Victor Campenaerts verklaart keuze: “Bij Lotto Soudal krijg ik op alle vlakken meer kansen”

Victor Campenaerts verklaart keuze: “Bij Lotto Soudal krijg ik op alle vlakken meer kansen”

foto: Cor Vos

Door Yob Hillewaert
woensdag 20 oktober 2021 om 16:49
Interview

Victor Campenaerts sluit zich na twee seizoenen bij Team Qhubeka NextHash terug aan bij zijn ex-ploeg Lotto Soudal. Ze zagen hem na zijn vertrek als tijdrijder uitgroeien tot een aanvallende renner met een grote motor en wilden hem graag terug. “Het werd al snel vooral kiezen tussen Lotto Soudal en Quick Step-Alpha Vinyl”, vertelt Campenaerts.

Je kon afgelopen seizoen moeilijk naast Campenaerts kijken. Buiten zijn topresultaten zoals een ritzege in de Giro en een derde plaats in het eindklassement in de Benelux Tour, was hij vooral ongelofelijk veel in beeld. In elke koers waar hij reed toonde hij zich als een onuitputtelijke en moedige aanvaller. Niet voor niks snoepte hij een WK-selectie af van onder anderen toekomstig Lotto-ploeggenoot Tim Wellens.

Met Quick Step-Alpha Vinyl, Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux, Cofidis, UAE Emirates en Lotto Soudal toonden vijf ploegen de afgelopen tijd verregaande interesse in jou. Je koos voor een weerzien met Lotto Soudal. Waarom koos je voor hen en bijvoorbeeld niet voor UAE?
“UAE was een ploeg waar ik persoonlijk een minder gevoel bij had. Het is sowieso een topploeg. Ze wonnen namelijk net twee jaar op rij de Tour. Ik heb vooral mijn gevoel gevolgd. Dat bracht me al heel snel bij twee ploegen. Quick-Step en Lotto. Tussen die twee heb uiteindelijk ik de afweging gemaakt.”

Waarom koos je uit die twee Belgische ploegen dan voor Lotto Soudal en niet voor Quick Step-Alpha Vinyl?
“Ik denk dat ik bij Lotto Soudal op alle vlakken meer kansen krijg. Niet alleen tijdens de koersen. Hier krijg ik ook meer vrijheid in het kiezen van mijn programma en kan ik zelf mijn stages inplannen. Ik voel me er bijvoorbeeld het beste bij om het openingsweekend te rijden zonder koers in de benen. Volgens informatie die ik bij andere renners heb ingewonnen, geloof ik dat je bij Quick Step meer in de pas moet lopen.”

“Dat brengt de Quick Step-renners veel succes, maar ik ben toch een buitenbeentje die graag de dingen op zijn eigen manier aanpakt. In mijn gesprekken met Lotto Soudal kwam meteen boven dat ik op mijn eigen manier de koersen mocht aanvatten en me met hoogtestages mocht voorbereiden. Als ik een seizoen zou rijden met maar vijftig koersdagen, zou dat ook oké zijn.”

Wanneer kwam het eerste contact met Lotto Soudal er dit seizoen? Toen Douglas Ryder, de manager van je huidige team Qhubeka NextHash, geen nieuwe sponsor vond en je ondanks je lopende contract mocht vertrekken?
“Ik had eigenlijk al met John (Lelange, Lotto-manager, red.) en Patrick (Lefevere, Quick Step-manager, red.) gepraat nog voor er een optie was om te vertrekken. Dat ging over 2023. Al was het nog zeker geen uitgemaakte zaak dat ik Qhubeka zou verlaten na 2022. Toen Douglas me een maand geleden vertelde dat ik ondanks mijn lopende contract de ploeg mocht verlaten, kwam alles in een stroomversnelling. Hij vond het belangrijkste dat ik zekerheid kreeg. Het was logisch dat mijn hart voor een transfer lag bij de ploegen die al voor seizoen 2023 hadden aangeklopt. Met het bedrag dat ik zou verdienen had het niet te maken. Dat lag overal zowat gelijk.”

