Vergeet eiwitshakes, gummibeertjes zijn het nieuwe herstelmiddel

Door Youri IJnsen, dinsdag 28 februari 2017 om 12:44

foto: Serge Waldbillig

Een opmerkelijke beeld kort na de finish van Kuurne-Brussel-Kuurne. Peter Sagans verzorger steekt hem een goudkleurig zakje toe, waaruit de wereldkampioen twee handen vol gummibeertjes neemt en wegkauwt. Toch kunnen we dit wel eens vaker zien, denkt diëtist Nicolas Paraskevopulos van de KU Leuven. “Ze werken even goed als dure recuperatieshakes.”


Afwisseling
Volgens de sportdiëtist, werkzaam voor Quick-Step Floors en het Belgisch voetbalelftal, zijn de snoepjes een alternatief. “Wie het heeft bedacht, weet ik niet. Maar het werkt wel: een handvol snoepjes bevat ongeveer 30 gram koolhydraten en geen vetten, wat het uiterst geschikt maakt om de suikerreserves in je spieren snel aan te vullen”, legt Paraskevopulos uit aan Het Laatste Nieuws.

“Shakes, repen en gels zijn op maat van de topsporter gemaakt. Zeker in de finale van een wielerklassieker werkt zo’n gel beter dan een stuk peperkoek of een rijpe banaan. Topsporters snoepen ook eens graag en lusten wel eens een gewoon koekje in plaats van altijd speciale preparaten. Om smaakmoeheid te vermijden, bieden we hen dus alternatieven aan – een stukje peperkoek, een zakje beertjes, een smoothie of een colaatje”, aldus de sportdiëtist. Kijk dan ook niet verbaast op als Haribo de komende jaren zich als sponsor van een wielerploeg meldt.

29 Reacties

vlek 28 februari 2017 om 12:49

Nieuw? Talloze interviews met Rasmussen gezien terwijl hij winegums zat te kauwen. Niet dat hij daarmee toen wel vernieuwend bezig was, schippie heeft vast een mooie anekdote die nog twintig jaar verder terug gaat.

achtpuntzes 28 februari 2017 om 12:50

leuk bericht. en die gummibeertjes zijn ook al een uitstekend aas om mee te vissen. (echt waar).

nederbelg 28 februari 2017 om 12:51

In de Omloop zette Van Avermaet Sagan alvast een Gents Neuzeke…

Sebas 28 februari 2017 om 12:54

Haribo macht Sagan froh. Lekker man, die gummies! Niks beters dan een klauw vol haribo na een zware koers.

TykkeThor 28 februari 2017 om 12:57

Leuk dit soort artikeltjes. Laat die zogenaamde dieetgoeroes die zich bezighouden met het demoniseren van suiker dit eens lezen.

polke 28 februari 2017 om 13:00

8.6 Ik gebruik die ook bij het vissen werkt zeer goed

DonQuijote 28 februari 2017 om 13:02

Hier in Catalunya liggen ze bij sommige ATB marathons ook in de ravitallering posten onderweg. Dacht dat het iets speciaals was, maar het zijn dus echt gewoon snoepjes :)

rahimns 28 februari 2017 om 13:20

Ook zonder koers erg lekker, wel weer wat slechter voor je dieet ;)

HoofdIsVrij 28 februari 2017 om 13:22

Ik nam ze in het verleden na een zware tocht ook altijd om mijn suikertekort aan te vullen.

Na Jelly Beans wellicht Haribo als sponsor in het wielerpeloton?

dark-knight 28 februari 2017 om 13:26

Leuk zo’n stukje, mag wat mij betreft vaker!

123poetertjes 28 februari 2017 om 13:49

De dingen fikken ook prima

Verweggistan 28 februari 2017 om 13:52

Doe ik zelf ook altijd na het fietsen, een hand winegums of gummibeertjes nemen, wat hoofdisvrij ook al zegt. En dan vaak ook nog chocolademelk of chocoladevla.
Haribo sponsorde in het verleden toch al een Franse eendagskoers?
Edit: https://fr.wikipedia.org/wiki/Classic_Haribo

JeDaRe 28 februari 2017 om 14:18

‘Ze werken even goed als dure recuperatieshakes.’ Dat durf ik toch wel te betwijfelen: het aanvullen van snelle suikers én van de eiwitvoorraad is beide belangrijk. Succes in ieder geval als je na een training alleen nog Haribo’s gaat eten.

Janjanssen98765 28 februari 2017 om 14:58

@tykkeThor

Die dieet goeroes richten zich dan ook niet echt op topsporters.
De “normale” mens moet gewoon niet teveel suikers binnen krijgen.

schipperaar 28 februari 2017 om 15:31

@vlek
Om je niet teleur te stellen wij reden op meloenen, perziken en druiven, wordt direct opgenomen en werkt veel langer dan gelletjes en daarnaast soms vers geperst sinasappelsap in de bidon, soms verdund met karnemelk.
Op de terugweg van Zandvoort kocht ik bij Ah een halve ltr griesmeel met amandelen en voor ik in de duinen was was het melk, goddelijk.
Lbl op 3 ciabata’s met boeren omelet en bij aankomst 3 trappist, kan geen beer tegenop qua suikers en wat dt zegt die goeroes gaan uit van 2000 per dag wat overeenkomt met een ambtenaar die gereden wordt naar zijn werk…
Recuperatie is gewoon reserves zo snel mogelijk beetje bij beetje aanvullen na de koers, kan net zo goed een goeie friet zijn.
Hoop niet dat de valpartijen toe gaan nemen met al die beren op de weg.

Wheely 28 februari 2017 om 15:45

Ongelofelijk Haribo.

Wheely 28 februari 2017 om 16:10

Mijn vuistregel, tijdens en direct na het trainen snel opneembare koolhydraten (liefst fruit) pas drie kwartier tot uur later tijd voor eiwitten (shake of gewoon een maaltijd)

quickstepbest 28 februari 2017 om 16:11

edit redactie: doe normaal en laat dergelijke bijdragen achterwege

miguelon 28 februari 2017 om 16:16

VerbaasDDD

DeGroteMolen 28 februari 2017 om 16:35

quickstepbest: volgens mij is er met name een renner bij Quick Step die wel wat weet van lijntjes snuiven.

quickstepbest 28 februari 2017 om 16:37

NET DAAROM

wielrenner 28 februari 2017 om 16:39

Waanzinnig goed voor je darmfora, vooral bij veelvuldig gebruik!

moa 28 februari 2017 om 17:30

Beetje kort door de bocht dit artikel. Die beertjes bestaan al een tijdje, zo heeft Etixx die in zijn gamma. De beertjes helpen om de suikervoorraad opnieuw op peil te brengen. Een handvol beertjes zal wel niet volstaan om alle suikers terug te krijgen na 5 uur koersen. De eiwitshake zal echter wel noodzakelijk blijven om de spieren te laten herstellen. Beide zijn nodig.

Retro Lex 28 februari 2017 om 17:54

En Sky experimenteert met Engelse Drop ?

  • 1
  • 2