Vini Zabù-KTM verbiedt wattage- en hartslagmeters in koers

donderdag 23 januari 2020 om 13:13
Vini Zabù-KTM verbiedt wattage- en hartslagmeters in koers

foto: Riccardo Scanferla

Vini Zabù-KTM heeft besloten om haar eigen renners dit seizoen in wedstrijden geen wattage- en hartslagmeter mee te geven. Ploegmanager Luca Scinto is geen voorstander van de technologische ontwikkeling. “We hebben ze verboden”, zegt Scinto tegen La Gazzetta dello Sport.

“Veel renners waren geobsedeerd door de waardes en werden beïnvloed”, aldus de manager. “Ik ben er klaar mee, ik wil dat ze vrij rond kunnen rijden. Het is goed om de meters te gebruiken tijdens de training, want dan kan je jezelf verbeteren. Maar tijdens wedstrijden was ik het beu toen ik hoorde ‘Ik reed 400 watt, maar loste toch’ en ‘Ik rijd niet meer dan 300 watt, dus ik heb een slechte dag’ en ‘Mijn hartslag gaat niet omhoog, dus ik ben moe’.”

Niet iedereen binnen het Italiaanse ProTeam (vorig jaar nog Neri Sottoli-Selle Italia-KTM) was het eens met de beslissing van Scinto. Wel had hij de belangrijkste renner binnen de ploeg aan zijn zijde: Giovanni Visconti. “Ik wil geen robots leiden, maar renners die luisteren naar hun lichaam en zichzelf kunnen beheersen”, zegt Scinto. “Ik weet dat er in het begin wat ontevredenheid zal zijn, en dat is er ook al geweest. Maar onze kopman Visconti was het direct met mij eens. We slaan vol overtuiging deze weg in.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Rawolf 23 januari 2020 om 13:23

Haha geweldig, kon ook enkel een Italiaan zijn die deze trend zet.

john 23 januari 2020 om 13:52

Ja want de Engelsman met zijn baby verzetje kan er niet zonder

Samlambeej 23 januari 2020 om 13:43

hahaha

Cyclinglife 23 januari 2020 om 14:10

Goed bezig :)
Zou er geen middenweg zijn? Wel de meterjes maar ze als renner niet kunnen aflezen tijdens de koers. Dan heb je naderhand de data en rijdt je alsnog op gevoel rond.

koos verrek 23 januari 2020 om 14:41

afplakken

Wheely 23 januari 2020 om 14:14

Zou leuk zijn als deze ploeg de stenen uit de straat fietst dit seizoen. Ik vind het mooi al zouden de renners dit nog altijd zelf moeten weten. Scheelt ook weer wat gewicht. ;)

leor 16 23 januari 2020 om 14:14

Wat een onzin, vooruitgang en technologische ontwikkeling horen nu eenmaal bij de sport. Misschien dan ook terug met een stalen kader rijden ? :p

Emergo 23 januari 2020 om 14:34

Appels en peren !!

vanSpringel 23 januari 2020 om 15:41

Jazeker met stalen kaders. Niks mis mee. Rijdt al jaren ook op een stalen kader en het rijdt fantastisch. Wel minder licht van gewicht, maar prima te doen.

girardengo 23 januari 2020 om 16:16

Helemaal eens met de reacties hierop.

girardengo 23 januari 2020 om 16:18

Die twee processen zijn geen synoniemen.

Jungle Man 23 januari 2020 om 14:58

Nu de oortjes nog uitbannen uit het peloton, zodat het wielrennen leuker worden kan.

Verweggistan 23 januari 2020 om 15:13

Vini-Zabu bevestigd deelname aan Bordeaux-Parijs. Renner Vino-Zabu krijgt tijdstraf vanwege positieve test. Kopman Vini Zabu buiten tijd omdat het niet lukte zelf een zadelbreuk te repareren. Renner Vini Zabu pakt de trein en wordt gediskwalificeerd.

Josh 23 januari 2020 om 15:41

Grappig. Wat Cyclinglife indd zegt. Wel opnemen, maar niet kan tonen op je scherm (dit is technisch erg eenvoudig). Dan heb je toch de data binnen en kan je de trend volgen in een jaar en over meerdere jaren.

Tom Dumoulin gaf laatst in een podcast aan dat hij tijdens de koers helemaal nooit op de wattagemeter kijkt (terwijl iedereen dit wel denkt). Bij tijdrijden is het een ander verhaal.

Craig Vanderswag 23 januari 2020 om 16:36

Vini Zabù-KTM vindt geen sponsor voor de wattagemeters en besluit dan maar een draai aan het verhaal te geven en wat publiciteit mee te pikken.

Headlines

Materiaalzone

Populair