Campenaerts won dit jaar vanuit de vlucht een etappe in de Giro – foto: Cor Vos

Je transfer is wel opvallend te noemen. Lotto Soudal is de ploeg waar je bent vertrokken een aantal jaar terug, omdat het nodige budget toentertijd naar de salarissen van John Degenkolb en Philippe Gilbert zou gaan. En dat na je werelduurrecord.
“Het is zeker niet zo dat ze mij niet wilden houden, maar Philippe Gilbert en John Degenkolb kregen toen voorrang. Dat was niet plezant, maar behalve het financiële had ik geen problemen met de ploeg. De laatste tijd heb ik me meer omgeschoold tot wegrenner, en dat bleek succesvol. Dat vond Lotto Soudal aantrekkelijk en ze hadden de financiële ruimte. Een aantal jaar geleden heeft Lotto mij trouwens nog gezegd dat ze me liever op de weg zouden zien presteren. Maar toen was ik nog tijdrijder. En ook heel succesvol als tijdrijder.”

Je omscholing van tijdrijder tot wegrenner heeft wat opgeleverd, aangezien ze je bij Lotto Soudal met open armen terug ontvangen. Welke rol zien ze nu precies voor je weggelegd in het bredere plaatje van het team?
“De manier waarop ik afgelopen seizoen op gekoerst heb, in alle koersen waar ik meedeed, kon volgens de ploeg belangrijk zijn om een bepaalde stijl bij Lotto Soudal te creëren. Of dat nu altijd verstandig koersen was of niet wat ik deed, het is alleszins een stijl waar wielerliefhebbers graag naar kijken. Ik denk dat we met heel de ploeg koersen zo zullen aanvatten het komende jaar. De ploeg wil dat ik zoveel mogelijk renners meeneem in die koersstijl, maar ik denk niet dat dat heel moeilijk wordt. Het team zit vol jonge, gemotiveerde renners die je gewoonlijk net moet intomen in de plaats van aanstoken.” (lacht)

Toch zal er niet alleen in beeld gereden moeten worden. Er moet ook gewonnen worden.
“Klopt. Ik heb veel in beeld gereden, maar heb maar een koers gewonnen het afgelopen jaar. Ik moet meer winnen. Toch kun je door agressief te koersen in situaties terechtkomen waar je anders niet in slaagt. Tiesj Benoot, een goede vriend van mij en een hele verstandige renner, vertelt soms dat hij meer als mij zou willen koersen, maar dat zit niet in hem. Omdat hij het verstandiger wil aanpakken. Maar ook hij ziet dat je zo mooie situaties kan creëren voor jezelf. Als je wacht tot de beste renners aanvallen, dan wacht je tot je gelost wordt. Wel moet ik het in het vervolg soms beter aanpakken. Vanuit de ploegleiding kan dat gestuurd worden. Ik had meer dan een koers moeten winnen dit jaar, vooral in de GP Wallonie heb ik de winst laten liggen door als een wilde stier te rijden.”

Lotto Soudal ziet in jou een versterking voor het klassieke werk, in de eerste plaats voor koersen als Dwars door Vlaanderen en E3 Saxo Bank Classic. Maar zullen ze ook de tijdrijder, die dag in dag uit op de tijdritfiets trainde en het werelduurrecord veroverde, nog terugzien?
“Dat tijdrijden heb ik min of meer achter mij gelaten. Maar het Belgisch kampioenschap tijdrijden is volgend jaar wel bij mij thuis in Gavere. Het parcours is uitgetekend door Thomas De Gendt. Daar ga ik toch nog eens een maandje veel voor op mijn tijdritfiets zitten. Normaal was de start op vijftig meter van mijn voordeur, helaas hebben ze het parcours wat moeten aanpassen en is dat niet meer het geval.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Murcia 20 oktober 2021 om 17:22

Leuk interview, vond het vooral opvallend dat de uiteindelijke keuze ging tussen DQS en LTS. Hij geeft zelf als argument dat bij DQS er een meer uniforme aanpak is in de voorbereiding, maar ik denk dat ook een rol speelt dat hij bij Lotto Soudal een grotere vis is in de vijver dan bij de Don.

lampje 20 oktober 2021 om 17:26

Lijkt me een goede keuze. Is daar bekant meteen de op een na beste renner. Bij QSA zou ie toch meer voor anderen moeten knechten lijkt me.

Die vrijheid bij Lotto kan echter ook wel averechts werken, zoals bij Vanhoucke die gewoon zn frietjes eet en met magere ambities in een grote ronde rijdt. Een beetje discipline en ambitie mag af en toe ook wel bij Lotto.

SoloSlim 20 oktober 2021 om 17:44

Denk dat hij net beter uit de verf kan komen als hij een team in steun heeft.
Blijf toch het gevoel hebben dat er weinig tot geen renners zijn uit de QS-stal die meer uit hun cariere zouden gehaald hebben bij een ander team.

Mwielerfan 20 oktober 2021 om 20:19

Lotto mist vaak vooral de ondersteuning heb ik het idee. Friet laten staan is een moeilijke boodschap, maar als een top diëtist je helpt met wat wel kan, wanneer wat wel niet enzo is dat veel inspirerender en makkelijker vol te houden dan als Marc sergeant of Kevin de weert met teveel bier op met niet onderbouwde statements komen. Zie ook hoe ze met hoogtestages omgaan, of tijdrit verkenningen etc etc

Napoleon 20 oktober 2021 om 23:10

maar ik geloof wel dat Campenaerts voor zichzelf wel de kennis en de discipline heeft om zichzelf goed voor te bereiden. Het lijkt mij geen type dat zegt: “maar niemand heeft me verteld dat ik niet 3x per week aan de friet met kon…”

Dat heeft hij natuurlijk in de periode rond zijn uurrecord ook wel getoond.

Derierre de la course 21 oktober 2021 om 23:06

Begreep zelfs van Vermeersch in de podcast van LSRF dat ze bij Lotto-Soudal nog niet zo ver zijn in diëten en afwegen van eten. Daar kan hij wellicht wat toevoegen.

notriple 20 oktober 2021 om 17:58

Veel sympathie en respect voor deze Belg. Zeker geslaagd op de weg. Naast van Aert een goede gast.
edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Beer 20 oktober 2021 om 20:35

Racisme Light jongens? Of hebben jullie ondertussen een betere naam gevonden voor dit soort anti-Belgische posts?

Reiger 20 oktober 2021 om 21:22

Even een wedervraag Beer. Hoe noem jij het wanneer jij meteen over Nederlandse renners begint als er kritiek komt op een Belgische? Heb je daar al een benaming voor gevonden?

Beer 20 oktober 2021 om 21:57

Bedoel je wanneer ik die doorgeslagen hypocrisie op gepaste wijze aan de kaak stel? Nee, nog geen naam voor.

harryjohan71 20 oktober 2021 om 22:11

@Beer de grootste hypocriet blijkt wel weer Lefevere te zijn. Ploegen mogen niet met zijn renners praten als ze nog een contract hebben, maar hij mag wel met renners van andere ploegen praten als die renners nog een contract voor het jaar daarop hebben. Maar goed jij zal daar wel een andere mening over hebben

Reiger 20 oktober 2021 om 22:11

@Beer Racisme-light bedrijven is natuurlijk alleen iets wat in jouw ogen anderen doen blijkbaar. En dan Nederlanders tov Belgen in het bijzonder. Als jij het doet is het hypocrisie aan de kaak stellen. Duidelijk een gevalletje van the pot is calling the cattle black.

Beer 20 oktober 2021 om 22:17

Dat heb je mooi gedetectived Harry; geen andere mening over.

Reiger, wat ik hier neer schrijf, is iets helemaal anders dan het verzamelde oeuvre van notriple. Ik vind het werkelijk verbazend dat je dat niet inziet.

Murcia 20 oktober 2021 om 22:18

notriple is een trol die hoopt op reacties zoals die van Beer, we kunnen dus om een antwoord te geven op diens eerdere vraag spreken van BeerBait©

Beer 20 oktober 2021 om 22:29

Niet slecht Murcia, maar ik mis een link met het generaliserende anti-Belgische sentiment in notriples posts.

Reiger 20 oktober 2021 om 22:35

@Beer Als jij op Notriple en andere vermeende light-racisten reageert door exact hetzelfde te doen ben jezelf toch ook geen haar beter? Dat zie ik wel in en jij hopelijk ook.

Murcia 20 oktober 2021 om 22:36

Dat je een link mist laat ik volledig voor jouw rekening Beer, notriple zet die posts hier niet neer vanwege jouw interpretatie over racisme light, wat dat ook mag zijn aangezien het een door jouw verzonnen term is van iets wat niet bestaat. Iets is racistisch of niet, er is geen suikervrije variant. Zijn bedoeling is trollen, niets meer of minder.

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 22:38

Notriple is zo’n user die waarschijnlijk al lang was geband geweest mocht het iemand kunnen schelen wat hij post.

Dat vind ik dan ook wel ergens mooi. Hij verdoet er eigenlijk alleen maar zijn eigen tijd mee.

Moet je je even voorstellen dat je dag in, dag uit en maanden aan een stuk berichten zit te posten op een site in de hoop ontzette reacties te scoren, en er zelfs niemand anders is die erom maalt. Geen mods, geen andere users die hem rapporteren, gewoon eenvoudigweg niemand.

Stel je dat even voor Beer, haal de schouders op en je kan weer gewoon verder waarmee je bezig was.

Murcia 20 oktober 2021 om 22:46

@Alfons
Eens, ik kan mij de ergernis best voorstellen over dit soort posters. LaDoyenne is ook een variant binnen het trollenleger maar eigenlijk moet je gewoon lachen om dit soort pogingen vanuit bepaalde rukbunkertjes en ze verder negeren. Grijpen de mods in dan duiken ze binnen 24 uur weer op. Als je ze niet voert pieteren ze weg.

Beer 20 oktober 2021 om 22:48

Mooi gesteld Alfons; je hebt gewoon gelijk ook natuurlijk. Maar ik vind het wel vreemd dat het gedoogd wordt.

Neen Reiger, ik doe niet hetzelfde. Of zag je mij ooit al iets schrijven als ‘alle Nederlanders zijn eikels, behalve Jelle Nijdam’?

Reiger 20 oktober 2021 om 23:01

Nee Beer, dat heb je ook niet gedaan. Maar er zijn talloze reacties te vinden van jouw hand waarin jij out of the blue (wss heel toevallig) begint over een Nederlandse renner wanneer de discussie gaat over een Belg. Dan doe je hetzelfde wat je iemand anders verwijt in een andere post.

Beer 20 oktober 2021 om 23:08

Helemaal niet out of the blue dus. Wel om de hypocrisie duidelijk te maken. En hou het in deze topic verder bij deze topic; anders wordt het wel heel ingewikkeld.

Reiger 20 oktober 2021 om 23:25

@Beer Nee hoor. Het is helemaal niet ingewikkeld. Eigenlijk ben jij dus een undercoverlightracist die misstanden aan de kaak stelt op WF. Dat ik dat niet eerder doorhad..

de adelaar 20 oktober 2021 om 18:31

Wanty had m beter gepast

Napoleon 20 oktober 2021 om 23:13

redelijk vergelijkbare ploegen toch? in zijn wedstrijden dan toch. Alleen dan zonder fluor-geel.

lo squalo dello Stretto 20 oktober 2021 om 18:32

BK Gavere is ideaal op de kalender met de openingstijdrit in de Tour. Hopelijk richt hij zich na het voorjaar weer (tijdelijk) op het tijdrijden.

Michelangelo 20 oktober 2021 om 20:50

mooi interview met een mooie renner. En ik denk dat hij met zijn manier van denken en werken beter bij Lotto zit dan bij DQS. Hij heeft bij Qhubeka gezien hoe prettig je kunt koersen in een ploeg waar de verwachtingen niet te hoog zijn. Bij Lotto is het een kwestie van mogen, bij DQS is het van moeten. Waarbij de kans ook gewoon groot is dat je niet mag starten in de wedstrijden van je dromen omdat ze daar 2 complete ploegen op zouden kunnen stellen.

Samen met het vertrek van Nizzolo wel een aderlating (doodsteek?) voor Qhubeka.

williams 20 oktober 2021 om 21:12

Ik ga gewoon lekker terug waar ze me 2 jaar geleden bij het huisvuil hadden gezet

Napoleon 20 oktober 2021 om 23:15

ja, inderdaad. Misschien wil Patlev daar nog een collumn aan wijden?

harryjohan71 20 oktober 2021 om 21:45

Wel grappig. Ik dacht dat Lefevere pas in augustus over volgend jaar gaat praten volgens zijn fans. Dat klopt zo te lezen, maar dan over het jaar daarop. Wat hypocriet van Lefevere en zijn aanhangers om te zeggen dat Bennett te vroeg met andere ploegen heeft gesproken. Zoals eerder ook aangegeven dat doen alle ploegen en managers

de adelaar 20 oktober 2021 om 21:59

@harryjohan71 +1

Murcia 20 oktober 2021 om 22:11

Is inderdaad een bewijs van het aloude spreekwoord: Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Patrick zijn kritiek op bv Denk en diens benadering van renners met nog een contract was dus dat het ongehoord en erg was maar voor Lefevere zelf gelden andere regels.

Chaba Jimenez 21 oktober 2021 om 00:07

Natuurlijk past hij beter bij de vrijbuiters van Lotto en jonkies dan bij de blauwe hardstyle hakkerbrigade.

Blackcanyon 21 oktober 2021 om 09:57

Vocsnor moet de jonkies de vocmentaliteit bijbrengen

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair