Renners Lotto Soudal niet naar EK in Plouay

donderdag 16 juli 2020 om 09:03
Renners Lotto Soudal niet naar EK in Plouay

foto: Cor Vos (archief)

Bondscoaches kunnen tijdens het EK wielrennen geen beroep doen op renners van Lotto Soudal. Door huidige coronamaatregelen wil de Belgische ploeg haar renners niet uit de ploegbubbel halen. “Op het EK rijden alle nationaliteiten door elkaar. Met alle respect voor het werk van de bond en de goede bedoelingen en zorgen, maar automatisch breek je daarmee de bubbels en dat willen we nu niet”, klinkt het in Het Nieuwsblad.

Het Europees kampioenschap staat dit jaar gepland van 24-28 augustus in het Franse Plouay, maar daar ontbreken dus coureurs als Tim Wellens, Philippe Gilbert, Thomas De Gendt en John Degenkolb. Zij staan allemaal op de planning voor de Tour de France, die op 29 augustus al begint in Nice.

Thomas De Gendt
In het UCI-protocol staat ook dat renners verplicht twee keer getest moeten worden voor zij mogen starten. Zes en drie dagen van tevoren wordt er getest op het coronavirus. En na die tests moeten renners in bubbels blijven. “Het is simpel. Eenmaal getest, blijf je in je persoonlijke bubbel en houd je je thuis afzijdig. Trainen mag wel, maar een barbecue meepikken, of op restaurant gaan, zit er dan niet meer in”, aldus Thomas De Gendt.

Kosten lopen hoog op
Ploegdokter Philip Jansen van Deceuninck-Quick-Step waarschuwt in Het Nieuwsblad de ploegen, die volledig verantwoordelijk zijn voor het testen van de eigen renners. Veel teams zoeken in allerlei landen laboratoria die goed en snel werk leveren. Daarnaast is het maar de vraag hoe snel een testuitslag binnen is. Ook de kosten lopen hoog op. “Twee tests per renner per koers. Een test kost veertig euro en de shipping naar de testlabo’s nog eens vijftig euro”, aldus Jansen.

Dit artikel delen:

16 Reacties

harryjohan71 16 juli 2020 om 09:16

Zoals ik al eerder zei EK Plouay totaal verkeerd gepland. Tour de France renners gaan niet deelnemen. Met WK tijdrit doen ze hetzelfde. JV renners ontbreken ook al. Welke ploegen volgen?

Liwwadder 16 juli 2020 om 09:58

Mijn persoonlijke mening is dat het EK overbodig is. Een WK heb je veel meer aan en mag tenminste ook iedereen (ter wereld) aan meedoen.

harryjohan71 16 juli 2020 om 10:13

Het beste is om dit jaar over te slaan, zodat ploegen zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen dan wel hun renners teleur te stellen.

harryjohan71 16 juli 2020 om 10:38

WK is nog riskanter, tenzij landen / renners verboden wordt hieraan deel te nemen.

Groningen 16 juli 2020 om 10:11

Zoals ik eerder al eens schreef, EK mogen ze van mij afschaffen, maar het bubbel-argument gaat ook niet helemaal op, of wil Lotto in het peloton met z’n zevenen anderhalve meter voor of achter de rest gaan rijden?

bonimenier 16 juli 2020 om 10:26

Ik denk dat het punt is dat bij de kleinere landen op het EK er al eens niet professionele renners kunnen meedoen. Bij hen wordt er, in tegenstelling tot de profs, niet zo frequent getest en minder voorzorgsmaatregelen genomen.

Maillot à Pois 16 juli 2020 om 11:07

Ik denk dat ze vooral niet willen dat hun renners voor de Tour nog even op hotel zitten met renners van de nationale selecties.

Liwwadder 16 juli 2020 om 10:59

@ Harryjohan71, ik bedoel dit in algemene zin, niet in Cornonatijd dus. EK heeft geen toegevoegde waarde en is dus onnodig. Renners hebben normaal gesproken al een druk programma in een jaar. En wat voor waarde heeft een EK titel? Afschaffen dus.

harryjohan71 16 juli 2020 om 11:42

Voor de renners heeft het wel waarde er vanuitgaande dat het klopt wat ze in interviews zeggen

salem 16 juli 2020 om 11:46

Volgens mij heeft het echt wel waarde in het peloton hoor. Kijk maar eens naar de korte erelijst: Sagan, Kristoff, Trentin en Viviani. Dat zijn echt wel internationale toppers die dus tijd vrijmaken voor de wedstrijd en deze ook (willen) winnen.

Kijk ook eens naar alle podia vanaf 2016. Er staan alleen maar bekende wielernamen op.

ProfrondeZevenbergen 16 juli 2020 om 20:41

+1

salem 16 juli 2020 om 11:44

Ik vind het EK echt wel een meerwaarde, vooral voor de wat mindere wielerlanden en -goden.

Een jaar overslaan is, gezien de situatie, de beste oplossing. Dit EK is er krampachtig tussen gepropt.

Brabander 16 juli 2020 om 12:55

Hier ben ik het mee eensch. Best een leutig initiatief, maar door de bomvolle kalender dit jaar is het beter om over te slaan

Polleke 16 juli 2020 om 12:55

Nog meer ploegen gaan dit voorbeeld volgen… de EK van dit jaar kan zomaar iemand uit een kleinere ploeg zijn…
blijft nog de klucht van de mix-relay waarvoor al weinig animo was…

Brabander 16 juli 2020 om 12:56

De mixed relay is top. Vind ik dan

Liwwadder 16 juli 2020 om 13:58

Ik heb altijd het idee, als de renners het uitkomt, doen ze mee.. als tussendoortje en kijken of ze een prijs mee kunnen pakken. Maar goed, ieders zienswijze natuurlijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair