Verbrugghe over ploegbubbels: “Het is eigenlijk een utopisch model”

vrijdag 17 juli 2020 om 08:47
Verbrugghe over ploegbubbels: “Het is eigenlijk een utopisch model”

foto: Cor Vos (archief)

De Belgische bondscoach Rik Verbrugghe heeft de taak om een selectie samen te stellen voor het EK wielrennen in Plouay, maar de ex-renner kan al geen beroep doen op renners van Lotto Soudal. “De vraag is nu: wie gaat mijn kopman zijn die ook toelating krijgt van zijn ploeg?”, zo citeert Het Nieuwsblad.

Door de huidige coronamaatregelen wil Lotto Soudal haar renners niet uit de ploegbubbel halen. “Op het EK rijden alle nationaliteiten door elkaar. Met alle respect voor het werk van de bond en de goede bedoelingen en zorgen, maar dit betekent dat je automatisch de bubbels afbreekt en dat willen we nu niet.”

Enorme puzzel 
Voor keuzeheer Verbrugghe betekent dit dat hij straks in Plouay niet kan rekenen op renners als Philippe Gilbert, Tim Wellens en Thomas De Gendt. “Het zal nog een enorme puzzel worden om tot een mooie ploeg te komen rond een kopman. Ik vind het een spijtige zaak. Gilbert was dé kandidaat geweest en de grote favoriet voor het EK.”

“Philippe is bovendien nog nooit Europees kampioen geworden. Hij wou van het EK een hoofddoel maken, maar door het coronavirus is alles anders. Het is nu heel simpel. De eerste topper die nu beslist om naar het Europees kampioenschap te gaan met een volledige ploeg in steun, maakt veel kans op de trui. Het is voor sommigen ook een uitgelezen kans.”

Telefoontjes plegen 
“Ik denk dat ik nog veel telefoontjes moet plegen om de puzzel voor het EK gelegd te krijgen”, gaat Verbrugghe verder. “De datum ligt gewoon heel erg moeilijk, ook al omdat de Tourorganisatie eist dat de renners drie dagen voor de start van de ronde al in Nice in hun eigen bubbel moeten zitten. Dat betekent dat ze woensdagavond ter plaatse moeten zijn.”

“Renners die in Plouay koersen moeten dan nog van bubbel veranderen, een coronatest ondergaan en eventueel in quarantaine tot de uitslag bekend is. En dat allemaal in een uur tijd. Het is niet gemakkelijk.” Verbrugghe begrijpt dat Lotto Soudal zo min mogelijk risico wil nemen, maar plaatst wel enkele kanttekeningen.

“Ze kunnen niet altijd perfect in die bubbel blijven leven”
“Als iedereen op dezelfde manier gaat werken, dan gaan we niet meer koersen. De renners moeten sowieso al uit hun bubbel komen om naar een wedstrijd te gaan. Ze kunnen niet altijd perfect in die bubbel blijven leven. Bovendien gaan ze in de Tour ook van het ene naar het andere hotel. Van die hotels ben je ook niet honderd procent zeker. Als één renner van het peloton besmet is, is die bubbel alweer gesloopt.”

“Het is eigenlijk een utopisch model. Let wel, ik heb er begrip voor dat Lotto Soudal aan maximale preventie wil doen. Maar honderd procent uitsluiten, dat kan gewoon niet.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

De Bezemwagen! 17 juli 2020 om 09:01

Ik wil niet steeds Van der Poel naar voren schuiven bij elk draadje maar ik zie hier een uitgelezen kans voor hem om Europees kampioen te worden. Voor hem zit geen wedstrijd in de weg als ik het goed heb en zijn ploeg zal het hem ook niet beletten normaal gesproken. Van de World tour ploegen ga ik het niet verwachten dat daar veel renners vrij worden gelaten.

Lance4eva 17 juli 2020 om 09:40

Hij had die titel twee jaar terug in Glasgow (?) al moeten pakken.

De Bezemwagen! 17 juli 2020 om 09:48

Ja daar was een kans maar verliezen van een Trentin in een sprint na een zware wedstrijd is ook geen schande.

Groningen 17 juli 2020 om 12:00

Na afgelopen seizoen wel, toen nog niet

AdZ 17 juli 2020 om 09:39

Ik vind die bubbels wel een goed idee om de wielrenners zolang als mogelijk op de weg te houden.

Als een NK, EK of WK extra risico geeft, dan die wedstrijden een jaar niet organiseren? Beetje out of the box en minder in tradities denken in deze rare tijd lijkt me gepast.

Turtlehead 17 juli 2020 om 09:50

Precies. Weg dat EK en Verbrugghe’s probleem is opgelost.

harryjohan71 17 juli 2020 om 10:35

Verbrugghe heeft geen selectie probleem. Hij kan gewoon vragen een ieder die wil / mag rijden hem te bellen. Dit is dan de selectie. Een sterke selectie wordt het niet, maar dat geldt voor elk land.

Krul 17 juli 2020 om 10:46

En ook geen WK dan dit jaar? Ik snap zijn kritiek wel enigzins, aangezien in de koers het uiteindelijk niet uitmaakt wie in welke bubbel heeft gezeten, elke renner rijdt dan gewoon naast een andere renner en kan makkelijk een ‘tegenstander’ besmetten.

Ze moeten er voor zorgen dat elke renner die mee doet aan een koers, sowieso in quarantaine heeft gezeten of getest is.

sl2512 17 juli 2020 om 11:13

Die bubbels zijn wellicht logisch vanuit de gedachten van de ploegen die niets aan het toeval over willen laten en niet achteraf in het 'what if scenario' terecht willen komen.
De toekomst van ploegen en daarmee de sport staat op het spel.

Maar Verbrugghe heeft natuurlijk volkomen gelijk. Het is een utopie om te denken dat je de renners volledig van de buitenwereld kunt isoleren. Zodra ze in peloton rijden is die 'beschermde omgeving' weg.
Nog los van de vraag of je van jonge, gezonde topsporters kan en mag eisen dat ze zich weken- of maandenlang afzonderen van hun gezin, familie en vrienden.
Wat als het virus muteert of er binnen afzienbare tijd geen vaccin of medicijn beschikbaar is? Gaan we dit soort maatregelen jarenlang volhouden of komen we tot bezinning en leren we leven met een nieuwe realiteit en accepteren bepaalde risico's.
Ik vind het bizar dat renners die met 90 km/uur een afdaling ingaan, alles breken wat er te breken valt nu in dergelijke situatie gedwongen worden.

Ik ben benieuwd hoeveel renners dit soort maatregelen op langere termijn 'trekken',
Als je aan het einde van je carrière zit of tegen een relatief laag salaris koerst gaat de vraag of het de opofferingen waard is voor veel renners een rol spelen vermoed ik.

harryjohan71 17 juli 2020 om 11:02

De datum van EK wegrit is het grote probleem. Zelfs zonder Corona waren veel Tour renners afgehaakt. Bovendien is de dag ervoor ook nog een wedstrijd waarin ploegen goed voor de dag willen komen.

FondriestTF3 17 juli 2020 om 11:02

Hij maakt er een zwart-wit verhaal van.

De ‘bubbel’ is geen absoluut iets. Natuurlijk kom je met anderen in contact. Het punt is: wel zo weinig mogelijk.

Dus als je met je eigen ploeg bent, is dat je bubbel. Uiteraard komt hier nog in enige vorm wat bij: hotel, reis, organisaties, whatever. En uiteraard andere renners.

Echter, de basis is zo klein mogelijk en je blootstelling daarbuiten zo beperkt mogelijk. Lijkt me absoluut geen gek idee.

Bij een EK zit je in een nationale ploeg. Compleet andere bubbel, andere staf etcetera. Dus dat is iets anders dan een wedstrijd met je eigen team. En dus is het een risico-afweging of je dat acceptabel vindt. En Lotto vindt van niet. Kun je wat van vinden maar doen alsof het volstrekt belachelijk is, is niet fair.

harryjohan71 17 juli 2020 om 11:19

Het is niet alleen Lotto. JV heeft al eerder aangegeven geen EK te rijden. Toen werd hier nog op gereageerd met de opmerking nu het niet in eigen land is, is het EK onbelangrijk. Verbrugghe moet zich meer inleven in de belangen van de ploegen in plaats van kanttekeningen te plaatsen. Het is toch wel duidelijk dat het EK dit jaar terecht ondergeschikt is aan andere wedstrijden. Accepteer dit gewoon .

AdZ 17 juli 2020 om 15:11

Fondriest + 1

Ik snap Verbrugghe ook wel. Zijn rol wordt ondermijnd, dus is dat tegen zijn belang en istie t er niet mee eens.

Titaantje 17 juli 2020 om 15:52

Mss na de “ploegentijdrit” nu ook de “bubbeltijdrit” introduceren. Elke etappe vanaf nu is een tijdrit waarbij bubbels tegen elkaar koersen, zodat niemand zijn bubbeltje uit hoeft en vooral niet in contact komt met anderen.

Koersmaniak 17 juli 2020 om 16:34

“Op het EK rijden alle nationaliteiten door elkaar. ”
In de meeste andere wedstrijden ook.. Gaat Lotto-Soudal dan enkel nationale wedstrijden met enkel Belgen aan de start rijden? En ook dan kan je het nog oplopen.

Headlines

Materiaalzone

Populair