Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016

Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016

Foto: ASO

zaterdag 9 april 2016 om 07:00

Na Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen staat zondag met Parijs-Roubaix het derde monument van dit wielerseizoen op het programma. De Hel van het Noorden is volgens velen de mooiste van alle klassiekers, omdat de strijd tegen de elementen nergens zo goed zichtbaar is als op de kasseien in het troosteloze Noord-Franse landschap. Wie wordt de opvolger van John Degenkolb, die na een aanrijding op training een streep moest zetten door het voorjaar? WielerFlits blikt vooruit.

Historie
‘De laatste dwaasheid die de wielersport zijn dienaren te bieden heeft’. Zo omschreef oud-Tourbaas Jacques Godet Parijs-Roubaix toen hij nog als journalist werkzaam was. Veel renners en wielertoeristen zullen die mening delen, al is de liefde voor de heroïsche koers bij de meesten toch groter dan de afkeer. De historie van Parijs-Roubaix gaat terug tot 1896, toen Josef Fischer de eerste editie won. Hij stond tot aan de zege van Degenkolb meer dan een eeuw lang te boek als de enige Duitse winnaar.

Na die eerste editie waren het de Franse renners die lange tijd de lakens uitdeelden. Vervolgens namen de Belgen de macht over en brachten ze de teller op 55 overwinningen, iets dat door geen enkel ander land is geëvenaard. Niet verwonderlijk dus dat twee Belgen zich recordhouder mogen noemen qua aantal overwinningen. Roger De Vlaeminck en Tom Boonen wonnen ieder vier keer. Boonen hoopt zondag een vijfde zege aan zijn palmares toe te voegen.

Zes keer kwam er een Nederlander als eerste aan op de wielerbaan van Roubaix. De overwinning van Niki Tersptra twee jaar geleden ligt nog het meest vers in het geheugen. Hij trad daarmee in de voetsporen van Peter Post (1964), Jan Janssen (1967), Jan Raas (1982), Hennie Kuiper (1983) en Servais Knaven (2001). Die laatste is momenteel ploegleider bij Sky en probeert het magische gevoel van de klassieker zoveel mogelijk op zijn renners over te dragen. “Ik wil ook dat ze na afloop de douche in het Vélodrome gebruiken”, vertelde hij hier onlangs over. “Dat moet je ook ervaren hebben.”

Servais Knaven won in 2001 - Foto: Sirotti

Servais Knaven won in 2001 – Foto: Sirotti

Die antieke doucheruimte, waar de renners na afloop gespeend van elke luxe de modder van zich af kunnen spoelen, is onlosmakelijk verbonden met Parijs-Roubaix. Net als de kasseien, die iets meer dan vijftig kilometer van het parcours vormen. In het verre verleden waren dat er veel meer, maar onder het mom van de vooruitgang werden na de Tweede Wereldoorlog steeds meer wegen geasfalteerd. Net op tijd kwam men tot inkeer door de kasseien te bestempelen tot lokaal erfgoed, waarover wordt gewaakt door een nauwgezet proces van behoud en restauratie. Een aantal stroken is zelfs alleen op de wedstrijddag zelf toegankelijk.

Het behoud van de kasseien zorgt ervoor dat het snelheidsrecord uit 1964 nog altijd niet is gebroken. Post haalde op die dag, waarop relatief weinig kasseistroken en een stevige rugwind de omstandigheden ideaal maakten, een gemiddelde snelheid van 45.129 km/u. Degenkolb was bij zijn winst vorig jaar bijna twee kilometer per uur langzamer (43.476), al zal de Duitser daar geen moment van wakker gelegen hebben. Na het jaar daarvoor tweede te zijn geworden, rekende de renner van Giant-Alpecin in 2015 in een sprint op de wielerbaan af met Zdenek Stybar en de dit jaar afwezige Greg van Avermaet. Lars Boom was de beste Nederlander op plaats vier.

De laatste tien winnaars:
2006: flag-ch Fabian Cancellara
2007: flag-au Stuart O’Grady
2008: flag-be Tom Boonen
2009: flag-be Tom Boonen
2010: flag-ch Fabian Cancellara
2011: flag-be Johan Vansummeren
2012: flag-be Tom Boonen
2013: flag-ch Fabian Cancellara
2014: flag-nl Niki Terpstra
2015: flag-de John Degenkolb

Parcours
Parijs-Roubaix zal nooit meer hetzelfde zijn. Het Bos van Wallers-Arenberg, een van de meest gevreesde kasseistroken van de klassieker, is dit jaar geasfalteerd. Althans, dat wilden Les Amis de Paris-Roubaix ons op 1 april laten geloven. Een enkeling schrok ervan, de meesten doorzagen de grap direct. Alleen al de aankondiging van een asfaltering zou namelijk voor niets minder dan een volksopstand gezorgd hebben.

In werkelijkheid verandert er ten opzichte van de vorige editie niet veel. Er is enkel sprake van een paar subtiele wijzigingen. Er moet 52,8 kilometer over kasseien worden gereden, honderd meter meer dan een jaar geleden. Verder is er met de terugkeer van Hameau du Buat een stukje heuvelop toegevoegd. De totale afstand bedraagt 257,5 kilometer en er duiken onderweg 27 kasseistroken op.

De hellende kasseistrook Hameau du Buat is het meest aansprekende hoogteverschil dat moet worden overbrugd. De vele kasseistroken maken het voor de renners echter al lastig genoeg. Zoals gebruikelijk wordt de zwaarte van een kasseistrook aangeduid met een aantal van één tot vijf sterren. Het maximum van vijf sterren is alleen weggelegd voor de drie zwaarste beproevingen: Bos van Wallers (Trouée d’Arenberg), Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre.

De eerste kasseistrook die wordt bereikt is Troisville na 98,5 kilometer, al ligt deze momenteel zo ver onder de modder verscholen dat de organisatie overweegt de 2200 meter lange passage te schrappen. Het legendarische Bos van Wallers betekent na 168 kilometer het begin van de finale. De renners duiken hier met een rotvaart het bos in, waarbij direct duidelijk wordt wie er die dag goede benen hebben. Bovendien liggen valpartijen op het smalle strookje op de loer.
profiel_pr

Mons-en-Pévèle wordt bereikt na 209 kilometer koers. Met drie kilometer is dit een van de langste stroken en bovendien kan de wind hier zo diep in de finale een onaangename rol spelen. Nog dichter richting de finish ligt Carrefour de l’Arbre, een 2100 meter lange strook die in het verleden vaak beslissend is geweest. Het slechte wegdek en de haakse, hellende bocht, zullen sowieso weer voor een schitterend schouwspel zorgen.

Na Carrefour de l’Arbre is het nog een kleine vijftien kilometer naar de finish. Onderweg liggen dan alleen nog de relatief eenvoudige stroken Gruson (**), Hem (**) en Roubaix/Espace Charles Crupelandt (*) waar eventueel een verschil kan worden gemaakt. De finish vindt zoals gebruikelijk onder massale belangstelling plaats op het beroemde Vélodrome in Roubaix, een locatie die er alle andere dagen van het jaar verlaten bijligt.

Organisator ASO kondigde onlangs aan dat de finale in de nabije toekomst op de schop gaat. Omdat er rondom de plaats kasseien worden aangelegd op wandel- en fietspaden, kan de slotfase worden verrijkt met een kasseistrook van maar liefst drie kilometer vlak voor het binnenrijden van het Vélodrome. Een leuk vooruitzicht, maar voor komende zondag hebben we daar nog niets aan.

De 27 stroken:
27. Troisvilles (km 98,5 – 2200 m) +++
26. Viesly (km 105 – 1800 m) +++
25. Quievy (km 107,5 – 3700 m) ++++
24. Saint-Python (km 112,5 – 1500 m) ++
23. Vertain (km 120,5 – 2300 m) +++
22. Capelle-Ruesnes (km 127 – 1700 m) +++
21. Quérénaing – Maing (km 137,5 – 2500 m) +++
20. Monchaux-sur-Ecaillon (km 141 – 1600 m) +++
19. Haveluy (km 154 – 2500 m) ++++
18. Trouée d’Arenberg (km 162 – 2400 m) +++++
17. Wallers – Hélesmes, dit “Pont Gibus” (km 168 – 1600 m) +++
16. Hornaing (km 175 – 3700 m) ++++
15. Warlaing – Brillon (km 182,5 – 2400 m) +++
14. Tilloy – Sars-et-Rosières (km 186 – 2400 m) ++++
13. Beuvry-la-Forêt – Orchies (km 192,5 – 1400m) +++
12. Orchies (km 197,5 – 1700 m) +++
11. Auchy-lez-Orchies – Bersée (km 203,5- 2700 m) ++++
10. Mons-en-Pévèle (km 209 – 3000 m) +++++
9. Mérignies – Avelin (km 215 – 700 m) ++
8. Pont-Thibaut (km 218 – 1400 m) +++
7. Templeuve – Moulin de Vertain (km 224,5 – 500 m) ++
6. Cysoing – Bourghelles (km 231 – 1300 m) +++
Bourghelles – Wannehain (km 233,5 – 1100 m) +++
5. Camphin-en-Pévèle (km 238 – 1800 m) ++++
4. Le Carrefour de l’Arbre (km 240,5 – 2100 m) +++++
3. Gruson (km 243 – 1100 m) ++
2. Hem (km 249,5 – 1400 m) ++
1. Roubaix (km 256,5 – 300 m) +

Favorieten
Het winnen van Parijs-Roubaix is op zichzelf al bijzonder, maar het pakken van ‘de dubbel’ (Vlaanderen & Roubaix) is alleen voor de allergrootste renners ter aarde weggelegd. Peter Sagan zou zich in dat rijtje kunnen scharen. De wereldkampioen won op indrukwekkende wijze de Ronde van Vlaanderen en is vanzelfsprekend ook zondag een van de topfavorieten.

Het podium in de Hel van het Noorden haalde Sagan nog nooit (de zesde plaats in de door Terpstra gewonnen editie van 2014 is zijn beste resultaat), maar met zijn huidige vorm hoeft dat niets te betekenen. Als de Tinkoff-renner op de kasseien het verschil niet kan maken, is er altijd nog de mogelijkheid om in de sprint op de wielerbaan toe te slaan. Hij heeft daarbij in ieder geval geen last van Greg van Avermaet, die na zijn val in Vlaanderen knarsetandend voor de tv zal zitten.

Fabian Cancellara - Foto: Sirotti

Fabian Cancellara – Foto: Sirotti

Fabian Cancellara is de andere topfavoriet voor zondag. De Zwitser is bezig aan zijn laatste seizoen en dat gaat zeker niet geruisloos voorbij. Al moet hij het na zijn zege in de Strade Bianche voorlopig in Vlaanderen nog doen met mooie ereplaatsen: vierde in de E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem en tweede in de Ronde van Vlaanderen. In die laatste koers kon hij zichzelf achteraf verwijten niet op het juiste moment met Sagan en Michal Kwiatkowski meegesprongen te zijn. Toen de ontketende Slowaak eenmaal solo op kop was gekomen, bleek er geen kruid meer tegen gewassen.

Wat in het voordeel van Cancellara spreekt, is zijn berg aan ervaring in Parijs-Roubaix. Hij weet wat er nodig is om er te winnen, bewees hij in 2006, 2010 en 2013. De laatste vier keer dat de Zwitser meedeed, haalde hij bovendien telkens het podium. Vorig jaar hield een valpartij in het voorjaar hem aan de kant. Cancellara heeft bij Trek onder meer Stijn Devolder, Jasper Stuyven en de Nederlander Boy van Poppel in steun.

Tom Boonen is de enige actieve renner die vaker dan Cancellara op het erepodium de kassei in ontvangst mocht nemen. De winnaar van 2005, 2008, 2009 en 2012 kan alleen recordhouder worden, al bieden zijn resultaten van dit seizoen geen reden tot al te veel optimisme. Een elfde plaats in de Omloop Het Nieuwsblad was zijn beste resultaat in 2016 op Vlaamse wegen.

Niki Tersptra - Foto: Sirotti

Niki Tersptra – Foto: Sirotti

Bij Etixx-Quick-Step hebben ze meer kapiteins op het schip. “Ze zullen allemaal de kaart Boonen trekken als hij het signaal geeft dat hij een superdag heeft”, denkt wielercommentator Michel Wuyts. Al is het de vraag of zijn ploeggenoten Niki Terpstra en Zdenek Stybar daar hetzelfde over denken. Terpstra greep zoals bekend de zege in 2014, Stybar werd vorig jaar tweede achter de nu afwezige Degenkolb. In de Ronde van Vlaanderen was de Tsjech de beste renner van Etixx-Quick-Step, Terpstra finishte twee plaatsen lager. Ze presteren daarmee voorlopig iets minder dan in het klassieke voorjaar van 2015, maar een uitschieter behoort zeker tot de mogelijkheden. Etixx-Quick-Step hunkert in ieder geval naar een grote zege in het klassieke voorjaar.

Foto: Sirotti

Foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo hoeft niet te twijfelen bij het aanwijzen van een kopman. Sep Vanmarcke was zondag een van de hoofdrolspelers in de Ronde van Vlaanderen en beloonde zichzelf met een podiumplaats. Een week eerder had hij dat ook al gedaan in Gent-Wevelgem (tweede). In 2013 werd de Belg op de wielerbaan in Roubaix in een sprintje met twee geklopt door Cancellara. Zijn de rollen dit jaar omgekeerd?

Giant-Alpecin zal bij afwezigheid van Degenkolb rekenen op Bert de Backer, al is hij vooral een outsider. In dienst van zijn Duitse kopman werd de Belg al een keer elfde en twaalfde. Lotto Soudal heeft met (de zieke) Jürgen Roelandts, André Greipel en de zondag hard gevallen Tiesj Benoot ook een aantal dark horses in huis. Jens Keukeleire (vorig jaar zesde) is de troef van Orica-GreenEDGE. NamensWanty-Groupe Gobert reed Dimitri Claeys een sterke Ronde van Vlaanderen. Kan hij verrassen in Roubaix?

Lars Boom - Foto: Sirotti

Lars Boom – Foto: Sirotti

Voor Nederlands succes is het uitkijken naar Terpstra, maar zeker ook naar Lars Boom. De Astana-renner trapt momenteel ‘door de boter’, maar werd in de Ronde van Vlaanderen geplaagd door vier lekke banden. “Als ik vooraan had gezeten, had ik Cancellara kunnen volgen”, vertelde hij na uiteindelijk als elfde gefinisht te zijn. Roubaix ligt hem normaal gesproken nog wat beter, zeker als het een modderige editie wordt. Dan kan hij net als Stybar profiteren van zijn ervaring als veldrijder.

Parijs-Roubaix kreeg nog nooit een Britse winnaar, hoe graag Bradley Wiggins het vorig jaar ook had gewild. Kan Luke Rowe of Ian Stannard daar verandering in brengen. De twee delen het kopmanschap bij Sky. “Ik denk dat we een goede tandem kunnen vormen”, vertelde Rowe aan Cyclingnews. “In de finale kijken we hoe we ons voelen en wat de beste tactiek is.”

Alexander Kristoff - Foto: Sirotti

Alexander Kristoff – Foto: Sirotti

Hoewel Alexander Kristoff momenteel wat minder sterk oogt dan een jaar geleden om deze tijd, blijft hij toch een gevaarlijke klant. Met name als het uitdraait op een sprintje in het Vélodrome, zal de Noor van Katusha moeilijk te kloppen zijn. In de Ronde van Vlaanderen wist hij zijn titel niet te prolongeren, al was zijn vierde plaats zeker niet slecht te noemen. In de Scheldeprijs handhaafde Kristoff zich woensdag wel in de voorste groep, maar sprintte hij niet mee voor de overwinning.

Een andere rappe man, Mark Cavendish, staat zondag voor de tweede keer in zijn carrière aan de start in Compiègne. Dat doet hij vooral om in de toekomst mee te kunnen doen om de prijzen. Bij Dimension Data kan hij dit jaar mooi een handje bijsteken om Edvald Boasson Hagen naar een mooi resultaat te loodsen. De Noor kon de verwachtingen in de Ronde van Vlaanderen niet inlossen, maar zal azen op revanche.

En misschien is er wel een renner die zich niets aantrekt van de bespiegelingen vooraf en die zondag voor een grote verrassing gaat zorgen. Zoals in 2011 toen Johan Vansummeren won, of in 1997 met de zege van Frédéric Guesdon. De huidige ploegleider bij FDJ is nog altijd de laatste Franse winnaar. Arnaud Démare kan door de naweeën van een val in de Ronde van Vlaanderen niet in de voetsporen van zijn ploegbaas treden. Houden Damien Gaudin (AG2R La Mondiale) en Florian Sénéchal (Cofidis) de Franse eer hoog?

Favorieten volgens WielerFlits:
**** Peter Sagan
*** Fabian Cancellara, Sep Vanmarcke
** Lars Boom, Zdenek Stybar, Niki Terpstra,
* Alexander Kristoff, Tom Boonen, Luke Rowe, Edvald Boasson Hagen

Deelnemerslijst

Weer
Het weer speelt in de Hel van het Noorden vaak een bepalende rol. Want wordt het stof bijten of juist modder happen? Deze editie lijkt het vooral dat laatste te gaan worden, want de regen die deze week is gevallen heeft een aantal wegen drassig gemaakt. Toch lijkt het weer op de wedstrijddag zelf lang niet zo slecht te worden als eerder werd voorspeld. Volgens Weeronline blijft het de hele dag zo goed als droog, met hooguit af en toe een klein buitje. Er staat windkracht drie en de temperatuur loopt in de middag op naar dertien graden.

TV
Iedereen die zondag geen andere plannen heeft, hoeft zondag geen minuut van Parijs-Roubaix te missen. Eurosport begint namelijk al om 10.15 uur met de uitzending, pas een halfuur later worden de renners in Compiègne op gang geschoten. Sporza begint om half één met het live-verslag. Bij de NOS is de koers vanaf 13.10 uur te volgen.

[poll id=”210″]

Dit artikel delen:

183 Reacties

Bozar 9 april 2016 om 13:39

1) PR
2) RvV
3) Strade Bianche (deze zal alleen maar klimmen de komende jaren, wat een heerlijke koers!)
4) MSR
5) LBL

Sterren:

**** Cancellara
*** Boom (en dat als Belg zijnde nota bene), Vanmarcke
** Sagan, Terpstra, Stybar
* Boonen, Stybar, Kristoff, Roelandts

Ik vrees voor Sagan dat hij een scenario aan zijn been heeft dat Cancellara in het verleden al zo vaak heeft voorgehad. Hij zal diegene zijn die het vuile werk moet opknappen, en bij een gebrek aan ploegmaats zal het snel aan hem zijn. Bovendien liggen de heuvels van de RvV hem gewoon beter dan PR. In dat opzicht zal Lars Boom na Cancellara de grootste favoriet zijn denk ik. Zoals die de RvV betwist heeft, na al die pech..

0
lekbandje3 9 april 2016 om 13:51

1) RvV (historie en hoe enorm het leeft in vlaanderen)
2) PR (zo herkenbaar en een schitterende koers).
3) Lombardije (lastige maar hier doen traditioneel alle toppers mee en LBL van de laatste jaren is 10 keer niks.)
4 LBL (traditioneel mooie koers maar het koers gedrag van de renners is om van stilletjes in de hoek te gaan huilen de laatste jaren).
5 MSR (250 km saaie koers en daarna pas leuk voor mij dus de minste).

0
girardengo 9 april 2016 om 14:01

@Natrix maura
Bij deze. Ik beperk me tot de huidige 5 monumenten (Strade Bianche lijkt er bij te gaan komen en de vacante plaats van Parijs-Tours in te gaan nemen; mocht deze koers er al bij horen dan zet ik hem op de derde plaats)
1. Parijs-Roubaix
2. Ronde van Vlaanderen
3. Luik-Bastenaken-Luik
4. Ronde van Lombardije
5. Milaan – San Remo

0
Sammysosa 9 april 2016 om 14:18

Ah ik was het lijstje vergeten:
1. Parijs-Roubaix
2. Ronde van Vlaanderen
3. Ronde van Lombardije
4. Milaan – San Remo
5. Luik-Bastenaken-Luik

De beleving in RvV is superieur, maar ik vind de koers zelf in de Hel mooier, puurder. Lombardije is het bonbonnetje na een copieuze maaltijd, waar MSR het aperitiefje is om de honger aan te wakkeren. La Doyenne heeft met name de laatste jaren veel van zijn glans verloren in mijn ogen, maar kon me al nooit echt bekoren gek genoeg.

0
ValverdeBassoNibali 9 april 2016 om 14:41

STANNARD!

0
achtpuntzes 9 april 2016 om 14:43

ah, dan zal ik ook maar een lijstje maken :)
1. Parijs-Roubaix EN de RvV

3. Milaan Sanremo
4. Lombardije
5. LBL
ik kan werkelijk waar niet kiezen tussen P-R en RvV, dus samen maar op 1 gezet. ik hou van kasseien, zijn voor mij de mooiste koersen. ik zie ze zelfs liever dan een vette bergetappe. MSR kijk ik altijd erg naar uit omdat het de eerste klassieker van het jaar is. Lombardije heeft gemiddeld genomen mooiere koers dan LBL, waar het elk jaar toch zo ongeveer van hetzelfde is, en staat daarom op plaats 5.

verder hoop ik dat Strade Bianchi snel ook de klassiekerstatus zal krijgen. in dat geval komt die op 3, en schuift de rest door waardoor LBL uit de top 5 verdwijnt.

0
Wim Kruithof 9 april 2016 om 15:35

Sammysosa geheel met je eens. Zowel je liefde voor de poëzie van Luuk als het kelderen van Luik, die veel van haar (toch al grauwe) glans afgelopen jaren verloren heeft.

Overigens, als het zou gaan over mijn lievelingskoersen, zou (behalve wellicht Roubaix) geen monument in de top 5 staan.

0
Romāns Vainšteins 9 april 2016 om 16:18

LBL heeft gewoon weer een paar mooie edities als tussen 2009 – ™ – 2012 nodig, die koers wordt kapot gemaakt door de te veel sterke teams met allemaal een snelle jongen die allemaal op de sprint aansturen, krijg je achtereenvolgens Dan Martin, Gerrans en Valverde op de erelijst. AGR & FW hebben daar al heel erg veel langer last van.

0
Matisz 9 april 2016 om 16:33

@ Alle Boonen-haters hier
Vergeet mbt. Boonen niet dat dokters, na zijn val in Dubai, het onmogelijk achtten dat hij momenteel op dit niveau überhaupt zou rijden. Dus het feit dat hij hier zit is al een prestatie op zich ongeacht de uitslag.

@Sunrider
Maar ik zie hem oprecht als kanshebber op de overwinning. Alles wat hij de voorbije maanden heeft gereden heeft hij gedaan met slechts één koers voor ogen namelijk P-R. Iedereen in zijn omgeving heeft in de Belgische pers bevestigd dat hij nog één keer wil proberen te schitteren in P-R. Ik hoop gewoon op een mooie en spannende strijd morgen. En van mij mag Boonen, Cancellara, Vanmarcke, Boom of gelijk wie winnen …

0
decordig 9 april 2016 om 17:10

Ik verwacht een ‘coup’ van Etix – ten tijde van Mapei stonden ze ook al een paar keer met 3 man op het podium. Boonen, Terpstra en Stybar zijn daar ook toe in staat, ook al zijn ze niet in superform. Maar dit hoeft ook niet – tegenslag van tegenstanders kan dit ook in de hand werken (ook al hoop ik dat niet). Sagan verwacht ik niet meteen, hij heeft nog geen topuitslagen gereden in P-R en heeft ook niet echt een ploeg voor het kassei-werk. Raakt hij achterop dan staat hij er alleen voor – wie gaat rijden met Sagan ? De volgorde van de sportbestuurders vind ik nergens terug, maar die kan ook een belangrijke rol spelen.
Favorieten : Cancellara – Boonen – Terpstra – Stybar – Van Marcke – Boom

0
rosencrantz 9 april 2016 om 17:32

@decordig 1 Tinkoff – 2Trek – 3- Katusha 4 Lotto.nl – 5 SKY- 6 lotto 7 Etixx denk ik

0
Romāns Vainšteins 9 april 2016 om 17:47

Ik zat zojuist even de Tro Bro Leon te bekijken, kan deze wedstrijd niet beter op de woensdag voor Parijs Roubaix worden gereden of (misschien beter nog) de zaterdag erna ? Dit is een koers die met wat beter startveld en directe TV – uitzending een ontzettende groeimarge heeft en op zich goed aansluit op het kasseienwerk, echt een plaatje.

0
decordig 9 april 2016 om 18:07

Wordt de volgorde voor de volgwagens van de sportbestuurders niet bepaald door lottrekking, en niet volgens de UCI-ranking ?

0
dikkechaap 9 april 2016 om 19:53

Zat net even rond te neuzen op sporza.be. Boonen beweert dus glashard dat hij PR op 90% conditie kan winnen. Ik denk dat hij blij mag zijn als hij in de top10 finisht.

0
erick 9 april 2016 om 21:38

Heb ik iets gemist? Er wordt hier zo weinig van Stannard gesproken. Het is zijn favoriete koers en hij zit in form.

0
lancethegreat4 9 april 2016 om 23:08

Mijn lijstje van favoriete klassiekers:
1. Parijs-Roubaix
2. Ronde van Vlaanderen
3. Ronde van Lombardije
4. Luik-Bastenaken-Luik
5. Amstel Gold Race

Mijn sterren voor Parijs-Roubaix:
**** Cancellara
*** Vanmarcke,Boom,Sagan
** Boonen,Terpstra,Rowe
* Senechal,Stuyven en Stybar

0
Jaizkibel2008 9 april 2016 om 23:31

Lijstje:

1. Parijs-Roubaix
2. Luik-Bastenaken-Luik (al wil ik wel weer eens koers zien vanaf de Redoute)
3. Ronde van Lombardije
4. Milaan San Remo
5. Ronde van Vlaanderen

0
Belkin 10 april 2016 om 00:32

Ik ga voor Cancellara…maar hoop op Boom of Sep.

Klassiekers:
1. Parijs-Roubaix
2. Ronde van Vlaanderen
3. Luik-Bastenaken-Luik
4. Milaan-San Remo
5. Ronde van Lombardije

En verder ben ik fan van de Strade Bianche, maar die mag niet geloof ik.

0
wakkie 10 april 2016 om 07:25

Start een forumtopic ivm die klassiekerlijstjes en blijf on topic.
Moet de Belg hier nu echt orde op zaken stellen?

Het weer ziet er mooi uit voor een stoffige editie :D Ik ben vooral benieuwd naar wie de onverwachte naam in de top-10 zal zijn.

0
Guldenboy 10 april 2016 om 07:29

Ga geen meter missen vanaf Bali! #zinin

0
ambie 10 april 2016 om 08:15

Vandenbergh rijdt niet is geblesseerd

0
Romāns Vainšteins 10 april 2016 om 08:22

Als het gisteren geregend heeft daar kun je de stof ook wel vergeten, wind niet heel bijzonder maar grofweg vanuit het bos in de rug, na mons-en-peveles een stuk in de flank en daarna tegen richting le carrefour, daar weer in de rug en in de finale in de flank. Geen spelbreker vd aanval dus.

Lijkt me primair de keien die deze editie gaan bepalen.

0
Lalsacien 10 april 2016 om 08:28

Wat betreft de beste fransman in koers zet ik in op Adrien Petit!

0
KnightBiker 10 april 2016 om 08:55

Gister de cyclo gereden – het lag er voor het overgrootte deel droog bij, alleen arenberg was erg glibberig na de eerste 100 meter… ik heb het er niet eerder zo glibberig gezien en op volle snelheid zullen minder stuur vaste renners zeker vallen. (ik kwam er alleen maar door vanwege een cyclocross fiets met bredere banden, en de meeste cyclo-renners namen wijselijk geen echte risico`s)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone