rivaliteit, en tegelijkertijd een bak respect tussen deze twee. Niet meer en niet minder. En dan denk ik onder meer terug aan de valpartij van Pogi vorig jaar in de afdaling, waar Jonas netjes even wachtte. Of zou dat destijds ook psychologische oorlogsvoering geweest zijn?
En dan Andy Slik. Die is vast en zeker ook benaderd door Pogacar om een leuk stukje te schrijven over Vingegaard.
Raymond is duidelijk van de oude stempel en denkt dat het in het hedendaagse wielrennen er nog zo aan toe gaat als 50 jaar terug, maar volgens mij ziet iedere volger dat dat absoluut niet zo is. Beetje vreemde column ook dit daarom. Strookt niet met de werkelijkheid.
Stel dat het in de laatste 8 km van de race gebeurt en Vollering tijd zou kunnen verliezen, dan is het ergens nog begrijpelijk als ze dit proberen. Maar het was niet eens nodig wat ze deden. En dan zo reageren.... Man man man . Goede actie wegwezen en bij geen excuces hem nooit meer laten rijden ergens.
Wellicht, als er iets meer geclusterd wordt, scheelt dat een hoop energie bij redactieleden. En kon er tenminste een fatsoenlijk voorbeschouwing van de Cro Race, Tour d'Isard, Coppa Agostini enzo vanaf. Het wielrennen verdwijnt en verdrinkt in het moeras van non-nieuws.
U heeft meer dan 100% gelijk!
Zelf zou ik graag nog meer aandacht voor kleinere races zien, maar ik ben dan ook een beetje een wielernerd en ik kan me voorstellen dat er ook een groot deel van het publiek is wat dat niet zo boeit.
Clusteren is een goed idee, maar dat moet dan even uitgewerkt worden. Alles in één topic verder updaten zal tot ellenlange topics leiden. Een optie is misschien om één hoofdtopic te maken (Dossier Evenepoel-Ineos) van waaruit je naar subtopics kan doorklikken, en reacties enkel onder het hoofdtopic openzetten.
Een andere optie is wat langer wachten en het topic pas brengen als er wat meer duidelijkheid is. Dat doet Sporza bvb, die gaan pas iets schrijven over transfergeruchten als er wat meer body aanzit. Maar zij zijn natuurlijk als site van de publieke omroep iets minder afhankelijk van scoops en clicks.
Ik lees steeds vaker berichten die een update zijn van een vorig bericht waarbij 2/3e van het vorig bericht wordt hernomen in het nieuwe bericht.
Een site als deze moet het van de reclame hebben.
Wie zou bereid zijn om pakweg zo'n 5 euro per maand te betalen om de artikels te zien en te kunnen reageren? Jij niet ==> stop dan met zagen.
Waarom zou Wielerflits maken dat je minder zou klikken en in hun eigen vel snijden?
@fastfreddy, ook het bene vuurtje opstoken zorgt gegarandeerd voor meer clicks, dus ook deze is voor hen pure winst.
Weet je wat, ik lanceer hieronder mijn eigen poll...
En dan moet ik persoonlijk jeugd- en dameswielrennen ook nog overslaan.
Denzel Washington heeft hierover ooit een mooie quote gegeven:
“The truth doesn’t matter anymore, being first does. Is doesn’t matter if it’s true, just sell it”
Maar blijkbaar verwacht zijne hoogheid, de Feniks van Schepdaal, dat hem geen strobreed in de weg wordt gelegd op weg naar een 3e etappezege.
Wel eens een groep meiden, dames in de kroeg etc over mannen en sex horen praten...
Onderling fatsoen in heterogene omgeving is iets anders dan in de homogene groep wat altijd zal blijven.
Wat denk je waarom vaak ca 1.000.000 mensen, mannen en vrouwen, afstemmen op Vandaag Inside?
Omdat bepaalde praat gewone praat is zoals kleedkamerpraat. Hoe platcdat ook kan zijn.
In dit geval is de keuze om iemand te treiteren (en het ook nog eens te filmen). De consequentie is dat je daarmee het risico loopt dat iemand boos wordt en je een draai om de oren geeft. Dat maakt het vroeger ook zo spannend om belletje trek te doen of ergens sneeuwballen tegen het raam te gooien. Het kwam niet in mijn hoofd op om thuis te vertellen dat ik een draai om mijn oren had gekregen van de buurman, laat staan dat ik naar de politie zou stappen.
Terwijl ik de onvoorwaardelijke liefde van mijn ouders had, maar daarmee zeker niet alles werd goedgevonden wat ik uitspookte.
Er rijden een stuk of zes vluchters weg, Tudor, Eolo een mannetje van Wanty eentje Arkea en misschien een renner die je toch graag ziet. Pascal Eenkhoorn dit jaar?
Stiekem hoop je toch op wat bijzonders.
Maar tegen beter weten in weet je dat het slaapverwekkende wachten begint. En je dommelt weg.
Op de Capos is de voorsprong van de kopgroep natuurlijk nog geen 1.30 minuut meer over. En de renners in de kopgroep gaan strijden om de eer de laatst overgebleven renner te zijn. Op de Capo berta blijven er twee over, maar net over de top rijdt de laatste weg. Eenzaam gaat hij op weg naar de Cipressa. hopend op een wonder. Het peloton in de achtervolging raast over de Capo's alsof ze niet bestaan. En verschillende treintjes beginnen zich te vormen.
In het dorpje San Lorenzo al Mare rijdt gegarandeerd een van de favorieten lek. Gefrustreerd gooit die renner zijn fiets in de goot. Het peloton raast door naar de Cipressa. Kansloos is hij, achtervolgen is zinloos, mokkend stapt hij toch op de reservefiets.
Ik schrik ondertussen eens wakker uit mijn dutje! Shit, al vlakbij de Cipressa, nog maar snel een koffie inschenken! Lekkere koek erbij, eindelijk begint het.
De eenzaam overgebleven vluchter krijgt de eer om 14s voor het peloton als eerst de Cipressa op te draaien. Echter wordt ook hij al snel in de kraag gegrepen. Onder strak tempo van UAE of jumbo visma raast het peloton over de cipressa. 1km van de top demarreert een van outsiders en twee anderen storten zich samen met hem de afdaling in. Beneden blijken de drie ondanks hun doodsverachting net aan 19s voorsprong te hebben.
Het uitgedunde peloton dendert ongemindert door naar de Poggio, waar de drie weer zullen worden gegrepen. Op de cipressa zullen de favorieten zich tonen, maar meestal loont het om te wachten tot de laatste km. Over de top van de Poggio lijkt de groep zwaar verbrokkeld. De regie toont een overzichtsshot van de renners die de bochtige afdaling tot hun circuit maken. Gevolgd door beelden vanaf de Motard die zich niet rap genoeg uit de voeten kan maken. Een groep of acht renners draait samen beneden de hoofdweg richting San Remo op. Met een grotere groep daar vlak achter. In de groep van acht botert het niet, waardoor een groep van 12 terugkomt. Per direct wordt er gedemarreerd! Wie heeft er nog ploegmaats? Wie heeft de snelste sprint? Vanaf dit moment is de voorspelbaarheid verdwenen, het juiste moment, de juiste timing is nu bepalend.
...
En uiteindelijk wint er een Sloveen....
Hoe is t mogelijk!
Dat is wel de trend van dit voorjaar.
Maar wat een mooie uiteenzetting.
Die koers van Milaan naar San Remo
Na uren daarvan
Wie wint die prijs dan?
Toch weer een Sloveen in extremo.
Dit is hoe kinderachtige meisjes aandacht zoeken van een jongen die ze aantrekkelijk vinden.
Er is vast wel een wet die je overtreedt als je op iemand zijn hoteldeur gaat staan beuken laat in de avond.
Je veroorzaakt sowieso al overlast.
Kan Alpecin wel eens stoppen met álles te winnen?
(Kuiper in Parijs-Roubaix, ook zo ingebrand).
Jonas zal hem één keer iets in die trant hebben gevraagd en dan waarschijnlijk ook nog als grap.
Wellicht spreekt hier meer Remco’s verlangen dat JV hem nog belangrijk vindt.
Verder vind ik het trouwens erg gaaf van en voor Plapp en Buitrago.
Altijd geweldig zulke mensen die lopen te zeiken dat andere mensen lopen te zeiken. Bij deze zal ik dan ook wat op jou zeiken. Doe je huiswerk voordat je onzin verkoopt.