Voorbeschouwing: NK tijdrijden voor vrouwen 2024 – Zonder Van Dijk en Van Vleuten allesbehalve onthoofd
Riejanne Markus - foto: Cor Vos
woensdag 19 juni 2024 om 08:00

Voorbeschouwing: NK tijdrijden voor vrouwen 2024 – Zonder Van Dijk en Van Vleuten allesbehalve onthoofd

Alle brommers verzamelen! In en om het Noord-Brabantse Steenbergen wordt dit jaar gestreden om de nationale tijdrittitels. Deelnemende rensters krijgen een parcours voorgeschoteld waarop laagvliegers tot hun recht komen. Weet Riejanne Markus zichzelf op te volgen of weten klasbakken als Demi Vollering of Shirin van Anrooij daar een stokje voor te steken? WielerFlits blikt vooruit!

Historie

Laatste tien winnaressen NK Tijdrijden
2023: flag-nl Riejanne Markus
2022: flag-nl Ellen van Dijk
2021: flag-nl Anna van der Breggen
2019: flag-nl Annemiek van Vleuten
2018: flag-nl Ellen van Dijk
2017: flag-nl Annemiek van Vleuten
2016: flag-nl Annemiek van Vleuten
2015: flag-nl Anna van der Breggen
2014: flag-nl Annemiek van Vleuten
2013: flag-nl Ellen van Dijk


Laatste editie

Met een afstand van 42 kilometer was het nationaal kampioenschap karren tegen de klok van 2023 verreweg de langste editie ooit. Twee vlakke rondjes rondom Elspeet lagen er te wachten op de rensters. Een heerlijk parcours voor tempobeulen. Riejanne Markus maakte goed gekruid gehakt van de concurrentie. Demi Vollering — met een lange autorit na de Ronde van Zwitserland in de benen — was de nummer twee op net geen minuut.

Daarachter werden de verschillen groter en groter. Annemiek van Vleuten pakte wel nog haar zevende podiumplek op het nationaal kampioenschap, een prestatie waarmee ze Leontien van Moorsel evenaarde in die ranglijst aller tijden. Grote afwezige tijdens het kampioenschap was de vrouw met liefst twaalf podiumplaatsen, Ellen van Dijk, maar zij had belangrijkere dingen aan haar hoofd. Want wielrennen mag dan de mooiste der sporten zijn, het blijft in het leven toch een bijzaak. Alhoewel… Wie in de ogen van de Nederlands kampioene keek, kon goed zien wat het winnen voor haar betekende. Veel.

Uitslag NK Tijdrijden 2023
1. Riejanne Markus (Jumbo-Visma) 42 km in 53m42s
2. Demi Vollering Team SD Worx op 55s
3. Annemiek van Vleuten (Movistar) op 1m13s
4. Anouska Koster (Uno-X) op 1m47s
5. Loes Adegeest (FDJ-SUEZ) op 1m49s

Parcours

De laatste keer dat het NK Tijdrijden te gast was in Noord-Brabant was 2018. Een ding is zeker: de top drie van Bergen op Zoom zullen we nu niet op het podium zien. Maar na twee edities rondom Emmen en tweemaal vlammen op de Veluwe, zijn we nu dus weer in het Brabantse voor de nationale titelstrijd. Niet in Bergen op Zoom, maar even noordelijker in Steenbergen, waar start en finish in het centrum liggen.

Het parcours van 36,8 kilometer hebben we vooral te danken aan het polderen. Zo doen de coureurs de Oude Prinslandse Polder aan. De enige hoogtemeters komen van dijkopgangen wegen die over of onder de A4 lopen. Op behoorlijk wat punten op het parcours kan de neus tot vlak boven het voorwiel, maar voor ’s lands beste tijdrijdsters is het wel zaak om de bochten goed in zich op te nemen.

Zeker niet alle bochten kunnen op hoge snelheid worden genomen. Soms omdat ze terugdraaiend zijn, dan weer omdat de weg na de bocht erg krap is voor een iemand die boven de vijftig per uur rijdt. En op de Kleinedijk (noordwestelijke deel van het parcours) ligt ook nog een chicane waar je lelijk door verrast kunt worden als je er geen acht op geeft. Kortom: lekker boren, maar bij de les blijven.

Woensdag 19 juni: Steenbergen – Steenbergen (36,8 km)
Start eerste renster: 15.30 uur
Finish eerste renster: rond 16.20 uur
Start laatste renster: 16.50 uur
Finish laatste renster: rond 17.40 uur


Favorieten

Wie niet meedoet, kun je niet verslaan. Toch zal iedereen het jammer vinden dat Ellen van Dijk niet van de partij is in Noord-Brabant. Het verhaal is bekend: boem, tegen een aanhanger aan, gebroken enkel. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, maar je doet er bar weinig aan. Voor haar te hopen dat het goed komt voor de Olympische Spelen. Gelukkig voor het NK Tijdrijden komen er nog wel een aantal andere meer dan degelijke tijdrijdster naar Steenbergen.

Laten we beginnen met de gedoodverfde winnares, uittredend Nederlands kampioene Riejanne Markus. Haar triomf vorig jaar was net zo goed de triomf van de nimmer aflatende wil om beter te willen worden, de triomf van mooie wielerdromen en doorzettingsvermogen. Markus houdt van het tijdrijden en het tijdrijden houdt zeker sinds vorig jaar ook helemaal van Markus. Die nationale titel won ze immers met overmacht. Dit jaar ligt een overwinning op dit parcours en met dit deelnemersveld in de lijn der verwachting. Zeker omdat Markus ongetwijfeld de teleurstelling over het (in ieder geval voor nu) missen van de Olympische Spelen weg wil spoelen met een knalprestatie.

Krijgt ze geen concurrentie? Welnee, Markus zal er nog altijd knoeperdhard voor moeten rijden. Want we zien Demi Vollering bijvoorbeeld ook op de deelnemerslijst prijken. Net als vorig jaar staat ze daags na de Ronde van Zwitserland aan de start van de nationale titelstrijd (hetgeen overigens eveneens geldt voor ploeggenote Mischa Bredewold). Een flink vermoeiende aangelegenheid, maar mooi dat ze het doet. Het laat zien dat ze het tijdrijden serieus neemt. Ze moet ook wel, want ze is niet voor niets door Loes Gunnewijk uitverkoren om de olympische tijdrit te rijden. Er wordt dus wel een en ander van haar verwacht. Daarnaast is het een mooi testmoment.

Vollering zou graag eens het rood-wit-blauw op de tijdrit veroveren – foto: Cor Vos

Ook aan de start: Shirin van Anrooij. Altijd een renster om naar uit te kijken, zeker ook in deze discipline. Vorig jaar verliep het NK door fysiek malheur niet zoals gewenst, een jaar eerder was ze de op een na snelste renster, maar kreeg ze vanwege de reglementen officieel niet een podiumplaats bij de eliterensters. Dit jaar dan maar eindelijk op het podium? Eindelijk tussen aanhalingstekens, want Van Anrooij is nog altijd maar 22.

Op papier lijken dit de drie grootste titelkandidaten. Maar dat wil niet zeggen dat de rest er geen hout van kan. De laatste deelname van Lucinda Brand is alweer van 2021, maar desondanks zijn haar resultaten op de discipline meer dan prima. Tijdens haar laatste vijf deelnames was haar slechtste uitslag plaats vier, daarenboven stond ze twee keer op het podium. En zelfs op continentaal niveau stond ze al eens op het podium (Alkmaar 2019). De focus is sindsdien wel wat verlegd, maar kom; voor een potje hardrijden kunnen we de Dordtse nog altijd bellen. Zit er nu nog een keer een medaille in?

We hebben het haar niet gevraagd, maar we vermoeden toch dat we Loes Adegeest bij nacht en ontij wakker kunnen maken voor een potje hardrijden. Met een topdag is een medaille voor de tweevoudig wereldkampioene eSports beslist niet ondenkbaar. Anouska Koster schept er doorgaans ook genoegen in zich eens goed uit elkaar te trekken op de tijdritfiets, hetgeen haar in 2022 zelfs een bronzen plak opleverde.

Houdt Shirin van Anrooij de eer van Lidl-Trek hoog? – foto: Cor Vos

Karlijn Swinkels toont het hele jaar al aan dat ze een steengoede renster is. Veel beter nog dan er uitkwam bij het huidige Visma | Lease a Bike. Je zou haar ontketend kunnen noemen. Het is nog even wachten op die overwinning, maar die kan toch niet al te lang meer op zich laten wachten. Ondanks dat Swinkels gewezen wereldkampioene tijdrijden bij de junioren is, zien we dat in deze wedstrijd echter niet gebeuren. Een mooie klassering is echter best mogelijk. Dat geldt eveneens voor AG Insurance-Soudal-brommers Ilse Pluimers en Maud Rijnbeek.

Het is daarnaast zeker interessant om te zien wat rensters als Anneke Dijkstra (VolkerWessels), Esmée Peperkamp (dsm-Firmenich PostNL) en Visma| Lease a Bike-rensters Lieke Nooijen en Maud Oudeman kunnen doen. Ongetwijfeld zal een of meerdere rensters de rensters met een ster voorbij steken.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Riejanne Markus
*** Shirin van Anrooij, Demi Vollering
** Loes Adegeest, Mischa Bredewold, Lucinda Brand
* Karlijn Swinkels, Anouska Koster, Ilse Pluimers, Maud Rijnbeek

Website organisatie
Deelnemerslijst (KNWU)


Weer en TV

Het is tijdens nationale kampioenschappen toch al diverse malen voorgekomen dat het ontzettend warm was. Dat hersenen onder de helmen bijna gaar werden gekookt. Daar zal dit jaar vermoedelijk geen sprake van zijn. Zo slecht als de voorbije weken wordt het niet, het lijkt volgens WeerOnline droog te blijven, maar de temperatuur zal niet boven de twintig graden uitkomen.

In tegenstelling tot diverse nationale chronokampioenschappen, wordt de Nederlandse titelstrijd ook dit jaar niet live uitgezonden. Zie ook onze tv-gids Wielrennen op TV.



(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
5 Reacties
17-06-2024 12:50
Op het vlakke deel overtuigde Vollering niet gisteren, lijkt me duidelijk dat Markus hier gewoon torenhoog favoriet is op een vlak parcours.
    17-06-2024 16:37
    Indeling noemt men dat.
    18-06-2024 21:06
    Ze was op het vlakke deel langzamer dan Realini, ik denk dat ze best wat harder had gekund. Idd indeling dus, zegt helemaal niks. Vandaag was Vollering in de vlakke slotfase heel sterk. En het is ook niet zo dat Markus dit jaar al geweldige tijdritten heeft gereden, de laatste echt goede was eigenlijk op het vorige NK.

    Maar vooral gezien de voorbereiding lijkt het me vrij logisch dat Markus favoriet is
19-06-2024 06:39
Wat idioot dat er net van één van de weinige nationale kampioenschappen ter wereld met een kwalitatief fatsoenlijk deelnemersveld geen beelden beschikbaar zijn. :(
18-06-2024 21:49
Lieke Nooijen heeft veel getraind op de tijdritfiets en al prima uitslagen gereden. Op z'n minst een ster.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine