Victor Campenaerts: “Discipline is mijn grootste geheim”

maandag 11 februari 2019 om 09:21
Victor Campenaerts: “Discipline is mijn grootste geheim”

foto: Cor Vos

Als Victor Campenaerts vrijdag groen licht krijgt voor zijn werelduurrecordpoging zal hij medio april op de baan in Aguascalientes zijn poging ondernemen. Hij bereidt deze poging in Namibië tot in de puntjes voor. “Het is een zwaar woord, maar ik vind autistisch het beste passen”, omschrijft de Lotto Soudal-renner zijn planning en methode tegenover diverse Vlaamse kranten.


De keuze voor Aguascalientes is gemaakt op de meest gunstige (weers)omstandigheden. “Hoe lager de luchtdruk, hoe minder weerstand je ondervindt. Dat is de reden waarom iedereen de hoogte opzoekt: met dezelfde krachtontwikkeling kom je verder dan op zeeniveau”, legt Campenaerts uit. “Bovendien moet het warm zijn, dan wordt de rolweerstand minder.”

Om aan de hitte en hoogte te wennen, zit Campenaerts op hoogte in Namibië, waar hij zijn lichaam optimaal voorbereid. “Ik zit hier twee maanden op stage in de warmte, en ik ga veel naar de sauna om mijn lichaam nog meer te laten wennen aan de hitte”, laat hij niks aan het toeval over.

Bovendien zijn er in Aguascalientes aparte hulpmiddelen toegestaan. “Blijkbaar mag je in Aguascalientes ook met zware motoren op de piste. Daarmee kunnen we de zaal opwarmen als dat nodig is, maar je zou er ook een luchtstroom mee in gang kunnen zetten die in de juiste richting draait. We gaan daar dus op zoek naar een motorbende”, blijkt tot op welk detailniveau de Belg bezig is met het record.

Het huidige record van Bradley Wiggins staat op 54,526 kilometer. Het doel van Campenaerts is dus minimaal één meter verder komen dan de Brit. “Een heel haalbare kaart. Als Dion Beukeboom in de buurt kan komen (52,757 meter, nvdr.), dan ik zeker. Ik zal niet beweren dat ik een betere atleet ben dan Wiggins, maar in betere omstandigheden kan ik hem kloppen” sluit hij af vol zelfvertrouwen.

Dit artikel delen:

36 Reacties

achtpuntzes 11 februari 2019 om 09:28

Bah!

Baan op hoogte, hoogtestage, de baan opwarmen, zorgen voor luchtcirculatie… Dat is het geheim en zeker niet discipline.

Ik vind deze poging waarvan het dus moet komen van allerlei extraatjes die Wiggins dus niet had nu al uiterst onsympathiek. Maar het zoeken naar allerlei voordeeltjes ten opzichte van je concurrenten is nou eenmaal inherent in het gestel van de gemiddelde wielrenner.

Ik hoop dan ook dat hij het niet haalt.

Vincent Lacressonniere 11 februari 2019 om 10:39

Ik hoop dat ie het wel haalt

Romāns Vainšteins 11 februari 2019 om 10:40

Wat is wel sympathiek dan, om het stomdronken te doen met een bakvis op de bagagedrager ?

Van mij mag hij het zeker halen en volgens mij vond Wiggo het ook een prima kerel.

reusjen 11 februari 2019 om 10:42

Bijna alle zaken die hij/jij noemt zijn volgens mij gewoon gebruikelijk. Alleen het creëren van een positieve luchtstroom door motoren vind ik apart. Dat lijkt me toch iets wat je zelf moet doen.

ssj 11 februari 2019 om 11:02

Ik vind het eigenlijk prijzenswaardig dat hij alle extra’s die hij doet gewoon benoemd en aangeeft dat bij gelijke omstandigheden hij het niet zou halen.

Enige kanttekening is dat alle extra’s wel volgens de regels moeten zijn en voor iedereen beschikbaar (zouden) moet zijn.

vanSpringel 11 februari 2019 om 20:19

Da’s niet sympathiek.

Niels H. 11 februari 2019 om 09:38

Denk dat je het verschil tussen een vol stadion en een nagenoeg verlaten wielerbaan ook niet moet onderschatten qua psychologische drik

assen 11 februari 2019 om 09:46

Ah, gelukkig – het is niet doping.

VerstandOpNul 11 februari 2019 om 09:59

Raar als de reglementen verschillend zijn per wielerbaan..
Stel hij het record verbreekt, met allerlei dubieuze hulpmiddelen, dan zal de interesse in het hele werelduurrecord wel weer snel marginaliseren..

arjando.ooms 11 februari 2019 om 10:53

Dat is het regelement voor belasting van de baan. De ene baan is constructief wat zwaarder belastbaar dan de andere. Heeft niets met de regels van de sport te maken.

josi 11 februari 2019 om 10:01

Merkwaardige titel, in het hele artikel komt het woord “discipline” niet voor. Campenaerts lijkt er in ieder geval zeer serieus mee bezig en gezien zijn kwaliteiten zie ik hem dat record wel uit de boeken rijden. Wiggins reed zeker niet onder ideale omstandigheden, dus daar valt voor iedereen winst te halen – dat hebben anderen al laten zien.

Nina 11 februari 2019 om 10:04

Hier staat slechts een deel van interview. In de versie die ik vanmorgen in Het Nieuwsblad las gaat het o.a. ook over duurtrainingen van zes uur, een strikt dieet, intensieve sessies stabilisatieoefeningen in tijdrithouding en de vraag welke versnelling hij gaat gebruiken. Het gaat echt niet alleen over marginal gains.

Ik hoop dan ook dat hij het wel haalt.

Secondant 11 februari 2019 om 10:16

Ben benieuwd waar hij kan komen. Het is duidelijk dat hij toestemming krijgt van zijn ploeg.. maar mijn vraag: waarom!? Je hebt nu een goede renner in ieder geval tot april niet tot je beschikking, omdat die zich richt op andere doelen. Daarna zal hij wellicht toezijn aan een rustperiode. Halve seizoen naar de knoppen. En dat terwijl er genoeg koersen zijn met tijdritten in het voorjaar waar hij had kunnen uitbilnken.

En waarvoor? Een titel die eenmalig nieuws vormt maar waar niemand het een week na zijn recordpoging meer over gaat hebben.

Attack 11 februari 2019 om 10:28

Mannetje vind zichzelf wel heel wat zonder eigelijk ook maar iets te hebben gepresteerd.
Zou pas indrukwekkend zijn als die zelfde omstandigheden zou hebben.
Haalt de 53km/u geen eens.

Domestique 11 februari 2019 om 10:34

Mkay… Twee keer Europees kampioen tijdrijden is toch niet niks?

Het kunnen niet allemaal Froomes of Sagans zijn, dus mooi dat deze man andere doelen zoekt dan een grote ronde of een topklassieker winnen (wat voor hem beide onmogelijk is) en zo het uiterste uit z’n carrière tracht te halen.

Uiteraard is hij geen Wiggins, die naast een fenomenaal tijdrijder wellicht ook nog eens de beste pistier aller tijden is. Betekent dit dan dat Campenaerts maar gewoon moet knechten of mag de man doelen op zijn maat zoeken en daarvoor dan het onderste uit de kan halen?

Vincent Lacressonniere 11 februari 2019 om 10:41

“Mannetje vindt zichzelf heel wat”… Dat klinkt toch behoorlijk denigrerend. Blijkbaar roept Campenaerts vreemde gevoelens op bij mensen. Ik kan nooit echt ontdekken hoe dat kan. Hij is overtuigd van zichzelf, maar daar is toch niets mis mee?

Poeksel 11 februari 2019 om 13:01

Waarom heb je het nodig zo denigrerend te doen over een gemotiveerde atleet, Attack?

Scott Sunderland 11 februari 2019 om 10:32

Dat is nu dan geen geheim meer hè … Nu weet ik het.

assen 11 februari 2019 om 10:35

Kom op, tuurlijk probeert hij de maximaal tolaatbare gains te behalen. Het is geen kleuterschool, er hangt veel vanaf.

KimJungPoels 11 februari 2019 om 11:04

Snap vooral die opmerking met Dion Beukeboom erin verwerkt niet. Ondanks dat ik meer respect voor hem begon te krijgen zijn dat de soort opmerkingen die hij achterwege moet laten, komt laatdunkend over.

Idem met bijvoorbeeld die Giro-rit waar hij aangaf dat hij toch minimaal heel lang op de hot-seat zou moeten zitten als hij niet meerdere lekke banden zou hebben. Dat soort opmerkingen zorgen ervoor dat ik ergens wel wat leedvermaak zou voelen als het hem niet lukt.

En dat is zonde, want door de mate van professionaliteit gun ik het hem zeker ook wel.

B0ltThr0wer 11 februari 2019 om 11:42

Dat hij zichzelf hoger inschat dan Beukeboom is toch gewoon realistisch? Al kwam Beukeboom nooit in de buurt van Wiggins, en is hij dus geen referentie.

KimJungPoels 11 februari 2019 om 11:45

Maar waarom zou je het moeten benoemen? Ik vind dat gewoon niet echt sympathiek overkomen.

Romāns Vainšteins 11 februari 2019 om 11:51

Achja, dat is ook allemaal willekeurig he. Een ander die zoiets noemt en we lullen weer over een Alfa-aap met de enige juiste sportmentaliteit. Ik heb wel eens een wat langer interview met de Vocsnor gezien en ik vind het een prettige gast, voor wat dat waard is.

trickstuff 11 februari 2019 om 11:38

Ik zou wel willen weten waar de quotes vandaan komen, vooral de opmerking over Beukeboom die in de buurt kwam van Wiggins vind ik een rare. Bijna 2km minder is nogal een verschil in mijn optiek.

meestre 11 februari 2019 om 12:22

Ik heb soms de indruk dat de redactie soms wat provocerend is , zeker met Vlaamse renners.
Het eigenlijke interview in het Nieuwsblad ging veel meer over training en opoffering dat over deze feiten .
Had dat provocerende ook al door tov Evenepoel

west 11 februari 2019 om 14:45

Ik heb vooral mij twijfels bij wat Victor “daten” Campenaerts verstaat onder, vrij vertaald; “autistisch gedisciplineerd”… Ik vraag me af of die jongen zich een beeld kan vormen bij wat Sky en Wiggins (of bv Voigt) onder “discipline” verstaan?
Voor zichzelf heeft ie ongetwijfeld het idee dat ie heel hard traint, en ik twijfel er niet aan dat ie in de buurt kan komen. Maar hij komt op mij altijd erg houtje-touwtje flierefluiter over…

LDV 11 februari 2019 om 14:47

Edit redactie: Dit is niet de bedoeling. Een link delen mag wel.

meestre 11 februari 2019 om 14:58

LDV top

Zjoske 11 februari 2019 om 16:45

Nu ben ik wel benieuwd waar de Beukeboom quote vandaan komt. Of heb ik er overheen gelezen?

tvm 11 februari 2019 om 16:38

@ RV,

"Van mij mag hij het zeker halen en volgens mij vond Wiggo het ook een prima kerel."

Fijn dat Wiggo hem een prima kerel vindt. Zou hij anders op de baan gaan staan?

Crossblesser 11 februari 2019 om 17:27

Hè, wat naar dat hij autisme zo gebruikt. 1 van mijn beste vrienden zijn oudste zoon is autistisch, hij kan niet verbaal communiceren en heeft overal hulp bij nodig. Ik weet niet hoe Victor Campenaerts denkt dat autistisch het woord is wat het beste past. Misschien toch eens een woordenboek open slaan, Victor?

Poeksel 11 februari 2019 om 18:03

Ik hoop niet dat je denkt dat die oudste zoon representatief is voor de gemiddelde persoon met autisme.

Misch Ceauceka 12 februari 2019 om 19:20

Ik ben het helmaal met je eens. Ik heb zelf ASS en, zoals Poeksel zegt, kun je autisme niet eenduidig benoemen. Dat hij een woord gebruikt dat voor mij een beperking is, vindt ik niet leuk

Martino87 11 februari 2019 om 17:59

Eigenlijk is het best merkwaardig dat er wel regels zijn gesteld aan de fietsen, maar niet aan de andere omstandigheden. Waarom wordt er niet standaard op dezelfde banen (of vergelijkbare banen) gereden, dat maakt het allemaal veel beter vergelijkbaar dan nu.

BenderBeach 11 februari 2019 om 19:25

Geheim? Die man kan er nix van…

Thijs E 11 februari 2019 om 22:25

Bovendien zijn er in Aguascalientes aparte hulpmiddelen toegestaan. “Blijkbaar mag je in Aguascalientes ook met zware motoren op de piste. Daarmee kunnen we de zaal opwarmen als dat nodig is, maar je zou er ook een luchtstroom mee in gang kunnen zetten die in de juiste richting draait. We gaan daar dus op zoek naar een motorbende”, blijkt tot op welk detailniveau de Belg bezig is met het record.

Grapje van d’n Victoire lijkt mij, of de hoogte stijgt hem ietwat naar zijn bol. Indien 1, pluspunten voor Campenaerts, indien 2, tijd voor het Vlaamse laagland.