Visma | Lease a Bike neemt afscheid van nog eens drie renners
Van der Sande en Vermote - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 14 augustus 2025 om 07:00

Visma | Lease a Bike neemt afscheid van nog eens drie renners

Daniel McLay, Tosh Van der Sande en Julien Vermote zien we in 2026 niet meer terug in het tenue van Visma | Lease a Bike. Het drietal zat in de wachtkamer bij de Nederlandse ploeg om mogelijk aan het einde van het seizoen hun contract te verlengen, maar dat gaat niet gebeuren. Meerdere bronnen bevestigen dit aan WielerFlits.

Het nieuws dat de drie niet kunnen blijven, komt niet uit de lucht vallen. Met alle inkomende transfers zit Visma | Lease a Bike voor komend seizoen al op 28 renners. Er was daarom slechts ruimte over voor twee van de drie renners, maar de ploeg heeft ervoor gekozen om niet met het ervaren trio verder te gaan. Hoe de toekomst van McLay, Van der Sande en Vermote eruitziet, is op dit moment niet duidelijk. Het zal voor hen een moeilijke zoektocht zijn de komende maanden.

Samenwerking McLay van korte duur
Vooral voor de Brit is dat een hard gelag. Hij werd een klein jaar geleden aangetrokken als vaste lead-out voor Olav Kooij, na het debacle rondom de transfer van Mike Teunissen. Die rol van McLay bleef vooralsnog beperkt tot negen koersen, waaronder Tirreno-Adriatico, Classic Brugge-De Panne en de recente Ronde van Polen. Het Jachtluipaard van Numansdorp kwam al vroeg tijdens dit jaar tot een akkoord met Decathlon AG2R La Mondiale, waar hij vanaf 2026 voor gaat sprinten.

Dan McLay – foto: Cor Vos

De rol van de Brit is daardoor uitgespeeld. Dat is minder het geval bij Van der Sande en Vermote, maar zij zijn waarschijnlijk het kind van de rekening na doorselecteren. Visma | Lease a Bike haalde immers Pietro Mattio en Tim Rex over van haar eigen opleidingsploeg. De 21-jarige Italiaan en evenoude Belg zijn beide allrounders en vooral renners met een ondersteunende rol. Die hebben Vermote (36) en Van der Sande (eind dit jaar 35) ook. Hun ervaring snijdt de ploeg los.

Wat blijft er over voor het Belgische duo?
Over het lot van beide Belgen is weinig bekend. Vermote was eerder al een jaar prof af, maar vulde begin 2024 de plek in die was ontstaan nadat Nathan Van Hooydonck door hartproblemen plots moest stoppen met koersen. De oudste van de twee Belgen reed vorig jaar nog liefst 69 koersdagen, waarna Visma | Lease a Bike zijn eenjarige contract met eenzelfde periode verlengde. Dat gebeurt niet nog eens. Dit jaar zit Vermote aan nog geen veertig koersdagen.

McLay en Van der Sande in de UAE Tour, eerder dit jaar – foto: Cor Vos

Voor Van der Sande geldt dat hij er momenteel nog minder heeft, 32 pas. Zijn laatste wedstrijd was het BK op de weg eind juni. De allrounder kwam in 2022 over na tien jaar Lotto Soudal. Bij de Nederlandse ploeg reed hij de laatste vier seizoenen vooral relatief kleinere etappewedstrijden en een aantal grotere eendagskoersen, net als Vermote overigens. Zij vulden vaak de laatste gaatjes in selecties. Dat klinkt wat oneerbiedig, maar is het niet: ook die renners heb je keihard nodig.

Gezien het feit dat het Belgische duo op 1 januari 2025 de 35 jaar gepasseerd is, zullen World- en ProTeams niet in de rij staan voor hun handtekening. Ook de 33-jarige McLay begint misschien wel tevergeefs aan zijn zoektocht. “Er is een beetje gepraat, maar niet veel meer dan dat”, vertelde hij afgelopen week aan Cyclingnews over de onderhandelingen met Visma | Lease a Bike. “Dus als iemand me wil voor het komende jaar of de komende twee jaar, ben ik beschikbaar.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
33 Reacties
14-08-2025 09:21
Teken aan de wand: 0 inkomende Nederlandse transfers. Het wordt steeds meer een UAE-team (met minder niveau).
    14-08-2025 09:49
    Ja. Want Visma lijft ook alle grote talenten voor veel geld en lange contracten in.
    14-08-2025 09:54
    Minder niveau? Ja Pogacar. En met berg mi der geld doen ze het toch geweldig. Dus snap je denigrerende opmerking niet zo.

    En Nl talent is er ook weinig. Alsof ze die niet zouden willen. Fietsclub in NL lopen leeg dus daarop hoeven we ook niet snel te hopen. Ben iig blij met een groot NL team en NL sponser. De enige 2 die ze zouden kunnen halen kwa niveau zijn VD Poel en Arensman. De eerste gaat dat nooit doen en de 2e wilde ze maar koos voor Ineos.
    14-08-2025 10:28
    Kinderen in Nederland doen niet aan wielrennen. Het lijkt me onzinnig om je te richten op een markt (Nederland) waar het wielrennen ten dode is opgeschreven. Behalve de Tour de France kijkt er geen hond in Nederland naar wielrennen en dus gaan er ook steeds minder kinderen wielrennen. Als een "Nederlandse ploeg" wil overleven in de top van de WT moeten ze zich richten op een internationale markt met veel minder Nederlanders dan buitenlanders in de ploeg. Zeker zolang de beste Nederlandse wielrenner (Vd Poel) zijn eigen ploeg heeft.
    14-08-2025 12:50
    Je zou er ook voor kunnen kiezen om juist in de jeugd te investeren en te stimuleren dat ze weer verliefd op de sport worden. Dat zal het korte termijn probleem niet oplossen maar er is al meerdere malen gebleken dat investeringen op dit vlak tot succes op de langere termijn leiden.
    14-08-2025 13:17
    @ghostwriter
    Veel slechter moet een reactie niet worden...

    Drie Nederlanders in de top 11 van de junioren ranking. Alleen speelt Visma het weer klaar om twee daarvan in het opleidingstraject van Red Bull terecht te laten komen.

    Uit alle cijfers blijkt dat Nederland juist één van de weinige markten is waar wielrennen een significante kijksport is.

    Van der Poel hadden ze nooit mogen missen, zeker gezien de achtergrond van Adrie van der Poel bij Rabobank. Daar had in een vroegtijdig stadium van zijn carrière een enorme zak geld op tafel gemoeten met de vrijheid om zijn seizoen in te delen zoals hij wil.

    We maken als Nederlandse wielerfans de laatste tien jaar een gouden tijd mee: 5x Roubaix, 4x Ronde van Vlaanderen, 2x San Remo, 1x Luik, 1x Lombardije. Dertien monumenten waaraan Visma er nul heeft bijgedragen. Dan faal je compleet!

    Hebben zich helemaal blind gestaard op het winnen van de Tour, maar dat interesseert het gros van de Nederlandse sportfans nauwelijks als het met een buitenlander gebeurt. Dus sta je je ultieme overwinning in een half gevulde bedrijfshal ergens in Brabant te vieren, in plaats van op een stampvol plein in Maastricht, en ben je compleet kansloos bij de verkiezing van sportploeg van het jaar.
    14-08-2025 14:07
    Adrie was juist geen voorstander van het Rabobank traject voor zijn zoons.

    Ik begrijp überhaupt nooit waarom mensen die match wel zien. Ja, op basis van nationaliteit wellicht, maar verder passen Van der Poel en deze ploeg gewoon niet bij elkaar.
    14-08-2025 22:47
    @Oblomov
    Nederlanders doen het vaak goed als junioren omdat we op de fiets worden geboren maar tegen de tijd dat ze prof worden is dat voordeel verdwenen. Kijk bijvoorbeeld als recent voorbeeld naar Huising.

    " Uit alle cijfers blijkt dat Nederland juist één van de weinige markten is waar wielrennen een significante kijksport is."

    Vandaar dat het zo vaak op de Nederlandse televisie te zien is...

    "Van der Poel hadden ze nooit mogen missen, zeker gezien de achtergrond van Adrie van der Poel bij Rabobank."

    Zijn vader was juist de reden waarom Vd Poel zeker niet bij de Visma ploeg terecht zou komen.

    " We maken als Nederlandse wielerfans de laatste tien jaar een gouden tijd mee: 5x Roubaix, 4x Ronde van Vlaanderen, 2x San Remo, 1x Luik, 1x Lombardije. Dertien monumenten waaraan Visma er nul heeft bijgedragen. Dan faal je compleet!"

    Haal de overwinningen van de in Belgie opgegroeide Vd Poel weg en er blijft niet veel van over.

    @CrazyVonkyStyl3
    De ploeg investeert behoorlijk veel in het Nederlandse jeugdwielrennen met verschillende projecten.
    15-08-2025 08:59
    @ghostwriter:
    Jij bazelt echt maar wat. Eurosport heeft voor een significant bedrag de rechten van praktisch alle wielerkoersen gekocht. Dat zouden ze niet doen als er geen hond naar keek.
    In de opsomming ontbreken nog de talloze etappes in GT’s, wk’s, ek’s en een Giro overwinning. Dus JA zonder vdp is het alsnog een gigantische periode voor het Nederlandse wielrennen. Maar dan ga ik even voorbij aan het feit dat het nogal ridicuul is om het aantal overwinningen te bagatelliseren door de nationaliteit van iemand in twijfel te trekken. Moeten de overwinningen van vdp voor Belgie tellen volgens jou? Of wat probeer je aan te geven. Het is nogal logisch dat als je in een periode leeft waarin 1 van de beste klassieke renners ooit rijdt, een groot deel van de overwinningen aan hem te danken zijn. Zoals Slovenie nu een tijd beleeft die ze nooit meer gaan hebben dankzij 2 belachelijke talenten.
    Ja, er wordt te weinig geïnvesteerd in jeugd, gelukkig probeert de Rabobank daar nu weer wat aan te doen. Maar fietsen zal grotendeels een oude mannensport blijven in NL. En dus zal het niet permanent gaan lukken om zo dominant mee te doen in de mondiale sport die wielrennen is geworden.
14-08-2025 08:16
Beetje zwaar aangezet artikel, deze renners (mn Vermote en McLay) wisten ook wel dat ze door omstandigheden een contract kregen dat niet tot hun veertigste zou doorlopen.
14-08-2025 10:59
Nog 5 Nederlanders onder contract. Waarvan 2 in de (laatste?)nadagen van hun carrière. Absoluut tragisch. Tour van 2026 kun je nu al van zeggen vrijwel zeker wederom 0 Nederlanders
    14-08-2025 13:12
    Right!
    14-08-2025 16:32
    6
    14-08-2025 18:11
    Ja en wat wil je nu zeggen. Dat Visma een stuk of 6 Nederlanders moet contracteren van niveau Campernaers , noem er eens 2?
    15-08-2025 07:43
    Dat er volgend jaar niet 5, maar 6 Nederlanders onder contract staan. Het is weinig, maar in de beloftencategorie is het nu ook even zoeken naar nederlands talent. Bij de junioren zijn er wel weer iets meer.

    Kelderman maakt nog wel kans voor de Tour volgend jaar en mogelijk over 2 jaar Graat of Huising als ze zich door ontwikkelen.
14-08-2025 08:33
Opvallend dat ze zoveel minder koersdagen maken, dat zegt al genoeg. Al ben ik wel van de school dat je beter oude rotten gaten kan laten opvullen dan net nieuwe guppies. Jonkies moeten nog de kans krijgen zich te ontdekken, maar als ze nu al 100% gaan ondersteunen…
14-08-2025 14:18
Het werd wel eens tijd ook dat die 2 er uit gaan! Voegen echt helemaal niets toe. Gaten stoppen kun je ook met jongere renners doen, daar heb je geen Belgen op leeftijd voor nodig. Bovendien: met dat hele beperkte wedstrijdprogramma heb je amper gaten, dat zie je ook wel aan het geringe aantal koersdagen van die 2.
14-08-2025 16:45
Wat een gezeur altijd over die nationaliteiten in een ploeg. Dus jullie hebben liever veel Nederlanders van weinig kwaliteit bij Visma en niets presteren en rond plek 15-20 bengelen?

PSV koopt toch ook geen Nederlandse spelers van de tweede divisie en niets presteren?

Daarbij fietsen er ook heel veel renners uit de Emiraten bij UAE, Amerikanen bij Lidl en er zijn Duitsers in overvloed bij Bora van hoog niveau.

Maar goed dat wij geen ploegmanager zijn.

Ontopic: dit artikel gaat over 3 NIET Nederlandse renners die Visma gaan verlaten.
14-08-2025 09:00
Dit heeft ook alles mee te maken dat renners van Development Team deze rol gemakkelijk kunnen invullen in een niet WT wedstrijden. Dit is het afgelopen seizoen met bijvoorbeeld Tim Rex wel gebleken.
14-08-2025 12:50
Heel wielerflits doet weer huilie huilie omdat een ploeg met buitenlandse sponsors wil doorselecteren in plaats van matige Nederlandse renners aan te trekken.

Dumoulin en Van Baarle zijn beiden voor veel geld aangetroken door Jumbo/Visma en hebben beiden geen pepernoot voor deze ploeg gepresteerd.
14-08-2025 09:13
Van der Sande toch iemand die vroeger een behoorlijk eindschot had en een paar heuvels kon overleven, daar is helaas de afgelopen jaren weinig van over.
Wellicht het gevolg van steeds eerder aan de gang moeten als knecht.
    14-08-2025 09:18
    Niveau is gewoon omhoog gegaan, en hij kan niet mee. Geldt voor heel veel van de 30+ categorie.
14-08-2025 09:39
Het allereerlijkste tegenover renners waar je toch niet mee door wilt gaan en waar de ploegen zeker niet voor in de rij zullen staan , is om het ze zo snel mogelijk te vertellen dat ze moeten wieberen na dit seizoen. Dan kunnen ze wellicht nog een contractje vinden voor het volgende jaar.
    14-08-2025 11:55
    Ik heb horen zeggen dat deze renners zelf in de winter al wisten dat hun contract eind van dit seizoen af zou lopen.
    14-08-2025 12:05
    Als dat zo is (en waarom niet) is dat ruim op tijd ja.
14-08-2025 14:00
Ja, ik had ook liever meer Nederlandse inbreng gezien. Maar het is simpelweg niet realistisch. Gelukkig is Rabobank (weer) ingestapt en komt de focus meer te liggen op talentontwikkeling en scouting. Ja, dat heeft tijd nodig. Laten we een beetje geduld hebben. Goedkope kritiek en idealistische dromen helpen niet. We zitten nu in een dip. Op naar de piek!
    14-08-2025 21:22
    Er is talent genoeg, er zijn ook goede renners genoeg. Dus het is onzin te roepen dat het niet realistisch zou zijn. Ze maken alleen helaas andere keuzes bij Visma
14-08-2025 08:47
Die zogenaamde leegloop van Visma is trouwens ook relatief hè. Ik heb willekeurig een paar teams bekeken van de afgelopen paar jaar en het was eerder regel dan uitzondering dat er +8 renners vertrokken. Voor TVL is het wel wat specialer, maar niet uitzonderlijk.
    14-08-2025 13:47
    Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van doorselecteren wat ook nodig is eens in de zoveel jaar.

    Jongere renners worden ouder binnen de ploeg. Ik vind Kooij en Benoot wel een aderlating. Van Baarle, mits niveau ineos, ook.

    Rest van de vertrekkers is prima mee te leven en zijn adequate vervangers voor gevonden.
14-08-2025 09:55
McLay kan wellicht een jaartje als lead out gaan werken voor Groenewegen.
14-08-2025 12:37
Fantatisch al die inkomende Nederlanders. Ben bang dat aaaallllll die Nederlanders de ploeg gaan overheersen. Top managment bij VLB.
14-08-2025 12:41
Ik denk altijd dat Van der Sande nog maar ergens in de midden 20 zit. Kan voor beide renners einde carriere betekenen, de plekjes blijven dun gezaaid voor coureurs waar praktisch geen progressiemarge meer opzit.
15-08-2025 12:55
Er wordt gesteld dat Nederland te weinig coureurs op niveau heeft, maar in de afgelopen giro en tour stonden er opgeteld wel 30 renners uit Nederland aan de start (waarvan Arensman weliswaar dubbel).
Dat zit ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.
Je mag toch wel verwachten dat de beste Nederlandse ploeg 15 van de 30 onder contract heeft staan.
Er zitten er ook genoeg bij die de rol van vdSande, McLay en Vermote zouden kunnen overpakken.
(bijvoorbeeld Pluimers, Maas en Leemreize; of bijv Zijlaard, Reinders en Vader.

Reacties zijn gesloten.