Voorbeschouwing: Bredene Koksijde Classic 2021

Voorbeschouwing: Bredene Koksijde Classic 2021

foto: Cor Vos

vrijdag 19 maart 2021 om 07:50

Het Vlaamse voorjaar gaat op vrijdag 19 maart verder met de semi-klassieker Bredene Koksijde Classic. Deze eendagskoers maakt deel uit van de UCI ProSeries en kan rekenen op de deelname van twaalf WorldTour-ploegen. Wie treedt in de voetsporen van Pascal Ackermann, die in 2019 de laatste editie won in Koksijde? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

De geschiedenis van de Bredene Koksijde Classic gaat nog niet zo heel lang terug. Pas in 2011 werd de wedstrijd voor het eerst georganiseerd. Dat was toen onder een naam die allicht beter in het geheugen gegrift staat bij menig wielerliefhebber: de Handzame Classic. Na 2018 werd de naam veranderd. Handzame werd aan de kant geschoven en Koksijde werd tot en met 2024 de aankomstplaats van de voorjaarskoers.

“Het doet hartzeer te moeten vertrekken uit Handzame, daar waar alles begon. Maar we konden niet anders”, reageerde koersorganisator Bert Pattyn. “Wij waren te beperkt qua accommodatie en op logistiek vlak. Natuurlijk is de verhuizing naar Koksijde ook financieel interessant.” Bredene was al even startplaats en bleef dat ook, vandaar ook de nieuwe naam Bredene Koksijde Classic. De datum van de West-Vlaamse koers bleef hetzelfde: kort na Nokere Koerse en daags voor Milaan-San Remo.

Gianni Meersman klopte in 2015 Antoine Demoitié en Tiesj Benoot – foto: Cor Vos

Overigens was de Handzame Classic zoals we die kenden al vanaf 2002 onderdeel van de Driedaagse van West-Vlaanderen. Met mannen als Johan Museeuw (2002), Jaan Kirsipuu (2004), Robbie McEwen (2006) en Danilo Napolitano (2009) kon de koers rekenen op stevige winnaars. Vanaf 2011 ging de koers onder eigen vlag verder, eigenlijk dus de eerste ‘echte’ Handzame Classic. Steve Schets ging met de zege lopen ten koste van Kenny van Hummel. Met Kenny Dehaes (2013) en Gianni Meersman (2015) volgden nog twee Belgen.

De enige Nederlander op de erelijst is Hans Dekkers, die in 2007 won toen de wedstrijd nog onderdeel was van de Driedaagse van West-Vlaanderen. Een ding hebben bijna alle winnaars gemeen: het zijn sprinters. Kristoffer Halvorsen, Álvaro Hodeg en Pascal Ackermann wonnen de laatste drie edities die verreden werden. Vorig jaar ging de Bredene Handzame Classic niet door vanwege de coronacrisis. Het was niet de eerste afgelasting, want in 2005 zorgde sneeuwval voor de nodige problemen.

Laatste tien winnaars Bredene Koksijde Classic
2020: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-de Pascal Ackermann
2018: flag-co Álvaro Hodeg
2017: flag-no Kristoffer Halvorsen
2016: flag-sk Erik Baška
2015: flag-be Gianni Meersman
2014: flag-si Luka Mezgec
2013: flag-be Kenny Dehaes
2012: flag-it Francesco Chicchi
2011: flag-be Steve Schets


Vorige editie

In 2019 ging de Bredene Koksijde Classic over 197,5 kilometer en vormden de Kemmelberg en de Rodeberg de belangrijkste scherprechters, maar vanaf daar was het nog ruim 100 kilometer naar de streep. Voorts was het oppassen voor de wind op de wegen van de Moeren bij Veurne. Een kopgroep van zes kreeg maximaal zeven minuten voorsprong, die vakkundig gecontroleerd werd door de sprintersploegen.

De heuvelzone met de ‘Kemmel’ en de Rodeberg vormde weinig problemen en de wind in de Moeren was niet sterk genoeg. Daardoor was het vooral te doen op de drie lokale omlopen rond Koksijde. Favoriet Fabio Jakobsen kwam ten val in de finale en Álvaro Hodeg, die al titelverdediger startte, kampte met pech. Laatstgenoemde kon nog terugkeren en meedoen voor de ereplaatsen. Hodeg moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek, want Pascal Ackermann won. Een andere oud-winnaar, Kristoffer Halvorsen, eindigde als tweede.

Uitslag Bredene Koksijde Classic 2019
1. flag-de Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe) in 4u35m47s
2. flag-no Kristoffer Halvorsen (Team Sky) allen z.t.
3. flag-co Álvaro Hodeg (Deceuninck-Quick-Step)
4. flag-pl Szymon Sajnok (CCC)
5. flag-be Timothy Dupont (Wanty-Groupe Gobert)
Wedstrijdverslag


Parcours

Het parcours van de Bredene Koksijde Classic is ten opzichte van de editie van 2019 ongewijzigd. De organisatie doet een beroep op de mensen om in verband met de coronamaatregelen niet te komen kijken langs het parcours. Zo zijn toeschouwers verboden in de start- en finishzone, op de hellingen en langs de kasseienstroken.

“Vanuit Bredene rijdt het peloton richting Diksmuide”, legde koersorganisator Bert Pattyn vorige week uit. “Vervolgens gaat het naar Poperinge, waarna we twee lussen maken in de heuvelzone met onder meer de Monteberg, de Kemmelberg (0,6 km aan 7,3%) en de Rodeberg (1 km aan 3,8%). Opnieuw via Poperinge trekken we naar de Moeren.” Daar hoopt de organisatie natuurlijk op de wind die de koers hard maakt, zoals dat vorig najaar het geval was in Brugge-De Panne.

De Moeren kunnen voor spektakel zorgen – foto: Cor Vos

Vervolgens zet het peloton vaart richting finishplaats Koksijde. “Na de Moeren doen we nog Adinkerke en Veurne (inclusief de kasseien van de Veurnestraat, red.) aan en sluiten we af met drie plaatselijke ronden in Koksijde”, aldus Pattyn. Het lokale circuit is 13,5 kilometer lang en voert de renners ook doorheen deelgemeentes Sint-Idesbald en Oostduinkerke. Doordat de laatste pakweg 40 kilometer over dit parcours gaan, lijkt een massasprint onafwendbaar in ‘de Primavera van het Noorden’.

Vrijdag 19 maart, Bredene – Koksijde (200 km)
Start: 12.30 uur
Finish: 17.15 uur


Favorieten

Twaalf WorldTour-ploegen (BORA-hansgrohe, INEOS Grenadiers, Lotto Soudal, Deceuninck-Quick-Step, Qhubeka ASSOS, Cofidis, Israel Start-Up Nation, Trek-Segafredo, UAE Emirates, Groupama-FDJ, Team DSM en Intermarché-Wanty-Gobert) krijgen de concurrentie van tien ProTeams en drie continentale formaties.

Tim Merlier – foto: Cor Vos

De topfavoriet vinden we niet binnen de WorldTour. Alle ogen zijn gericht op Tim Merlier en Alpecin-Fenix. De sprinter heeft Tirreno-Adriatico in de benen en bewees aan het begin van deze maand dat in koersen als Le Samyn en de GP Monseré geen maat op hem staat. De overmacht waarmee hij die koersen won, zet hem duidelijk een trede boven de rest. Merlier, die de heuvelzone moet kunnen overleven en ook waaiers aankan, heeft onder meer Roy Jans en Laurens De Vreese in dienst.

In de GP Monseré was het een massasprint die Merlier won. We gaan ervan uit dat de Bredene Koksijde Classic ook zo zal eindigen, dus kijken we met extra interesse naar de uitslag van toen. Mark Cavendish werd toen tweede. De ervaren Brit behaalde er zijn eerste podiumplek sinds april 2019. In de kleuren van Deceuninck-Quick-Step fleurt Cav weer op, en zijn sprint in de GP Monseré was zeker niet slecht. Zonder uit het zadel te komen, en na kort ingesloten te hebben gezeten, eindigde hij als tweede. Kan Cavendish een gooi doen naar de zege?

Update: Mark Cavendish kwam woensdag in de finale van Nokere Koerse ten val op een kasseienstrook. Hij noemde het zelf een amateurfout na afloop.

Mark Cavendish – foto: Cor Vos

De ploeg van Deceuninck-Quick-Step lijkt gebouwd rondom een sprinter. Shane Archbold, Iljo Keisse, Stijn Steels en Jannik Steimle zijn echte hardrijders die een sprint op touw kunnen zetten. Florian Sénéchal kan dat ook, maar de Fransman kan bij een harde koers ook winnen. Bovendien beschikt hij over een sprint, getuige zijn tweede plek in de Clásica de Almería begin dit jaar. Een uitstekend plan-B voor de Belgische formatie.

Timothy Dupont schrijven we ook op. De teller van de ervaren sprinter van Bingoal-WB is sinds zijn ritzege in de Ster van Bessèges al van de nul. Daarna volgden nog ereplaatsen in Almería (vijfde), Le Samyn (negende) en de GP Monseré (derde). Dupont is een echte sprinter die in slechte weersomstandigheden boven komt drijven. Bovendien schuwt Bingoal-WB het niet om initiatief te nemen in de achtervolging. Dupont lijkt daardoor de grootste uitdager van Merlier te worden in een ‘normale’ massasprint.

Update: Dupont kwam woensdag in Nokere Koerse ten val in de eindsprint. Na afloop sprak hij van rugpijn en schaafwonden op zijn bil.

Timothy Dupont (links) – foto: Cor Vos

Bij BORA-hansgrohe ontbreekt titelverdediger Pascal Ackermann. De Duitse ploeg heeft met Martin Laas en Matthew Walls twee sprinters van de tweede lijn, terwijl Nils Politt en Lukas Pöstlberger hun vorm zullen willen aanscherpen richting de grote klassiekers. UAE Emirates komt dan weer met Juan Sebastián Molano als rappe man en Mikkel Bjerg als outsider vanuit een eventuele aanval. Team DSM stuurt een jonge selectie, met Alberto Dainese als kopman voor de massasprint.

INEOS Grenadiers mikt op drie paarden, maar Owain Doull en Ethan Hayter zijn zeker niet de topfavorieten. Trek-Segafredo heeft met Matteo Moschetti wel een serieuze kanshebber. In de Tour de La Provence en de UAE Tour behaalde de Italiaan enkele ereplaatsen. Groupama-FDJ rekent dan weer op de Brit Jake Stewart, met zijn tweede plek in de Omloop Het Nieuwsblad en vierde plaats in de Ster van Bessèges toch wel een openbaring. Let ook op Rait Ärm, een 20-jarige Est van de opleidingsploeg die in de GP Monseré stiekem tiende werd in de sprint.

Update: Mads Pedersen is daags voor de start toegevoegd aan de startlijst van de Bredene Koksijde Classic. De Deen won onlangs nog Kuurne-Brussel-Kuurne en is daardoor toegevoegd aan de sterverdeling.

Jake Stewart – foto: Cor Vos

Voor Belgische kanshebbers moeten we kijken bij Lotto Soudal (Gerben Thijssen), Cofidis (Piet Allegaert en Jelle Wallays) en Israel Start-Up Nation (Tom Van Asbroeck). Die laatste ploeg spreidt graag zijn kansen, want ook Rudy Barbier en Jenthe Biermans kunnen scoren. Qhubeka ASSOS heeft ook enkele outsiders in huis met de snelle Matteo Pelucchi en de sterke Max Walscheid. Op meerdere paarden wedden? Dat kan Intermarché-Wanty-Gobert ook: Riccardo Minali, Baptiste Planckaert en Danny van Poppel.

Andere outsiders, en dan denken we vooral aan kanshebbers voor een ereplaats, zijn Thomas Boudat (Total Direct Energie), Pierre Barbier, Eduard-Michael Grosu (beiden Delko), Kristoffer Halvorsen, Rasmus Tiller (beiden Uno-X), Jordi Warlop (Sport Vlaanderen-Baloise), Alfdan De Decker (Tarteletto-Isorex), Emiel Vermeulen (Xelliss-Roubaix Lille Métropole), Piotr Havik en Jules Hesters (BEAT Cycling).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tim Merlier
*** Mads Pedersen, Timothy Dupont, Mark Cavendish
** Matteo Moschetti, Jake Stewart, Ethan Hayter
* Alberto Dainese, Gerben Thijssen, Juan Sebastián Molano, Danny van Poppel

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en TV

Het is vrijdag bewolkt en fris langs de Belgische kust, meldt Meteovista. De temperatuur schommelt in finishplaats Koksijde rond de 8°C, terwijl de wind met windkracht 4 uit het noordoosten komt. De kans op neerslag is klein, maar de wind kan zeker een rol van betekenis spelen. In de Moeren komt een noordoostenwind schuin van voren. Niet ideaal voor waaiers, maar de wind hoeft maar even wat te draaien…

Publiek wordt opgeroepen om niet langs het parcours te komen kijken. De organisatie verwijst de wielerfans daarom door naar de televisie-uitzendingen van Sporza op Eén en Eurosport 2. De livebeelden zijn vanaf 15.30 uur te zien.


Dit artikel delen:

25 Reacties

Maillot à Pois 17 maart 2021 om 09:44

Tom Pidcock post op zijn instragam: “next up: Milan-Sanremo”.
Dus die zal hier ook niet te zien zijn.

lander luypaert 17 maart 2021 om 20:10

Cavendish 3 sterren. Jullie maken een grap?

harryjohan71 17 maart 2021 om 20:26

De enige kanshebber voor DCQS is Senechal.

Sven1 17 maart 2021 om 20:40

Denken jullie dat Sénéchal zijn kans gaat krijgen vrijdag?

Merlinappa 17 maart 2021 om 20:24

Lijkt flink te gaan waaien, uit het noordoosten. Belooft leuk te kunnen worden!

harryjohan71 17 maart 2021 om 20:28

Ik hoop zelf dat Halvorsen gaat winnen, dan wel een andere renner van UNO-x

de nieuweMerckx 17 maart 2021 om 23:14

Het seizoen van de kermiskoersen is ook weer aangebroken…

Lalsacien 18 maart 2021 om 09:23

Verbreed je horizon!

dingetjep 18 maart 2021 om 13:16

Kermiskoers is nogal denigrerend en niet netjes naar alle mensen die hun best doen om dit soort wedstrijden te organiseren. Dat gezegd hebbende, ik snap wel je punt. Er zijn wel heel veel dezelfde soort wedstrijden over bijna dezelfde wegen in korte tijd. Ik vraag me af of er over 10 jaar nog bestaansrecht is voor Monseré, Nokere, Koksijde, enz.

Genoeg wedstrijden die qua koersverloop een kalender/zendtijd upgrade verdienen, bv. de Italiaanse en Franse eendagskoersen. Daarnaast in Europa nog genoeg gebieden te ontdekken waar je aantrekkelijke nieuwe races kan uittekenen.

Maillot à Pois 18 maart 2021 om 19:40

Ik vind dat die koersen hun bestaansrecht zeker wel hebben. Ze geven ook de kleinere ploegen de kans zich in de kijker te rijden dan wel succes te boeken (cfr. Robeet) terwijl de grote ploegen zich er voorbereiden op de grote afspraken op dezelfde wegen.

Wel vind ik dat er momenteel te veel van deze koersen World Tour zijn. De Panne en Dwars door Vlaanderen zou ik er per direct uitgooien.

Peter Lippens 19 maart 2021 om 04:53

gezien jouw reactie en onwetendheid over de echte kermiskoersen vind ik jouw nicknaam een belediging naar de echte Eddy Merckx en heb een vermoeden met wie je jouw nicknaam bedoeld, een supertalent maar helaas met vele fans die geen kaas hebben gegeven van het wielrennen

Argyll 19 maart 2021 om 08:42

Een kermiskoers is toch echt wat anders.

Viktrodriguez 19 maart 2021 om 08:43

Het zijn geen kermiskoersen, maar verder wel met het sentiment eens.

Er is een grote en groeiende hoeveelheid aan vergelijkbare kasseienkoersen, zowel in het algemeen als alleen al de WT, die bijna allemaal binnen hetzelfde stukje verreden worden, zowel qua tijd als locatie. De meesten zijn ook nog eens redelijk inwisselbaar qua status en historie. En dat voor een specialisme dat eigenlijk geen specialisme is, omdat bijna iedere ”specialist” in eerste aanleg een sprinter, tijdrijder en/of puncheur is, die het er eigenlijk gewoon bijdoen. Het feit dat ze praktisch allemaal in Vlaanderen verreden worden, zegt ook wel genoeg.

Ik zie dat ook niet veranderen in de nabije toekomst. Misschien dat er eentje verdwijnt door onvoorziene omstandigheden, maar dat is alles. Die koersen komen erbij voor een reden:
– Het is populair in thuisregio Vlaanderen en dat zal voorlopig niet veranderen.
– Het past in het programma van de WT-ploegen die met selecties toch al focussen op GW, RVV en PR, waarvan de eerste twee in dezelfde regio.
– De kleinere koersen geven renners buiten de WT en de semikopmannen van de WT-ploegen meer kansen op eigen succes.
– Het WT-circuit in dezelfde periode, buiten die kasseienklassiekers, bestaat uit Catalonie en Baskenland. Daar heeft een groot deel van het sprintersgilde in de kasseienwedstrijden weinig tot niks te zoeken + extra reiskosten heen en weer.

lo squalo dello Stretto 19 maart 2021 om 09:38

Natuurlijk is er bestaansrecht voor deze koersen! Zeker voor Belgische sponsoren of PCT-teams zeer aantrekkelijk en voor veel renners een eerste kennismaking met kasseien. Eens met voorgaande reactie dat er te veel kasseikoersen WT-status hebben, dat staat wat scheef in de kalender/rangschikking.

dingetjep 19 maart 2021 om 10:46

In Vlaanderen zijn deze koersen populair, maar hoe zit het daarbuiten? De UCI zal toch naar het totaalplaatje moeten kijken en als blijkt dat andere/nieuwe wedstrijden een breder (tv) publiek trekken zullen ze die voorrang geven op de kalender. Indien dat gebeurt, vraag ik me toch af of het de kleine Vlaamse koersen lukt om het hoofd boven water te houden. Of toch niet allemaal zeker?

jappe666 19 maart 2021 om 14:29

Je moet natuurlijk ook rekening houden dat Vlaanderen en bij uitbreiding België aan de bakermat van het wielrennen staat. Samen met Frankrijk, Spanje en Italië vormen ze toch de 4 traditionele wielerlanden. Die laatste 3 hebben elk een grote ronde en nog tal van kleinere rondes. België heeft dat niet en komt via die ééndagskoersen aan een soortgelijk aantal koersdagen.

Daar komt nog eens bij dat er geen enkel land of regio nog maar in de buurt komt van de koersgekheid van de Vlaming. Er is geen koers waar ze van start tot finish zo rijen dik staan om de koers toe te juichen als in Vlaanderen, en daar maakt het zelfs geen verschil of het RvV of Nokere-Koerse is. Alleen al voor de beleving zou het me niet verbazen als veel renners liever een ‘C-koers’ in België rijden, dan een WT-koers elders met 3 man langs de kant van de weg.

Laatste factor is natuurlijk het aantal Belgische renners en ploegen in het peloton.
België heeft 16 teams bij de mannen en vrouwen rondrijden, meer dan bv Frankrijk en Spanje. Ze hebben bv ook bijna dubbel zoveel renners in de WT rondrijden als bv Spanje. Bovendien zitten ze ook verspreid over quasi alle WT-teams. Enkel Groupama, UAE, Astana, BikeExchange en Movistar hebben er momenteel geen in dienst rijden, maar dat was met bv Keukeleire, Devreese, Philipsen, Roelandts,… in het recente verleden ook nog het geval.

Bovendien ben ik het absoluut niet eens met de stelling dat het geen ander type coureurs aanspreekt en dat renners het gewoon bovenop hun specialisme tijdrijden, sprinten, klimmen of punchen pakken. We mogen ons niet blindstaren op de uitzonderlijke namen die nu zijn opgestaan met MvdP, WvA en Flip die alles lijken te kunnen. Een Vanmarcke, Backstedt, Stuyven, Pieri, Naesen, Hincapie, Terpstra, Langeveld, Vandenbergh, Keukeleire, Rowe, Boom, Drucker, Roelandts, Devolder,… noem ze allemaal maar op. Stuk voor stuk erg sterke coureurs, die toch veel meer uitblinken in de rol van Flandrien dan in die van sprinter, tijdrijder, puncheur,… Zijn toch voldoende namen die je bij wijze van spreke enkel in dit soort koersen vooraan ziet koersen.

Ton van Wieringen 18 maart 2021 om 13:29

Veel wind? Dan kan Piotr Havik zich laten zien.
Zo niet, dan een massasprint: Dan moet Piotr maar mee in de vroege vlucht.
Dit advies is gratis!

Sven.99 18 maart 2021 om 17:31

Met Mads Pedersen is daar meteen de grootste concurrent voor Merlier. Als Trek er samen met DQS een harde wedstrijd van maakt kan het weleens lastig worden voor Merlier. Zeker als de wind staat zoals voorspeld wordt.

harryjohan71 18 maart 2021 om 17:54

Deze renners van DCQS waren gisteren ook niet in staat om er een harde wedstrijd van te maken. Dat is nog zacht uitgedrukt. Ze konden alleen volgen. Of SEnechal (ipv Steinle) moet er een harde wedstrijd van maken.

jappe666 19 maart 2021 om 01:59

Merlier kan trouwens ook wel overweg met de wind, net als de rest van Alpecin overigens. Vorig jaar in Brugge-De Panne bestond de eerste waaier bijna uitsluitend uit renners van Quick-Step en Alpecin. Hij won toen de sprint voor de derde plaats, na de ontsnapten Lampaert en Declercq.

lo squalo dello Stretto 19 maart 2021 om 09:39

Where is Quick-Step?

Veloburto 18 maart 2021 om 22:51

Ik ga voor Nils Politt morgen!

Duh 19 maart 2021 om 09:16

Ah, leuk, die was eerst ook niet voorzien. Hup Nils en Mads!

Veloburto 19 maart 2021 om 10:17

Sagan doet ook mee!

ivo001 19 maart 2021 om 12:19

Denk niet dat Juraj hier kans maakt?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair