Visma | Lease a Bike neemt afscheid van nog eens drie renners
Daniel McLay, Tosh Van der Sande en Julien Vermote zien we in 2026 niet meer terug in het tenue van Visma | Lease a Bike. Het drietal zat in de wachtkamer bij de Nederlandse ploeg om mogelijk aan het einde van het seizoen hun contract te verlengen, maar dat gaat niet gebeuren. Meerdere bronnen bevestigen dit aan WielerFlits.
Het nieuws dat de drie niet kunnen blijven, komt niet uit de lucht vallen. Met alle inkomende transfers zit Visma | Lease a Bike voor komend seizoen al op 28 renners. Er was daarom slechts ruimte over voor twee van de drie renners, maar de ploeg heeft ervoor gekozen om niet met het ervaren trio verder te gaan. Hoe de toekomst van McLay, Van der Sande en Vermote eruitziet, is op dit moment niet duidelijk. Het zal voor hen een moeilijke zoektocht zijn de komende maanden.
Samenwerking McLay van korte duur
Vooral voor de Brit is dat een hard gelag. Hij werd een klein jaar geleden aangetrokken als vaste lead-out voor Olav Kooij, na het debacle rondom de transfer van Mike Teunissen. Die rol van McLay bleef vooralsnog beperkt tot negen koersen, waaronder Tirreno-Adriatico, Classic Brugge-De Panne en de recente Ronde van Polen. Het Jachtluipaard van Numansdorp kwam al vroeg tijdens dit jaar tot een akkoord met Decathlon AG2R La Mondiale, waar hij vanaf 2026 voor gaat sprinten.

Dan McLay – foto: Cor Vos
De rol van de Brit is daardoor uitgespeeld. Dat is minder het geval bij Van der Sande en Vermote, maar zij zijn waarschijnlijk het kind van de rekening na doorselecteren. Visma | Lease a Bike haalde immers Pietro Mattio en Tim Rex over van haar eigen opleidingsploeg. De 21-jarige Italiaan en evenoude Belg zijn beide allrounders en vooral renners met een ondersteunende rol. Die hebben Vermote (36) en Van der Sande (eind dit jaar 35) ook. Hun ervaring snijdt de ploeg los.
Wat blijft er over voor het Belgische duo?
Over het lot van beide Belgen is weinig bekend. Vermote was eerder al een jaar prof af, maar vulde begin 2024 de plek in die was ontstaan nadat Nathan Van Hooydonck door hartproblemen plots moest stoppen met koersen. De oudste van de twee Belgen reed vorig jaar nog liefst 69 koersdagen, waarna Visma | Lease a Bike zijn eenjarige contract met eenzelfde periode verlengde. Dat gebeurt niet nog eens. Dit jaar zit Vermote aan nog geen veertig koersdagen.

McLay en Van der Sande in de UAE Tour, eerder dit jaar – foto: Cor Vos
Voor Van der Sande geldt dat hij er momenteel nog minder heeft, 32 pas. Zijn laatste wedstrijd was het BK op de weg eind juni. De allrounder kwam in 2022 over na tien jaar Lotto Soudal. Bij de Nederlandse ploeg reed hij de laatste vier seizoenen vooral relatief kleinere etappewedstrijden en een aantal grotere eendagskoersen, net als Vermote overigens. Zij vulden vaak de laatste gaatjes in selecties. Dat klinkt wat oneerbiedig, maar is het niet: ook die renners heb je keihard nodig.
Gezien het feit dat het Belgische duo op 1 januari 2025 de 35 jaar gepasseerd is, zullen World- en ProTeams niet in de rij staan voor hun handtekening. Ook de 33-jarige McLay begint misschien wel tevergeefs aan zijn zoektocht. “Er is een beetje gepraat, maar niet veel meer dan dat”, vertelde hij afgelopen week aan Cyclingnews over de onderhandelingen met Visma | Lease a Bike. “Dus als iemand me wil voor het komende jaar of de komende twee jaar, ben ik beschikbaar.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

En Nl talent is er ook weinig. Alsof ze die niet zouden willen. Fietsclub in NL lopen leeg dus daarop hoeven we ook niet snel te hopen. Ben iig blij met een groot NL team en NL sponser. De enige 2 die ze zouden kunnen halen kwa niveau zijn VD Poel en Arensman. De eerste gaat dat nooit doen en de 2e wilde ze maar koos voor Ineos.
Veel slechter moet een reactie niet worden...
Drie Nederlanders in de top 11 van de junioren ranking. Alleen speelt Visma het weer klaar om twee daarvan in het opleidingstraject van Red Bull terecht te laten komen.
Uit alle cijfers blijkt dat Nederland juist één van de weinige markten is waar wielrennen een significante kijksport is.
Van der Poel hadden ze nooit mogen missen, zeker gezien de achtergrond van Adrie van der Poel bij Rabobank. Daar had in een vroegtijdig stadium van zijn carrière een enorme zak geld op tafel gemoeten met de vrijheid om zijn seizoen in te delen zoals hij wil.
We maken als Nederlandse wielerfans de laatste tien jaar een gouden tijd mee: 5x Roubaix, 4x Ronde van Vlaanderen, 2x San Remo, 1x Luik, 1x Lombardije. Dertien monumenten waaraan Visma er nul heeft bijgedragen. Dan faal je compleet!
Hebben zich helemaal blind gestaard op het winnen van de Tour, maar dat interesseert het gros van de Nederlandse sportfans nauwelijks als het met een buitenlander gebeurt. Dus sta je je ultieme overwinning in een half gevulde bedrijfshal ergens in Brabant te vieren, in plaats van op een stampvol plein in Maastricht, en ben je compleet kansloos bij de verkiezing van sportploeg van het jaar.
Ik begrijp überhaupt nooit waarom mensen die match wel zien. Ja, op basis van nationaliteit wellicht, maar verder passen Van der Poel en deze ploeg gewoon niet bij elkaar.
Nederlanders doen het vaak goed als junioren omdat we op de fiets worden geboren maar tegen de tijd dat ze prof worden is dat voordeel verdwenen. Kijk bijvoorbeeld als recent voorbeeld naar Huising.
" Uit alle cijfers blijkt dat Nederland juist één van de weinige markten is waar wielrennen een significante kijksport is."
Vandaar dat het zo vaak op de Nederlandse televisie te zien is...
"Van der Poel hadden ze nooit mogen missen, zeker gezien de achtergrond van Adrie van der Poel bij Rabobank."
Zijn vader was juist de reden waarom Vd Poel zeker niet bij de Visma ploeg terecht zou komen.
" We maken als Nederlandse wielerfans de laatste tien jaar een gouden tijd mee: 5x Roubaix, 4x Ronde van Vlaanderen, 2x San Remo, 1x Luik, 1x Lombardije. Dertien monumenten waaraan Visma er nul heeft bijgedragen. Dan faal je compleet!"
Haal de overwinningen van de in Belgie opgegroeide Vd Poel weg en er blijft niet veel van over.
@CrazyVonkyStyl3
De ploeg investeert behoorlijk veel in het Nederlandse jeugdwielrennen met verschillende projecten.
Jij bazelt echt maar wat. Eurosport heeft voor een significant bedrag de rechten van praktisch alle wielerkoersen gekocht. Dat zouden ze niet doen als er geen hond naar keek.
In de opsomming ontbreken nog de talloze etappes in GT’s, wk’s, ek’s en een Giro overwinning. Dus JA zonder vdp is het alsnog een gigantische periode voor het Nederlandse wielrennen. Maar dan ga ik even voorbij aan het feit dat het nogal ridicuul is om het aantal overwinningen te bagatelliseren door de nationaliteit van iemand in twijfel te trekken. Moeten de overwinningen van vdp voor Belgie tellen volgens jou? Of wat probeer je aan te geven. Het is nogal logisch dat als je in een periode leeft waarin 1 van de beste klassieke renners ooit rijdt, een groot deel van de overwinningen aan hem te danken zijn. Zoals Slovenie nu een tijd beleeft die ze nooit meer gaan hebben dankzij 2 belachelijke talenten.
Ja, er wordt te weinig geïnvesteerd in jeugd, gelukkig probeert de Rabobank daar nu weer wat aan te doen. Maar fietsen zal grotendeels een oude mannensport blijven in NL. En dus zal het niet permanent gaan lukken om zo dominant mee te doen in de mondiale sport die wielrennen is geworden.
Kelderman maakt nog wel kans voor de Tour volgend jaar en mogelijk over 2 jaar Graat of Huising als ze zich door ontwikkelen.
PSV koopt toch ook geen Nederlandse spelers van de tweede divisie en niets presteren?
Daarbij fietsen er ook heel veel renners uit de Emiraten bij UAE, Amerikanen bij Lidl en er zijn Duitsers in overvloed bij Bora van hoog niveau.
Maar goed dat wij geen ploegmanager zijn.
Ontopic: dit artikel gaat over 3 NIET Nederlandse renners die Visma gaan verlaten.
Dumoulin en Van Baarle zijn beiden voor veel geld aangetroken door Jumbo/Visma en hebben beiden geen pepernoot voor deze ploeg gepresteerd.
Wellicht het gevolg van steeds eerder aan de gang moeten als knecht.
Jongere renners worden ouder binnen de ploeg. Ik vind Kooij en Benoot wel een aderlating. Van Baarle, mits niveau ineos, ook.
Rest van de vertrekkers is prima mee te leven en zijn adequate vervangers voor gevonden.
Dat zit ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.
Je mag toch wel verwachten dat de beste Nederlandse ploeg 15 van de 30 onder contract heeft staan.
Er zitten er ook genoeg bij die de rol van vdSande, McLay en Vermote zouden kunnen overpakken.
(bijvoorbeeld Pluimers, Maas en Leemreize; of bijv Zijlaard, Reinders en Vader.