Vluchter Oier Lazkano soleert naar zege in Clásica Jaén, baaldag voor Wout van Aert
foto: Cor Vos
maandag 12 februari 2024 om 16:52

Vluchter Oier Lazkano soleert naar zege in Clásica Jaén, baaldag voor Wout van Aert

Oier Lazkano heeft weer eens toegeslagen, dit keer in de Clásica Jaén. De Spaanse kampioen maakte deel uit van de vroege vlucht, reed in de (pre)finale weg met Nicolas Prodhomme en ging op de laatste gravelstrook alleen verder. Lazkano soleerde vervolgens op knappe wijze naar de zege. Bastien Tronchon werd tweede, Jan Tratnik derde.

De Clásica Jaén staat pas sinds 2022 op de kalender, maar maakte al naam als lastige gravelkoers. Dit jaar bevatte het parcours evenwel minder grindpaden dan tijdens de vorige edities. Hevige neerslag heeft het parcours gedeeltelijk onder water gezet en dus besloot de organisatie de route flink in te korten. Om de veiligheid van de renners te waarborgen, verwijderde de organisatie bijna 40 kilometer aan gravelstroken.

De renners werkten nu slechts 158 kilometer af, met onderweg ongeveer 2.100 hoogtemeters en ‘slechts’ vier gravelstroken. Die waren bij elkaar goed voor 17,8 kilometer aan onverhard, maar lagen wel allemaal in de laatste 60 kilometer. Met Wout van Aert konden we een duidelijke topfavoriet naar voren schuiven, maar de Belg moest wel rekening houden met toppers als Sepp Kuss, Michal Kwiatkowski, Tim Wellens, Juan Ayuso en Iván García Cortina.

De kopgroep, met Molenaar en Lazkano – foto: Cor Vos

Sterke kopgroep met Wellens, Turner en Tratnik
Over Sepp Kuss gesproken: de Amerikaan probeerde al vroeg in de wedstrijd om er vanonder te muizen. De Vuelta-winnaar van Visma | Lease a Bike kreeg acht renners mee in steun, maar deze vlucht werd al vrij snel weer tot de orde geroepen. We hoefden vervolgens niet lang te wachten op de volgende aanvalspoging. Nu kozen liefst vijftien renners het ruime sop en deze – zeer sterke – kopgroep kreeg wel wat ruimte van het peloton. Het verschil liep op tot ruim een minuut.

De namen in deze vroege vlucht? Tim Wellens, Alessandro Covi, Igor Arrieta (UAE Emirates), Jan Tratnik, Per Strand Hagenes (Visma | Lease a Bike), Ben Turner (INEOS Grenadiers), Gonzalo Serrano, Oier Lazkano (Movistar), Nicolas Prodhomme, Jordan Labrosse (Decathlon AG2R La Mondiale), Jefferson Alveira Cepeda (Caja Rural), Gianluca Brambilla, Filippo Conca (Q36.5), Eric Antonio Fagundez (Burgos-BH) en Alex Molenaar (Illes Balears Arabay Cycling).

Robert Gesink, op kop van het peloton – foto: Cor Vos

Van vijftien naar slechts vijf koplopers
De samenwerking in de kopgroep was echter verre van optimaal en dit was het sein voor Arrieta, Lazkano, Cepeda, Prodhomme en Molenaar om nog eens door te trekken. Deze vijf renners reden in een mum van tijd een mooie voorsprong bijeen, terwijl de overige aanvallers één voor één weer werden ingerekend door het peloton. In dit peloton bepaalde Visma | Lease a Bike het tempo, ongetwijfeld voor Wout van Aert. De Nederlandse formatie was met twee renners (Tratnik en Strand Hagenes) goed vertegenwoordigd in de kopgroep, maar gooide het vandaag over een andere boeg.

De meest succesvolle ploeg van 2023 nam de koers resoluut in handen, maar liet de voorsprong van de vijf koplopers wel eerst oplopen tot exact vijf minuten. Op weg naar de eerste gravelstrook werd het verschil wel weer een stuk kleiner. Molenaar, Arrieta, Lazkano, Cepeda en Prodhomme begonnen met een bonus van drieënhalve minuut aan de eerste gravelstrook. Dit was voor Lazkano het sein om te versnellen en alleen Arrieta en Prodhomme bleken in staat om het tempo van de Spaanse kampioen te volgen.

Pech voor Van Aert, koplopers mogen dromen
Ook in het peloton zorgde de eerste gravelstrook voor flink wat chaos. Bij de mannen van Visma | Lease a Bike was er plots consternatie, aangezien niemand minder dan Van Aert kreeg af te rekenen met materiaalpech. De Belg kon na een wielwissel met Per Strand Hagenes weer door, maar was plots wel op achtervolgen aangewezen. Van Aert werd opgewacht door zijn ploeggenoten, maar keek toch tegen een vrij grote achterstand aan. In het inmiddels flink uitgedunde peloton werd er inmiddels slag om slinger gedemarreerd, maar viel het bij momenten ook weer stil.

foto: Cor Vos

In alle chaos en hectiek zouden we het bijna vergeten, maar Lazkano, Arrieta en Prodhomme reden nog altijd aan de leiding. De voorsprong van deze drie sterke renners bedroeg, met nog 45 kilometer te gaan, nog altijd bijna vier minuten. Was dit genoeg om uit de greep te blijven? Een ding was wel duidelijk: Lazkano was de sterkste man in de kopgroep. De man van Movistar nam het leeuwendeel van het kopwerk voor zijn rekening. Arrieta was daarentegen aan het einde van zijn Latijn: op een korte helling ging het licht bij de jonge Spanjaard definitief uit.

Baaldag voor Van Aert, Lazkano en Prodhomme houden knap stand
En zo reden we met twee koplopers (Lazkano en Prodhomme) naar de volgende onverharde strook. En hoe ging het ondertussen met Van Aert? De Belg moest in de achtervolging hemel en aarde verzetten om weer terug te keren, maar verloor steeds meer terrein, mede ook door het harde labeur van INEOS Grenadiers. De Britse formatie wist de kopman van Visma | Lease a Bike zo de genadeklap te geven, maar kwam niet veel dichter op de twee koplopers. Lazkano en Prodhomme zaten duidelijk nog niet door hun beste krachten heen.

Wout van Aert konden we inmiddels afschrijven voor de overwinning, maar dat wil niet zeggen dat de rol van Visma | Lease a Bike was uitgespeeld. De Nederlandse formatie gooide op de voorlaatste gravelstrook de knuppel in het hoenderhok, maar dan met Sepp Kuss en Jan Tratnik. De Amerikaan en Sloveen openden de jacht op Lazkano en Prodhomme, samen met Tim Wellens, Michal Kwiatkowski, Iván García Cortina en Bastien Tronchon. Dit bleek echter van korte duur, want niet veel later kwamen de meeste geloste renners weer aansluiten.

foto: Cor Vos

Lazkano gaat solo verder, Tratnik en Kuss openen de jacht
In de spits van de koers probeerde Lazkano zijn laatste medevluchter, Prodhomme, inmiddels van zich af te schudden. De taaie Fransman wist de aanval van zijn Spaanse concurrent echter te pareren. De versnelling van Lazkano kwam de samenwerking niet ten goede, waardoor de voorsprong op de eerste achtervolgende groep werd gehalveerd in aanloop naar de laatste gravelsector. Op deze strook haalden de renners nog eens alles uit de kast. Lazkano gaf er nog maar eens een lap op en dit keer liet hij Prodhomme wel ter plaatse.

En ook in de groep der favorieten werd het kaf van het koren gescheiden en kwamen dezelfde namen weer naar voren, met Wellens, Kuss, Tratnik en Tronchon. Deze vier achtervolgers draaiden veertig seconden na Lazkano de laatste grindstrook af. Met nog tien kilometer te gaan kon het dus nog alle kanten op, al leek Lazkano wel in het voordeel, ook al omdat de resterende kilometers naar de finish in dalende en vlakke lijn verliepen. Alleen de slotkilometer liep nog vervelend bergop, maar het leek Lazkano allemaal niet te deren.

De Spaanse hardrijder begon met een halve minuut voorsprong aan de laatste kilometer en dit bleek meer dan genoeg. De renner van Movistar had in Úbeda alle tijd om te zegevieren. Vervolgens was het wachten op de binnenkomst van de eerste achtervolgers. In de sprint om de tweede plaats trok Tronchon aan het langste eind, voor Tratnik. Wellens kwam als vierde over de streep en greep zo net naast een podiumplaats.

RIDE Magazine
47 Reacties
Sorteer op:
12 februari 2024 17:26
Een paar jaar geleden zou dit koersverloop de titel "beste koers van het jaar" verdienen. Nu krijgen we het in een willekeurige 1.1 koers in het voorseizoen. We zijn verwend met deze aanvalslustige renners. De winnaar 100km in de aanval zonder dat het een saaie koers is waarin de vroege vlucht een vrijgeleide krijgt: heerlijk om te zien.

Visma-LAB mag zich diep schamen. Laat Kuss vol op kop rammen voor Tratnik en je hebt Lazkano binnen handbereik. Natuurlijk pech met Wout maar ook in deze situatie hadden ze er meer uit kunnen halen.
    12 februari 2024 18:17
    Hoezo zou Kuss in zijn eentje sneller rijden dan afwisselend op kop met Wellens en Tratnik?
    12 februari 2024 19:18
    Je zag dat iedereen die draaide het absolute minimum deed om het bijeen te houden. Wanneer een rouleur of lead-out voluit rijdt ziet dat er heel anders uit. Daarmee offer je alleen wel je eigen kansen op en wanneer je niet besluit of het voor Sepp of voor Jan is gaan ze dus ook allebei niet vol rijden.
12 februari 2024 16:55
Heerlijke koers.
En wat is die Lazkano toch een klasbak, niet kapot te krijgen.
Gaan ze hun peren nog mee zien, zeggen wij dan.

Tronchon, piepjong toch nog, ook bijzonder sterk, die jongen maakt indruk.
    12 februari 2024 17:24
    Twee AG2R in de top 5. Zouden die fietsen dan toch zo goed zijn als Oliver Naesen aangaf?
    12 februari 2024 17:38
    @lalsacien heb er in Spanje even op mogen rijden. Voelde niet slecht aan.
    12 februari 2024 18:57
    Gaan ze hun peren nog mee zien. Fantastisch
12 februari 2024 16:59
Ineos met hun beproefde tactiek waarbij je 99% kans hebt dat het weer dom is en de verkeerde keuze blijkt te zijn.
    12 februari 2024 17:02
    Flauw. Kopman Kwiat reed lek. Die had anders wel degelijk bij de 4 achtervolgers gezeten. En wat gaat er exact verloren met Fraile op kop zetten?
    12 februari 2024 17:05
    De hulp van Kuss en Tratnik op een vroeger tijdstip, waardoor je Lazkano wel terug kan pakken.

    Als Ineos het belangrijker acht om Van Aert af te houden in de veronderstelling dat ze Lazkano sowieso wel zullen terug halen, dan kan je er bijna zeker van zijn dat Lazkano weg blijft, de instincten van Ineos zijn vrijwel altijd de verkeerde.
12 februari 2024 17:37
In opvolging van Pogacar hebben we nu een performance van een Spaanse lefgozer gezien die hier vele berekende toppers zijn hielen liet zien en dik verdiend de zege binnen haalt in deze slopende koers.

Maar waar in de éérste gravelstrook, een heel peloton probleemloos over reed.....was er 1 renner die erin slaagde om plat te vallen....en ja hoor, dé topfavoriet WvA.

Zou Plugge dan alsnog gelijk krijgen toen die vertelde dat hij "plat vallen" absoluut niet als "pech" beschouwd, gezien hun materiaal uitstekend is, en andere renners van de ploeg hier geen probleem mee hebben, maar hij wél overtuigd is dat de renner in kwestie hier vaak zélf schuld treft door de manier waarop je over grind/ gravelwegen rijdt.

Tja, na het plat vallen in PR'23 , het WK gravel'23....en nu hier weer, tekent zich een patroon af waarbij het uitvlucht van pech wel de vuilbak in kan....
    12 februari 2024 18:09
    Een vijs in zijn band. Gewoon brutte pech.
    12 februari 2024 18:09
    Er zat een schroef in zijn band getuige zijn foto op Instagram. Dat is pech
    12 februari 2024 18:15
    Plugge gaf wel een heel andere uitleg dan Badgio hier doet. Maar die heeft wellicht alleen de titel gelezen, aangezien hij zijn mening al gevormd had.
    12 februari 2024 18:44
    Een vijs....een schroef....en in het interview van Wout met het VTM nieuws, verklaart die van zijn ploegleider vernomen te hebben dat er een "serieuze nagel" in zijn band stak. Indien jullie de foto zagen, en wilt uitpakken met "haha, wél pech".....vertel het dan ook correct ipv vijs, schroef en uiteindelijk het alsnog een nagel betrof.

    Opvallend wel dat Wout hiermee uitpakt in de media en tevens voor de camera erbij vertelt dat dit "het soort
    lekke band is waaraan je (hijzelf dus) weinig aan kan doen".....nooit eerder gezien of gehoord dat een renner die deze pech overkomt, zich hiermee zo in the picture plaatst . Wou hij hiermee een boodschap sturen naar Plugge omwille van diens ongezouten kritiek op Wout's skill's? En hoe je mijn relaas mbt Plugge ook probeert te twisten als zijnde verzinsels.....waren dit wél degelijk de woorden van Plugge, maar dit komt dan ook zwaar binnen bij jullie hé?
    12 februari 2024 18:48
    @Badgio
    Waarom zouden mensen nog serieus op jouw raaskallen reageren? Jezus, je enige bijdrages hier betreffen het ophemelen van Mathieu en het neerhalen van Wout. Dat is van een geestelijke armoede die je weinig aantreft bij wielervolgers.
    12 februari 2024 18:49
    @BADGIO Ik begin wel heel erg benieuwd te worden naar het grote complotwat er volgens jou gaande is. Als ik jouw taalgebruik en manier van opschrijven lees, kan het niet anders dan dat je iets heel groots op het spoor bent.
    12 februari 2024 19:05
    Nochtans had de wout een stuk beter track record dan mathieu, in bieles Luxemburg. Misschien toch een extra schuurtje bijbouwen om de banden uit te laten harden?
    12 februari 2024 21:04
    Als vanderpoel pech heeft wordt er nog een stukje meer afgejankt als bij van aert. Dus ja iedereen reageert er op zijn manier op
    12 februari 2024 21:27
    @yogibear: ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar George Soros en Klaus Schwab hebben er mee te maken!
12 februari 2024 17:00
Jaen is een topkoers in wording. Onvergelijkbaar parcours en decor. Zsm op de zondag zetten en ‘draaien langs de tuinkassen en inwisselbaar stadscentrum’ op de maandag nadien, voor wie genoeg van zijn tanden heeft.

Leuke koers met lekker veel omwentelingen, Visma kiest niet en komt daardoor niet terug. Het genuil op Trochon was zelfs uitermate stompzinnig, die hing volledig tussen het kader en is niet de man om iets te verwijten vooraan.

Lazkano blijkt dus van het type renner dat zichzelf kan verliezen en terugvinden. Dat zijn de besten om in finales te hebben. Deze zal hem lang bijblijven en (denk ik) verder helpen. Alleen op de foto in kampioen shirt, mooier dan het vingertje van Merlier toch.
    12 februari 2024 17:28
    Een eventueel voordeel van kiezen voor een van de twee vlabjes zou zijn dat het tempo constanter blijft. Maar dan krijgt die wel veel meer werk op zn bord, én een Wellens in zn wiel die niet meer mee zal rijden.

    Gat was te groot geworden en de lekke band van Wout was de kers op de taart voor Lazkano, die een klasse wedstrijd heeft gereden.
    12 februari 2024 18:33
    Ik vind het juist net erover. Het lijkt tegenwoordig allemaal steeds gekker te moeten, maar we doen nog wel aan wegwielrennen. Een plomp aan dit soort wedstrijden heeft weinig meerwaarde. Roubaix heeft de historie en de Strade heeft zijn plek op de kalender ook wel. Parijs Tours is al naar dit soort stroken gegaan terwijl die als sprintkoers ook prima was.
    12 februari 2024 18:48
    Jaen kan er mak-ke-lijk bij, hoeft maar 1 dag verschoven te worden.

    Zat animo ook gezien het startveld, gaat alleen maar groeien deze koers.
    Suffe spurtkoersen oveboord voor dit? Graag!
    12 februari 2024 18:49
    Ik ben nog in dubio.

    Nee het wegwielrennen moet niet steeds meer gravelen worden, vind ik ook.

    Anderzijds: liever dit dan weer maar eens een slaapverwekkende sprintkoers waar het aan het eind huid van het asfalt krabben is.

    Het echt vlakke werk mag er voor mij zo veel mogelijk uit en ingenomen door wat zwaardere koersen, een deel met gravel en een deel zonder vind ik een mooi compromis.

    In een grote ronde mag het voor mij ook wel eens, maar liever niet elk jaar.

    Als een dolle meute gaan airhockeyen tussen de nadars en bijgevolg een of ander stadscentrum onderbloeden na een dagje zzzzz’en in groep, vind ik in ieder geval passé. Edit: zelfde wat Romans zei dus.
    12 februari 2024 20:48
    Die off road manie is populair voor de foute redenen… de massa kickt op chaos en calamiteiten, helaas… Vandaag was 2/3 van het voorziene parcours onbruikbaar, had dus nooit een goedkeuring mogen krijgen… voor de liefhebbers zijn er nog 3 andere disciplines..
12 februari 2024 17:15
Jammer van de lekke banden.
Mooi winnaar. Wellens bakt er ondanks het profiteren weer niets van.
De co commentator is wat mompelig en soms zelfs onverstaanbaar.
    12 februari 2024 17:36
    Wellens heeft een mooier palmares dan 95% van het peloton en staat niet bekend als een zweetdief.
12 februari 2024 17:01
Wat een race van die Lazkano, de hele dag in de aanval en in je eentje het hele zooitje ruim voor blijven. Pluim op je hoed
    12 februari 2024 19:00
    Evenepoel en de gendt zijn er groot mee geworden
12 februari 2024 17:18
Geweldig sterke koers van Lazkano weer. Heeft ondertussen een patent op vluchtoverwinningen. Zou hij trouwens iets kunnen betekenen in de klassiekers? Of gaan het gebrek aan parcourskennis en explosiviteit hem daar opbreken?
12 februari 2024 17:21
Heeft Visma altijd alles tiptop voor elkaar, alleen materiaalpech en dan vooral lekke banden lijken daar veel vaker voor te komen dan bij andere teams. Dat dat nog steeds niet beter kan is wat mij betreft bijzonder. Verkeerde keuzes?
    12 februari 2024 17:27
    Op basis waarvan kom je tot de conclusie dat Visma vaker lekke banden heeft?
    12 februari 2024 17:31
    Volgens Plugge is dat dus géén pech. (Volgens mij wel, in sommige gevallen in ieder geval.)
    12 februari 2024 18:05
    In dit geval een spijker bij Wout in zijn wiel, lijkt mij pure pech.
    12 februari 2024 18:29
    Ze rijden op dezelfde banden als de andere 80% van het peloton…
    Dat geneuzel van Plugge over hoe ze zefs geluk willen manipuleren was dus, euh… geneuzel…
12 februari 2024 17:30
Mooie koers, alleen jammer dat de Vlaamse co-commentator bij Eurosport, Stijn Steels, nauwelijks te verstaan is. Vorig jaar kreeg hij al soortgelijk commentaar.
    12 februari 2024 18:27
    Stijn is te timide, inhoudelijk zegt hij goede dingen maar op die fluistertoon blijft niks hangen bij de kijker.
    12 februari 2024 20:52
    Ik vind het juist goed dat ze ook eens een rustige gast kiezen met verstand van zaken door zijn eigen ervaring. Niet elke wielercommentator hoeft ook quizmaster te kunnen zijn. Beetje afwisseling met de babbelbelg kan geen kwaad, al vind ik Jeroen ook prima. Verandering van spijs doet eten.
    13 februari 2024 07:22
    Ik vind Stijn prima te verstaan. Een verademing tussen de commentatoren die vinden dat ze grappig moeten zijn en die vooral veel praten zonder de ervaring die Stijn wel heeft.
12 februari 2024 18:02
Mooie koers gezien,
Prachtige winnaar en mooi dat Tronchon Tratnik en Wellens nog even een tik na geeft.
12 februari 2024 18:26
Terechte zege van Lazkano, sterke beer die de koers heel goed heeft gelezen. Daarachter keek iedereen naar Visma Lab en ik vond de 5 minuten voorsprong die er op een gegeven moment was voor de kopgroep teveel in een korte koers als deze. Van Aert met pech op het slechtste moment maar desondanks maakten Kuss en Tratnik nog een uitstekende indruk al weet je dat je kompanen in de achtervolging het overtal het werk laten doen. Zelfs deze uitgeklede versie door het weer is een schitterende wedstrijd om te volgen. Blijvertje voor mij deze Spaanse Strade.
12 februari 2024 17:23
Heeft Oier al een fanclub? Wat een klasbak!

Vraag mij overigens sterk af of het kiezen voor Kuss of Tratnik voor een ander resultaat had kunnen zorgen. Als Tratnik niet mee had gereden, dan was het Kuss vs Lazkano. Want Wellens had dan ook bedankt voor het kopwerk. Als je ziet dat Kuss nu in de laatste km helemaal leeg zat, dan had er voor hem echt niet meer in gezeten.
12 februari 2024 17:47
Reden ze hier deze editie op reguliere wegfietsen? En vorig jaar ook, maar dan wellicht met 32mm-bandjes?
    12 februari 2024 18:03
    Ik dacht een stuurpen te zien op de fiets van WvA. Gesink wel gewoon op de s5!
    Lazkano op de Aeroad en Ag2r op de nieuwe Van Rysel. Wel zag geen extreme brede banden ik gok max 30 mm
Klasbak die Lazkano en zo jong nog. Probleem is voor hem in de grote klassiekers dat hij in zijn eentje móet aankomen, hij heeft noch een splijtende demarrage noch een sprint. Zou het geweldig vinden als hij de 1e Spanjaard wordt die Parijs Roubaix wint. Met een beetje geluk gaat hij het daar heel goed doen. Er zijn heel weinig wielrenners die zo lang “op 95%” kunnen rijden.
12 februari 2024 18:55
Leuke koers! Hopelijk krijgt deze race in de toekomst een uitgebreider deelnemersveld. Misschien moeten ze dit als vast alternatief bij regenweer voorzien.

Reacties zijn gesloten.