Victor Campenaerts na vertrek sponsor NTT: “Ik kijk naar een nieuw team”

Victor Campenaerts na vertrek sponsor NTT: “Ik kijk naar een nieuw team”

foto: Cor Vos

dinsdag 29 september 2020 om 11:44

Victor Campenaerts heeft nog een doorlopend contract bij NTT Pro Cycling. Maar nu bekend is geworden dat de ploeg op zoek moet naar een nieuwe hoofdsponsor, is ook de toekomst van de werelduurrecordhouder plots onzeker.

Campenaerts hield daar al even rekening mee, vertelde hij aan Sporza. “Omdat het goede nieuws al even op zich liet wachten. Het zou heel mooi zijn als er een nieuwe sponsor zou komen, maar het is vijf over twaalf. Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om een nieuwe sponsor te strikken. Ik kijk uiteraard uit naar een nieuw team, omdat ik profwielrenner wil blijven. Een nieuwe sponsor zou ideaal zijn, maar ik kan er niet eindeloos op blijven wachten.”

Gisteren bevestigde NTT Pro Cycling dat het voortbestaan van de ploeg onzeker is. De ploeg is op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor omdat telecombedrijf NTT het contract niet verlengt. Het team liet weten heel teleurgesteld te zijn, maar zegt te willen vechten voor haar voortbestaan.

‘Veel opties zullen er niet zijn’
Campenaerts, die vorig jaar een driejarig contract tekende bij de ploeg, beseft dat het geen gemakkelijk moment is om van ploeg te veranderen. “Ook CCC zit in de problemen en veel ploegen zijn al gevormd. Veel opties zullen er niet zijn. Ik denk dat er wel ergens een plek zal zijn voor mij, hopelijk bij een ploeg waar ik me goed bij zal voelen. Het is niet volgens plan voor mij en ik had het liever ook anders gezien. Maar ik kan er weinig aan veranderen.”

Zaterdag gaat hij van start in zijn vierde opeenvolgende Giro d’Italia. “Hopelijk rijd ik een goede Giro: dat kan helpen om een nieuwe sponsor aan te trekken of kan me goede papieren bezorgen voor een nieuwe ploeg.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Marik 29 september 2020 om 11:52

Zoals ik Stef Clement tijdens de WK tijdrit hoorde zeggen: "Campenaerts wil zelf graag geloven dat hij bij de top 3 tijdrijders van de wereld hoort, maar hij is daarin echt de enige." Het is een renner die iets te veel in zichzelf is gaan geloven en ik ben oprecht benieuwd welke ploeg er om hem staat te springen.

CechRepublic 29 september 2020 om 12:57

Wat een stuk intelligenter klinkt dan Campenearts na afloop van de tijdrit op Sporza: “ik kwam voor goud, maar ondanks dat ik 8e ben geworden heb ik een goede tijdrit gereden, dus ik ben tevreden”. Wablief?!

Ik weet niet zo goed of ik nou onder de indruk moet zijn van zijn toewijding of geërgerd over zijn gebrek aan zelfinzicht. Zou nog een prima knecht kunnen zijn als hij zou stoppen met de fixatie op de tijdrit die ondertussen toch wat uitzichtloos begint te worden.

john 29 september 2020 om 13:20

Tarteletto

lander luypaert 29 september 2020 om 11:52

Waar zou hij terecht kunnen? Een renner die zich alleen op het tijdrijden focust en er weinig overwinningen uithaald.

Murcia 29 september 2020 om 11:53

Moet gewoon terug naar TJV. Victor is als toptijdrijder daar op zijn plek maar kan als hij wil ook een prima ondersteuner zijn voor Wout.

Wheely 29 september 2020 om 12:02

Zou voor hemzelf en zijn volgende professionele stap natuurlijk top zijn maar ik zie het niet gebeuren. Daar is die vocsnor veels te eigenaardig voor, ik vind die eigenschap leuk maar wel akward.

Emergo 29 september 2020 om 13:06

Nee.

Chris Van Uden 29 september 2020 om 11:57

Misschien als hij een sterke Giro rijdt een Italiaanse Continental ploeg of misschien een Spaanse? Of Israel SN zou nog kunnen. Verder in de WT zie ik inderdaad niet heel veel opties voor hem momenteel.

Yeez 29 september 2020 om 11:58

Victor kan voor elke ploeg van waarde zijn. Is een hele goede hardrijder die uitstekend in het heuvel- en middengebergte uit voeten kan.

Helaas hij de laatste jaren steeds meer zijn seizoen om tijdritten heen gaan bouwen en rijdt hij zijn seizoen in dienst van tijdritten, wat hem voor veel ploegen niet aantrekkelijk maakt. (Zie vertrek jv en lotto-soudal). Ik hoop dat hij zelf inziet dat hij geen absolute wereldtop in het tijdrijden is, zodat hij weer normale seizoenen kan afwerken en tijdritten kan meepakken, zonder de focus er op te leggen

Murcia 29 september 2020 om 12:02

+1

Sephiroth 29 september 2020 om 12:03

+2

Poeksel 29 september 2020 om 12:17

Ging hij niet zelf weg bij TJV en Lotto?

Edit: Bij Lotto mocht ie blijven, maar met een verminderd aanbod volgens https://www.wielerflits.nl/nieuws/victor-campenaerts-bevestigt-vermoedens-rond-mogelijk-vertrek/

Lalsacien 29 september 2020 om 12:17

Ik denk vooral dat hij van de ploeg(en) de ruimte kreeg voor het tijdrijden. Iemand die het werelduurrecord op zijn naam zet is geen koekenbakker. Als hij in dienst gaat rijden van iemand anders kan hij nog van grote waarde zijn.

Rawolf 29 september 2020 om 15:28

Zowel Jumbo Visma als Lotto Soudal wilden Campenaerts behouden.

Vertrekken is altijd zijn eigen keuze geweest. Naar NTT voor samenwerking met Michael Rogers en BMC

leor 16 29 september 2020 om 12:06

Campenaerts is misschien niet de allerbeste tijdrijder, maar is toch best een sterke renner. Als hij er zich wat op zou toe leggen, denk ik dat hij ook bergop lang moet kunnen meegaan. Iemand die, als tijdrijder én als knecht, in elke ploeg in de breedte potentieel wel een versterking kan zijn dus.

edit: wat Yeez ook zegt dus.

bartp25 29 september 2020 om 12:18

Op deze manier zit geen enkele ploeg op hem te wachten. Hij moet zich simpelweg richten op knechtwerk en zijn tijdritjes moeten blijven meepakken. Het enkel richten op tijdritten die hij vervolgens dan ook niet wint, heeft geen enkele zin.

thorsen 29 september 2020 om 12:41

“het is vijf over twaalf”

Dat klinkt niet goed…

CechRepublic 29 september 2020 om 12:52

Dat klinkt inderdaad vrij letterlijk als trekken aan een dood paard.

Panache 29 september 2020 om 19:24

Inflatie van uitdrukkingen (vreselijk). Net als ergens 110% voor gaan.

Stijn Bankras 29 september 2020 om 12:45

Het zou mij verbazen als hij op WT niveau actief blijft. Is een renner die zijn eigen schema wilt maken wat wedstrijden betreft. Het enige waar hij naar toe werkt zijn tijdritten en zelfs dan wint hij de wedstrijden niet. Ook in de andere wedstrijden is hij niet echt van waarde voor een team. Ja kan eventjes hard op kop rijden maar is niet handig voor de persoon achter hem, omdat hij zo aerodynamisch op zijn fiets gaat zitten. Naar Tokio gaat hij ook niet want ze nemen Remco en Wout mee. Puur om het feit dat ze deze twee renners ook nog kan gebruiken in de wegwedstrijd. Het zou mij niks verbazen als Remco en Wout gewoon tot de favorieten behoren in de wegkoers.

Rik Verstraeten 29 september 2020 om 12:49

Hij heeft ook echt te weinig gebracht de laatste jaren. Hij heeft alles op het tijdrijden gezet, maar meer dan ereplaatsen heeft hem dat niet gebracht. Al kwam daar af en toe wat pech bij. Maar hij draagt daardoor te weinig bij voor zijn ploeg. Dus in de toekomst, ook gaan voor ritten, en daarvoor eventueel het trainingsschema deels omgooien.

KnightBiker 29 september 2020 om 13:09

Terug naar Lotto of continentaal. Zoals de meeste aangeven, goede renner maar zal nooit de hoofdprijs pakken en kan zich dus het best naast het tijdrijden best te dienste stellen van een grote kopman.

davyduck 29 september 2020 om 13:15

Hij zou goed zitten op een BMC bij Citroën.
Kan hij lekker tijdrijden en kleine franse rondjes en semi-klassiekers rijden.

moa 29 september 2020 om 13:15

Wint af en toe een tijdrit. Vorig jaar 2 keer 2de in de ITT van de Giro, 1 ste in de ITT van de tirreno en won ook een rit in lijn in Baloise Tour.

Er wordt hier nogal minachtend gedaan over iemand met zijn palmares.

Domestique 29 september 2020 om 13:29

Het is zeker geen pannenkoek, maar hij moet zoals hierboven al aangehaald wel iets aan zijn arsenaal toevoegen (het meest logische is af en toe een Tony Martin-rol opnemen als pure knecht). Zeker als hij bij een WT-team terecht wil.

Bijna alle andere toptijders richten zich niet eens puur op die tijdritten, terwijl Campenaerts daar dan nog net een treedje onder staat.

Uitsluitend met tijdritten bezig zijn, kan denk ik alleen als je absolute wereldtop bent als een Rohan Dennis (en zelfs daarvan verwachten ze bij Ineos wellicht dat hij nu en dan inschuift in de klimtrein).

Rik Verstraeten 29 september 2020 om 13:29

Maar dat is toch te weinig om iemand zomaar een volledig eigen programma te laten kiezen. Als hij af en toe een tijdrit zou winnen, akkoord. Maar nu lukt dat niet. Sinds zijn werelduurrecord, heeft hij nog maar weinig weten te presteren. Nogmaals, soms door pech. Maar de laatste tijdritten kwam hij duidelijk te kort. Een achtste plaats op een WK is echt veel te weinig, voor iemand die zelf zijn programma mag samenstellen.

Franco Ballerini 29 september 2020 om 14:23

@Rik Verstraeten: de tijdrit van Campenaerts in TA 2 weken geleden was anders erg indrukwekkend. Op basis daarvan zag voor hem op het achteraf inderdaad teleurstellende WK wel een kans op het podium (het laagste treetje dan wel)

Kettingkast 29 september 2020 om 17:32

beste Clement, deze man mag best zeggen dat hij bij de beste 3 tijdrijders van de wereld hoort. Als je het over een heel jaar bekijkt is hij de afgelopen 3 jaar de op een na beste. Als je de scores van ProCyclingStats erbij pakt. Misschien wint hij niet zoveel, maar rijdt wel constant voor een top-10. Ik denk een tamelijk goede rijder voor je WT ploeg, je hebt er meer aan dan een b-garnituur sprinter.

adelaarvanantwerpen 29 september 2020 om 18:38

Maar kijk jij naar de wedstrijden of naar de rankings op PCS. Campenaerts rijdt bijna alle tijdritten die er zijn. Een Van Aert bijvoorbeeld heeft de voorbije jaren veel minder tijdritten gereden en zal dus minder punten scoren. Van Aert bewijst trouwens duidelijk dat hij een betere tijdrijder is dan Campenaerts. Volgens PCS is Guillaume Martin een betere renner dan Landa, Vlasov, Lopez, Démare, Ewan en Quintana.

Van Aert, Ganna, Evenepoel, Roglic, Dennis, Küng en een goede Dumoulin zijn allemaal betere tijdrijders dan Campenaerts. Jij kan nog twijfelen over een goede Thomas of Cavagna (dit seizoen).

Goelau 29 september 2020 om 20:17

Ik woon in dezelfde gemeente als Victor. Wie staat er hier om 17u30 aan het plaatselijk frituur? David Brailsford (met zijn grote Range Rover met UK nummerplaat en Ineos mondmasker val je wel op in een kleine gemeente). Zeer toevallig…het zou ook voor Sander Armée kunnen zijn, maar dat denk ik toch niet.

Headlines

Materiaalzone

Populair